Bukefalos 28 år!

Hur mycket är det rimligt att ha kvar efter ALLA räkningar är betalda??

AbsolutEnsam

Trådstartare
Ja, som sagt undrar hur det liksom alla andra har det med ekonomin… nu när priserna har gått upp med både mat och el. Håller på med budgetkalender där jag skriver upp alla utgifter den månaden osv. Men jag vet inte riktigt vad som är normalt att ha kvar efter räkningarna och hur Mycket mat får kosta osv. Har dragit ner på alla onödiga utgifter som streamingtjänster tex.

* hur mycket har du kvar efter alla räkningar är betalda?
 
Det finns väl inget "normalt", det beror ju helt på vad du har för inkomster och utgifter. Vi har gått från att i princip gå +-0 varje månad för några år sedan till att gå väldigt mycket plus nu. Vi har köpt hus i en annan del av landet och har väldigt låga boendekostnader och min man har bytt jobb och gått upp avsevärt i lön. Den ekonomi vi har idag är en helt annan än den vi hade bara för 5 år sedan.
 
Det är så individuellt och går knappast att besvara eftersom varje hushåll ser olika ut. Vad jag kan tycka är tajt att leva på ekonomiskt kan istället upplevas som generösa summor för någon med lägre inkomst. Det viktiga är snarare inkomstern och utgifterna, samt vad man kan förändra.
 
Det finns väl inget "normalt", det beror ju helt på vad du har för inkomster och utgifter. Vi har gått från att i princip gå +-0 varje månad för några år sedan till att gå väldigt mycket plus nu. Vi har köpt hus i en annan del av landet och har väldigt låga boendekostnader och min man har bytt jobb och gått upp avsevärt i lön. Den ekonomi vi har idag är en helt annan än den vi hade bara för 5 år sedan.
Tack för ditt svar! Mycket tänkvärt! vad bra att ni fått det bättre nu ekonomiskt i livet!

Jag har tidigare varit mer försiktigt med pengar men efter en antispykos medicin som jag äter flyger pengar hit o dit och jag bli kallsvettig av hela grejen. Känner inte igen mig längre . Har liten inkomst och får hjälp av föräldrarna vid behov. Men jag skäms enormt! Men med hjälp av en budget kalender så tror jag kan få rätsida på det snart! Hoppas det!
 
Det är så individuellt och går knappast att besvara eftersom varje hushåll ser olika ut. Vad jag kan tycka är tajt att leva på ekonomiskt kan istället upplevas som generösa summor för någon med lägre inkomst. Det viktiga är snarare inkomstern och utgifterna, samt vad man kan förändra.
Tack för ditt svar! Ja, det kan jag tänka mig att det beroende på vem man frågar. Jag vågar inte fråga öppet bland folk för jag rädd att man ska kanske inte göra det. Därför jag frågar här, känns mer tryggt. Jag skäms för mycket för att prata om min ekonomi. I min ålder så ska man ha allt klart eller vad säger. Med jobb och bostad osv. Det har inte jag. Jag är beroende av mina föräldrar känslomässigt och ekonomiskt.
 
Bör och bör. Jag har läst att många ekonomer rekommenderar att man bör spara ca 10% av den lönen man får ut om man ska ha ett stabilt sparande. Så om vi säger att man får ut 20' efter skatt så bör man isf kunna spara 2000 kr. Sen beror det ju lite på hur mycket man känner att man vill ha/behöver för övriga nöjen. Till syvende och sist så ska man ju ha en tillvaro där man känner glädje och kan göra saker som ger en livskvalitet och då kan det ju vara motiverat att spara mindre än 10% för att kunna ha livskvalitet i tillvaron.
 
Som sagt är det svårt att ge ett direkt svar på eftersom det beror på så många faktorer, men personligen tycker jag att 50/30/20-regeln är ganska vettig att ha som baslinje liksom. Den går ut på att 50% av nettoinkomsten går till "needs" (alltså typ boende och räkningar), 30% till "wants" (här tänker jag att nöjen och även saker som streamingtjänster och gymkort ingår) samt 20% till sparande och avbetalning av ev. lån.

Baserat på det, samt mina egna erfarenheter, tänker jag att det är rimligt att satsa på att kunna lägga undan runt 15% av nettolönen de flesta månaderna om året, ungefär?
 
Bör och bör. Jag har läst att många ekonomer rekommenderar att man bör spara ca 10% av den lönen man får ut om man ska ha ett stabilt sparande. Så om vi säger att man får ut 20' efter skatt så bör man isf kunna spara 2000 kr. Sen beror det ju lite på hur mycket man känner att man vill ha/behöver för övriga nöjen. Till syvende och sist så ska man ju ha en tillvaro där man känner glädje och kan göra saker som ger en livskvalitet och då kan det ju vara motiverat att spara mindre än 10% för att kunna ha livskvalitet i tillvaron.
Tack för ditt svar! Hmm, tycker det låter mycket med så mycket sparande. Men det är säkert ett bra tips! Tyvärr känner jag inte så mycketglädje i tillvaron så jag tröstshoppar sånt som jag behöver! Men det vore bra om jag hade pengar kvar i slutet av månaden utan att få panik över det. Nu är det inte synd om mig och går ingen nöd på mig tack vare föräldrarna. Men skulle så gärna vilja klara det själv på nåt sätt!
 
Som sagt är det svårt att ge ett direkt svar på eftersom det beror på så många faktorer, men personligen tycker jag att 50/30/20-regeln är ganska vettig att ha som baslinje liksom. Den går ut på att 50% av nettoinkomsten går till "needs" (alltså typ boende och räkningar), 30% till "wants" (här tänker jag att nöjen och även saker som streamingtjänster och gymkort ingår) samt 20% till sparande och avbetalning av ev. lån.

Baserat på det, samt mina egna erfarenheter, tänker jag att det är rimligt att satsa på att kunna lägga undan runt 15% av nettolönen de flesta månaderna om året, ungefär?
Tack för svar! Det lät som en bra regel och lätt och kanske komma ihåg också! Får försöka!
 
Tack för ditt svar! Hmm, tycker det låter mycket med så mycket sparande. Men det är säkert ett bra tips! Tyvärr känner jag inte så mycketglädje i tillvaron så jag tröstshoppar sånt som jag behöver! Men det vore bra om jag hade pengar kvar i slutet av månaden utan att få panik över det. Nu är det inte synd om mig och går ingen nöd på mig tack vare föräldrarna. Men skulle så gärna vilja klara det själv på nåt sätt!
Om du har en nettolön som du kan leva på med marginaler och ändå står på 0 i slutet av månaden eller tom på minus om dina föräldrar skjuter till pengar så tycker jag absolut att du ska se över din ekonomi och försöka budgetera. Även om man inte har ett superstort sparande är det bra att iaf ha ett sparande öht, om det så bara är några hundra per månad.
 
Ja, som sagt undrar hur det liksom alla andra har det med ekonomin… nu när priserna har gått upp med både mat och el. Håller på med budgetkalender där jag skriver upp alla utgifter den månaden osv. Men jag vet inte riktigt vad som är normalt att ha kvar efter räkningarna och hur Mycket mat får kosta osv. Har dragit ner på alla onödiga utgifter som streamingtjänster tex.

* hur mycket har du kvar efter alla räkningar är betalda?
Vad som är normalt att ha kvar varierar med hur mycket du tjänar. Men för att ha något att jämföra din kostnader finns det bra information i Konsumentverkets Koll på pengarna. Den är dock inte uppdaterad baserad på de ökade kostnadera för mat, drimedel och el som skett under året.
 
Ja, som sagt undrar hur det liksom alla andra har det med ekonomin… nu när priserna har gått upp med både mat och el. Håller på med budgetkalender där jag skriver upp alla utgifter den månaden osv. Men jag vet inte riktigt vad som är normalt att ha kvar efter räkningarna och hur Mycket mat får kosta osv. Har dragit ner på alla onödiga utgifter som streamingtjänster tex.

* hur mycket har du kvar efter alla räkningar är betalda?
I snitt måste man ju gå på minst på nollresultat annars är man rökt.

Och sen vill man sträva efter att ha marginal och också buffert mot månader med mindre lyckade händelser.

Jag tänker nog att det är en kontinuerlig anpassning som gäller så att man kan känna sig så trygg som man önskar och som är möjligt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 300
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 492
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 581
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Valp 2024
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp