Hur många av er vaccinerar mot botulism?

Vaccinerat. Efter en välskriven och nyanserad artikel i Ridsport i våras eller förra året.
 
För att (om de inte ändrat VÄLDIGT nyligen) så är det så att botulismvaccinet säljs i förpackning om 5 doser. Det går 1 dos/häst och vaccinationstillfälle. Men alla doserna måste förbrukas när man öppnat det. Alltså måste man samköra med någon annan, eller att veterinären har fler han ska botulismvaccinera samma dag så allt vaccin används upp. Annars får jag betala för alla fem doserna. Och grunden för botulism blir ca 1000 kr/häst (3 sprutor). Jag har två hästar, och om jag tvingas köpa fem doser så får jag betala 3000 kr extra för något jag måste kasta.

Det är tyvärr ingen annan härute som är ett smack intresserade av att vaccinera =/
 
Hur mycket kunskap du än har så kan du fortfarande inte se om det kommit med någon liten odåga i balen. Det kan förresten räcka med lite jord.
 
Jag vaccinerar.
Betalar som för en vanlig vaccination (ca 250-300 kr), det har jag gjort i ett par år, så det beror väl på vilken veterinär man har, min har aldrig begärt att jag ska betala för fler doser än de jag behöver.
 
Men jag snackar inte om att kunna se botulism, jag snackar fortfarande om "att inneha sådanna kunskaper att... osv"
 
Då får man ju gå på andra kriterier, man vet ju en hel del om denne lille rackare (aj då, finns det någon poäng här?)
 
Precis samma för mig. Hon kanske bokar in fler besök samma dag?

Tycker det är en service och jag väljer den veterinären som kan ge mig den.
 
Tips! Det finns en Flyinge-elev som har gjort en avhandling om just botulism. Jag tror att den fortfarande finns att få tag på, på Flyinges hemsida. Annars går det säkert att hitta den genom en sökning. I vilket fall som helst så står det otroligt mycket bra fakta kring sjukdomen som alla borde läsa.
Själv skulle det aldrig falla mig in att utsätta mina hästar för risken när jag vet om att den finns... Det är dessutom extra viktigt när man vet vilken extremt plågsam död som följer. Jag tycker att det är grovt ansvarslöst att låta bli.
Förvisso kan detta vaccinet ge biverkningar precis som alla andra vaccin men dessa är så milda i jämförelse med botulismen. Råkade själv ut för just sådana biverkningar för en tid sedan. Och ska man se till oddsen så är de nog liga låga för att råka ut för det som att drabbas av sjukdomen. Så jag för min del är glad att det inte var botulismen som jag råkade ut för!
 
Hmm du får gärna uttrycka dig så att vi "trögfattande" också förstår. Vaddå kunskap om den lille rackaren?
Menar du att man kan förhindra att hästen får botulism om man har kunskap om möss o dylikt :confused:
 
Jag vaccinerar eftersom jag är den misstänksamma typen som inte litar på folk...i vart fall inte då det gäller slåtter.
 
Vad jag tror Gammeln menar är att man genom att ha kunskap och koll vid bland annat skörden markant kan riska botulismrisken. Det krävs ju nämligen att man får med sig t ex jord, möss etc i balen för att få botulism. Om man ser till att INTE få det har man minskat/eliminerat risken. Saker som påverkar risken att få med kadaver, jord etc är t ex sådana saker som vilken stubbhöjd det är, dvs hur nära marken slår man. Ju närmare marken du slår dessto mer hösilage får du ut per kvadratmeter, men dessto större risk att få med sådant du inte vill. Högre stubbhöjd (dvs slå av gräset högre upp från marken) minskar markant risken att få med jord och kadaver. Sen finns det säkert en massa annat man kan göra som Gammeln har koll på också. Men jag tror det är något i den vägen han menar. Skörda, plasta, lagra och kontrollera det ordentligt och risken närmar sig väldigt nära noll..

För protokollet kan hästarna få botulism av hö med..Fast den risken är så ytterst marginell att man inte ens räknar med den..
 
Håller med dig. Man kan ju inte förlita sig på att bönderna gör allt rätt till punkt o pricka. Man kan ju inte direkt gå och läxa upp bönderna och säga att si och så ska ni minsann göra osv osv. Vi kan ju omöjligt veta hur de tar ensilaget(om de skördar längre upp på stubben eller längre ner för att få mer ensilage men större risk för "odågor" som kommer med som Alexandra skrev) och därför tycker jag också det e säkrare att vaccinera.
 
Ja, nu börjar det likna nåt, iaf EN som tänker lite. Kan det vara så att man med riktade åtgärder kan skapa en sådan miljö för Clostridium botulinum att det blir omöjligt för denne att överleva? Om så är fallet, varför ska man då vaccinera mot nåt som ändå inte kan överleva och dessutom föröka sig i balen :rofl:

Kan det vara så att man kan tänka sig vissa tekniska hjälpmedel som minskar risken att få med sig nåt djur in i balarna vid själva skördearbetet?

Man kan liksom inte sätta sig med armarna i kors och bara tro på vad veterinärer säger, klart att de vill tjäna pengar på att spruta som andra tättingar. Man kan ju faktiskt bekämpa botulinum på andra sätt...
 
Kadaver i fodret ger oftast inte botulinumtoxin typ B utan typ C el D, jag kommer inte på rak arm ihåg vilket. Vaccinet skyddar bara mot typ B. Jag håller helt med Gammeln, rätt foder är viktigare än vaccination. Inget fel att minska risker genom att vaccinera, men det får inte ge ngn falsk trygghetskänsla, det finns många andra risker med ett dåligt foder än botulinumtoxin typ B.
PL
 
Vi kan ju omöjligt veta hur de tar ensilaget(om de skördar längre upp på stubben eller längre ner för att få mer ensilage men större risk för "odågor" som kommer med som Alexandra skrev)

Nu blir jag ärligt talat lite rädd!

Är det BARA jag som vill veta NÄR det är skördat, hur länge det låg på slag, hur vädret var under den perioden, hur många gånger det vändes och vid vilken tidpunkt på dagen det pressades???? Och vilken höjd det slogs på, hur många lager plast som använts om det är hösilage, hur balarna hanterats/förvarats efter pressning ect?

Det trodde jag i min enfald att det var "standard procedure", och MINST att man frågar när, hur, hur länge på slag, väder, hur många vändningar, tidpunkt på dag pressat och hur förvarat sen?

Är det hö vill jag veta följande:

* Vad är det för insådd? (Dvs klöver, timotej, rajgräs eller vad det nu är)

* När det är slaget (datum)

* Hur länge låg det på slag

* Hur många gånger vändes det

* Hur var vädret mellan det slogs och det balades

* Vilken tid på dagen pressades det

* Hur och var har det förvarats efter det pressats



Är det hösilage vill jag veta skördetidpunkt, hur länge det låg på slag etc, vad det är för insådd, tidpunkt det pressades, vädret då, hur många lager plast är det, hur har det förvarats efter pressning och hur många gånger har det flyttats.

Det kanske inte ÄR så jävla konstigt när allt kommer omkring att jag varje år har BRA grovfoder...

Men, folk köper alltså hö/hösilage utan att fråga annat än om priset och ev analys? Inte konstigt de får en smärre chock när höanalysen kommer då

/Alexandra - som faktiskt trodde folk brydde sig LITE mer än så om vad de stoppar i hästarna...
 

Liknande trådar

Hästvård Såg en intressant diskussion om frågan på ett annat forum, och tänkte därför slänga ut frågan även här. Vaccinerar ni mot botulism...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 306
Senast: Snö
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 212
Senast: lil-sis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 139
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Kan man ens tänka tanken att fodra med 300 kg hösilagebal till 2 hästar (ev tre). Eller snarare en häst och en liten ponny. De har...
Svar
18
· Visningar
1 478
Senast: trofé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp