Hur många böcker läser du samtidigt?

Bukefalos 30 år!

Hur många böcker läser/lyssnar du på samtidigt?

• Jag läser/lyssnar inte på böcker

Röster: 0 0,0%
  • En bok i taget, jag börjar inte med nästa förrän jag är klar med den tidigare

Röster: 44 56,4%
  • Två böcker (t.ex. en bok en en ljudbok)

Röster: 18 23,1%
  • Tre eller fler samtidigt

Röster: 16 20,5%

• Antal omröstningsdeltagare
    78
En eller två ljudböcker (en långkörare, en vanlig - de har olika teman/stil och passar till olika tillfällen). En till tre vanliga böcker i olika stil som passar till olika situationer. Romantasy vill jag t ex inte läsa på jobbet. Och en pocket är lättare att ha med på tåget.

Just nu har jag fyra böcker ”igång”. Två jag läser växelvis på nattduksbord, en jag läser parallellt med podden jag lyssnar till och en jag har digitalt i mobilen när jag åker buss/har tråkigt.

Jag läser bara fysiska böcker, och har oftast tre igång samtidigt eftersom jag vill ha en för varje plats/situation utan att behöva leta. En ligger på toan, en i väskan (att läsa på jobbraster och under pendling och väntetider) och en vid sängen.

En eller två ljudböcker (en långkörare, en vanlig - de har olika teman/stil och passar till olika tillfällen). En till tre vanliga böcker i olika stil som passar till olika situationer. Romantasy vill jag t ex inte läsa på jobbet. Och en pocket är lättare att ha med på tåget.
Nu brukar jag inte aktivt välja just romanser, men visst kan det kännas jävligt avigt på jobbet när man är mitt i korridoren och dammsuger med en ljudbok i örat och värsta sexscenen kör igång. 😅

2-3. Varierar beroende på fokus, energinivå och liknande. Har jag en bok som är riktig läsnjutning så reserverar jag ostörda stunder åt den, sen kan jag ha igång något som är mer av "konsumtionsläsning" eller tidsfördriv av olika intensitetsgrad. Något som passar för att skärma av yttervärlden på spårvagnen kanske inte passar lika bra när jag gått och lagt mig.

2-3 i taget, men det blir nästan bara facklitteratur när jag läser fysiska böcker.

Romaner konsumeras främst i form av ljudböcker och då bara en i taget, annars får jag svårt att hålla ordning på handlingen. Jag måste lyssna fokuserat, går inte alls att ha ljudbok på och multitaska.

Poddar blir också ett avsnitt i taget men det funkar att ha som bakgrundsljud när jag gör annat. Jag brukar dra igång nåt nysläppt avsnitt när jag ska spela en längre stund.

Jag har tänkt på det här innan, men kom att tänka på det igen nu efter ett inlägg i "Vad läser du just nu" tråden.

Om du tänker på hur du läser fysiska böcker, ljudböcker och eböcker - läser du en bok i taget? Eller har du flera igång samtidigt?
Läser helst (bara på papper, med ögon) max två i taget. En faktabok och en skönlitterär.

Svarade inte i pollen iom att jag kör två böcker med ögon.

Har oftast två igång. En jag lyssnar på i bilen och en jag läser fysiskt. Ibland blir det tre och då är det två fysiska böcker och en ljudbok.

Oftast två, en som kräver lite mer ansträngning (vanligtvis på engelska och/eller facklitteratur) och en som jag mer vilar i. Ibland kör jag en ljudbok parallellt, men det är sällan.

Av naturen skulle jag säga att jag gärna läser ännu fler böcker samtidigt, men med ålder och hjärntrötthet blir det oundvikligen så att de minst intressanta läggs bort. Så nu försöker jag fokusera hyfsat på 1-2 i taget innan jag går på nästa.

Liknande trådar

• Vilka böcker får man inte missa?
  • Hur uttalar du ordet ’toa’?
  • Buke mot Earth Overshoot Day
  • Boktips - romantik i bakgrunden

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad