Bukefalos 28 år!

Hur mycket är det rimligt att ha kvar efter ALLA räkningar är betalda??

Eller kolla om mamma kan tänka sig att följa med om det skulle kännas bättre? Det kanske tom är bra att hon är med om du får hjälp redan av henne (och så blir mötet lite lättare att genomföra för dig). Jag tänker att det är viktigt att du kan fokusera på det ni är där för dvs ekonomin och inte oroar dig över annat runtomkring.
Känns pinsamt och ta med mamma tyvärr. Får klara detta på nåt sätt men tack ändå för tipset!
 
Jag kan ärligt erkänna att jag inte betalar mat hemma pga. Av föräldrarna. Jag betalar bara min diet mat so. Köps på nätet. Jag vet att det är fel.
 
Hej igen! Tack för ditt svar!

Jag hade några faktura på Klarna och har betalat dom nu i fredags kväll. Så Det blir mindre pengar denna månad än vad jag hade räknat med. Så klantigt!
Men tack vare er så har jag skickat i väg ett chattfråga om att få spärra mig hos dom. Har ej klarna kortet. Har berätttat Allt för mamma också i dag och hon ska hjälpa mig få rätsida på detta❤️

Jag har tyvärr lyckas köpa några grejor på nätet redan igår och ett på faktura på klarna. Så himla dumt! Får se hur jag gör, det grejor jag behöver förstås men kunde ha delat upp det på några månader i stället.

Jag tycker du är jätteduktig! Hoppas jag kommer bli lika bra på det här som du!

jag blir sjukt stressad över att mitt köpbeteende tyvärr. Får se om jag måste ringa dom i stället. Har svårt med det pga. Hörsel o panikånges.t
Jättebra att du har pratat med din mamma och skickat till klarna!

Det var tråkigt att du hann köpa mer saker men det är inte du som är dum! Det är medicinen! När slöseribiverkningen var som allra värst för mig så kändes det verkligen som att livet var över och jag lika gärna kunde gå och hoppa framför tåget om jag inte köpte just den grejen. Plus att det var en flykt från verkligheten att köpa en massa saker och drömma om hur bra allting skulle bli när jag fick dem och hur roligt det var att slita upp paketen och gå igenom allting när det kom, prova framför spegeln och sy med alla nya tyger och göra grejer till hundarna.

Jag kan fortfarande fastna och sitta i timmar och gå igenom aliexpress, shein, h&m, tygbutiker osv och lägga grejer för flera tusen i kundkorgen. Det är sedan där som jag har lärt mig att verkligen gå igenom varenda liten pryl och komma fram till om det är något jag behöver eller inte, vilket även det kan ta timmar. När jag väl har gått igenom allt så brukar det numera vara så lite kvar att det antingen inte är värt frakten eller så är det så liten summa att det inte gör så mycket om jag köper det. Det är jättejobbigt ibland när jag inser att jag åter igen har lagt nästan hela dagen på att ”fönstershoppa”, men de gångerna jag har undvikit att köpa något så brukar jag iallafall försöka att känna mig duktig.
För ett tag sedan var jag helt insnöad på att jag ville ha färgade linser (det vill jag fortfarande men det mesta av tvånget är tack och lov borta) för jag verkligen hatar mina glasögon och jag satt i dagar och letade och jämförde priser, kollade optiker osv, men kom till slut fram till att det var för dyrt trots att jag faktiskt hade behövt linser, fast kanske inte just färgade.

Ett tips om du är inne på kläder är att kolla om du har någon billig second hand i närheten. Jag har en som jag går till när jag är nära panik för att jag måste köpa något och då brukar jag klara mig undan med 50-200kr istället för svindyrt som det hade blivit nytt.

Med hjälp och tid så tror jag att du också kommer att klara det 💖 På mig går biverkningen också upp och ned så just nu är det relativt lugnt men den finns fortfarande där i bakgrunden och försöker övertyga mig om att shoppa. Det är helt sjukt att en så liten tablett kan påverka så mycket!

Jag är också sjukt stressad hela tiden pga pengarna. Eftersom hundarna hela tiden blir sjuka eller skadar sig så lyckas jag aldrig hålla min budget och jag känner mig så himla misslyckad trots att det inte är jag som har pajjat budgeten utan saker jag inte kan påverka. Jag köper också alldeles för dyr och onyttig mat (hej jordgubbscheesecake till middag minst en gång varje vecka 😑) och jag kan inte dricka vatten så jag måste lägga en massa pengar på saft för annars kan jag inte få i mig tillräckligt mycket vätska och mår ännu sämre än jag brukar göra.

Nu blev det en hel roman igen 😓
 
När allt är betalt, inklusive mat så har jag runt 10 k kvar.
Ingen aning om vad som är normalt eller vad man "ska" ha kvar.
Är en slösa så snålar inte på något och betalar lite mer hemma nu när sambon pluggar.
 
Sånt här verkar skilja sig mycket mellan bankerna.
När vi skulle låna stötte vi också på problem med kalkylen eftersom min sambo då var student (och CSN räknas inte som inkomst). Kalkylen gick ihop om jag skulle stått på lånet själv, men inte om vi ville stå på lånet tillsammans (för då räknades det på utgifter för två personer). Swedbank var riktiga rövar när vi var där, men banken vi redan var kunder i var mycket mer flexibla. De kunde ta det "en nivå upp" (alltså till någon på banken som får fatta egna beslut istället för att bara stirra på kalkylen) och då var det inga problem.

Gissar att det är så överlag. Vissa på banken får bara bevilja lån om kalkylen går ihop, andra (mer seniora?) får tänka själva och kan göra avsteg från kalkylerna.
 
Fel och fel. Har ni kommit överens om att göra så är det inte fel.
Tack för ditt svar! Vi har kommit överens om det, det är bara det att det känns så fel att dom betalar all mat hemma som vi äter. Men dom gör det av ren omtanke.

Men jag läggerundan lite matpengar ändå på ett konto. Men det går tyvärr åt vid större inköp som är nödvändigt för hundarna. Jag klipper mina hundar själv, så klipputrustning köper jag för slippa kostnader hos hundfrisören. Det blir billigare i längden och klippa själv. Nu försöker jag spara ihop till en hundföned slang. men det kostar lite. Det blev lite optic

Men tack för ni inte skäller på mig för att jag inte betalar maten hemma. Jag skäms så mycket över det..
 
Jättebra att du har pratat med din mamma och skickat till klarna!

Det var tråkigt att du hann köpa mer saker men det är inte du som är dum! Det är medicinen! När slöseribiverkningen var som allra värst för mig så kändes det verkligen som att livet var över och jag lika gärna kunde gå och hoppa framför tåget om jag inte köpte just den grejen. Plus att det var en flykt från verkligheten att köpa en massa saker och drömma om hur bra allting skulle bli när jag fick dem och hur roligt det var att slita upp paketen och gå igenom allting när det kom, prova framför spegeln och sy med alla nya tyger och göra grejer till hundarna.

Jag kan fortfarande fastna och sitta i timmar och gå igenom aliexpress, shein, h&m, tygbutiker osv och lägga grejer för flera tusen i kundkorgen. Det är sedan där som jag har lärt mig att verkligen gå igenom varenda liten pryl och komma fram till om det är något jag behöver eller inte, vilket även det kan ta timmar. När jag väl har gått igenom allt så brukar det numera vara så lite kvar att det antingen inte är värt frakten eller så är det så liten summa att det inte gör så mycket om jag köper det. Det är jättejobbigt ibland när jag inser att jag åter igen har lagt nästan hela dagen på att ”fönstershoppa”, men de gångerna jag har undvikit att köpa något så brukar jag iallafall försöka att känna mig duktig.
För ett tag sedan var jag helt insnöad på att jag ville ha färgade linser (det vill jag fortfarande men det mesta av tvånget är tack och lov borta) för jag verkligen hatar mina glasögon och jag satt i dagar och letade och jämförde priser, kollade optiker osv, men kom till slut fram till att det var för dyrt trots att jag faktiskt hade behövt linser, fast kanske inte just färgade.

Ett tips om du är inne på kläder är att kolla om du har någon billig second hand i närheten. Jag har en som jag går till när jag är nära panik för att jag måste köpa något och då brukar jag klara mig undan med 50-200kr istället för svindyrt som det hade blivit nytt.

Med hjälp och tid så tror jag att du också kommer att klara det 💖 På mig går biverkningen också upp och ned så just nu är det relativt lugnt men den finns fortfarande där i bakgrunden och försöker övertyga mig om att shoppa. Det är helt sjukt att en så liten tablett kan påverka så mycket!

Jag är också sjukt stressad hela tiden pga pengarna. Eftersom hundarna hela tiden blir sjuka eller skadar sig så lyckas jag aldrig hålla min budget och jag känner mig så himla misslyckad trots att det inte är jag som har pajjat budgeten utan saker jag inte kan påverka. Jag köper också alldeles för dyr och onyttig mat (hej jordgubbscheesecake till middag minst en gång varje vecka 😑) och jag kan inte dricka vatten så jag måste lägga en massa pengar på saft för annars kan jag inte få i mig tillräckligt mycket vätska och mår ännu sämre än jag brukar göra.

Nu blev det en hel roman igen 😓
Tack snälla för ditt svar! Känns jättetråkigt att du också blir så påverkad av denna medici. Men jag är så glad över att jag inte är ebnsam idet hela! jag tycker du är jätteduktig på hantera de olika situationerna Som uppkommer för dig. Önskarjag vore lika stark som dig!

just det där att man snöar in på något som man verkligen vill ha, är jättejobbigt! Tänkte med linserna dy pratar om. Men var bra gjort av dig att kunna fönstershoppa och sedan inte köpa precis allt! Där brister jag i slutet av skedet, tänker att det ingen idé att inte handla nu när jag kommit så långt osv, tänker jag. åh Swish så har jag tagit det på faktura på klarna på 30 dagar och ångesten blir skyhög efteråt!! Skäms som en hund efteråt.

Blir både glad och ledsen när jag får grejorna. Ångesten över skicka tillbaka dom eller behålla grejorna?! Nu har det varit mycket kläder till mig på sista tiden, är svag för en klädkedja för stora kvinnor och det är allt för lätt handla på deras hemsida. försöker handla när det olika erbjudanden osv. Men det lite dyrt i längden . Önskade att jag var normalviktig, mycket billigare då haha får jag för mig. Tyvärr har pendlat upp i vikt sedan i våras, o nya kläder behövdes tyvärr.

du är absolut inte misslyckad för du inte kan hålla din budget pga. Hundarna. Hundar blir sjuka och det jättefint av dig och bra framförallt att du är så mån om fdina hundar! Starkt gjort! Man gör så gott man kan!

Dyrt blir det här med när det gäller glass som föräldrarna köper till mig. Jag är tacksam över det men känner mig så dum som inte kan betala det själv. Har noll koll på hur mycket mat kostar i månaden för en person. Kommer få en chock om jag någonsin flyttar till eget i framtiden Igen.
 
När allt är betalt (lån, mat, el, bensin) har jag kanske 1000 kvar :idea:
Kämpigt! Jag har ingen Bil och slipper alla kostnader kring det. Värre var det när jag hade egen bil men fick ändå hjälp då. Bil är stor kostnad. Nu har jag färdtjänst men vågar inte använda det pga. Kostnaden. Vet inte hur mycket det blir per månad. Samt att jag inte vågar gå handla mat själv utan mamma. Åker alltid med föräldrarna om jag ska någonstans. Men det är sällan. Är hemma hela tiden.

jag hoppas det blir lättare för dig i framtiden!
 
Kämpigt! Jag har ingen Bil och slipper alla kostnader kring det. Värre var det när jag hade egen bil men fick ändå hjälp då. Bil är stor kostnad. Nu har jag färdtjänst men vågar inte använda det pga. Kostnaden. Vet inte hur mycket det blir per månad. Samt att jag inte vågar gå handla mat själv utan mamma. Åker alltid med föräldrarna om jag ska någonstans. Men det är sällan. Är hemma hela tiden.

jag hoppas det blir lättare för dig i framtiden!
Min man tjänar betydligt mer än mig (trots samma nivå av utbildning...) så det funkar ändå.

Vi måste ju amortera här i Finland så ränta+amortering ligger på nästan 10 000/mån trots att vi bara har ett litet lån (1,4milj)

Vi har direkt elvärme, två bilar och 3 mil enkel väg till jobb så det är ju mycket pengar ut varje månad.
 
Min man tjänar betydligt mer än mig (trots samma nivå av utbildning...) så det funkar ändå.

Vi måste ju amortera här i Finland så ränta+amortering ligger på nästan 10 000/mån trots att vi bara har ett litet lån (1,4milj)

Vi har direkt elvärme, två bilar och 3 mil enkel väg till jobb så det är ju mycket pengar ut varje månad.
Ok. Men var sjukt att han tjänar mer än dig! Trots samma nivå av utbildning!

Oj, det var väldigt mycket! med Amortering och räntan. Jag är inte så bra på det där. Hoppas det blir bättre på sikt så era kostnader sänks.
 
Jag har från 6000:- kvar när allt är betalt. När allt är betalt har jag också sparat 4800:-
Jag har en oregelbunden lön, så ofta har jag mer över, vilket ger ett större sparande. Vissa månader är utgifterna högre.

Bo i hus och amorteringen är 2%
 
Min man tjänar betydligt mer än mig (trots samma nivå av utbildning...) så det funkar ändå.

Vi måste ju amortera här i Finland så ränta+amortering ligger på nästan 10 000/mån trots att vi bara har ett litet lån (1,4milj)

Vi har direkt elvärme, två bilar och 3 mil enkel väg till jobb så det är ju mycket pengar ut varje månad.
Jag och min sambo har liknade storlek på vårat lån och betalar bara hälften inkl 2% amortering
 
Sånt här verkar skilja sig mycket mellan bankerna.
När vi skulle låna stötte vi också på problem med kalkylen eftersom min sambo då var student (och CSN räknas inte som inkomst). Kalkylen gick ihop om jag skulle stått på lånet själv, men inte om vi ville stå på lånet tillsammans (för då räknades det på utgifter för två personer). Swedbank var riktiga rövar när vi var där, men banken vi redan var kunder i var mycket mer flexibla. De kunde ta det "en nivå upp" (alltså till någon på banken som får fatta egna beslut istället för att bara stirra på kalkylen) och då var det inga problem.

Gissar att det är så överlag. Vissa på banken får bara bevilja lån om kalkylen går ihop, andra (mer seniora?) får tänka själva och kan göra avsteg från kalkylerna.

Så hade vi också. Jag hade inte inkomst och trots att jag hade en rejäl kontantinsats på mer än dubbelt mot vad som krävdes för lånesumman, så godkände inte banken att jag stod med på lånet. Min man hade lönen, jag hade insatsen. Banken hade godkänt att jag la insatsen men inte var med i affären om ni förstår hur jag menar den lösningen totalvägrade jag. Skulle jag lägga hundra tusentals kronor i insats så ska jag stå med på kontrakt och lån. Det slutade med att min pappa stod med som medlånetagare. Men den möjligheten har ju inte alla.
 
Tror jag börja komma en bit på väg nu. funderar på om man kunde göra så här, Det vanliga banken med det vanliga kortrt där inkomsten kommer in på och alla räkningar betalas på samt autogiro osv. Därifrån föra över till annan Bank med kort som jag använder till matkontot. Dit för jag över pengar i början av månaden en summa pengar. Det lilla som blir kvar kan bli kortet som kan swisha pengar till från räkningskontot som fickpengar varje vecka. Vad tror ni? Rörigt?
Det låter rörigt för mig men om det fungerar för dig så kör på!

Jag gör så här:
Har ett konto dit inkomsterna kommer och räkningar betalas från.
Jag för en gammaldags bankbok i en vanlig anteckningsbok och skriver in de fasta räkningarna i god tid innan de dras/betalas så då ser jag redan i början av månaden hur mycket jag kommer att ha kvar den 1a i nästa månad. Skriver även in inkomsterna (har samma summor varje månad) i förväg.

Fast så gör väl de flesta kanske? Har inte pratat med andra om ekonomi. 🤔

Så då kan jag veta att den 1a i nästa månad finns det x kr kvar på kontot. Denna summa tar jag av till mat, förbrukningsvaror, kläder, räkningar som inte betalas varje månad, osv.
Har två bankkort som jag för över en summa till, den ena är för mat etc. och den andra som reserv. Det är bra att inte ha för mycket på ett bankkortkonto (stöldrisken).
Har även ett kreditkort som jag mest använder vid internetköp. Betalar hela räkningen varje månad så det blir aldrig någon ränta.
Fickpengar och swish har jag inte.
Betalar oftast kontant, tycker det blir mer verkligt då plus att jag inte vill att Sverige ska bli kontantfritt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 301
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 492
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 590
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp