Bukefalos 28 år!

Hur mycket är det rimligt att ha kvar efter ALLA räkningar är betalda??

* hur mycket har du kvar efter alla räkningar är betalda?
Fick ett infall och räknade ut det igår, om jag räknat rätt har jag kvar ca 8500 som då ska räcka till mat, kollektivtrafik, kläder osv.
Har inga streamingtjänster eller prenumerationer.
Hmm … 8500 låter mycket, kan det stämma? Jag är inte så bra på matte. 🤔
 
Så hade vi också. Jag hade inte inkomst och trots att jag hade en rejäl kontantinsats på mer än dubbelt mot vad som krävdes för lånesumman, så godkände inte banken att jag stod med på lånet. Min man hade lönen, jag hade insatsen. Banken hade godkänt att jag la insatsen men inte var med i affären om ni förstår hur jag menar den lösningen totalvägrade jag. Skulle jag lägga hundra tusentals kronor i insats så ska jag stå med på kontrakt och lån. Det slutade med att min pappa stod med som medlånetagare. Men den möjligheten har ju inte alla.
Vår bank godkände till slut att båda stod på lånet, jag vägrade andra lösningar. Tror det spelade in att sambos utbildning förväntades leda till jobb 😊
 

Jag och min man tog ett bolån på swedbank för tre år sedan. De summerade våra löner, drog ifrån kostnader enligt nån schablon, räknade med 7 % ränta och ville sen slänga åt oss x antal miljoner mer än vad vi själva kunde tänka oss att ta lån på. Jag minns inte vad de räknade med att vi skulle ha kvar efter fasta kostnader, men vi tyckte det var för lågt framförallt eftersom vi ville ha marginal till ev häst eller utökning av familjen också.

Nu var vi två om lånet och ekonomin såg lite annorlunda ut än idag, men vi blev förvånade att det var så lätt att låna en massa pengar, hade förväntat oss lite mer restriktioner.
 
Tittade på mitt konto precis. Alla räkningar dragna, sparandet överfört till andra konton. Har ca 2000 kr på matkortet och 1300 kvar på kontot till diverse småköp.

Planerar inga stora utgifter under september så det borde vara lugnt. Diverse småköp lär bli några uteluncher och fika med ngn kompis på helgerna. Brukar ha ca 5000 kvar men har betalat csn precis och handlat lite mycket tyg under augusti.
 
Den här månaden har jag kvar runt 15k, men normalt brukar jag nog ligga på 10-12? Jag kommer dock mest troligt ha 2-4 k mindre kvar i framtiden då jag jobbar på annan ort på veckorna och kommer behöva tanka 2-3 gånger i månaden jämfört med 0,5-1 gång i månaden och ska betala hyra för ett rum också.

Jag vill gärna ha kvar runt 10-12, då finns det plats för oväntade utgifter och jag behöver inte snåla.

Jag skulle tro att sambon har över ungefär lika mycket?
 
Vad menas med efter räkningar?

Boende? Streamingtjänster? Mat ? Försäkringar?

Efter boende, a-kassa, mobilabonnemang tycker jag 10 000kr är bra att ha över. Om man lever ensam. Då kan man spara några tusenlappar i månaden som buffert.
 
Vi har i princip gemensam ekonomi. För tillfället har vi inkomster från 100% föräldraledighet och 100% arbete, även om vi delar 80/20 på sysslorna.

När räkningar är betalda (och vi fört över pengar till matkonto, bilkonto, huskonto samt lång- och kortsiktiga sparanden) har vi i dagsläget ca 5000:- kvar per person (som förs över till varsitt privatkonto) samt oftast några tusen kvar på lönekontot som antingen används upp till nöjesinköp eller ligger kvar till nästa månad och då sparas undan. Av mina egna "fickpengar" sparar jag också till barnen samt betalar några ytterligare räkningar, så säg att ca 3000:- blir kvar.

Tycker det är svårt att jämföra pga alla har ju olika förutsättningar och behov. Vi sparar som sagt till barnen bla, men också renoveringar, lägger undan till en buffert för att klara dyra elräkningar på vintern etc så mycket pengar ligger i en spara/buffertpott och ganska liten del går till rena nöjesinköp.
 
Efter fasta utgifter, hyra, försäkringar, facket, steaming, lån har jag 17,000kr

Vi bor två i en lägenhet med fast el
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 311
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 492
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 603
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp