Bukefalos 28 år!

Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Ok då vil jag veta hur många som får problem av kejsarsnitt och hur många som får probem av en "vanlig" förlossning under ett år i Sverige. Jag födde barn i Maj och jag mår fortfarande skit och har ont...
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

.... hon nojade över att hon bara tyckte att allt var så äckligt.
Spyor, blod, fostervatten, bajsa på sig, svett, skrik, ligga uppfläkt, händer i underlivet och kanske bli sydd + en massa andra exempel som rann ur henne som rinnande vatten.

Det skulle jag karaktärisera som en "äckelfobi".
Det finns de som t.ex. inte kan använda ett utedass för att det är så äckligt.
De får totalpanik av äcklet.
Panik är inte bra vid en förlossning.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Ojdå.
Jag mådde jättebra 1v efter första, 3 dagar efter andra och 4 timmar efter 3dje.
Då så kände jag inga besvär alls och ingen smärta.
Jag födde vaginalt alla gångerna.
Och efter en underlivsplastik, som är en enkel och helt ofarlig operation, så är jag helt återställd.

Alldeles som om jag aldrig hade fött barn.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Ok då vil jag veta hur många som får problem av kejsarsnitt och hur många som får probem av en "vanlig" förlossning under ett år i Sverige. Jag födde barn i Maj och jag mår fortfarande skit och har ont...

Upprepning från tidigare inlägg i tråden:

10% av kvinnorna får ngn typ av men efter vaginal förlossning.
Av de måste 3-5% åtgärdas med operation.
80% av alla kvinnor får bristningar i underlivet/ändtarmen vid sin första förlossning.
Var femte kvinna blir urin-inkontinent efter vaginal förlossning.
2-4% får bestående men (hit hör bla många som fått sfingerruptur)


Källa: Eva Uustal-Fornell, överläkare bäckenbottenskador, UniversitetsSjukhuset i Jönköping.
Erica Schytt, doktorand ansträngningsinkontinens och kvinnors hälsa efter förlossning.


2 av 1000 får problem vid snitt.
Notera att de problemen dock är av allvarligare karaktär än problemen vid naturlig förlossning.
Blodförlust, blodpropp, endometri och komplikationer vid en andra graviditet är de vanligaste komplikationerna.
Källa: Socialstyrelsen

Bonuslänk:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=788591&lid=puff_788551&lpos=rubrik
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Det skulle jag karaktärisera som en "äckelfobi".
Det finns de som t.ex. inte kan använda ett utedass för att det är så äckligt.
De får totalpanik av äcklet.
Panik är inte bra vid en förlossning.

Jaha.. det är säkert möjligt, jag är inte insatt övht i fobiämnet :confused:
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Du borde ju får hjälp om du har ont.
Har du sökt dig till någon bra kvinnoklinik?
De kan fixa mycket med litet sax, nål och tråd.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Men kan man räkna bristningar som men?
Vid kejsarsnitt får man ju i så fall i 100% av fallen ett stort men, en stor "bristning" på magen som alltid kommer att synas.

Jag syddes med två stygn efter min första förlossningen och det märkte jag av i 1 vecka. Det är absolut inget som syns eller känns nu.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Jag poängterade hur starka tabletterna var genom att beskriva hur han blev om han tog bara en enda för mycket, detta händer inte ofta men har hänt.
Det låter som lugnande mediciner snarare än SSRI.

Min depression och panikångest behandlades effektivt med Efexor. Jag hade minst en panikångestattack varje dag, var extremt deprimerad och periodvis hade jag suicidtankar varje dag.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Jag har inte ont så.. Men ärren lixom sträcker (sprack endel och fick sy 9 stygn) Inte jätte mycket alltså men BM sa att jag sprack på ett så dumt sätt så det var svårt att få det bra.. Och jo tack det har jag märkt känns jätte jobbigt mest heal tiden :cry:
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Han äter flera olika tabletter, har ärligt talat inte koll på vad dom heter men det är både lugnande och "lyckopiller" mm mm.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Ok då vil jag veta hur många som får problem av kejsarsnitt och hur många som får probem av en "vanlig" förlossning under ett år i Sverige. Jag födde barn i Maj och jag mår fortfarande skit och har ont...

Hoppas att du får hjälp snart!
Så ska du inte behöva ha det!

Är snittad med 3 barn på lika många år och har inga men.
Varken fysiska, medicinska eller psykiska!;)
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Ok då vil jag veta hur många som får problem av kejsarsnitt och hur många som får probem av en "vanlig" förlossning under ett år i Sverige. Jag födde barn i Maj och jag mår fortfarande skit och har ont...

Inga problem här heller!
Red efter 4 veckor & tävlade efter 6 veckor när jag snittats.
Tack för tidigare inlägg förresten:)
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Det var du som skrev att din pappa , knappt var kontaktbar pga av mediciner och om han inte hade haft dem så hade han tagit livet av sig flera gånger om. Att personen inte fått nån effektiv hjälp mot ångesten och depressionen.
Av det du skriver verkar det absolut inte vara en lämplig miljö att medvetet ta in barn i.
.
Jag kan inget annat än hålla med dig där. Är man så sjuk så klarar man inte av ett barn. Det blir barnet som kommer i kläm. Alltid.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Att människor utsätter sig för medicinska risker för att de fått en konstig idé i huvudet, det är hemskt.
Och det drabbar hela samhället.

Eftervård.
Sjukskrivningar.
Vård vid ny graviditet.
Så länge som samhället skall stå för all sjukvård till alla samt ersättning vid arbetsoförmåga så angår frågan hela samhället.

Vadå sjukskrivningar? Man brukar faktiskt vara mammaledig... Eftervård? Jag åkte hem dagen efter mitt snitt.
Vård vid nu graviditet? Det får du förklara.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Fick två snitt på 11 månader. Har heller inga men efter det.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Jag kan inget annat än hålla med dig där. Är man så sjuk så klarar man inte av ett barn. Det blir barnet som kommer i kläm. Alltid.

Då borde ju alla som riskerar att bli sjuka ibland inte vara lämpliga att skaffa barn, alla ensamstående skulle förbjudas ha sina barn eftersom man då är ensam och är man inte på topp 24/7 så kan man inte ta hand om ett barn. Att säga att bara för att någon har en psykisk eller fysikt sjukdom inte skulle vara lämpliga föräldrar är fruktansvärt trångsynt och bevisar bara hur lite man faktisk kan om olika sjukdomar. Självklart finns det fall där ett barn absolut inte skulle passa in eller må bra, men att dra en så drastisk gräns som att säga att alla som är sjuka inte klarar av ett barn tycker jag är fruktansvärt, då vet man inte mycket.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Vadå sjukskrivningar?
För de kompikationer som kan tillstöta senare p.g.a. t.ex. sammanväxningar.
Tarmvred och annat kul som alla buköpningar väsentligt ökar risken för.

Man brukar faktiskt vara mammaledig...
Jag tänkte på det hela över ett längre perspektiv.
Den snittade mamman kommer ju att vara snittad sedan för resten av sitt liv.
Mycket kan tillstöta i en buk över en 40-årsperiod.

Eftervård?
Eget s.k. snittrum i några dagar i stället för att gå hem direkt.
Kostar några tusen/dygn.

Jag åkte hem dagen efter mitt snitt.
Och jag på em samma dag som min sista vaginala förlossning.
Vi var tvugna att vänta på barnläkaren innan vi fick åka.

Vård vid ny graviditet?
Eftersom där finns en risk att livmodern kan brista vid ny graviditet, så kan vissa behöva extra vård vid en ny graviditet.
För att inte tala om hur mycket vård som kan behövas om livmodern brister.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Men kan man räkna bristningar som men?
Vid kejsarsnitt får man ju i så fall i 100% av fallen ett stort men, en stor "bristning" på magen som alltid kommer att synas.

Detta får mig att tänka på att det är tydligen helt okej att man måste sy ihop magen med ett antal stygn efter att man skurit upp den med kniv.
Det räknas inte som en skada som måste åtgärdas.
Men om man inte sydde ihop så skulle ju tarmarna trilla ut.

Men att behöva rätta till underlivet med litet kirurgi, det är inte okej.

Så det stora hålet som är uppskuret i magen är inte ett men som rättas till med nål och tråd.
Det är däremot brisningeni underlivet som måste rättas till med nål och tråd.

Man borde nog för att jämförelsen skall bli korrekt jämföra efter korrigerande kirurgi.
Vilket blir efter att snittet är ihopsytt och efter att de skador som vaginal förlossning givit är kirurgiskt korrigerade.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som jag skrivit om i vinterföräldrar-tråden så får jag ett planerat kejsarsnitt första veckan i februari. Jag vet att det är fler här på...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 578
Senast: Raderad medlem 142449
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 524
Senast: Whoever
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 938
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp