Hur mycket kostar det att ha häst varje månad?

ssandraar

Trådstartare
Vi var tvungna att avliva min sköthäst jag hade haft i 4år för 3veckor sen, hon var som min egna häst för jag fick rida henne när jag ville och hur mycket jag ville, det enda ägaren gjorde var att betala allt. Mina föräldrar har alltid sagt att så länge jag har den hästen ska jag inte få en egen som jag har tjatat om så länge som jag kan minnas, de är fortfarande ganska anti idén att köpa häst så jag försöker övertala dem för fullt men jag tänkte själv kolla runt litegrann hur mycket det egentligen skulle kosta att ha en häst i månaden. (Jag vet att denna fråga finns överallt på bukefalos, men varför inte en till ;) )

Jag är 17 om två månader, alltså ett år till 18 och då tar jag själv över all kostnad för hästen men tills dess kommer det vara mina föräldrar som står för det mesta. Denna sommar kommer jag ha tjänat in ca. 13.000:- på sommarjobb och den enda inkomsten jag kommer ha i månaden är 1050:- som är studiebidraget. Jag går Vård & Omsorgsprogrammet på gymnasiet, börjar andra året nu till hösten.

Hästen jag så småningom kommer köpa skulle vara en häst på ca. 165-170cm i mankhöjd, halvblod, ålder mellan 5-14.
Stallet hästen skulle vara uppstallad i kostar kring 900-1200:- i månaden och då ingår hö, spån och ridlektioner så kostnaderna på det går bort i det priset.

Alltså är kostnaderna för hovslagare, foder, veterinär, försäkring, utrustning och själva hästen kvar. Hur mycket går det på i månaden i genomsnitt för en häst som jag beskrev tidigare? :p
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst varje månad?

Kan skilja väldigt mycket men på ett ungefär per månad

Hovslagare, 700,-
Krubbmat, 200,-
Försäkring, 500,-
Veterinär, 200,-
Summa 1 600,-/månad

Häst, 50 000,-
Sadel, allt från 1 000,- och uppåt.
Sen allt annat som behövs, träns, täcken, sjukvårdslåda, skydd osv.
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst varje månad?

Vår kostnad per månad för vår ponny ser ut ungefär så här:

Stallhyra 2500
Hö 1500
Kraft 200
Hovslagare 700
Försäkring 800 (Agria incident)
Träningar 2500 (håller på med fälttävlan)

Seda när det annat som kostar som tävlingar och utrustning till hästen.

Lycka till!
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst varje månad?

Om jag tar den ponny som är dyrast i drift just nu så blir det ungefär såhär per månad:

Stallhyra 0 (ingår i min hyra så det är lite lyx)
Grovfoder 1500kr
Kraftfoder 200kr
Hovis 800kr var sjätte vecka
Försäkring ca 300kr

Sen när vi börjar träna så blir det väl en tusenlapp på instruktör och ett par hundralappar på ridhusavgift.

Men det är ju bara så länge hästen är frisk...

Hon har dessutom den här månaden fått utrustning för närmare 8000kr. Vilket iofs inte sker varje månad men ändå. Tror nog man kan slå ut det och säga 500kr/mån varje år. Hela livet.
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst varje månad?

Jag förstår inte riktigt...du ska få studiebidrag med 1050 i månaden, och stallkostnaden äter i stort sett upp det. Och vem ska betala hästen, ska du ta lån som ska betalas av eller? För att 13 000 räcker nog inte till ett halvblod i sina bästa år.

Tänker du också att du ska ha pengar över till att t ex gå på bio eller ta en pizza med kompisar?

Låter rent spontant helt orealistiskt att du ska stå för hela hästkalaset själv när du fyller 18, du får nog trycka på dina föräldrar lite mer att dom ställer upp även när du fyllt 18 och hjälper dig ekonomiskt.

För att svara på frågan så kostar min häst, utöver träningar, stallhyra, hö o spån (räknar bort det eftersom det ingår i din grundkostnad)

Försäkring 380:-
Hovis (utslagen per månad) 400:-
Vaccination (utslagen per månad) 100:-
Mat utöver hö (hon äter havre, mineraler, betfor o morötter) ca. 200:-

Dvs ungefär en tusenlapp.

Det är utan att räkna på vad jag lägger på ridhuskort, utrustning, flugmedel, pälsglans mm, vilket varierar från säsong till säsong.

Jag har inga lån på min häst och betraktar henne som billig i drift (lättfödd, bra hovar, god hälsa, ras som är billig att försäkra osv).
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst varje månad?

ras som är billig att försäkra osv).

Till TS.

Och dit hör normalt sett inte ett halvblod i åldern 5-14 så bara kostnaden för försäkringen kan lätt äta upp mer än halva studiebidraget per månad.

Hade min förra häst (halvblod som var 14 år vid tecknandet av försäkringen) försäkrad i 30 000 liv och 100 000 veterinärvård vilket kostade strax under 800kr/mån.

Dessutom måste man ha en buffert för oförutsedda händelser. Jag fick en veterinärräknong för en hältutredning igår och den låg på strax över 11 000kr och av den summan täckte försäkringen ca 7000kr så resterande 4000kr får jag själv glatt plocka fram ur min buffert.
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst varje månad?

Har varit i din situation en gång i tiden. Jobbade extra bredvid studierna. Samt bodde hemma. Hade garanterat en helg i månaden jobb + några extra kvällar. Drog in tillsammans med studiebidragen ca 5000 kr. Bodde hemma under den perioden. Tog ett halvblod på foder och rodde runt ekonomin kring häst och bil på dessa pengar. Mina föräldrar var ekonomisk back up om något skulle hända.

MEN jag hade inte råd att hålla mig med släp, fler sadlar, träningar osv ... Utan allt sånt fick stå tillbaka. All utrustning så som täcken, grimmor, träns var begagnat/billigt fr börjes. Räknade ständigt runt hästen med noga budget.

Då kostade min häst ca 3000 kr inkl foder, strö, försäkr, hovsl och stallplats. Stod kollektivt med låg kallhyra. Nu har jag eget stall, och egna förmåner så mina kostnader blir annorlunda. Priserna runt mig är ungefär de samma fortf om man väljer kollektivstall. Fullservice någon 1000 lapp mer.

Träningar, inriktade sadlar, ridhuskort, släp och själva inköpet av hästen fick vänta tills jag fått ett heltidsjobb och tillsvidareanställning.
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst varje månad?

Om du inte alls får någon hjälp ekonomiskt från dina föräldrar hade jag väntat med en egen och försökt hitta en annan sköthäst eller medryttarhäst.
Det klart att det är något magiskt med att ha egen häst, men det är så mycket man inte tänker på. Du säger att du läser i skolan nu och att du ska betala allt själv när du är 18 (en ålder som också innebär fler utgifter).
Sen är det ju att tänka på om du endast har studiebidraget att röra dig med, eller om du har studiebidraget enbart för hästen och dina föräldrar står för dina vardagskostnader. För om fallet är att 1050 ska räcka för både häst och vardag blir det svårt.

Tänk över noga, och börja göra en kalkyl över dina vardagskostnader ser ut. Det är betydligt dyrare än man tror med häst.
Och oförutsedda skador och liknande måste man ha råd med. Jag kan nog säga att så länge man inte har egen inkomst är man väldigt beroende av föräldrarnas ekonomiska stöd. Och även efter gymnasiet, du kanske vill läsa vidare? Och högskola är mer tidskrävande än gymnasiet. Du kanske behöver flytta, vad gör du då av hästen?

Tänk över alla aspekter noga, inte bara de ekonomiska :)
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst varje månad?

Mina hästar har:

Stallhyra: 1700/mån (ingår foder och strö)
Hovslagare: 750/gång
Försäkring: 2700 resp 600 (beror på sortens häst, bolag och nivåer på vård) per år.
Vaccinationer varierar och beror på vilka vaccinationer du gör, men runt 1500-2000/år.
Veternärvård kan helt plötsligt komma rejäla summor, jag har förra året lagt 10 000kr på kolikbehandling, och i år återstår det att se vad fångbehandlingen kommer kosta. Så det gäller att ha en ordentlig buffert även om du har en bra försäkring.

En hyfsat bra utpassad sadel kan gå på 5000 kr och uppåt.
All övrig utrustning kan kosta mycket, själv köper jag dyrare kvalitetsmärken som jag kan använda länge istället för billigare som går sönder lättare. En annan kostnad som man kanske inte tänker på är flugspray, bor man där det finns mycket knott och liknande så går en flaska ultrashield åt som smör i solsken och det är inte billigt ;)
Mineraler och kraftfoder kan uppgå till ett par hundra i månaden.

Lycka till!
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst varje månad?

det kostar mycket att ha häst.
Stallhyra: Helinackordering: 1800kr/månaden för den stora, 1300kr för den lilla
Köper till kraftfoder om jag behöver, gissar på att det blir ca 200kr/månad
Hovslagare är ca 1000kr/häst var 7-8 vecka
Försäkringen på den stora ligger på strax under 2000/året, på den lilla strax under 1500kr

Sen tillkommer vaccinationer också.
Utrustning såklart vilket är en post som varierar stort.
Veterinär, vilket man hoppas på att slippa helt men det kan man ju inte räkna med.
Träningar/tävlingar. Just nu är det väldigt lite för min del, har helt enkelt inte råd att göra det i någon större utsträckning.
Bensin går det ju åt också.


Jag har försörjt hästar på csn och extrajobb i rätt många år nu och det har funkat bra, mamma och pappa har hjälpt mig ekonomiskt om det har krisat men det ser jag mer som lån som jag betalar tillbaka när jag får pengar så att säga.
Man får snåla, köpa begagnat, vara smart när det gäller det ekonomiska. Det går men det är tufft!
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst varje månad?

Utöver hyra och foder kostar det ca 1000:- i månaden för mig att ha häst. Då inkluderar jag allt förutom lektioner och köp av utrustning. Däremot ingår årlig kontroll av sadel och träns av utbildad kiro+tandläkare, han kollar även hästen varje år. I det ingår även ett litet sparande för oförutsedda utgifter så flugspray, snösulor, avmaskning och allt sånt täcks av den tusenlappen. Min hovis är dock väldigt billig (700:- för helskoning), och det är även min kiro/tandläkare som dessutom sällan behöver göra nåt så det besöket brukar kosta ca 500kr.

Räkna 1500kr utöver foder och hyra för det nödvändigaste, och då täcker det som sagt även småsaker som man inte tänker på att man behöver. Och så utrustning på det.
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst varje månad?

Lite olika stall jag stått i och det skiljer sig mkt på dessa

Stall 1

Stall med 6 boxar vallvatten i stallet varm sadelkammare, inge paddock,dock hade grannstallet en stor och fin som man fick betala 400 om året för att rida på.

kallhyra 500 kr alla hjälpt åt med ut och insläpp 7 dagar i veckan. rullande schema
Foder får var och en hitta så här kan man ju både få det billigt eller välja det dyraste.
Själv fick jag tar på bra fjolårshö för 1 kr kilo, samt halm för 150 kr balen.
Havre 50 kilo för 150 kr samt mineraler 300 för 15 kilo.
Betfor ca 100 kr

Mer än så fick inte min häst inge krusiduller på den tiden:)


Totalt kostade hon
totalt i bara mat och kallhyra 910 kr månaden.
bensin 650 kr månaden
Försäkring 300 månaden
Förbrukningskonto. Här går saker som kan gå sönder in som behövs köpas/lagas eller köpas nytt så som sadeltvål, schampoo , pälsglans mm
200 månaden

Så totalt kostade hon här
2060 kr månaden bara för att ha hästen.
Vill man träna och tävla och har råd med sånt är det ju valfritt hur mycket man vill lägga på detta.

Jag hade aldrig råd med sånt på denna tid utan tränade kanske 2 ggr om året för tränare.
Annars hjälpte vi varandra i stallet genom att hjälpa och säga till om hälen behöver ner eller upp och om man satt dåligt osv.




stall 2

1600 månaden då ingick allt in och utsläpp foder helgjourer, spolspilta med varm och kallvatten, kök med kyl och frys och allt vad ett kök innerhåller.

Paddock på gården grannstall med ridhus.

Här kostade hästen mig 2750 månaden ex träningar och tävlingar


Stall 3 nuvarande stall

Stallhyra 3650 då ingår fritt med foder och strö in och utsläpp på vardagarna, Jour på helgen som om man vill kan köpa bort för 500 månaden.

har 2 ridhus, 1 stor paddock, kök, dusch toa, allt kan köpas till som om jag vill ha papiljotter i håret på hästen så fixar dom det.
idag kostar hästen totalt 4750 kr¨ exl träningar och tävlingar
Tränar för ca 500 månaden
Men jag lägger undan 6000 på hästkontot så har jag lite över alltid.





Idag har jag fast arbete med bra lön så för mig är det klart värt att ha de lite dyrare men har alla lyxigheter.
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst varje månad?

Min kostade (ca) i månaden:

Stallhyra (inkl grovfoder) 1500kr
Hovslagare 3-400kr
Försäkring 70kr
Krafftfoder 100kr
Övrigt: 100kr (Tränade väldigt sällan för tränare, och köpte väldigt sällan nytt, då han var väldigt svår att hitta saker till, men utslaget på ett år, blir det ju ändå lite)

:)
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst varje månad?

Jag betalar själv 4300kr i stallhyra varje månad.. Ha aldrig häst i Stockholm mina vänner!

Hovlagare ligger på 800kr, 1000kr vintertid.
Vaccination/maskprov kan du räkna med att lägga ut åtminstone 2500kr för.
Om du behöver foder i inköp så cirka 500kr/mån beroende på vad din häst äter och hur mycket den behöver.
Träningar måste du även lägga i åtanke, blir runt 1000kr/mån om du vill träna aktivt!
Plus tävlingskostnader såsom licens o anmälningsavgift etc.

Det kan vara smart att börja kolla lite på vad du vill ha för häst redan nu..
Ett bra alternativ är att kontakta olika stuterier eller utbildningsstall och berätta vad du letar efter, även fast de kanske inte har det du letar efter har de ofta kontakter. De är ofta mycket hjälpsamma :-)

Lycka till!
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst varje månad?

Och dit hör normalt sett inte ett halvblod i åldern 5-14 så bara kostnaden för försäkringen kan lätt äta upp mer än halva studiebidraget per månad.

Exakt. Och det är inte ovanligt med mer. Flera av mina stallkompisar betalar en tusenlapp i månaden i bara försäkringskostnad.

Min försäkringskostnad är billigare eftersom min häst är äldre och livvärdet sjunker varje år. Trots det är min månadskostnad med försäkring, foder, hovslagare, vaccinering och tandläkare betydligt högre än ett studiebidrag varje månad och då har jag inte räknat med utrustning.

Med tanke på de oförutsedda utgifter man drabbas av skulle jag vilja säga att det är omöjligt att ha häst på ett studiebidrag utan jobb eller ekonomisk hjälp via dina föräldrar.
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst varje månad?

Förutom kostnaden för stallplats så kostar mina hästar ca 1500 kr i månaden var. I den summan ingår allt ifrån försäkring och kolla masken till tandkoll och vaccinationer. Du kanske behöver lägga på lite till eftersom jag har ponnyer som dels äter mindre och dels är billigare i försäkring.
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst varje månad?

Kan skilja väldigt mycket men på ett ungefär per månad

Hovslagare, 700,-
Krubbmat, 200,-
Försäkring, 500,-
Veterinär, 200,-
Summa 1 600,-/månad

Häst, 50 000,-
Sadel, allt från 1 000,- och uppåt.
Sen allt annat som behövs, träns, täcken, sjukvårdslåda, skydd osv.

Va? Kostar det inte mer? Jag hade fått för mig att man skulle räkna med runt 5 000 i månaden. 1 600 låter ju kanonbilligt! :up:
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst varje månad?

Med allt dvs stallhyra,foder,strö,hovslagare,försäkring och bensin varje månad (detta är en kostnad många inte tänker på!) skulle jag säga minst 3-4000:-

Dit har jag inte räknat ev veterinärkostnader,träningar, utrustning osv då det är lite mer varierande efter behov, men ungefär såhär ser det ut för oss:
Veterinärkostnader: 3000:- minst per år i vaccinering och tandkoll. Därefter kan det uppkomma andra saker som är omöjligt att sätta pris på och har man inte så det går på försäkringen/inte lönt då det ej går över självrisken får man plussa dit ett x antal tusenlappar till per år..
Träningar/kurser 500:-/år (tränar inte så ofta pga äldre häst)
Utrustning 2-5000:-/år (har det mesta vi behöver)





För hästen du letar/vill ha: Minst 30.000:-bara för själva hästen i inköpspris och då kan du inte räkna med att den är speciellt utbildad/meriterad..då får du lägga dig i prisklasser betydligt över det.
Utrustning till den kan vara allt fr 1000:- till 100.000:- på ett år beroende på vad du behöver.

Sen vågar jag säga att ingen klarar sig på en hästbuffert under 4000:- varje månad. Det är nog ett absolut minimum man ska räkna med, inte minst för oförutsägbara händelser oavsett om man har 0kr i stallhyra..Dessutom vill ingen behöva tumma på ekonomin till hästen, ifall något går sönder tex som du behöver ersätta snabbt. Likaså är det inte kul att ha häst om man känner att det kniper pengamässigt hela tiden..

Mina föräldrar har insett några gånger att de "ångrade" min deal med dem och jag säger det: Lova inte dina föräldrar att du ska betala allt själv..för det kommer du inte kunna göra på långa vägar! Inte ens när du fyllt 18 år utan det tar ett år eller två därefter innan du kan sko dig och din häst på egen hand.. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst varje månad?

Det beror ju på hur man har stall osv.

Jag har idag haft veterinären här för att påbörja grundvaccination mot botulism. Jag har som sagt fyra ponnyer, 3400kr gick det på. Då kommer visserligen veterinären till platsen och vaccinerar i hagen (SÅ bekvämt) men det blir ju en del ändå. Sen ska de ha två sprutor till, haha.

Det här året har varit extremt dyrt i veterinär profylax då tre av de hästar jag köpte inte ens hade färdiga vaccinationer för stelkramp (eller influensa) så jag har fått börja om. Tror vi är uppe i 10.000kr redan inkl chipmärkning och konturdiagram för ett pass.

Från och med nästa år så blir det ca 4000kr/år för vaccinationer för alla fyra. Och det känns ju lite mer hanterbart :D
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst varje månad?

Att det inte är kul att ha häst på marginalerna kan jag skriva under på! Även om man inte vill gå på kurser, träna osv så är det inte kul att alltid vända på sista kronan, för mig tar det glädjen ur hästeriet. Anledningen till att jag har häst nu är att jag inte längre är själv om de, jag delar hästarna med sambon. Han betalar och jag sköter om de och säger vad som ska betalas :angel: Han ska lära sig rida och vi gör det mesta med hästarna tillsammans :love:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi är en familj med dotter som vill tävla inom hoppning som slås utav kostnaderna för att ha häst i Stockholmsområdet. Vi två...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 576
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 051
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 236
Senast: MayGrace
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp