Hur noga väljer ni hundmat?

Bukefalos 30 år!

Borde nog vara noggrannare men vill typ ha nordiskt och BARF/färskt för han kan vara dålig på att få i sig vatten annars.

Tycker Mush funkar bra och är bäst i innehåll av de vi testat men såklart började han tröttna på smakerna. Nu är vi på semester och min pappa råkade köpa vom puppy istället, vilket tydligen är jävligt mycket godare. Vill hellre att han äter mush så vi får se om det är gott igen när vi kommer hem... :meh:

Orkar inte försöka tröta i honom mat varje dag så om han fortsätter rata mush får vi väl köra på vom ändå tills vi kan byta till vuxenfoder.

Svenskt/nordiskt så långt det går.
Vi blandar torrt och färskt samt grönsaker och matrester. Hundarna verkar uppskatta att äta varierat! Den äldsta gråhunden var tidigare väldigt svår med maten och då experimenterade vi med att hitta något som funkade, men efter kastreringen så äter hon allt inklusive morotsslantar och vitkål :D

Just nu ger jag båda det Litas uppfödare rek. Jag är nöjd att det finns i de flesta djuraffärer och båda mår bra på det. Men det hade gärna fått vara billigare.
För mig är det nog att de mår bra på det, priset och att det är lätt att få tag på som jag väljer utifrån. Tycker tex det var jobbigt att ha ett foder som endast gick att få tag på genom webbshop.

Det får gärna vara svenskt eller iallafall nordiskt också. 😊

Just nu ger jag båda det Litas uppfödare rek. Jag är nöjd att det finns i de flesta djuraffärer och båda mår bra på det. Men det hade gärna fått vara billigare.
För mig är det nog att de mår bra på det, priset och att det är lätt att få tag på som jag väljer utifrån. Tycker tex det var jobbigt att ha ett foder som endast gick att få tag på genom webbshop.

Det får gärna vara svenskt eller iallafall nordiskt också. 😊
Hehe, fr mig är det tvärt om, vill köpa genom webshop :D
Mina får Furry friends lightkulor och magnussons light blötmat

Ger färskfoder som bas, så blir ju automatiskt nordiskt.
Torrisarna vill jag ska ha hög andel kött - utöver det kvittar det om det är spannmål i eller vilket protein fodret innehåller.

Som jag fattat det så är det inte större risk för kycklingallergi, det är bara att många foder innehåller det så det märks mer.

Ger mest MUSH pga bra kvalité samt bra rabatt. Torrfoder köper jag ett med högt energiinnehåll och O3 (pga aktiv pälsras) som jag har bra rabatt på.

Så både innehåll och pris är viktigt.

Hehe, fr mig är det tvärt om, vill köpa genom webshop :D
Mina får Furry friends lightkulor och magnussons light blötmat
Haft några gånger när det strulat med leverans och jag hunnit få lite panik 🤣 men beställer i princip jämt, dock skönt när det finns i butik vid kris 😅 men är ju typ alltid billigare på nätet 😊

Intressant att läsa allas tankar! Just nu äter mina en salig blandning av allt möjligt. Bella för att jag hittade en massa enkilospåsar av lite olika märken på extrapris på zooplus och så får hon lite blötmat från rocco. Kulornas storlek kvittar för med bara 11 tänder kvar så mixar jag kulorna till pulver och ger som gröt. Violett får just nu hälften royal canin bantarmat och hälften hemlagat och ren vom från hennes ägare. Båda får rocco i kong.
Ingen aning om vad de kommer att få äta när detta är slut. Jag tycker att det är jättesvårt med mat numera för jag känner att jag har för lite kunskap. Ping, Poppy och Pärla åt alla olika veterinärfoder och Bella bantarmat så då behövde jag inte välja

Köper allt möjligt och blandar hej vilt från säck till säck. Helst svenskt/nordiskt men tyskt fungerar också.
Gärna mycket kött framför spannmål och ej för fett- eller för proteinrikt.
Undviker färskfoder av flera skäl men har hänt att jag fått eller vunnit och då har jag gett det.

Helst svenskt/nordiskt, ger mest torrfoder men ger lite färskt och kött. Just nu äter dom en hel del nötkött då jobbet behövde slänga typ 8 kg pga att det skulle gå ut innan vi öppnar igen. 😅

Jag ger svenskt med svenskt innehåll.
Byter ibland foder men främst magnusson bland torrfodret och så kör jag 40-50% färskfoder. Främst Real Exclusive färskfoder.

Ger oftast svenskt, främst torrfoder, men ger även färskfoder ett par gånger i veckan. Varierar bland olika foder/märken.

Helst svenskt (är dock tvungen att ge den ena RC just nu), ingen kyckling och helst lite baljväxter.

Svenskt av miljöskäl, ingen kyckling för hur kycklingar har det inom köttindustrin (jag inbillar mig dock inte att några industridjur har det särskilt bra, men känns som att kyckling eventuellt är snäppet värre) och så lite baljväxter som möjligt för den enas mage verkar bli ett gasverk av det...

Jag undviker foder med kyckling av djurskyddsskäl och vill helst inte ge nätodlad fisk heller p g a miljöpåverkan. Däremot ger jag gärna foder med lamm och jag skulle inte ha några problem med foder som åtminstone delvis baserats på insektsmjöl heller. Nötkött känns helt ok och även om jag helst inte skulle ge fläskkött ratar jag inte foder helt om det finns med i innehållsförteckningen.

Jag har absolut inget emot spannmål, inte heller potatis. För mycket baljväxter tycker jag kan ge fisiga magar. Ris känns onödigt av miljöskäl, men går inte totalbort.

Periodvis ger jag färskfoder men nu har det mest blivit torrfoder en period.

Eftersom jag ger torrfoder(och inte Magnussons) känns det inte superviktigt att fodret är tillverkat i Sverige, även om det jag ger just nu är svenskt. Eftersom köttmjöl ändå är importerat kan jag lika gärna köpa ett tyskt foder om det hänger på djurens välmående.

Jag undviker kyckling så mycket jag kan, men i övrigt så är huvudfokus att hitta någonting som min hund äter och som hennes mage (som jag tycker verkar vara lite känslig) hanterar på ett bra sätt. Samt är tillräckligt energität så hon håller hullet på det hon äter. Tack och lov så har hon ätit samma sedan i höstas nu och det är endast nordiska råvaror. Egentligen tror jag hon mår bäst på monster sensitive original. Men den behöver hon för mycket av för att hålla hullet.

Med mina Kooikrar så har jag alltid BARF:at. Värdesätter god djurhållning och Svenska varor när jag väljer det jag stoppar i dom. Jag föredrar stor variation i kosten då jag går i den tron att variation är bra för en frisk hund och för att hålla hunden frisk.
Med Brukshundarna blundade jag och valde det foder dom helt enkelt fungerade på eller ville äta, gav då torrfoder. Undvek då alltid potatis och baljväxter för jag upplevde att mina hundar sket bajs som bara gick att ta upp med kassar, undvek lax och kyckling i den grad jag kunde pga antibiotika användningen på utländska djur som går till föda. Var noga med att logga på en något lägre fett %, helst under 14%.
Ska väl tillägga att jag blandade hej vilt mellan torrfodermärken.

Vill ha skandinaviskt producerat, kort ingredienslista utan en massa billig utfyllnad, bönor, blåbär och annat trams.

Ger VOM active som basfoder, lite Kaisa ibland på resa. Vann 18 kg av nån fancy variant av Doggy, men den blir nog använd som godis. Tycker att återhämtningen är oslagbar på färskfoder!

Har gett MUSH i många år, gjorde nyligen ett byte till Fodax för att få ner priset lite med tanke på planer på en tredje hund, men funderar nu på att gå tillbaka för Winter som har fallit ur på deras Balans jämfört med MUSH Röd, trots att vi ger samma kaloriantal. Däremot verkar Lancelot fungera bra på Fodax Vilt som alternativ till MUSH Svart, så fortsätter kanske med det eftersom jag gärna undviker kyckling. Lax har jag velat ha förut men har blivit mer tveksam till det, så får se var det landar i för Winter. Blir inte så mycket att välja på om man ska undvika båda lax och kyckling.

Jag föredrar absolut färskfoder när det fungerar, ger dock Royals boxerfoder för valpar när de är unga för en mer pålitlig kalcium:fosfor kvot. Norskt, svenskt eller finskt kött känns bra med tanke på antibiotikaanvändning. Djurhållningen är svårt att inte behöva kompromissa med.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka