Bukefalos 28 år!

Hur mycket är det rimligt att ha kvar efter ALLA räkningar är betalda??

Enligt banken när jag ville ansöka om bolån; minst 15 000 kr.


Oj, hur kan det skilja så mycket? När jag lånade för 1.5 månad sen gällde 9700 kr över efter att räntor, amortering, driftskostnad/avgift till förening var betalda. Jag har aldrig varit med om att de räknat in några andra kostnader i kalpen. Då räknade de på 6% boränta. Sparbank.
 
Oj, hur kan det skilja så mycket? När jag lånade för 1.5 månad sen gällde 9700 kr över efter att räntor, amortering, driftskostnad/avgift till förening var betalda. Jag har aldrig varit med om att de räknat in några andra kostnader i kalpen. Då räknade de på 6% boränta. Sparbank.
Ja, men precis! Jag läste på om KALP nu och även om bankerna räknar lite olika verkar det så märkligt att banken vill att man ska ha 15' efter att ALLA räkningar är betalda.
 
Nu blir det lite off topic men eftersom jag har haft samma biverkning så tänker jag att jag kanske kan komma med lite strategier som funkar för mig.

Först och främst så ska du absolut inte skämmas! Jag förstår verkligen känslorna du har för jag har samma, men det är inte ditt fel!

Jag kör en kassaboksapp som heter Mina utgifter. Det är den enda kassabok/budgetappen jag fattar 😅 Jag lägger in varenda krona, både utgifter och inkomster. Det har varit en stor hjälp och motivation att få ordning på ekonomin.
Jag har också ordnat med mamma så hon har nästan alla mina pengar plus hundarnas veterinärbuffert. Jag betalar alla räkningarna så fort jag får mina pengar och sätter sedan över allt utom 500kr till mamma. Hon sätter sedan över 500kr till mig varje måndag och 1000kr vid månadsskiftet för räkningarna som går på autogiro. Det känns rätt jobbigt att behöva ha veckopeng när jag är 37år men det funkar och det är ju det som är huvudsaken.
Om jag behöver/vill köpa något dyrare så går jag och mamma igenom behovet och sedan sätter hon över pengarna till mig.

Just nu ”vilar” slöseribiverkningen hos mig så jag har inte den där ”JAG MÅSTE HA DEN DÄR GREJEN ANNARS KOMMER JAG ATT DÖ”känslan lika ofta, men visst faller jag dit igen med jämna mellanrum. Senast i torsdags när jag köpte en kjol, för jag behövde ju verkligen en svart kjol till när jag redan hade 5st :banghead: Men eftersom jag inte har så mycket pengar att röra mig med så blir det sällan att jag faller dit på dyra grejer längre. Aliexpress och shein är ”farligast” för mig.
Jag har också utarbetat många strategier för att undvika det värsta impulshandlandet, tex lägga allt jag vill ha i kundkorgen (jag handlar nästan uteslutande online) och sedan gå igenom varenda grej och jämföra om jag har något likvärdigt hemma, om jag har det så åker grejer väck från korgen. Nästa kanske blir ”är det verkligen värt det här priset?”, ”kommer de här skorna verkligen att passa mig eller är det för stor risk att de är för små?”, ”hur lätt/svårt kommer det vara att skicka tillbaka eller sälja vidare?” osv. Jag har också bollat i dagboken här på bukefalos några gånger om jag ska köpa eller inte och fått hjälp att låta bli tack vare det.

Tack vare allt detta så har jag nästan fått full kontroll på min ekonomi och det är oerhört motiverande de månaderna jag lyckas spara undan pengar.

Nu blev detta väldigt långt och off topic 🙈 men du är inte ensam! Och du är absolut inte svag eller dålig som inte kan stå emot shoppingbegäret, speciellt inte när det dessutom är tröstshoppande inblandat, det hade/har jag också och det är ett eget helvete i sig själv 😓

Jag hoppas att något av det jag har skrivit kan vara till hjälp och förlåt igen för att jag gick off topic
Tack snälla för ditt svar! Dina tips är värdefulla för mig!

Min mamma hjälper mig med min ekonomi också, men svaghet är att jag har gått över till Faktura 30 dagar på K***rna( vet ej om får skriva ut här namnet). När jag köper kläder tex. Köper också allt online. På det viset betalar jag så fort jag har pengar inom den begränsade perioden. Inte bra vana!! Någon som vet hur man kan spärra sig från det? För att jag skäms för gå till mamma och be om hjälp. Jag är också vuxen men har svårt med det hela.

Men det var himla bra grej där med föra över pengar lite varje vecka!

Jag har kört med budget kalender i några månader och ser nu mitt mönster i måendet och shoppandet. Har även tre olika kort i tre olika banker.. för över mellan dessa olika summor som ska räcka osv.

Jag ska helt klart prata mer med min mamma om ekonomin.

även om jag inte ska skämmas, så gör jag verkligen det! Men tycker jag bara om min själv inte om andra. Tack igen för ditt fina svar!
 
Ja, men precis! Jag läste på om KALP nu och även om bankerna räknar lite olika verkar det så märkligt att banken vill att man ska ha 15' efter att ALLA räkningar är betalda.
Jag tror det är en missuppfattning, jag har räknat på bolån och även om jag inte ansökt om bolån så har jag fyllt i uppgifter på flera ställen och fått fram stora belopp fast jag på intet sätt har 15000 över till nöjen och sparande.
 
Tack snälla för ditt svar! Dina tips är värdefulla för mig!

Min mamma hjälper mig med min ekonomi också, men svaghet är att jag har gått över till Faktura 30 dagar på K***rna( vet ej om får skriva ut här namnet). När jag köper kläder tex. Köper också allt online. På det viset betalar jag så fort jag har pengar inom den begränsade perioden. Inte bra vana!! Någon som vet hur man kan spärra sig från det? För att jag skäms för gå till mamma och be om hjälp. Jag är också vuxen men har svårt med det hela.

Men det var himla bra grej där med föra över pengar lite varje vecka!

Jag har kört med budget kalender i några månader och ser nu mitt mönster i måendet och shoppandet. Har även tre olika kort i tre olika banker.. för över mellan dessa olika summor som ska räcka osv.

Jag ska helt klart prata mer med min mamma om ekonomin.

även om jag inte ska skämmas, så gör jag verkligen det! Men tycker jag bara om min själv inte om andra. Tack igen för ditt fina svar!
Det går att spärra sig från kreditköp. Jag har själv gjort det hos de vanligaste (förutom Klarna, dom har jag fortfarande kvar) kreditföretagen.
 
Oj, hur kan det skilja så mycket? När jag lånade för 1.5 månad sen gällde 9700 kr över efter att räntor, amortering, driftskostnad/avgift till förening var betalda. Jag har aldrig varit med om att de räknat in några andra kostnader i kalpen. Då räknade de på 6% boränta. Sparbank.
Jag tänkte testa en sparbank och höra vad de säger :up:
 
Tack snälla för ditt svar! Dina tips är värdefulla för mig!

Min mamma hjälper mig med min ekonomi också, men svaghet är att jag har gått över till Faktura 30 dagar på K***rna( vet ej om får skriva ut här namnet). När jag köper kläder tex. Köper också allt online. På det viset betalar jag så fort jag har pengar inom den begränsade perioden. Inte bra vana!! Någon som vet hur man kan spärra sig från det? För att jag skäms för gå till mamma och be om hjälp. Jag är också vuxen men har svårt med det hela.

Men det var himla bra grej där med föra över pengar lite varje vecka!

Jag har kört med budget kalender i några månader och ser nu mitt mönster i måendet och shoppandet. Har även tre olika kort i tre olika banker.. för över mellan dessa olika summor som ska räcka osv.

Jag ska helt klart prata mer med min mamma om ekonomin.

även om jag inte ska skämmas, så gör jag verkligen det! Men tycker jag bara om min själv inte om andra. Tack igen för ditt fina svar!
Vad bra att du fick lite hjälp av det 💖

Jag har spärrat mig från klarna för jag började ta på faktura när jag inte hade pengar och det var då jag också tog upp det med mamma och vi ordnade systemet vi har idag. Jag tror att det räckte att ringa till klarna och be om att man vill bli spärrad.

Jag förstår att du skäms, det gör jag också, men det är egentligen inte mer att skämmas för än om man får diarré som biverkning. Du jobbar ju som sjutton för att lösa situationen och det är tokbra! Jag vet hur fruktansvärt svårt det är att se det bra man gör men jag som har gått igenom samma sak ser ju att du har kommit en bit på vägen redan. Det är verkligen jättesvårt när hela kroppen SKRIKER att man måste ha just den grejen och sedan spänningen när man får hem det osv men det går att lösa. Det har varit mycket jobb och tagit tid men jag har äntligen kommit till en nivå där jag faktiskt kan spara pengar och ibland kommer jag på mig själv att jag inte har varit inne på tex shein på flera dagar.
 
Ja, som sagt undrar hur det liksom alla andra har det med ekonomin… nu när priserna har gått upp med både mat och el. Håller på med budgetkalender där jag skriver upp alla utgifter den månaden osv. Men jag vet inte riktigt vad som är normalt att ha kvar efter räkningarna och hur Mycket mat får kosta osv. Har dragit ner på alla onödiga utgifter som streamingtjänster tex.

* hur mycket har du kvar efter alla räkningar är betalda?
Många kommuner har en budget och skuldrådgivning där du kan få personlig hjälp att göra upp en budget!
 
Tycker det varierar mycket från månad till månad men oftast runt 10-15 att göra vad vi vill för om vi inte tar av sparpengar.
Har inget dyrt boende och ingen lyxkonsumtion så blir en del över.

(Två vuxna med inkomst)
 
Tack snälla för ditt svar! Dina tips är värdefulla för mig!

Min mamma hjälper mig med min ekonomi också, men svaghet är att jag har gått över till Faktura 30 dagar på K***rna( vet ej om får skriva ut här namnet). När jag köper kläder tex. Köper också allt online. På det viset betalar jag så fort jag har pengar inom den begränsade perioden. Inte bra vana!! Någon som vet hur man kan spärra sig från det? För att jag skäms för gå till mamma och be om hjälp. Jag är också vuxen men har svårt med det hela.

Men det var himla bra grej där med föra över pengar lite varje vecka!

Jag har kört med budget kalender i några månader och ser nu mitt mönster i måendet och shoppandet. Har även tre olika kort i tre olika banker.. för över mellan dessa olika summor som ska räcka osv.

Jag ska helt klart prata mer med min mamma om ekonomin.

även om jag inte ska skämmas, så gör jag verkligen det! Men tycker jag bara om min själv inte om andra. Tack igen för ditt fina svar!

Man kan spärra sig från de flesta tror jag. Vissa kräver telefonsamtal, vissa går det via chatt.
Är själv spärrad hos alla såna där då jag absolut inte kan sluta handla (för pengar jag inte har) annars.
 
Vad bra att du fick lite hjälp av det 💖

Jag har spärrat mig från klarna för jag började ta på faktura när jag inte hade pengar och det var då jag också tog upp det med mamma och vi ordnade systemet vi har idag. Jag tror att det räckte att ringa till klarna och be om att man vill bli spärrad.

Jag förstår att du skäms, det gör jag också, men det är egentligen inte mer att skämmas för än om man får diarré som biverkning. Du jobbar ju som sjutton för att lösa situationen och det är tokbra! Jag vet hur fruktansvärt svårt det är att se det bra man gör men jag som har gått igenom samma sak ser ju att du har kommit en bit på vägen redan. Det är verkligen jättesvårt när hela kroppen SKRIKER att man måste ha just den grejen och sedan spänningen när man får hem det osv men det går att lösa. Det har varit mycket jobb och tagit tid men jag har äntligen kommit till en nivå där jag faktiskt kan spara pengar och ibland kommer jag på mig själv att jag inte har varit inne på tex shein på flera dagar.
Hej igen! Tack för ditt svar!

Jag hade några faktura på Klarna och har betalat dom nu i fredags kväll. Så Det blir mindre pengar denna månad än vad jag hade räknat med. Så klantigt!
Men tack vare er så har jag skickat i väg ett chattfråga om att få spärra mig hos dom. Har ej klarna kortet. Har berätttat Allt för mamma också i dag och hon ska hjälpa mig få rätsida på detta❤️

Jag har tyvärr lyckas köpa några grejor på nätet redan igår och ett på faktura på klarna. Så himla dumt! Får se hur jag gör, det grejor jag behöver förstås men kunde ha delat upp det på några månader i stället.

Jag tycker du är jätteduktig! Hoppas jag kommer bli lika bra på det här som du!

jag blir sjukt stressad över att mitt köpbeteende tyvärr. Får se om jag måste ringa dom i stället. Har svårt med det pga. Hörsel o panikånges.t
 
Jag skulle vilja ha ca 4 papp kvar efter alla räkningar. Då kan jag lägga undan lite.

Men det funkar inte så ofta.

(gissa om jag hellre skulle vilja vara frisk och kunna jobba....)
Jag önskade också att jag kunde jobba. Mitt huvudet är kört tyvärr och ingen vill anställa någon med taskigt arbetsminne. Gjorde en Arbetsbedömning för tvåår sedan ca, inget roligt resultat tyvärr. Förstår att ingen vill ens anställs en.

jag hoppas du blir bättre så du kan Jobba igen!
 
Tack för ditt svar! Jag skäms för mycket tyvärr plus lindrig social fobi spär på det hela också. Kanske går via Mail kontakt?

Det är ju värt ett försök. Men då kommer rådgivningen troligen att bli i allmänna ordalag eftersom e-post ofta inte är lämpligt för personuppgifter man inte vill dela med sig av.
 
Tack för ditt svar! Jag skäms för mycket tyvärr plus lindrig social fobi spär på det hela också. Kanske går via Mail kontakt?
Eller kolla om mamma kan tänka sig att följa med om det skulle kännas bättre? Det kanske tom är bra att hon är med om du får hjälp redan av henne (och så blir mötet lite lättare att genomföra för dig). Jag tänker att det är viktigt att du kan fokusera på det ni är där för dvs ekonomin och inte oroar dig över annat runtomkring.
 
Tror jag börja komma en bit på väg nu. funderar på om man kunde göra så här, Det vanliga banken med det vanliga kortrt där inkomsten kommer in på och alla räkningar betalas på samt autogiro osv. Därifrån föra över till annan Bank med kort som jag använder till matkontot. Dit för jag över pengar i början av månaden en summa pengar. Det lilla som blir kvar kan bli kortet som kan swisha pengar till från räkningskontot som fickpengar varje vecka. Vad tror ni? Rörigt?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 302
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 492
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 594
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp