Bukefalos 28 år!

Hur många hästar på 4 hektar?

Taefill

Trådstartare
Här går nu 5 islandshästar i en hage på ca 1,5 hektar, ungefär två tredjedelar bete och resten skog. De har gått där hela sommaren och betet har räckt och blivit över. Vinterhagen är ca 0,7 hektar och räcker bra den också. De går då ute dygnet runt, året runt.
Hur många (islands)hästar kan man då generellt räkna med att kunna ha på 4 hektar? 5-6 st borde väl fungera iallafall eftersom det är nästan dubbelt så mycket mark som nu?
 
Sv: Hur många hästar på 4 hektar?

Jag drar gränsen vid 1 häst/hektar om marken ska hålla. Har alltid funkat för oss...

Vi har ca 6-7 hektar och 5 hästar (4 stora, 1 b-ponny)...

//Domino_s
 
Sv: Hur många hästar på 4 hektar?

En sak som man också bör ta med i beaktande, när många hästar finns i ett område så kan visserligen maten se ut att räcka MEN parasittrycket blir ju högre och högre ju fler hästar man har. Men det går ju att stävja om man mockar hagen regelbundet, kanske 1-2 ggr per vecka. Men gör man det?
 
Sv: Hur många hästar på 4 hektar?

*Svarar alla*
Kanske är ovanligt bra mark här då som klarar så pass många hästar? Det blir förstås lite lerigt på vårarna men det torkar upp väldigt snabbt och blir lika fint igen.
Har heller aldrig haft problem med mask eller så, så det borde väl inte vara allt för mycket parasiter kan jag tänka.
 
Sv: Hur många hästar på 4 hektar?

Nej men det blir i förlängningen, liksom ett resultat av många hästar i ett begränsat område. Ett sätt att lösa det på är i så fall att dela hagen och låta den ena vila medan den andra är i drift.
 
Sv: Hur många hästar på 4 hektar?

Jag har haft min häst inackorderad på ett ställe där de går flera stycken på ett par hektar mark. Jag tror iofs att marken var ca 1h /häst kanske men de gick där året runt i många år...
De gånger jag har gjort maskprov har det inte utvisat att det varit hårt tryck på hagen- inte heller parasitproven de gjorde när han fick tarmupphängning och senare dog av den kompilikationen...
Så jag vet eg inte. Där mockades inte ens i de hagarna... Min häst var inte heller avmaskad så många ggr de sanaste åren då det inte visat att det behövts.
Hemma har jag lite för lite mark. Det räcker inte till sommarbete. Vi mockar minst 2 ggr vardera på höst och vår.
 
Sv: Hur många hästar på 4 hektar?

Det beror på var i landet det är d.v.s. hur länge tillväxten är. Det beror på vilket kvalité det är på jorden. Det beror på vad det är som växer på betet. Det beror på om det är bara för vuxna hästars underhåll eller om det ska gå unghästar under tillväxt.
Man får alltså bedöma från ställe till ställe och situation.

Vi har 6 unghingstar och 5 valacker på 5 ha sommartid och det räcker gott och väl. Tillväxtsäsong mars/april-november/december de senaste åren. klass 9 jord, lermorän med inslag av flertalet stenar. Naturbete och kulturbete 50/50.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Hur många hästar på 4 hektar?

Om du växelbetar fler fållor och betesputsar emellan kan du nästan alltid ha 2 islandshästar per hektar.
 
Sv: Hur många hästar på 4 hektar?

Tack allihop för era svar!
Då räknar jag på 2 pållar/hektar, tycker det borde räcka då det verkar vara bra mark.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 302
Senast: skogaliten
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 371
Senast: Ajda
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 881
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Giltighetstid pass
  • Tips för att reda ut hår
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp