Bukefalos 28 år!

Hur många ridvägar har du?

Sv: Hur många ridvägar har du?

Ägarna till stallet har hur mycket mark som helst och vi får i princip rida vart vi vill.
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

kl

Ni som inte har så många vägar, hur håller ni hästarna i trim?
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Jag har inte hunnit testa alla än (min treåring är på inridning och den gamla hästen är halvt om halvt pensionerad, så det blir inte jättemycket ridning innan den lilla kommer tillbaka), men hittills har vi hunnit testa sex rundor, varav fem tar någonstans mellan en och två timmar, samt en liten som tar runt 30-40 minuter att skritta. Det är allt från asfalt (mindre trafikerade 50-vägar), grusvägar, skogsstigar och öppna ängar, plus ett sandtag där vi kan träna klättring och en travbana där vi får träna kondition. Tjejerna som har stallet säger att det finns fler vägar. Vi har en liten paddock med lyse och hinder precis vid stallet.

Jag är jättenöjd, i mitt förra stall fanns bara öppna ängar och villaområden. Ingen runda tog längre än 40 minuter, vilket den minsta gör här. Det var i princip omöjligt att hålla igång en hobbyhäst där, en tävlingshäst hade aldrig gått. Det är en av anledningarna till att jag flyttade därifrån.
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Jag har jättefina ridvägar! Man kan rida åt alla fyra vädersträck. Från 15 min till rundor som tar en hel eller halv dag. Många som tar 1-2 timmar, perfekt!

Asfalt med endast fåtalet bilar
Mjuka grusvägar helt utan bilar
Mängder med små mysiga stigar i skogen
Gräsbackar lämpade för galopp
Klätterbackar mer lämpade för skritt
Åkrar man får rida på
Plana gräsvägar
Sand/skogsvägar
Sjö i närhet

Helt perfekt!! :)
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Hur är det nu, får man rida hur som helst i naturen?
Får man rida på en vandringsled?
Motionsspår?
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

kl

Ni som inte har så många vägar, hur håller ni hästarna i trim?

Är nog rätt få som vågar erkänna här att de bara rider hästen i ridhuset eller paddocken. Vet ett stall med trettiotalet hästar där ingen häst reds någon annanstans än i ridhuset i vintras. Och efter det är det bara fodervärdshästarna som kommir ut någon enstaka gång i veckan. Det där med allround träning för att hålla hästarna i trim gäller långt ifrån överallt.

Det tråkiga är som exempel ridskoleelever på en del ställen lätt köper hästar som ser ut som ridskolehästarna. Dvs. dåligt allroundtränade och musklade. Och man fortsätter att rida rida dem som ridskolehästar i enbart ridhus och i paddock och tror att det räcker...
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Jag har stora variationsmöjligheter gällande ridningen. Det finns stigar med mer eller mindre klättring, man kan välja olika slingor så det blir olika långt. Har en höjd med brant klättring som går att variera mycket. Har en 5km lång "runda" längs huvudsakligen grusväg och sista biten på en skogsbilväg.
Kan välja att träna i ett grustag med lite backar - men det är löjlig klättring jämfört med höjden.
Har en ca milslång slinga runt en sjö, kan välja att rida genom skogen/höjden eller att rida grusvägen hela vägen runt.
Fast jag räknar det inte som "si eller så många ridvägar" utan jag rider där jag har lust.
Oftast blir det 5km-slingan längs vägen på vintern, skogen eller paddocken på sommaren.
Om jag vill rida riktig långritt, så kan jag ta vandringsleden (tillåtet att rida enligt Länsstyrelsen), och då är det oändligt med vägar. Men som sagt, då får jag längta efter en riktig långritt.
Paddocken är min egen så jag har uppenbarligen obegränsad tillgång.
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Jag förstår verkligen inte det där. Rida ut är ju helt underbart och det är ju inget som att man arbetar hästen även då. Man måste inte vara inom fyra vägar för att rida dressyr, vi tränar övergångar, halter, galoppfattningar, öppnor osv.
En normal uteritt för oss brukar ligga på runt milen, tar en timme lite beroende på tempo. Brukar galoppera en hel del.
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Jag hör ju till de som räknar mig till att ha dåliga ridvägar (se längre upp), även om jag inser att det finns många som har det mycket, mycket sämre.. Jag har dessutom de fyra senaste åren stått i stall med varken paddock eller ridhus, men hade ridhuskort på närliggande anläggning år 2 av 4. Övrig tid rider jag i vår lilla skog, och för att hålla igång, ja, man får helt enkelt rida flera varv :p Variera de 2-3 stigalternativ som finns och ha fantasi. Vi har förvisso också en liten sandvolt (~30 meter) i skogen som fungerar utmärkt att trimma lite på.

Trots detta skulle jag nog vilja påstå att jag aldrig haft en häst som är så dressyrriden som min nuvarande, det går ju utmärkt att dressyra ute precis som du säger :)

Men som sagt, i jämförelse med många andra kanske jag också har "bra" uteridsmöjligheter. Har tittat på en del andra stall härnere i Skåne (främst) där uteritter knappt är görbara, man får rida längs med smala 70vägar eller (om man har tur) i kanten på en åker.. Ett stall i närheten påstår i sina (ständiga) annonser att de har ridavstånd till "skog och strand", men glömmer nämna att det ligger en hel tätort mellan stallet och dessa.. :cool: Ryttarna håller såvitt jag förstår till i paddock eller ridhus, alternativt rider ner och trampar sönder grönområdet mellan villorna i utkanten av tätorten, till alla boendes förtret..
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Jag tror inte hästen lider av att bara ridas 1 timme om dagen inne i ett ridhus och resterande del vara ute i en hage.

Stod i ett stall i 2 år där en aldrig red ut utan red bara i ridhuset, flertalet red ut max 10gånger på dessa 2 år.
Hästarna var friska under hela tiden, de skador som kom fram under dessa 2 år var pga yttre faktorer.

Men

Själv skulle jag spy på att bara rida i ridhus, men skall erkänna att det blir mer ridhus vintertid av den enkla anledningen att man kommer till stallet när det är mörkt och vill inte rida i mörker.
Då blir det uteritter Lördagar och Söndagar istället.
Och nu när det är sommar rider jag nästan bara ute.
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Vi har ridvägar i oändlighet! Från vårat stall kan man tex ta sig till ridleden "Siljan runt" och är på ca 27 mil! ;):D

Sen har vi sandvägar i skogen,grusvägar,byvägar,sandtag m.m. Älskar vägarna runt vårat stall! :)

Lite smakprov:
543466_3642217248274_1316701097_n.jpg


581147_3642217488280_1624027440_n.jpg


392481_3642218768312_913312309_n.jpg


527653_3642219048319_1249119900_n.jpg


59685_1555039350131_4561883_n.jpg


Vart bara kör/promenadbilder då det är svårt att få med kameran när man rider! ;) Den här vägen är dessutom plogad på vintern och perfekt underlag då! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många ridvägar har du?

Hur är det nu, får man rida hur som helst i naturen?
Får man rida på en vandringsled?
Motionsspår?

Så länge du inte skadar naturen/marken får du rida men inte på andras tomter, på åkrar och det är odlat och skogsplanteringar m.m. Hellre fråga markägaren en gång för mycket än för lite! Och se upp när det är blött ute. Vandringsleder tror jag inte att man får rida på. På motionsspår är hästar förbjudna.
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Jag har jättefina ridvägar! Man kan rida åt alla fyra vädersträck. Från 15 min till rundor som tar en hel eller halv dag. Många som tar 1-2 timmar, perfekt!

Asfalt med endast fåtalet bilar
Mjuka grusvägar helt utan bilar
Mängder med små mysiga stigar i skogen
Gräsbackar lämpade för galopp
Klätterbackar mer lämpade för skritt
Åkrar man får rida på
Plana gräsvägar
Sand/skogsvägar
Sjö i närhet

Helt perfekt!! :)

Men åh! Underbart!!:love::up:
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

jag har de 14år jag haft häst bara haft en 2km lång grusväg och en markväg på 750m :p, dvs bara "rida fram och tillbaka vägar. men nu har jag breddat och möblerat om en djurstig över ett stengärde så man kan rida över, = nu kan jag rida vart jag än vill! eller åtminstone i grannens skogs dunge, skolans skogs dunge och en annan grusväg. men ingen runda och bara på grusvägar där folk håller 70kmh.
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Jag är väl lite bortskämd här. Har milsvid vildmark med oändliga stigar. Kan vara ute i flera dagar...
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Min häst skulle helt klart må dåligt av det. Han är född och uppvuxen på irland, att ridas i naturen är det han är van vid. Han går fram överallt och mår bäst när han får vara ute i det fria.
Svenska hästar klemas ofta bort så jäkla dant, vet inte hur många gånger jag hört, han blev rädd för hunden/stenen/bilen/etc och därför vände vi hem. Klart att det inte är kul att rida ut då!

Men i förra stallet red de ut max tio gånger per år, fina hopphästar som tävlas upp till 140cm. De flesta egna uppfödningar så de vet ju inget annat. Friska var det ändå men visst var min både i bättre kondis och mer musklad. För att inte tala om miljötränad....
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

I förra stallet var det massa mysiga ridvägar, allt från en runda på 20 min till flera timmar. Hästen bytte tyvärr stall och nu kan jag välja på att rida till höger eller till vänster på en grusväg... och sen vända hemåt. :cry: Jag saknar ridvägarna i gamla stallet nåt enormt, och är glad att jag bara har hästen 2 dagar i veckan och att ägaren rider ut, för jag håller på att dö av tristess när jag rider ut! Grusvägarna är dessutom stenhårda så fort det varit sol i mer än ett dygn, så då blir det i princip bara skritt.
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

knapplån

Vi har asfalterad bilväg. Några få stigar i skogen att skritta på.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många ridvägar har du?

Vi är "fasta" på en ö. Den är inte så jättestor. Men det finns ändå en del mark att rida på. Och det mesta som finns är fint. Stallägarna har anlagd en del ridvägar, det finns en del stigar och grusvägar och vandringsleder som man får rida på. Och så kan man ju bege sig ut i buschen offroad.
Det finns dock några rullstens-åsar som man bör undvika.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 245
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 169
Senast: Smurfoff
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 222
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp