Hur mycket kostar det att ha häst varje månad?

Sv: Hur mycket kostar det att ha häst varje månad?

Va? Kostar det inte mer? Jag hade fått för mig att man skulle räkna med runt 5 000 i månaden. 1 600 låter ju kanonbilligt! :up:

TS bad om kostnader för följande

hovslagare, foder, veterinär, försäkring, utrustning och själva hästen kvar. Hur mycket går det på i månaden i genomsnitt för en häst som jag beskrev tidigare?

Stallhyra, hö o spån är alltså inte inräknade, och för många, om inte de flesta, är dom sakerna tillsammans den största posten.
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst varje månad?

Stallhyra inkl strö, hö och havre 2 800:-
Övrigt tilläggsfoder 200:-
Hovslagare 600:-
Försäkring 950:-
4 st hoppträningar 800:-
5 st dressyrträningar 1250:-
Vaccinering och tänder 200:-
Summa 6 800:-

Har säkert glömt något ... Sedan kostar häst, sadlar, täcken, ridkläder, övrig utrustning. Bil och transport. Tävlingskostnader blir säkert 1000 per månad och man är mer aktiv än vad jag är. Har man lån på häst får man räkna med att betala av ett par tusen per månad. Blir hästen sjuk ryker många sköna tusenlappar i veterinärräkningar. Jag lägger nog i alla fall bortåt 10 000/månad på hästen.
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst varje månad?

Hovslagare: 1000 varannan månad

Foder: Den ena inget, den andra som är galet svårfödd kostar massa hundra extra i månaden, men lite olika beronde när på året, behöver alltid kraftfoder för ett par hundringar på riktigt bra bete :S

Veterinär: Vaccinationer +tandkoll kanske 2000, kortare besök för ex lymfangit/sårskada 500-800

Försäkring: Några hundringar i månaden för båda, men då ingen livförsäkring.

Utrustning: Sadel från ca 5000 om man hittar ngt bra begagnat. Förbrukningsvaror som flugmedel och dyl skulle jag tro kostar nån tusenlapp om året, kanske två.

Träningar: En träning kostar ca 300 kronor och hinner väl med två i månaden.
Hästen: ?
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst varje månad?

Fast grovfoder går väl under foder, konstigt vore det annars.

Strö däremot kan vara en tung post.

Jag räknar med 5000 kr/månad för att hålla häst på ett vettigt sätt.
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst varje månad?

Veterinär: Vaccinationer +tandkoll kanske 2000, kortare besök för ex lymfangit/sårskada 500-800

Jösses vad billigt! :p

Här kostar tandkoll 2000:-
Vaccinering minst 800:-
Inget vetbesök under 1000:- vad det än gäller..De brukar landa på minimum 2000:- i regel med alla avgifter plus momsen
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst varje månad?

Jag betalar 700 för vaccination av två :p Ultraljudade ena stoets juver förra sommaren 1100.
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst varje månad?

Fusk..se där hur pass det kan skilja sig beroende på vars i landet det är :)
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst varje månad?

"Min veterinär" är privat, den som jag ringer ut för vaccinationer och mindre grejer. Hon är billigare på tex vaccinationer än kliniken som finns i stan. Lätt val, stanna hemma för flera hundra billigare eller traila till kliniken.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi är en familj med dotter som vill tävla inom hoppning som slås utav kostnaderna för att ha häst i Stockholmsområdet. Vi två...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 576
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 050
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 236
Senast: MayGrace
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp