hur mkt foder ger ni?

Sv: hur mkt foder ger ni?

Ts häst har gräs i sin hage, får 3kg grovfoder plus halm inne.

Vi har också gräs i hagarna och hästarna får i runda slängar 10kg hösilage i boxen under natten, per häst. Och då har jag i stallet följande.

1st halvbod/arabkorsning 2,5 år
1st fullblod 20 år
1st halblod 8 år
1st liten d-ponny arab 22år.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Min häst är 180 cm och väger mellan 550-600kg
Han får fri tillgång på silage när han står inne och 2 kilo ute i hagen.
Han får även ett ½ krafft mått betfor, 4dl havre, 1½ krafft mått fibergi+ krafft grund och krafft miner blå. Han tränas och rids regelbundet.

Min fetknopp som sakta går ner väger 560 enligt sista mätningen. Han är 1,63. Om din är 180 och väger mellan 550 och 600 så måste den vara mager!
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Vi har också gräs i hagarna och hästarna får i runda slängar 10kg hösilage i boxen under natten, per häst. Och då har jag i stallet följande.

1st halvbod/arabkorsning 2,5 år
1st fullblod 20 år
1st halblod 8 år
1st liten d-ponny arab 22år.

Ts har en häst som beräknas väga ca 300kg, lite skillnad på en liten ponny och fullblod och halvblod. Jag har ingen aning om hur Ts häst ser ut eller mår, men i mina ögon så tycker jag inte att det är så fruktansvärt att Ts häst får 3kg hösilage och halm att tugga på i boxen så länge det finns gräs ute. Sen hoppas jag ju att Ts höjer hösilagegivan i takt med att gräset försvinner.

Mina hästar (tre halvblod, 11,6 och 1½ år gamla) har oxå gräs i sin hage (4hektar stor) och får ca 9kg hö just nu, mer tycker jag inte att de behöver då de förser sig i hagen och är i bra hull. Sen när det fryser på och vintern kommer så kommer jag att öka grovfodergivan.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Som "gräset" ser ut nu ser jag det inte som "foder". Det är ju bra att hästen har nåt att pilla med och tugga på men det kan väl inte räknas in i näringsintaget?? :confused:
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Som "gräset" ser ut nu ser jag det inte som "foder". Det är ju bra att hästen har nåt att pilla med och tugga på men det kan väl inte räknas in i näringsintaget?? :confused:

Jag hade blivit överlycklig om våra hade valt att tugga på hö i hagen men tyvär ratar det höt och tuggar på gräset istället.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Ts har en häst som beräknas väga ca 300kg, lite skillnad på en liten ponny och fullblod och halvblod.

Uhm, du missade den lilla D-ponnyn som står i vårat stall. Inte bara fullblod och halvblod, dock får han lika mycket hösilage som de andra.

Dessutom står de på halmbädd så de har fri tillgång på halm också, ifall de skulle kunna käka upp nattransonen med hö. Också 4 hektar bete här med. Den hagen de går i nu har de nte gått i så mycket i sommar så den har fått växa till sig bra. Finns alltså massor. Men tror inte det är så mycket näring i det nu. Nog mest bara vatten. Min halvblodskille dricker väldigt lite inne på natten. Likaså unghästen. Mest fullblodet och arabponnyn som suger i sig vatten då de blöter höt.
 
Senast ändrad:
Sv: hur mkt foder ger ni?

hej,

jag undrar hur mkr foder ni ger era pållar?
jag ger men islandshäst

3 kg hösilage per dag men sen får hon 5 dl havre + tillskott, hon rids ganska hårt pga att skaffa muskler o bli av med hullet, står även på halm därför får hon inte så mkt i grundfoder.

som tillskott får hon, miniraler, vitlök, salt, b-vitamin och boiten.

är det något mer jag borde ge min häst lr tänka på?
hon väger ca 360-370 med viktband.

Jag ger mina hästar 18kg hösilage!
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

*kl*

Jag ger mina följande:

Travaren, 17 år, dåligt näringsupptag, dåliga tänder:
1 kg (torrmätt) betfor
½ kg kornkross
½ kg havrekross
3-4 kg lusern hackat strå
Multivitaminer
Fri tillgång på ensilage ute och ca. 7 kg inne till natten

Russet, 4 år, lättfödd:
2-3 dl betfor(för att ha något att blanda multivitaminerna i)
Multivitaminer
Fri tillgång på ensilage ute och ca. 1-2 kg inne + Halm.


3 kg ensilage låter verkligen lite, det är ju mindre än vad min B-ponny får per dag och hon är också lättfödd men med tillräckligt motion är detta inget större problem..
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Som "gräset" ser ut nu ser jag det inte som "foder". Det är ju bra att hästen har nåt att pilla med och tugga på men det kan väl inte räknas in i näringsintaget?? :confused:

Kanske beror på var i landet man bor. Som jag nog tidigare nämnt så har jag ingen aning om hur Ts häst har det. Och jag hoppas som jag skrev att Ts ökar hösilaget i takt med att gräset försvinner. Jag har ingen aning om hur Ts häst ser ut i hull heller. Jag kan ivarje fall säga att en god vän till mig har en stor D-ponny som får ca 5kg hösilage om dagen och går i gräshage är bra rund och det är inte proteinbrist kan jag lova.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Uhm, du missade den lilla D-ponnyn som står i vårat stall. Inte bara fullblod och halvblod, dock får han lika mycket hösilage som de andra.

Dessutom står de på halmbädd så de har fri tillgång på halm också, ifall de skulle kunna käka upp nattransonen med hö. Också 4 hektar bete här med. Den hagen de går i nu har de nte gått i så mycket i sommar så den har fått växa till sig bra. Finns alltså massor. Men tror inte det är så mycket näring i det nu. Nog mest bara vatten. Min halvblodskille dricker väldigt lite inne på natten. Likaså unghästen. Mest fullblodet och arabponnyn som suger i sig vatten då de blöter höt.

Ursäkta att jag missade din ponny.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Det finns näring i gräset nu. Har för mig att Helena Handberg :bow:, nyligen i ngn tråd, skrivit vilka värden hon fick vid en betesanalys på hösten.
Hoppas att det finns ordentligt med gräs i TS:s hästhage då 3 kg grovfoder annars är på tok för lite.

Vill passa på att ge ameo en eloge för att hon oförtutet kämpar vidare med bra förklaringar och exempel (hennes egna shettisar) på hur viktigt det är med proteinet! :bow:
Jag vet själv hur förfärligt vanligt det är att ponnyägare misstar en stor mage för fetma.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Jag vet själv hur förfärligt vanligt det är att ponnyägare misstar en stor mage för fetma.

Inte bara ponnyägare. Har i åratal haft den diskussionen med övriga familjen i stallet utan resultat. Vi har en ponny i stallet. När jag nu ensam ansvarar för foderstater för samtliga hästar har de sett att det jag gör ger resultat. Visst gnäller de för att det blir dyrt men hästarna mår ju toppen. Och det har gjort att det fattat.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

kl

Häst 158 cm 6 år som rids 6-7 ggr i veckan

9 kg tort hö
0,5 kg lusern
0,3 kg havre
betfor en näve :p får efter ridning + mineraler och salt endast för att han ska få i sig mineralerna ordentlig och för att de är gott såklart.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Hö (gäller även hösilage - men det väger ju mer)
minimigivan 1-1.2 * 100 kg/häst.
rekomenderat intag 1.5-2 * 100 kg/häst.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Min travare i normal ridarbete får:
12 kg ganska torrt hösilage
2 kg lusern
1 kg Pasture Mix
3 dl Sojamjöl
1 dl Linfrökaka
1 dl olja
ca 0,5 kg betfor
 
Senast ändrad:
Sv: hur mkt foder ger ni?

Mitt 19 månaders unghäststo får:

Fritt hö (ca 12 kg)
1.7kg krafft groov 125
0.3kg lucern
0.5 kg betfor (torrvikt)
+ linfröolja för tarm o päls :)
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

om jag visste vem du var så skulle jag anmäla dig för djurplågeri!!!
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

om jag visste vem du var så skulle jag anmäla dig för djurplågeri!!!
Men nu får du väl ändå ge dig! :(
Du har ingen aning om hur hästen ifråga ser ut och vad den får i sig i näringsväg genom bete och det foder den får!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 826
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 113
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 520
Senast: ufot
·
Foder & Strö Vad ger ni för rena selentillskott, selen med e-vitamin respektive rena e-vitamintillskott? Behövs det senare ens? Är ni nöjda? Min...
2
Svar
39
· Visningar
8 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp