Hur mycket skulle ni betala?

M

mctucker

De är så att jag har en stallplats på en mindre ridskola, på en mindre ort i norra sverige. Nu undrar jag hur mycket skulle ni betala i stallhyra för den platsen. Ska berätta lite om stallet.
* plats för 14 hästar
* ganska små hagar
* ridhus, inte världens bästa underlag
* paddock, inte bästa underlaget där heller
* spolspilta
* 10 kg hö ingår i hyran
* helgjour ca 1 gång i månaden
* tillgång till tränare 1 gång i månaden, då är de en hoppkurs och en dressyr kurs. finns inte tillgång till tränare resten av tiden alls.
* utgång mellan ca 7.00 till 19.00
* mocka själv med eget spån
* inget foder ingår
* höet är ej analyserat, dom äter torrhö nu. Men ska äta hösilage senare i vinter.

Jag betalar 1450 Kr i månaden för platsen. Då har jag också bara en spilta till min häst. Tycker ni att de är värt de?

Jag funderar på att flytta hästen till ett annat stall där min två andra hästar är. De ligger hemma hos mina föräldrar. Men då finns de bara ingen tillgång till ridhus och paddock. Det är ca 1 mil från stallet jag har nu. Just nu känns de att jag vill flytta honom, för de känns att de skulle vara lättare. För då är alla på samma ställe. Men vad skulle ni gjort? :bow:
 
Sv: Hur mycket skulle ni betala?

Personligen tycker jag det är lite mycket med 1450 kr. Sedan beror det väl på hur det andra stallet är i frågan om att flytta eller inte.
 
Sv: Hur mycket skulle ni betala?

Jag skulle ju aldrig ha hästar utspridda i olika stall och aldrig ha min häst i spilta. Men det är INTE dyrt för din stallplats! Inte när grovfoder och ridhus ingår och in och utsläpp. Jag betalar 600:- för box, hagar och en paddock och då har vi en dag i veckan var med in och utsläpp, altså måste jag åka till stallet innan jobbet.
Men om jag var du skulle jag flytta för att ha hästarna på samma ställe och åka med hästen i transport de dagar du vill rida i ridhus.
 
Sv: Hur mycket skulle ni betala?

de andra stallet är ett litet stall med 2 boxar. hästarna skulle gå som på lösdrift där och jag skulle vara där varje dag. de ligger hemma hos mina föräldrar så dom kan ta hand om hästar någon dag i veckan. :) jag tycker att de är dyrt om amn tänker på vilken kvalitee de är på allt och de är inte den bästa. tex höet brukar inte vara så bra.
 
Sv: Hur mycket skulle ni betala?

Om du upplever att hyran är dyr så kommer du nog inte ändra uppfattning, men jag råkar också veta att kvalitén, den man ser med blotta ögat, på höet är bra. Höet idag kostar 3 kronor/kilot och på en månad, om din häst får 10 kilo, så är det över 900:-/månad i bara hökostnad för din häst. De resterande 500:- ska alltså täcka in el, vatten + personal. I det här stallet fodras hästarna 4 gånger/dag, in- och utsläpp ingår inkl. helservice på täckning.

Hagarna är väl inte jättesmå, jag känner till flera ridskolor som har mindre hagar och även kortare utevistelse.
 
Sv: Hur mycket skulle ni betala?

Vi har också haft vår häst på ridskola. Betalade 1785:- för en spilta för ponny. Då ingick allt. All mat, strö och mockning varje dag. Hagarna var små och de gick ute mellen 7 och 14. Det fanns ridhus och paddock, med bra underlag. Men på vardagarna var någon av ridbanorna upptagna till 22.00. Har nu vår ponny på ett privatstall och betalar 950:-. Nu ingår INGET. Inte ens utsläpp. Det finns för och nackdelar med alla stall. Det är bara att försöka välja det som är bäst för dig just nu.
Ponnymamman
 
Sv: Hur mycket skulle ni betala?

Det var iofs längesedan jag hade häst resp ponny i norra sverige. Men då såg det ut såhär:

Hyra: 1500 (box 3x3 m) eller 1700 (4x3 m)

- Fodringar 4 ggr/dag mån-tors, 3 ggr/dag fre samt uppdelade
helgjourer ca 1 gng/mån
- Utsläpp mån-fre och helgerna enligt ovan
- Hö, hel havre, mineraler, betfor. Inget kvalitetsfoder och höet var ett lotteri, oanalyserat givetvis.
- Tillgång till paddock dagtid samt sena kvällar, hela dagen lördag om inget särskilt. Ej ridhus
- Ej tränare öht (3 mils resa till närmaste ridhus inkl tränare)
- Outbildad personal, dvs man kunde hitta hästen halvdöd utan att nån sett det på en halv dag. Man fick även bråka till sig täcken på vintern, fodringar ute om man inte ville att den togs in kl 14 etc etc.
- Dåliga hagar vintertid samt även sommartid om man inte hade en häst som kunde gå med alla

Men detta var 10 år sedan. Som sagt, nu har dom höjt hyran, infört restriktioner om fodermängd etc men i utbyte så finns det ridhus och tränare. Personalen (dvs det största hotet mot rikets säkerhet) tror jag dock är kvar.

Min senaste häst hade jag för 6 år sedan, också i norra norrland men på annat ställe, och då såg det ut enligt följande:

Hyra: 1000 kr/mån.

- Spån ingick
- Hö fick man köpa för 2kr/kg eller ha eget, valfritt
- Fodringar 4 ggr/dag som delades upp av 5 pers, 7 dagar i veckan (blev ganska jobbigt i längden)
- Utsläpp/intag enligt ovan
- Ridbana som inte gick att rida på då det snöat/regnat/var blött
- Halvkassa hagar med eltråd som inte fungerade vintertid
 
Sv: Hur mycket skulle ni betala?

jag har ju 2 hästar till, så jag vet hur mycket hö kostar. jag ska ge hösilage till dom och jag har fått de till bra pris. de är samma hösilage som ridskolan har, kommer från samma ställe. (de höet är av bra kvaliteé, har köpt de tidigare i år)men de möglade för att de gick åt så lite. så de blir ju bara bättre när de är fler hästar som äter det, så behöver man inte slänga lika mycket.
 
Sv: Hur mycket skulle ni betala?

de stallwet lät ju bra, när allt ingick :) vi måste köpa eget spån om man inte har själv. så bara de kan bli dyrt + foder. De känns som om de är lättare om man eget stall. Blir nog att flytta hem honom, till de 2 andra. De känns som om man inte hinner med de andra hästarna alls när jag har dom på olika ställen :( fast dom rids inte, men dom ska ju skötas.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 102
Senast: Twirro
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 442
Senast: Fiorano
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 726
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp