Hur noga inför tävling?

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare hästig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 4 735
Sv: Hur noga inför tävling?

Jag är väldigt noga innan tävling. Allt läder smörjer jag så det riktigt glänser, packar ner alla grejjor som ska med och om det inte är för kallt tvättar jag min häst kvällen innan. Då riktigt glänser han. Om det är kallt brukar jag bara borsta han noga på kvällen och tvättar svansen. Sen på morgonen borstar jag han lika noga igen. ^^ Och mina tävlingskläder o schabrak är alltid rentvättat. det ser mer proffsigt ut om allt är fint och prydligt tycker jag :D

Senast ändrad av en moderator:

beror på lite, hur mycket tid jag har innan. Är tävlin tex en lördag och jag slutar jobba kl 18, så orkar jag inte så mycket. Då blir det mest att se till att kläder, schabraken, lindorn och etc. är rena, och putsar på all utrustning.
Har jag däremot mycket tid, tvättar jag även hästen och ibland om jag får ett infall så knoppar jag manen också.

ska jag tävla ska det vara topp trim, rakt igenom, allt ska putsas och packas bra, hästen ska alltid vara friserad, badad och knoppad självklart lackade hovar. Jag ska alltid ha kavaj, skjorta och vita ridbyxer och stövlar. det ska vara matchat, snyggt och rent.

Därimot om det är ex pay and jump eller cleraound så rider jag inte med kavaj.

jag tävlar ju inte i ridning som alla andra här, jag håller på med körning.
Å till tävling e allt jätte mega super duper petigt noga rent !
Hästen badas ALLTID.
Vagnen tvättas å putsas, så även allt läder. Alla benskydd svättas å putsas upp.
Rena tävlingkläder och rena vanliga kläder, klubbtröja och så.

E de tävling så e de. De ska vara snyggt! Å vem e inte glad över att ha en utrustning som glänser ? Å en häst som man vet e damfri till huden å inte bara uppe på ? :P

Kan ju medge att mellan tävlingarna så e jag inte alltför aktiv med putsningen, men desta roligare e de att se resultatet sen när man gör de !
Men är det träning på klubb, så putsas grejerna, fast inte så jättenoga.

Hur noggranna är ni med att putsa häst, utrustning och matcha allt inför tävling?

Själv är jag inte så noga. Försöker definitivt inte matcha schabrak och huvor etc. Tar det schabraket som är rent, ryktar över hästen och borstar man och svans. Är ridstövlarna smutsiga så blir det ett par minuter med trasen men det är allt. Har alltid rena vita ridbyxor och kavaj.

Har inte själv tävlat på ett tag men mina tre döttrar gör:) Känner mig som en djävul när jag tvingar dem att puttsa utrustning inför varje tävling som är ungefär varannan helg om inte oftare :devil: . Alla tre är noga med att det ska matcha huvor , schabrak , lindor , senskydd , ja allt ska värkligen matcha enligt dom.

Tvättar alltid hästen dagen innan avfärd, för att så långt som möjligt undvika skavsår. Flätar manen med röda plastband.
Matchar givetvis, tävlar i rött och svart så i transporten är det svart täcke och röda lindor. Röd martingal, svart träns. Har fyra röda tävlingsschabrak som givetvis är tvättade inför tävlingen, också mest för att undvika skavsår/tryck. Mina egna kläder är oftast nytvättade, iaf tröjorna, inte ridbrallorna.
Smörjer aldrig sadeln inför tävling och har plastträns så de behöver man oftast bara torka av lite.

Men jag åker oftast väldigt långt till tävlingar, oftast är det avfärd torsdag mitt på dagen för en tävling på lördag. Så det går inte att hålla allt i toppskick. Men att grejerna är rena i avsikten fina är inte så viktigt, viktigast är att de är rena för att undvika skavsår. Sen under tävlingsdagen blir ändå allting svettit, lerigt, blött och smutsigt.

Kan tillägga att jag tävlar distans, så det är lite annorlunda tillvägagångssätt.

Noga!!!
Badar hästen kvällen innan. Medans hon torkar passar jag på att smörja sadel, träns, magplattan, kolla att skydden är rena och fetta in mina läderstövlar.
Sen borstar, ryktar jag hästen. Pälsglans i svansen, reder ut den ordentligt. Borstar ur manen. Har speciellt tävlingsträns och schabrak som matchar övrig utrustning på hästen. På morgonen, samma dag ryktar jag av hästen innan jag tar på tävlingstäcket och skydden.

här får man göra allt själv:

häst: badas/ryktas frenetiskt. allt på hästen insmörjs, rengörs, och putsas
utrustning: transporten rengörs, hö + mat läggs fram, sadel + 2 träns minst putsas och lägges i transporten. skydd osv likaså. täcken läggs fram.

mig: ridstövlarna putsas, kavaj + ridbyxor + strumpor + tröjor klara dagen innan. hjälm rengörs och läggs i transport, väst. sporrar rengörs och smörjs. spön fixas.

dessutom MÅSTE mat fixas! allt ska finnas, jag är glutenintolerant så inte ens på större tävlingar finns något + att jag har lågt blodsockervärde och måste äta ordenlig mat för att inte svimma..:rofl:

haha jag är lite pedant! men det är viktigt om det ska gå bra att jag inte är stressad, vilket kan vara mitt problem.
jag är liksom inte nervös längre..men om det händer något innan, så rasar allt:angel:

sedan är det ju skönt att inte behöva stressa

Vitt schabra, vita ridbyxor. Putsar av lite dagen innan om jag hinner :p Men försöker i alla fall att ha allt rentvättat.
Hade tänkt mig att jag skulle ha grå kavaj då jag har grått schabrak, gråa senskydd och grå hjälm.. Har dock inte fått tummen ur att köpa en grå kavaj än. Har en svart och en blå.

Lite matchande grejer tycker jag att det ska vara :D

Djävulskt noga :devil: ! :D
Blir läskigt pedant inför tävling. Låter inte någon annan än jag ens peta på sakerna.
Knoppa kan jag stå och göra i evigheter:smirk:så det ska vi inte ens ta upp:p

jag är väldigt noga. men när man har 2eller fler hästar på samma tävling med tajt mellan klasserna så "fuskar" jag lite mer än vad jag brukar.

jag har mammas gamla tävlingskavaj (över 20år) och haft den sedan jag tävlade b-ponny (rider storhäst nu, då var den ganska stor) och aldrig tvättat den.. är pedant, inte en fläck. har den bara inne på banan..

Hur noggranna är ni med att putsa häst, utrustning och matcha allt inför tävling?

Jag är inte speciellt noggrann faktiskt..Borstar av hästen som vanligt i princip, ser till att ha rena schabrak (har nga som jag bara använder vid tävling), tvättar av lädergrejjerna. Matchar ingenting speciellt, har oftast vita ridbyxor, ibland ljusbeiga. Vitt eller färgat schabrak. Använder inte luva. Alltid kavaj på tävling.

Jag är ganska noga, men ibland slarvar jag lite ibland när det gäller att putsa sadel och träns.
Smörjer mina läderridstövlar och har dessutom alltid vitt schabrak, vita ridbyxor och min svarta tävlingskavaj rena.

KL

dessutom MÅSTE mat fixas! allt ska finnas, jag är glutenintolerant så inte ens på större tävlingar finns något

Jag fick för ca 6 månader sen reda på att jag är glutenintolerant:( Har du några smarta snabbmatsrecept som du vill dela med dig av som man kan ta med sig till tävlingarna:)

Senast ändrad:

Jag smörjer träns & andra lädersaker, smörjer inte sadeln dagen innan. brukar hålla efter den rätt noga så den håller sig fin.
Nu har jag inte huva på denna hästen, men har jag det så matchar jag alltid med schabraket.

Tvättar nästan alltid hästen dagen innan, borstar noga på morgonen, har nästan alltid lös man, så friserar den dagen innan också :)

Försöker håll min utrustning och häst fin hela tiden, oavsett om vi ska tävla. Putsar inte utrustnigen ngt extra innan tävlig om det inte behövs, och då hade jag antagligen gjort det i vilket fall som helst. Hästen pysslar jag med som vanligt.

Jag är rätt noga. När jag jobbade i travstall resonerade vi så att det är på tävlingar folk ser en - och bedömer ens hästhållning osv. Även om det inte är något större fel på den.

Det vet jag själv också, man tittar ju på folk och bedömer efter utseende. Ser det slarvigt och hafsigt ut, så blir uppfattningen om personen och hans/hennes hästeri liknade. Hoppas du förstår vad jag menar?

Jag vill ha god ordning, helt rena saker, prydlig häst osv när jag tävlar. Skulle aldrig få för mig att åka iväg med olikfärgade bandage lr liknande!

Dessutom finns det ju en säkerhetsaspekt i det hela. Väl genomgångna grejjer upptäcker man snabbt om det är något fel på och kan byta ut!

jag brukar tvätta pålle och smörja allt som jkag ska använda(stövlar, sadlar, träns osv) :p det är ju lite av grejen med tävling^^

jag brukar vara noga, knoppa ponnyn (försöka iaf) och sen smörja allt och har ett spec. tävlings schabrak. jag tycker att det är roligt att pyssla inför tävling :D

Liknande trådar

Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men... 2
Svar
25
· Visningar
5 175
Senast: Unafraid
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 365
Senast: As_Vegas
·
Islandshäst Lägg gärna in någon bild på er och hästens/hästarnas outfit på tävling :) Har ni alltid kavaj? Vita ridbyxor? Vitt schabrak eller...
Svar
13
· Visningar
5 140
Senast: katharina
·
Gnägg Hej! :laugh: (långt inlägg men jag hoppas ni vill läsa!) Jo, det är såhär att jag är inackorderad i ett stall (ett lite större stall... 2
Svar
32
· Visningar
4 125
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka