Hur mycket ska/kan man träna?

Zoenicco

Trådstartare
Jag har en 19årig hopphäst, väldigt fräsch och framåt. Men undrar hur mycket jag kan träna, hur hårt osv. Alla hästar går ju olika mycket, de vet jag men tänkte om nån visste/varit i liknande situation. Hon har tävlats 140 hoppning och har väldigt fin form, men jag har inte haft henne så länge. Dom innan hade inte tid för häst längre därför reds hon inte speciellt mycket, kan jag fortsätta och träna henne igen?
 
Jag har en 19årig hopphäst, väldigt fräsch och framåt. Men undrar hur mycket jag kan träna, hur hårt osv. Alla hästar går ju olika mycket, de vet jag men tänkte om nån visste/varit i liknande situation. Hon har tävlats 140 hoppning och har väldigt fin form, men jag har inte haft henne så länge. Dom innan hade inte tid för häst längre därför reds hon inte speciellt mycket, kan jag fortsätta och träna henne igen?
Om hästen inte har ridits så mycket den sista tiden så är det bra om du gör en långsiktig planering för att bygga upp hästens kondition, styrka, smidighet och framförallt hållbarhet. Varierat arbete på olika underlag, både ridning och arbete från marken.

Tänk på att en häst som är pigg och framåt kan upplevas ha bättre kondition än vad kroppen håller. Ta det hellre lite för lugnt än gå för fort fram om du vill undvika skador.
 
Jag har en 19årig hopphäst, väldigt fräsch och framåt. Men undrar hur mycket jag kan träna, hur hårt osv. Alla hästar går ju olika mycket, de vet jag men tänkte om nån visste/varit i liknande situation. Hon har tävlats 140 hoppning och har väldigt fin form, men jag har inte haft henne så länge. Dom innan hade inte tid för häst längre därför reds hon inte speciellt mycket, kan jag fortsätta och träna henne igen?

19 år är ingen ålder på en frisk och fräsh häst 😄 Men utifrån att du skriver att hon inte ridits så mycket ett längre (?) tag hos förra ägaren skulle jag följa @animalasia s tankegångar. Inte sällan tar det lite längre tid och kräver lite mer försiktighet att återigen sätta igång en senior efter längre vila från ridning/träning. Så lägg upp en plan och låt det ta tid .

Det finns inget utöver det som hindrar att en 19 årig häst rids och tränas på samma nivå som en lite yngre häst.
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 841
Senast: Roheryn
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 119
Senast: Stergo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 304
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 032
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp