Hur man ska orka med allt

Livet är tufft just nu.
Smärtan är rätt så under kontroll. Väntar nu på svaret från MR.
Diabetesen är inte helt under kontroll. Mest för att jag slarvar.
Jag försöker hålla kosten i ordning, men har haft långa dagar på jobbet i ett par veckor.
Möten och åter möten.
Skulle behöva trappa ner nåt, men jag älskar det jag gör.
Jag ska se till att nästa läsår blir lugnare, men dit är det ju ett tag.
Jag är helt slut..
Det gnager med ekonomin, med stressen, med allt egentligen.
Ibland funderar jag på att ge upp och bli sjukskriven men det skulle knäcka mig mer.
Envis är mitt förstanamn.
 

Anledningen till att denna bor hos mig när hen jobbar är för att de inte hade råd med lägenheten här på orten.
Så hen pendlar hit och måste då sova hör för att kunna jobba
Säger inget om det men hen vet om min ekonomi.
Det borde väl vara överkomligt att säga att "Jag kommer inrätta en hyra på X från och med Januari 2023. Vi kommer också göra ett schema för hushållssysslor och ha gemensamma bestämmelser för renhållning av delade utrymmen."? Perfekt "ursäkt" att börja på ny kula i.o.m. det nya året. :) Klart man skall betala en hyra för sitt boende och hjälpas åt när man är flera i hushållet. Du skulle må bättre i längden även om det känns jobbigt att ta upp.
 
Jag kommer inrätta en hyra på X
Funderar på hur det där ses hos Kronofogden. Som en inkomst som ska redovisas eller som en sänkt boendekostnad som gör att belopp ska räknas om? Kanske är det bättre att det görs utlägg för mat/hushållskostnader/annat? Har ingen aning om reglerna, men tänker att det är något en kanske behöver tänka lite på innan det bestäms hur upplägget ska vara. @Sonic76
 
Funderar på hur det där ses hos Kronofogden. Som en inkomst som ska redovisas eller som en sänkt boendekostnad som gör att belopp ska räknas om? Kanske är det bättre att det görs utlägg för mat/hushållskostnader/annat? Har ingen aning om reglerna, men tänker att det är något en kanske behöver tänka lite på innan det bestäms hur upplägget ska vara. @Sonic76
De kan väl lägga kontanter som så Sonic kan handla mat för sen?
 
Funderar på hur det där ses hos Kronofogden. Som en inkomst som ska redovisas eller som en sänkt boendekostnad som gör att belopp ska räknas om? Kanske är det bättre att det görs utlägg för mat/hushållskostnader/annat? Har ingen aning om reglerna, men tänker att det är något en kanske behöver tänka lite på innan det bestäms hur upplägget ska vara. @Sonic76
Ja all inkomst räknas med så så även hyra.
Kontanter är bra.
 
Näe.
Jag betalar hyran.
Och mat till största delen.
Sonen köper sånt han vill äta och laga själv.
Jag äter ju mest på jobbet så jag är inte hungrig när jag kommer hem.
Men får ofta laga mat då andra är hungriga.
Jag måste ta det när båda är på plats sen.
För jag är helt slut.
Kasta ut dom. Ge dom en vecka att ta sitt pick och pack!! Du kan inte ha det så här.
 
Funderar på hur det där ses hos Kronofogden. Som en inkomst som ska redovisas eller som en sänkt boendekostnad som gör att belopp ska räknas om? Kanske är det bättre att det görs utlägg för mat/hushållskostnader/annat? Har ingen aning om reglerna, men tänker att det är något en kanske behöver tänka lite på innan det bestäms hur upplägget ska vara. @Sonic76
Kontanter funkar fint. Även presentkort i en butik tex Ica skulle funka.
 
Jag hade en kille inneboende två månader tills han fick lägenheten.
Han lagade i stort sett all mat. Tacksamt då han var kock. Han handlade nästan all mat. Betalade halva hyran. Plus att han kastade in 30 kubik ved i vedskjulet. Då bad jag han inte ens om det
Utan han hade gjort det när jag var borta.
Det var två tacksamma månader.
 
@Sonic76 självklart ska din "kompis" köpa och laga sin egen mat (och städa i köket efteråt!!) och ni ska turas om med städning.

Och naturligtvis ska han bidra till hyran. Låter helt sjukt detta!!

Det normala om man har en så snäll kompis som du som låter en bo gratis är att man tar på sig att handla och laga ALL mat och att stå för ALL städning och disk.

Vad är det ens för en människa som gör såhär? Låter som att han utnyttjar dig.
 
Ah, sorry, tyckte det framgick någonstans att det var en han.

Oavsett, ta hand om dig, du förtjänar bättre. :heart

Sen har ju makar försörjningsplikt gentemot varandra så har hon ont om pengar själv så är det hennes partner som ska träda in, inte du.
Han har utmätning av pensionen så han har inte några pengar heller
 
Du gör din sjukdom sämre när du sliter så ont.:crazy:

Jag skulle aldrig never ever stå o laga mat till andra och det allt runt omkring när de kan göra det själva. Ska du göra något efter dina långa arbetsdagar så ska det vara något du tycker är roligt eller något som stärker din kropp. Och det är inte att serva andra.
 
Du har en historia av att bli ekonomiskt utnyttjad, om jag inte minns fel. Då är det inte så lätt att bryta gamla vanor.

Jag tycker du ska försöka ta det stegvis. Ett steg vore att röja en hylla i kylskåpet och säga till din inneboende att det är hennes hylla. Sen slutar du bjuda på mat. Laga ingen mat hemma, om det är möjligt eller värm bara mat till dig osv.

Klarar du av det steget, så kommer nästa steg vara lättare.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 302
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 700
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 352
Senast: Sasse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 728
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp