Hur mycket äter en D-ponny på fri tillgång?

Tack för alla svar, alltid kul att höra allas åsikter även om man inte tycker lika... JAG anser att alla hästar kan ha fri tillgång bara man anpassar det efter individen... Men det är bara min åsikt, självklart får man göra som man vill sålänge hästen inte mår dåligt av det :)
Jag räknar nog på 15 kg istället, mer tror jag inte den äter för när jag har haft stora hästar i alla år har de ätit mellan 15-20 kg... Men vi får se haha, köper hs från stallet där jag är uppstallad så äter den mer är det "bara" att köpa mer..
Nu har jag en till fråga; OM hästen skulle bli för tjock kan man då portionera åt hs och ha fri tillgång på halm? JAG har fått för mig att hästar blir tjocka av halm, det innehåller ju nästan bara MJ så måste man isf fodra upp proteinet med tex lusern?
Då undrar jag om du har några tips på hur jag kan göra för att ha fri tillgång till hö för mina hungriga hästar. Om alla kunde ha det? Småmaskiga hönät gjorde att mina snittade 12kg istället och det är ju "bara" dubbelt så mycket som de behöver. Dubbelt så mycket är jättemycket för mycket.
 
Halm går jätte bra att ge om hästen äter av halmen eller glufsar i sig mängder men då krävs högt protein i höt eller massa lussern.
 
Hejsan allihop, ska skaffa D-ponny och den ska SJÄLVKLART gå på fri tillgång till hösilage i slowfeedingnät (förstår helt ärligt inte människor som portionerar ut hö? Hästar är skapta för att äta lite men ofta! Nåväl, inte det tråden skulle handla om haha..) så jag undrar helt enkelt hur mycket ni skulle tippa på att en D-ponny på ca 400 kg stoppar i sig på ett dygn NÄR DET INTE FINNS GRÄS I HAGEN? Hästen kommer ridas 6 dagar i veckan och tränas och tävlas i hoppning. Ca 3 "hårda" pass på banan och 3 uteritter i veckan. Hösilaget har låga värden, kan inte de exakta siffrorna i huvudet men under "normalt" men samtidigt inte jättelåga, med bra kvoter. TS ligger på runt 60%.. Så hur mycket tror ni den kommer äta om ni får gissa? JAG VET ATT DET INTE GÅR ATT SÄGA EXAKT men ungefär..? Tror ni att jag har helt fel om jag räknar med att den äter 12 kg per dag (4 kg ute och 8 kg inne). Den kommer gå ute ca 9 h om dagen i en stor gräshage med 4 kompisar.
Supertacksam för svar:bow::)

Tack för alla svar, alltid kul att höra allas åsikter även om man inte tycker lika... JAG anser att alla hästar kan ha fri tillgång bara man anpassar det efter individen... Men det är bara min åsikt, självklart får man göra som man vill sålänge hästen inte mår dåligt av det :)
Jag räknar nog på 15 kg istället, mer tror jag inte den äter för när jag har haft stora hästar i alla år har de ätit mellan 15-20 kg... Men vi får se haha, köper hs från stallet där jag är uppstallad så äter den mer är det "bara" att köpa mer..
Nu har jag en till fråga; OM hästen skulle bli för tjock kan man då portionera åt hs och ha fri tillgång på halm? JAG har fått för mig att hästar blir tjocka av halm, det innehåller ju nästan bara MJ så måste man isf fodra upp proteinet med tex lusern?

Jag tycker att du gör rätt som utgår från att så naturlig hästhållning som möjligt är det bästa för hästen, men det är också viktigt att vara öppen för att det kanske inte fungerar och att man får prova något annat. Alla hästar är olika, och det finns många som mår bättre av en "mindre naturlig" lösning.
Att fodra i portioner behöver inte vara sämre än fri tillgång, det hänger ju helt på hur många portioner hästen får på ett dygn och vad den kan sysselsätta sig med mellan fodringarna (tex stor hage, halm, grenar osv).
Att hästen går ute i 9h + ridning ger ju i alla fall 12h på box (vilket jag inte ser något fel med alls om hästen trivs med det) men det är i mina ögon betydligt mer onaturligt än att portionera ut maten istället för fri tillgång.
 
Tack för alla svar, alltid kul att höra allas åsikter även om man inte tycker lika... JAG anser att alla hästar kan ha fri tillgång bara man anpassar det efter individen... Men det är bara min åsikt, självklart får man göra som man vill sålänge hästen inte mår dåligt av det :)
Jag räknar nog på 15 kg istället, mer tror jag inte den äter för när jag har haft stora hästar i alla år har de ätit mellan 15-20 kg... Men vi får se haha, köper hs från stallet där jag är uppstallad så äter den mer är det "bara" att köpa mer..
Nu har jag en till fråga; OM hästen skulle bli för tjock kan man då portionera åt hs och ha fri tillgång på halm? JAG har fått för mig att hästar blir tjocka av halm, det innehåller ju nästan bara MJ så måste man isf fodra upp proteinet med tex lusern?

Så du tycker att det är okej att hästar blir feta och sjuka eller som i mitt sto´s fall att hon nästan helt slutade äta och föll ur? Mycket märkligt hästtänk måste jag säga. Jag anser att man får anpassa sig efter den individen man har och lägga undan en massa "jag anser". Bara för att du har fått för dig något så ska din häst bli lidande om den faktiskt inte klarar av den behandlingen du ger den?
 
Mina c-ponnys åt tillsammans en bal på 10dagar. Det blev 17kg per häst och dygn. Deras behov vid uträknad foderstat av samma hö var 6kg. De åt alltså tre gånger mer än sitt behov. Helt ohållbart. Visst önskade jag att mina hästar kunde få fri tillgång, men inte på bekostnad av deras hälsa.
Om du ger din ponny fyra kilo ute på nio timmar gissar jag att den kommer äta upp relativt snabbt trots nät. Så det blir inte direkt fri tillgång. Min häst äter tre kilo morgon och det tar honom ca två timmar att äta upp. Får tre kilo till mitt på dagen.
 
Min ena äter upp 5 kg på 2 h. Ett tag fick hon halm i småmaskigt hönät, då tog hon slut på en bal per natt, varje bal vägde 8-12 kg. Utöver det fick hon 10 kg hösilage utportionerat på 3 tillfällen, 3, 2, 5 kg. Skulle nog lätt kunna dra i sig minst 5 kg till. Liten d-ponny.

Min andra får lika mycket mat, minus halmen den ändå inte rör. Även den hade nog lätt ätit upp 20 kg/dygn om han fått.
 
Mina ponnyer (en C-ponny på 139 cm och en D-ponny på 140, den förstnämnda lite mer i behov av mat, den andra extremt lättfödd) fick fyra kg hö/hösilage till frukost/häst, fyra kg/häst till lunch, ett kg var vid insläpp och så två kg vid kvällsfodringen, alltså 11 kg/häst och dag. Första målet vid 6-tiden på morgonen, sen lunch mitt på dagen, insläpp vid 18 och kvällsmålet vid cirka 22. De hade alltid mat kvar från frukosten vid lunchen, likadant mat kvar sen lunchen vid insläpp. De gick i egen hage.

Det fungerade utmärkt, men när jag flyttade till ett stall där det var fri tillgång på både hösilage och halm gick D-ponnyn upp i vikt som en raket. Hon ratade halmen och höll till hos sin bästa vän hösilagebalen hela tiden. Det gick helt enkelt inte att ha henne på fri tillgång. Men då är hon en sån häst som går upp 50 kg av att lukta på ett grässtrå, och eftersom hon har fångproblematik i generna så vågar jag inte chansa på att hon ska ha ett enda grams övervikt. Jag prioriterar att ha en välmående häst som slipper fång framför att hästen absolut måste ha fri tillgång. Man får försöka tillgodose hästens matbehov på bästa sätt, men alla hästar äter inte halm, och alla hästar klarar faktiskt inte av att gå på fri tillgång. Jag tycker det är viktigt att ta med i beräkningen, särskilt om man har en ponny som generellt sett oftare är mer lättfödda än en stor häst.
 
Nu vill jag göra klart en gång för alla: JAG TYCKER INTE ATT DET ÄR FEL ATT PORTIONERA UT HÖ!!! Dock tycker/tror JAG (!!!!!!!!) att fri tillgång är bättre för hästen... MEN sålänge hästen inte blir utan mat mer än 2 MAX 3 h i sträck (vilket JAG (!!!) tycker är max) så ser jag inget fel med att portionera ut hö. Ser helt enkelt bara fler fördelar med fri tillgång...
Har man en häst som blir för fet så får man väl försöka hitta ett hö med JÄTTELÅGA värden, går inte det så får man lösa det med att portionera ut hö istället. INGET FEL MED DET!!!
Har man en häst som faller ur och tappar i hull så ta bort nätet, fodra med ett hö med högre värden och stödfodra med tex lusern eller liknande. DET är faktiskt inte så svårt att lösa, det är svårare med matvrak som blir smällfeta men jag vill nog faktiskt säga att det går om man bara vill.. Men det krävs kanske en del tid och engagemang och vill/kan man inte lägga ner det så portionera ut hö för tusan. Inget sätt är väl dåligt sålänge hästen mår bra?! Det är väl ändå det absolut viktigaste- Att våran bästa vän mår bra??
 
Men det krävs kanske en del tid och engagemang och vill/kan man inte lägga ner det så portionera ut hö för tusan.
Jag skulle vilja påstå att det krävs MINST lika mycket tid och engagemang för att portionera ut hö. Mina hästar får mat 6 ggr/dygn. Det finns väl inget som skulle vara mycket enklare än om man kunde sätta ut en storbal i hagen och låta hästarna ha fri tillgång???
 
Nu vill jag göra klart en gång för alla: JAG TYCKER INTE ATT DET ÄR FEL ATT PORTIONERA UT HÖ!!! Dock tycker/tror JAG (!!!!!!!!) att fri tillgång är bättre för hästen... MEN sålänge hästen inte blir utan mat mer än 2 MAX 3 h i sträck (vilket JAG (!!!) tycker är max) så ser jag inget fel med att portionera ut hö. Ser helt enkelt bara fler fördelar med fri tillgång...
Har man en häst som blir för fet så får man väl försöka hitta ett hö med JÄTTELÅGA värden, går inte det så får man lösa det med att portionera ut hö istället. INGET FEL MED DET!!!
Har man en häst som faller ur och tappar i hull så ta bort nätet, fodra med ett hö med högre värden och stödfodra med tex lusern eller liknande. DET är faktiskt inte så svårt att lösa, det är svårare med matvrak som blir smällfeta men jag vill nog faktiskt säga att det går om man bara vill.. Men det krävs kanske en del tid och engagemang och vill/kan man inte lägga ner det så portionera ut hö för tusan. Inget sätt är väl dåligt sålänge hästen mår bra?! Det är väl ändå det absolut viktigaste- Att våran bästa vän mår bra??

Du inledde dock tråden med att du inte förstod hur folk kunde portionera och nu har du fått ganska bra utlägg på varför man isf gör det.

Det är inte lätt alltid att få tag i grovfoder med låga värden heller..Det är ett jättestort problem iom att det produceras inte i första hand till hästar utan till kor där man vill ha så högt näringsvärde som möjligt. Här är det typ omöjligt att få tag i sånt hö vill jag påstå (kobönder jublar, hästägare gråter) och jag är evigt tacksam att jag hade en häst som var svårfödd istället för lättfödd då det är många gånger jag led med mina stallkamrater hur de fick slita för att inte få hästar som såg ut som bollar.

Ja, man kan konstatera att en perfekt foderstat eller hur man utfodrar nästintill aldrig blir perfekt men man kan göra det på olika vis så att det passar som bäst utifrån de förutsättningar man har i alla fall.

Sen tror jag att de flesta i sina svar vill få dig att förstå att man kan inte förutspå saker heller, om din häst nu blir för fet måste du kanske plocka fram plan b, plan c osv.. Jag hade min häst i 11 år och jag kan inte ens räkna på fingrarna längre hur många olika foderlösningar jag haft tills jag kunde konstatera vad som fungerade bäst på honom.
 
Jag skulle vilja påstå att det krävs MINST lika mycket tid och engagemang för att portionera ut hö. Mina hästar får mat 6 ggr/dygn. Det finns väl inget som skulle vara mycket enklare än om man kunde sätta ut en storbal i hagen och låta hästarna ha fri tillgång???
DET tycker jag är en jättebra lösning om man inte vill ha fri tillgång. Dock ser man alldeles för ofta hästar som bara får mat ca 3 ggr per dygn (vilket JAG tycker är för lite) och dessutom små små givor.
Jag tycker att du/ägaren till ditt stall har fixat detta alldeles ypperligt, BRA JOBBAT!!
Det jag menade som tog tid och engagemang var att hitta ett hö som hade såpass låga värden så att en lättfödda häst kan ha fri tillgång. Inte sen när man väl börjat med fri tillgång då är det ju hur smidigt som helst!!
 
Du inledde dock tråden med att du inte förstod hur folk kunde portionera och nu har du fått ganska bra utlägg på varför man isf gör det.

Det var väldigt dåligt uttryckt av mig, ber om ursäkt.
Det jag menade var att de som inte ens vill prova fri tillgång förstår jag inte riktigt varför..?! Om dock man HAR PROVAT och känner att det inte funkar för ens häst så ser jag inget fel med att portionera ut hö!
 
Det var väldigt dåligt uttryckt av mig, ber om ursäkt.
Det jag menade var att de som inte ens vill prova fri tillgång förstår jag inte riktigt varför..?! Om dock man HAR PROVAT och känner att det inte funkar för ens häst så ser jag inget fel med att portionera ut hö!

Och jag säger som jag sa från början det som gäller är att man får testa sig fram helt enkelt.

Så testa du fri tillgång, titta på hur många kilo som går åt, hur hästen ser ut i hullet osv.
 
Det jag menade som tog tid och engagemang var att hitta ett hö som hade såpass låga värden så att en lättfödda häst kan ha fri tillgång.

Det finns ett stort problem med detta. Jag vill på inga villkor fodra med hösilage. Torrhö i småbal är det enda jag vill ha till mina hästar, för det är det som jag tycker känns sunt. Då får du tyvärr inte särskilt stor variation på energivärdet.
 
Min häst kan absolut inte ha fri tillgång på mat - han blir fet. Jag har letat hö på betydligt längre avstånd än jag har råd att åka och hämta (kan inte ta hem flera ton åt gången, pga förvaring och åtgång, så det är definitivt inte ekonomiskt försvarbart att åka tvärs genom landet, bokstavligt talat..) - ändå har jag inte hittat något hö som haft så låga energivärden att min häst skulle kunna gå på fri tillgång. Lättfödd häst (D-ponny) som dessutom i regel inte blir bukfet utan istället sätter fettdepåer, vilket är rent av skadligt för hästen. Hösilage är också skitsvårt - dels pga energivärdena (som inte heller någonsin är låga nog..) och dels pga vattenhalten (hästen blir lätt lös i magen av för lite TS). Jag ångrar faktiskt att jag provade fri tillgång till min häst - hade jag inte gjort det (en vinter för ett par år sedan) hade det kanske varit lättare att banta honom och då hade han kanske kunnat vara av med den där jäkla fettdepån längs mankamen som aldrig vill ge sig :( . Så jag förstår mycket väl varför somliga inte vill "prova". Viktuppgång kan gå i raketfart, medan bantning tar lång tid..

Som svar på din fråga varierar åtgången något enormt. Har träffat hästar som bara äter ungefär lika mycket som om de fått fodret portionerat. Och hästar som sätter i sig det tredubbla utan att blinka.. Jag har träffat på en hel del hästar som inte äter "lite och ofta", utan snarare äter i stort sett hela tiden - åtminstone den första månaden eller så.
 
Jag tycker att du gör rätt som utgår från att så naturlig hästhållning som möjligt är det bästa för hästen, men det är också viktigt att vara öppen för att det kanske inte fungerar och att man får prova något annat. Alla hästar är olika, och det finns många som mår bättre av en "mindre naturlig" lösning.
Att fodra i portioner behöver inte vara sämre än fri tillgång, det hänger ju helt på hur många portioner hästen får på ett dygn och vad den kan sysselsätta sig med mellan fodringarna (tex stor hage, halm, grenar osv).
Att hästen går ute i 9h + ridning ger ju i alla fall 12h på box (vilket jag inte ser något fel med alls om hästen trivs med det) men det är i mina ögon betydligt mer onaturligt än att portionera ut maten istället för fri tillgång.

Håller med. Det är ju ocå intressant det här med vad som anses vara naturligt. Det är inte särskillt naturligt för hästar att ha ett halvt hektar att röra sig på och en energirik hösilagebal att mumsa fritt ifrån. Det är inte naturligt att stå och slita grovfodret ur ett småmaskigt nät heller. Det är inte naturligt att stå på box etc etc. Men man får försöka göra så bra det går utifrån sina och hästens förutsättningar (naturligvis inom lagens ramar).
 
Det är nog enklast om man släpper tanken på "naturliga" förutsättningar och fokuserar på vad som är bra för hästen. Vi kommer aldrig att kunna ge alla våra hästar (som dessutom ursprungligen är anpassade till flera olika typer av miljöer) en så naturlig miljö som möjligt. Jag vet inte ens om det skulle vara önskvärt med hästar som nästan svälter ihjäl under vinterhalvåret. Hästens kropp och tänder är anpassade till att gå omkring på stora områden, beta från marken och kunna välja vad de vill äta. De är, som flera redan påpekat, inte anpassade till att stå still i en liten hage och äta massor av grovfoder med högt näringsinnehåll dygnet runt, året om eller alternativt äta ur ett nät från högre höjd.

Rent fysiologiskt så är det viktigt att hästen äter ofta. Om den får stå för länge utan grovfoder så riskerar den att få tex magsår pga konstant utsöndring av magsaft. Om man ger den stora mängder kraftfoder ökar denna risk. Ger man den för mycket mat blir den ju fet och då riskerar den bla att få fång. Om man har fler än en häst så är det vanligt att de har olika energibehov, en del är lättfödda andra svårfödda. Grovfoder med lågt energiinnehåll innehåller oftast inte mycket protein.

Det är med andra ord inte helt lätt att få till en bra lösning som passar alla. En del hästägare har hästarna hemma och kan utfodra ofta, andra har inte samma möjlighet. Det går inte att jämföra olika hästar då de kan ha helt olika behov. Vissa ponnyer tex kan äta enorma mängder mat på kort stund medan andra inte alls är lika intresserade.

Jag tycker inte att man ska vara så snabb att döma ut andras lösningar. Det som är bra för en häst kan vara dåligt för en annan. Min egen ponny har munkorg på sig i hagen under en stor del av året. Jag har valt detta som en lösning för att begränsa mängden mat hon annars skulle äta och ändå kunna ha henne i stora hagar tillsammans med de andra. Men jag inser samtidigt att det antagligen inte är bra att ha den på hela tiden. Hon står därför inne fler timmar än de övriga.

Det jag vill komma fram till är att detta med utfodring inte är så enkelt och att man bör tänka igenom vad som är viktigt dvs att ge hästen en möjlighet att äta ofta. Det går ofta att lösa genom att se till att den har halm att tugga på.
 
Hejsan allihop, ska skaffa D-ponny och den ska SJÄLVKLART gå på fri tillgång till hösilage i slowfeedingnät (förstår helt ärligt inte människor som portionerar ut hö? Hästar är skapta för att äta lite men ofta! Nåväl, inte det tråden skulle handla om haha..) så jag undrar helt enkelt hur mycket ni skulle tippa på att en D-ponny på ca 400 kg stoppar i sig på ett dygn NÄR DET INTE FINNS GRÄS I HAGEN? Hästen kommer ridas 6 dagar i veckan och tränas och tävlas i hoppning. Ca 3 "hårda" pass på banan och 3 uteritter i veckan. Hösilaget har låga värden, kan inte de exakta siffrorna i huvudet men under "normalt" men samtidigt inte jättelåga, med bra kvoter. TS ligger på runt 60%.. Så hur mycket tror ni den kommer äta om ni får gissa? JAG VET ATT DET INTE GÅR ATT SÄGA EXAKT men ungefär..? Tror ni att jag har helt fel om jag räknar med att den äter 12 kg per dag (4 kg ute och 8 kg inne). Den kommer gå ute ca 9 h om dagen i en stor gräshage med 4 kompisar.
Supertacksam för svar:bow::)
Mina Islänningar har ätit i snitt 19 kg torrhö per dag när de hade fri tillgång för några år sedan. Eftersom jag ställde ut storbal under vintern så vet jag inte hur mkt hösilage dom åt men säkert lite mer eftersom det var fuktigare. Den "smala" av dom som var 139 cm i mankhöjd åt klart mindre än den stora feta på 143 cm i mankhöjd. Efter jag matat ihjäl den smala så är jag numera elak och portionerar. Mina hästar får bara mat var fjärde timme nu och den vuxna bara 6 kg torrhö/ lucern om dagen, unghästarna omkring 9 kg hö/ lucern om dagen.
Mina hästar är anpassade för att inte utfodras alls. Det är ett "nytt" påfund att fodra hästar på Island, tidigare har dom fötts upp ungefär som våra renar. Det är därför dom är så extremt lättfödda och svåra att fodra. Det är omöjligt för mig att efterlikna deras naturliga eller ursprungliga livsvillkor som deras kroppar är anpassade för, och jag vill det inte heller. Förutom att det inte är trevligt så är periodvis svält är inte heller något som passar in i svensk djurskyddslag.

Men om du eller någon annan vet hur man håller lättfödda hästar på fri tillgång utan de blir feta så för guds skull dela med er omedelbart! (Då menar jag på ett seriöst, trevligt och hållbart sätt alltså inte småmaskiga hönät, munkorg eller halm)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
683
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 076
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
763
Senast: mily
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp