Hur noga inför tävling?

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare hästig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 4 735
H

hästig

Hur noggranna är ni med att putsa häst, utrustning och matcha allt inför tävling?

Själv är jag inte så noga. Försöker definitivt inte matcha schabrak och huvor etc. Tar det schabraket som är rent, ryktar över hästen och borstar man och svans. Är ridstövlarna smutsiga så blir det ett par minuter med trasen men det är allt. Har alltid rena vita ridbyxor och kavaj.

Sv: Hur noga inför tävling?

Jag är inte så noga med att putsa grejerna, brukar dra över sadel, träns och skor+chaps med lädertvål kvällen innan bara, så att det inte är nåt synligt smuts.
Jag har två stycken schabrak jag använder till hopptävling, och vilket jag tar är beroende på vilket som är rent och om jag känner för att ha vitt eller färgat just den dagen.
De vita ridbyxorna är alltid nytvättade och kavajen är ren bortsett från lite hästslem som inte riktigt har gått bort :angel:

Jag är alltid jätte noga med allt - är det tävling så är de!

Annars ser man ju ingen skillnad på om man ska på träning eller tävling.. Tycker det är roligt att "piffa" upp sig och hästen dom gånger det ska tävlas!:D

Smörjer allting nog och packar ner allt och packar ut i transporten.
Borstar hästen noga.
Har alltid rena kläder på mig.
Rent schabrak.

Jag är nog väldigt noga:D

jag borstar hästen och ryktar och allt sånt i MINST 2 timmar
har alltid två vita rena schabrak med mitt namn på
har en "mössa" till hästen som är ren
putsar all utrustning (från sadel,träns,martingal,benskydd)
två-tre rena täcken efter väder
ett par rena vita ridbyxor
rena stövlar
ren tävlings tröja + klubbjacka

och mycket sånt, är det tävling så är det tävling.:banana::banana:

Jag har rena kläder och speciella schabrak när jag tävlar.
Dock så brukar jag vara hemskt glömsk så allting brukar tvättas kvällen innan... :angel:

Tränset brukar jag alltid putsa av, ibland dock bara ytligt.
Sadeln tar jag om jag hinner. Det brukar vara så mkt annat så det är inte alltid jag har tid.

Matchar gör jag inte direkt.
Jag har svart träns & brun sadel, men jag har alltid vitt schabrak o vita byxor. Schabrak och byxor ska vara i samma färg helt enkelt :p (Och plastrong)

Jag är väldigt noga ^^

Det är ju även på stilen dom kollar på!
Men jag brukar få hjälp när jag ska putsa hästen (skötare)

Jag är alltid noga, dels för att min ponny är en skimmel, så det nästan måste alltid bli ett bad innan vi åker ut, jag vill ju att alla ska se hur fin han är. Och med utrustningen är jag också rätt nogrann, fast mest för att det är kul när allt glänser och är snyggt, och så har man ju det gjort också så har man rena grejer efteråt också. Jo, jag är väldigt nogrann blir nog svaret.. :smirk::D

Jag är också jättenoga. Det här med att putsa är ju inte det roligaste direkt men det kan vara mysigt om man är flera och dessutom är det en perfekt anledning att ge sadeln och tränset en riktig storrengöring :D Stigbyglarna och plattorna brukar också få sig en genomgång. Skydden är viktiga, det syns så tydligt om man har tvättat de eller inte. Och stävlarna förstås:p

Hästen ryktas ju såklart också. Pälsglans i svansen, knoppar i manen och ev lite hovolja.

Mina kläder är alltid rena. Vita ridbyxor och schabrak, kavaj och allt det där.

Jag måste förbereda mig noga för att kunna koncentrera mig. Det är det som får mig att prestera det där lilla extra.

jag är ganska noga :p
putsar av allting och tvättar i tvättmaskinen om de är jätteskitiga. Är de bara lite leriga så torkar jag av dem med en svamp eller nått bara.
Stövlarna putsar jag av med lite sadeltvål och smörjer på någon vätska som gör att dem blir grymt blanka :P
De vita ridbyxkorna och kavaj+skjorta är alltid nytvättat.
Pållen duschar jag oftast, men om man han inte är skitig så ryktar jag bara så gått det går, om det är kallt så duschar jag honom inte haller. Han är ju vit så det är svårt att hålla honom ren ;)
Sen har jag nytvättat schabrak och luva :smirk:

Inför visning:

Schamponering.
Flätar man.
Flätar svans.(Ett par stora flätor för att få stora lockar och fin volym)
Har liiiiiite babyolja runt ögon och nos för att få glans och svart hud.
Oljar hovar.

Allt läder smörjs noga.Speciella schabrak används.Kavaj,vita ridbyxor och ridstövlar används.Träns med engelsk nosgrimma eller achennosgrimma används.

Inför tävling:

Schamponering.

Allt läder smörjs noga.Speciella schabrak används.Kavaj,vita ridbyxor och ridstövlar används.

Jag brukar putsa och fetta in allt dagen innan förutom sadeln som putsas 2 dar innan. HAr speciella tävlingschabrak. Har tävlingsträns och tävlingmartingal. SKydden är tvättade och fettade. Stövlar putsas. men har även där tävlingstövlar så dom är oftast redan rena.
Tycker det är skönt med speciella tävlings och vardags utrustning då blir det inte så mkt puts dagen innan tävling

Brukar inte ha kavaj på hopptävlingar då jag inte gillar att hooppa med det, men har istället en mörkblå golftröja :love:
Allt är rent.

Brukar inte bada hästen innan tävling men svansen tvättas och schamponeras. Sen en genom borstning och man frisering om det behövs.
Står med flätade svans kvällen innan dels för att hon åker med flätade svans occh svansskydd med påse och sen att den blir super snygg oxå

Senast ändrad av en moderator:

Noga!
Putsar grejer så dom ser snygga ut. Alltid rent schabrak, har två som jag varvar på tävling, och skydd osv. Alla täcken rena och hela. Rena ridbyxor, kavaj och skjorta. Putsade ridstövlar och rena sporrar.
Alltid ren och fixad häst btw. :D

har en skimmel så jag badar alltid svansen dagen innan tävling och jag är noga med att alla läder saker och schabrak är rena

Knappis

Jag tror inte att en enda människa är noggrannare än mig, men dock har jag inte all tid i världen till att göra allt man måste :angel:
Proiritera! :bow::bow:

*Hästen måste vara ren, så minst 3 timmar rykt, och inget fusk med torrschampo och pälsglans, ingen piggborste,mankam eller borste i svansen!

*Utrustningen ska vara ren, men behöver inte skina om man absolut inte har tid med balsam mm.

*Se till att hästen inte har dreads i svansen, som vissa andra har :angel: det är hemskt!

*schabrak, huva, täcke och allt vad man nu har mä sig ska vara rent

*smink är ett måste! (på ryttaren då :smirk:

Ojsan, här kan jag hålla på flera timmar till :angel:

nja, lite fel formulerat av mig, men jag vill verkligen göra allt :cry:

Jag är alltid jätte noga med allt - är det tävling så är de!

Annars ser man ju ingen skillnad på om man ska på träning eller tävling.. Tycker det är roligt att "piffa" upp sig och hästen dom gånger det ska tävlas!:D

Precis:) Det hör ju till!

jag är alltid jättenoga med mina och Rossinis grejor. tycker det är ganska kul att se om det finns någon skillnad. :D stövlarna brukar jag putsa så de nästan ser nya ut.....:angel: knoppar honom med vita snoddar :p nästan alltid rena transport skydd, är det någon specciell tävling så brukar jag tvätta skydden. kavajen tvättar jag med jämna mellanrum så den inte slits. schabraket tvättar jag ca 2 dagar innan. brukar tvätta ur foderhinkar och sopa ur transporten och hälla i några hinkar nytt. vi brukar inte städa bilen men pappa brukar tvätta den dagen före om vi ska åka väldigt tidigt, annars ä den nytvättad :p gör säkert jätte mycket mera men orkar inte skriva då det skulle bli ett jättelångt meddelande :p

Liknande trådar

Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men... 2
Svar
25
· Visningar
5 182
Senast: Unafraid
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 365
Senast: As_Vegas
·
Islandshäst Lägg gärna in någon bild på er och hästens/hästarnas outfit på tävling :) Har ni alltid kavaj? Vita ridbyxor? Vitt schabrak eller...
Svar
13
· Visningar
5 141
Senast: katharina
·
Gnägg Hej! :laugh: (långt inlägg men jag hoppas ni vill läsa!) Jo, det är såhär att jag är inackorderad i ett stall (ett lite större stall... 2
Svar
32
· Visningar
4 125
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda -21