Bukefalos 28 år!

Hur mycket häst läser en vet under utbildningen?

B

borsalino

Tog ut en nyex. vikarierande vet till en sårskada för 6 år sedan. Medans vi väntade på att hästen skulle bli sänkt började jag försiktigt fråga om utbildningen just på häst.
Svaret; 5 veckor på 5 år! och då bara på kliniken. Hon hade jätteångest när han skulle åka på "hästjobb".
Sedan dess har jag vågat ifrågasätta flera diagnoser/behandlingar och numera använder jag vår vet till vacc, kastrering och "okomplicerade skador". Allt annat åker jag till klinik med.

Senaste vet. grodan: Hovis åkte ut på jobb till fånghäst, veterinären hade lämnat instruktioner hur han skulle sko på hästen. Hästen hade "fång i rörbenet" :rofl:

Har ni varit med om rekomendationer eller behandlingar som känns fel i maggropen?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket häst läser en vet under utbildningen?

:smirk: Ja, du. Hur mycket häst man läser beror en del på eget intresse.

Förutom att läsa in anatomi och fysiologi för alla djurslag i en sisådär tre år så tas naturligvis häst upp på andra kurser som farmakologi alllmän kirurgi. Så alla djurslag finns med hela tiden. Och jag som har häst som specialintresse suger i mig allt jag kommer över.

Vi läser 7 poäng hovsjukdomar och hästkirurgi (7 veckor). Sedan läser vi 7 poäng hästmedicin (7 veckor).
Sedan är man ute och åker på distrikt under sista året, och även där träffar man ju på hästar.

Så vad dina veterinärer pysslat med om de bara läst 5 veckor om häst undrar jag. De kanske är utbildade i något annat land?
Om man läst om hovsjukdomar och kirurgi i sju veckor vet man nog vad fång är. Vi har bara läst två dagar hovsjukdomar hittills, och fång har vi lärt oss om! :)

Du kanske inte ska tro allt du hör.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket häst läser en vet under utbildningen?

Har ni varit med om rekomendationer eller behandlingar som känns fel i maggropen?

Javisst. Tre gånger, två av dem var med mycket erfaren distriktsveterinär som sedemera blev chefsvet på en ATG-klinik. Så, inte behöver det bero på att de är nyutexaminerade inte. Den tredje var av ett stycke medicinveterinär på Ultuna (där landets vet utbildas) som yrade om kolik (icke) - och behöll hästen över natten. När han kastade sig över halmen i boxen fick han hö. Säkert en jättebra behandling för en kolikhäst ;) (Jag visste ju det inte var kolik så jag sa inget, men ganska intressant att se hur vet inte reflekterade över att massa käk kanske inte är det bästa för hästen som är inlagd för kolik)

Hästrädda fd distriktaren här har lyckats med så många grodor att jag inte ens räknar med det. Han är nog den enda som på telefon kan diagnosticera tarmvred på häst utan koliksymptom :angel:

De nyutexaminerade däremot, de som inte riktigt hunnit få 'på fält'-kunskapen. De erkänner för det första att de är osäkra, de drar sig INTE för att ringa och rådfråga mer erfarna veterinärer, och de låter bli de här tvärsäkra diagnoserna.

Så, jag tar hellre en vetstudent som vikarierer för DV, än en DV med 35 års efrarenhet som anser att h*n aldrig haft fel i hela sitt liv och kan allt.

(T ex då när DV sa 'ring på måndag om hon inte är bättre, jag tänkte ta helg nu' när jag en fredag vid lunch ringde om ett treveckorsföl med hög feber, hosta och näsflöde. Ultuna kunde inte ta emot (detta var när de inte tog emot hästar som behövde stanna kvar över natten), Strömsholm kunde ta emot men ville inte fölis skulle åka så många timmar om det inte var absolut nödvändigt. Jag hade milt sagt panik.. kl 18 bytte DV jouren och jag ringde och fick just en vetstuderande som vikarierade på tråden, som kom ut. Hon var lite osäker på vad för behandling som var bäst mot den begynnande lunginflammation fölis hade, och ringde helt sonika Strömsholm och frågade. Vetstud hade tänkt sig PC, men var osäker på om det 'räckte', så ringde som sagt Sholm som sa att i de där fallen ge PC + sulfa + slemlösande.
Dessutom kom hon förbi nästa dag bara för hon varit i närheten och ville kolla hur det var.

Och detär genomgående den erf jag har av de nyutex/vikarierna, att de kan mindre javisst, men de gör ofta ett bättre/nogrannare jobb sålänge de är medveten om vad de inte kan. Sen, självklart är det absolut bästa en kunnig, erfaren, kompetent och ödmjukt veterinär som är gammal i gamet men ändå uppdaterad på nya rön.

(Vår gamla DV har gått i pension nu btw, och den där veterinärstudenten som kom och kikade på mitt föl, hon är en av våra fasta DV nu, och fortfarande jättebra, även utan att ringa och fråga om råd)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket häst läser en vet under utbildningen?

Man kan inte vända sej till DV för de kan inget eller tror sej kunna allt.
Man kan inte vända sej till djursjukhuset för de är usla.
Man kan inte vända sej till x för hans privata klinik är usel.
Man kan inte vända sej till y för hon är hemsk som privatvet. erkänner aldrig sina fel.
Man kan inte vända sej till z för han har misslyckats i fall p.
Man kan inte vända sej till å för han är nyutbildad.

Lika bra att låta bli vända sej till vet.
Jag kan bäst. Jag gör aldrig fel och det är så enkelt att ställa diagnos. Det fixar sej.

:eek:
 
Sv: Hur mycket häst läser en vet under utbildningen?

Man kan inte vända sej till DV för de kan inget eller tror sej kunna allt.
Man kan inte vända sej till djursjukhuset för de är usla.
Man kan inte vända sej till x för hans privata klinik är usel.
Man kan inte vända sej till y för hon är hemsk som privatvet. erkänner aldrig sina fel.
Man kan inte vända sej till z för han har misslyckats i fall p.
Man kan inte vända sej till å för han är nyutbildad.

Lika bra att låta bli vända sej till vet.
Jag kan bäst. Jag gör aldrig fel och det är så enkelt att ställa diagnos. Det fixar sej.

:eek:


Varför svarar du på mitt inlägg med det där, dvs varför riktar du det där mot mig??

Jag försvarade i mitt inlägg de nyutexaminerade som jag bara haft bra erfarenheter av. De dåliga erfarenheter jag har haft har varit av mer erfarna veterinärer, dvs det beror knappast på hur mycket häst de läser på utbildningen, utan har med INDIVIDEN att göra. Det finns jättebra veterinärer och det finns väldigt dåliga veterinärer, precis somd et finns jättebra bilmekaniker och väldigt dåliga bilmekaniker.
 
Sv: Hur mycket häst läser en vet under utbildningen?

Till Lickety.Ville inte att tråden skulle bli pajkastning. Ursäkta om du tolkade det så.

Men tills för några år sedan var hästen sällskapsdjur = veterinären tvingad att prioritera produktionsdjur. Inställningen sitter i i många veterinärer av det gamla gardet.

Och de studenter som inte är intresserade av häst, är de dom vi träffar på som inte kan sätta en kanyl, törs gå in och vaccinera eller tvättar ett sår som ska sys med 20% jodopax.

För mig finns inget så värdefullt som en "hästveterinär" som man kan ha en dialog med så att hästen får den optimala vården till ett vettigt pris.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej, lång historia kort. Min snart elvaårige valack har ett flertal gånger genom sitt liv blivit halt höger fram. För ca 5 år sedan...
Svar
5
· Visningar
2 853
Senast: Grazing
·
Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 668
Senast: Lindon
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 602
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
13
· Visningar
1 956
Senast: Empalie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Var vill vi bo?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp