Bukefalos 28 år!

Hur många ridvägar har du?

Shpongle

Trådstartare
Som rubriken låter hur många ridvägar/stigar har du att välja på vid ditt stall?

Där jag står uppstallad så har jag ca 5 ridvägar att välja på där den längsta är runt 8km. Dom andra ligger mellan 3-5km. Jag tycker det känns lite, men jag har inte så mycket att jämföra med.

Så berätta vad har ni för ridvägar?
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Jag har så otroligt många alltifrån 15 minuters upp till flera dagar=)
Jag har några som är som ett motionsspårliknande stig i skogen och den delar sig så det är säkert 6 olika stigar där i skogen.
Sedan har vi en till som är rak och den är nog 3 km lång. samt massor av grusvägar, samt en ridled som går brevid stallet.
Sedan massor av åkrar att rida på samt en terrängbana i gräs samt 2 ridhus samt 1 stor paddock.

Så jag har rena rama drömriket när det gäller att kunna variera sig i sin ridning=)
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Låter verkligen som rena drömriket att ha häst på!
Får man fråga vart i landet stallet ligger?

Jag saknar mysiga stigar i skogen. De flesta ridvägar jag har att välja på är grusvägar som är trafikerade. :(
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Tycker inte alls att du har lite ridvägar! Mer och med all säkerhet finare än de jag har!
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

oj hur många har du då?

Som sagt jag har inte så stor erfarenhet av olika stall. Så jag vet inte riktigt vad som anses lite..
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Bor söder om Varberg. Bor man inte i närheten av skgen och sydsvenska höglandet så finns det i princip inga rivägar här förutom asfalterade vägar. Skall man kunna rida vettigt får man ofta räkan med att lasta in hästen i trailer eller rida på bilvägar några kilometer innan man kommer till någon skog med bra ridvägar. De flesta som har häst här rider bara i ridhus eller i paddocken... *skakar på huvudet*
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Jag har hästen mitt ute på slätten men har bara 2 km till närmsta skog där det finns en hel del fina vägar och stigar. Har även mycket trevlig grusväg och vackra gräsvägar att rida på. Närhet till sjö och klätterbackar. Är väldigt nöjd faktiskt :-)
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Har inte så mycket att välja på, en sträcka som går över en 70-väg som man inte kommer så långt på och sedan visserligen väldigt långa sandvägar men man måste ta sig dit via en sträcka på asfaltsväg som tidvis är tungt trafikerad med lastbilar. Sandvägarna går inte få någon runda på heller utan det är fram och tillbaka som gäller. Helt ok ändå för mig.
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

15+ har vi och de är mellan 15 minuter och 2-3 timmar beroende på tempo :)

Jag bor söder om Varberg.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många ridvägar har du?

Jag kan inte räkna på fingrarna, iom att jag inte alltid följer stigarna i skogen. Har bra ridskog, helt enkelt. Har en drös sandvägar i skogen om jag korsar riksvägen: vissa går att rida som en runda och andra får man vända på för att ta sig tillbaka till stallet (pga omöjlighet att ta sig fram på just den sträckan på andra sidan riksvägen). Samma med grusvägar; har nog 2-3 rundor och resten får man vända på - dock kan man få till en ridtur på 1½-2½h i skapligt tempo så det är inte korta sträckor iaf. Sedan ligger en terrängbana på skrittavstånd från stallet.. Jag är nöjd! :)

Ska väl tillägga att vintern (djup skare som gjorde skogen oridbar, is is och mer is på alla vägar, skyhöga snövallar som gjorde det omöjligt att på ett säkert sätt korsa riksvägen...) var mindre rolig.
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Jag har typ 3 "rundor" jag kan variera mellan, alla måste man vända på. Det finns kanonfina ridvägar typ 5 km bort men då ska man ju hinna rida dit, rida där och rida hem så då får man vara borta ett par timmar. Bara grusvägar dessutom, inga mysiga skogsstigar eller gräsvägar att sträcka ut på.
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Har mestadels asfalt med 80-100km/Tim och mycket trafik. Även tung trafik.
Finns en anlagd grusväg för fotgängare på ca 3km genom en skog. (Man får gå på vägen först och korsa den). Men man får räkna med att möta farande crossar. Efter den tar slut så finns det ca 1-2km grusväg där man får skritta/trava och en liten skogsstig som tar ca 5 min att skritta.
Så det sistnämnda är den enda vettiga rundan vi har även om man får dela den med fotgängare / cyklister / crossar. Och den rundan tar ca 30 min i skritt/trav och några enstaka galoppsteg.

Man är väldigt låst här där vi har våra hästar. Finns stall ca 2 mil bort som har en helt annan natur med milsvida ridvägar av skog/stig/grus osv. Men inga som går hitåt tyvärr.
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Bor/har häst i Skåne, vid kusten utanför Lund/Malmö. Jag har 2 ridvägar, men kanske något mer beroende på hur man ser det, den ena består av en liten skog som man kan variera sig lite i genom att rida stigarna i olika ordning :p

Längsta turen blir runt 6 km. Skulle jag rida båda rundorna (som går åt varsitt håll, från stallet sett) blir det runt en mil, skulle jag tro. Men båda rundorna är av typen "rid åt ena hållet, vänd och rid tillbaka samma väg" så det är ganska fattigt ändå.

Jag tycker egentligen det är alldeles för lite, men som jag bor har jag inget val. (Men uppväxt som jag är i Småländska skogar där man kunde rida mil efter mil på grusvägar och stigar, utan att behöva korsa en enda asfalterad väg, så är det få platser som toppar)
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Vi har mängder med ridvägar! Både korta rundor i skogen, långa rundor i skogen, långa plana grusvägar och backiga grusvägar. Det vi inte har som jag kan sakna är klätterbackar. Men vi har väldigt fina skogar för att rida off-road! Skall vi bara träna skritt o lyfta på tassarna så rider jag gärna bara rakt ut i obanad terräng.

När jag räknar dom som är vettiga rundor från 3km upp till milen så blir det 15 rundor som i sin tur har flera variationer på sina ställen. Vill man rida över milen finns många fler alternativ, men jag har bara prövat två eftersom det kräver lite mer både tid och ork. Jag tycker turer runt 1h är lagom, mer än så då blir jag bara stel. Upptäckte en ny väg häromveckan, 2km grusbackar med varierande grad av lutning, snacka om galoppträningsväg! Men den tog 2h...

Vi har dock alltid transportsträcka på 5-600m på asfalt vilken runda vi än väljer, men det är ju perfekt till framskrittning!
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Oj, jag har inte ett visst antal vägar sådär. Däremot kan jag rida åt 3 olika håll i starten, och därifrån ta mig ut på åtskilliga olika vägar/stigar. Snabbt räknat kommer jag upp i ca 15-20 olika rundor som jag brukar rida, och minst lika många rundor som jag inte rider så ofta. Och sen går det att variera och kombinera ihop, välja alternativa stigar/vägar och sådär så vill man kan man säkert rida olika rundor varje dag i minst en månad :)

Jag har blandat med grusvägar, stigar i olika bredd och underlag, klätterställen m.m. m.m. och en och annan asfaltsväg, men de är få. Det enda jag kan sakna är mer miljöträning, vi fårinte så mycket av det... Och ett badställe lite närmre hade inte varit helt fel, nu tar det ca 40-50 minuter att skritta dit. Annars är det toppen!
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Vi har jättemycket ridvägar sommartid, både korta och långa rundor på skogsvägar, grusvägar, asfaltsvägar... Fina ridvägar är det också :D Det är nått av det bästa med vårt stall, dock blir det sämre med ridvägar på vintern då har vi bara två-tre vägar att hålla oss till, grusvägar som är hyggligt fina dock :)
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Oj, massor. Det finns mängder med stigar att snurra runt på, underbara jätte mysiga stigar oh vägar.
Enda nackdelen är väl att det är en ö, om än stor, spå vill man rida jättelångt blir det svårt fast 90-120 minuters turer kan man absolut skrapa ihop. :)
Ja och så har jag ca 15 minuter skritt till en suverän badplats med långgrunt och bara sandbotten.
Lite sämre på vintern dock då alla skogsvägar är översnöade.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många ridvägar har du?

Oj vad svårt att räkna ihop.

Har en iordninggjord på knappa milen som plogas om vintern, där en liten bit trafikeras ytterst måttligt men resten bara är häst/promenad-väg. Utöver det så finns det många fina iordningjorda stigar som hör till terrängbana, lite grusvägar, tror att det finns motionsslinga en bit bort som går att rida på, traktorvägar i skogen och en massa småstigar.

Säger som någon tidigare skrev, vill man variera sig skulle man säkert kunna rida olika vägar varje dag i en månad och sen ändå inte ha ridit alla kombinationer av stigar osv som det går att ta. Ska bli kul i sommar att rida runt och utforska lite mer :D

Under vintern har det i alla fall varit guld värt med en upplogad slinga.
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

15+ har vi och de är mellan 15 minuter och 2-3 timmar beroende på tempo :)

Jag bor söder om Varberg.

Är du säker på att du bor söder om Varberg? Söder om Varberg är i princip Läjet, Galtabäck, Vare och Åhs. Sedan hamnar man ute i Kattegatt. Låter mer som du bor någonstan sydost om Varberg, vs. öster om E6:an... *ler*
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Där jag bodde tidigare fanns det otaliga ridvägar. Jag vet inte hur många km det va men det kunde ta allt ifrån 30 minuter till 4-5 timmar. Även dagsritter kunde man ta.

Mitt nya hem har jag inte utforskat ännu. Hästen kom hem i onsdags så jag ska väl börja bege mej ut snart. Men efter några skoterturer så har jag listat ut ca 3 turer som på ett eller annat sätt är sammanflätade. Känner inte så många hästmänniskor här heller som kan visa mej några..
Turerna jag hittat bör ta ca 2 timmar till häst.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
7 530
Senast: MML
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 245
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
794
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 567
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp