Hur noga väljer ni hundmat?

Bukefalos 30 år!

Jag var supernoga med första hunden att det skulle vara spannmålsfritt mm. Körde mycket färskfoder och barf de första åren. sedan dess har jag gradvis gjort det allt enklare för mig själv och nu köper jag hundfoder i mataffären. Klass färskfoder och Doggy professional skonsam. Inte spannmålsfritt längre men hundarna har mått toppen ändå. Doggy professional skonsam blev det för att den numera avlidna hunden behövde ett foder med låg fetthalt pga. bukspottkörteln. Men tiken jag har kvar är så bra i mage och hull så jag ser egentligen ingen anledning att byta. Hon är lättfödd och matglad så hon verkar klara sig bra på det trots ett aktivt liv. Mina hanar behövde ett högre energiinnehåll i sitt foder i samma ålder.

Har även provat Magnussons också men det var inge kul för magarna på hundarna.

Köpte länge Standardt men blev lite krångligt att åka till andra sidan stan för att handla hundmat samt att priset gick upp rätt rejält.

Har fått till mig att baljväxter inte är en så bra i torrfoder då det kan påverka taurinupptaget, min hane låg på gränsen till låg taurin halt och hade hjärtsjukdom så vi undvek baljväxter till honom de sista åren. Även om tiken inte har någon hjärtsjukdom så tar det emot att välja ett foder med mycket baljväxter igen.

Majs undviker jag också då jag fick med en säck MeraDog men ena valpen och bajset luktade illa och var fullt av små majsbitar.

När vi fick hem Wilson så fodrade han med Royal Canin valpfoder så vi fortsatte med det.
Sedan började jag läsa på om foder och insåg vilken dyr skit han åt, så började kolla upp foder mer noggrant.
Vi landade på Taste of the Wild först men ville ha nåt Australienskt helst. Bytte till Meals for Mutts men efter nåt halvår blev det svårt att få tag på pga nån smitta i deras fabrik och i sålt foder (inte samma som jag hade givit men kändes inte bra att fortsätta).
Letade vidare och hittade Vetalogica som är Aussie ägt och tillverkat. Spannmålsfritt och utan kyckling (chicken fat iofs men verkar svårt att hitta något foder utan det).
38% protein och 11% fett.
Kunde haft lite mer fett men hunden äter det och ser fin ut.
Han äter även ett par morötter i veckan, ett färskfruset ben i veckan samt får lite supermarket- blötfoder som topping ibland om jag tycker han ätit dåligt. Han är inte så matglad i det stora hela.
BARRdog1website.webp

När jag köpte pudeln hade jag en vision om att ge den bästa maten som finns på marknaden, svensk självklart och med så hög kötthalt som möjligt.

Till en början gick det väldigt bra, hon åt färskfoder (mush) och jag kände mig som en bra hundägare som ger det bästa till min fyrfotade vän.

Sen började pudeln matvägra och då vi är ute mycket och jag var rädd att hon skulle gå ner i vikt så började jag se mig om efter andra alternativ.

Det mesta ratades av fröken pudel, tills jag hittade RC torrfoder för Pudlar + några andra torrfodermärken.

Jag ville absolut inte ge torrfoder … men nu är det så att man kan leda hunden till vatten men inte tvinga den att dricka…

Fröken vill ha variation, så jag ”byter” foder i stort sett varje dag. Hon äter fortfarande för lite, vissa dagar inget torrfoder och andra dagar upp till 1 dl.

Det enda som fungerar att ge henne är rent kött. Tillagat ska det vara, rått kött går inte att äta, säger fröken pudel.

Så jag ger mestadels kyckling. Även mycket gris. Nöt och lamm när det finns billigt att köpa på affären.

Ursprungsland tittar jag inte på. Jag köper vanligtvis kycklingklubbor, sätter de i ugnen och tar sedan bort benen och ger kött + brosk till hunden.

Väldigt ofta får hon mina rester. Jag köper antingen en hel kyckling, tjocka revbensspjäll, lamm, eller liknande. Kryddar en bit till mig själv och ger resten till hunden.

Går väldigt bra.

Det ska vara variation, annars får det vara…

Så min vision att enbart ge den bästa maten som finns till min hund gick … sådär (läs urdåligt). Hon får det hon äter, inklusive falukorv, en hel massa kyckling, torrfoder med tveksamt innehåll och en hel massa hundgodis.

Men, hon är perfekt i kroppen, mår bra, har en fantastisk päls (trots att hon är kastrerad) och verkar må allmänt bra fastän jag inte följer några som helst foderrekommendationer….

(Ska bli ytterst intressant att se hur många sura gubbar och varningens finger jag får för det jag ger till min stackars, svältande pudel … jag är helt medveten om att chark inte är bra, att köttindustrin är urusel, men vad gör man när hunden matvägrar och husse själv är allergisk mot de flesta födoämnena (utom kött). Man köper kött på affären och sen är det bra med det.)

När jag köpte pudeln hade jag en vision om att ge den bästa maten som finns på marknaden, svensk självklart och med så hög kötthalt som möjligt.

Till en början gick det väldigt bra, hon åt färskfoder (mush) och jag kände mig som en bra hundägare som ger det bästa till min fyrfotade vän.

Sen började pudeln matvägra och då vi är ute mycket och jag var rädd att hon skulle gå ner i vikt så började jag se mig om efter andra alternativ.

Det mesta ratades av fröken pudel, tills jag hittade RC torrfoder för Pudlar + några andra torrfodermärken.

Jag ville absolut inte ge torrfoder … men nu är det så att man kan leda hunden till vatten men inte tvinga den att dricka…

Fröken vill ha variation, så jag ”byter” foder i stort sett varje dag. Hon äter fortfarande för lite, vissa dagar inget torrfoder och andra dagar upp till 1 dl.

Det enda som fungerar att ge henne är rent kött. Tillagat ska det vara, rått kött går inte att äta, säger fröken pudel.

Så jag ger mestadels kyckling. Även mycket gris. Nöt och lamm när det finns billigt att köpa på affären.

Ursprungsland tittar jag inte på. Jag köper vanligtvis kycklingklubbor, sätter de i ugnen och tar sedan bort benen och ger kött + brosk till hunden.

Väldigt ofta får hon mina rester. Jag köper antingen en hel kyckling, tjocka revbensspjäll, lamm, eller liknande. Kryddar en bit till mig själv och ger resten till hunden.

Går väldigt bra.

Det ska vara variation, annars får det vara…

Så min vision att enbart ge den bästa maten som finns till min hund gick … sådär (läs urdåligt). Hon får det hon äter, inklusive falukorv, en hel massa kyckling, torrfoder med tveksamt innehåll och en hel massa hundgodis.

Men, hon är perfekt i kroppen, mår bra, har en fantastisk päls (trots att hon är kastrerad) och verkar må allmänt bra fastän jag inte följer några som helst foderrekommendationer….

(Ska bli ytterst intressant att se hur många sura gubbar och varningens finger jag får för det jag ger till min stackars, svältande pudel … jag är helt medveten om att chark inte är bra, att köttindustrin är urusel, men vad gör man när hunden matvägrar och husse själv är allergisk mot de flesta födoämnena (utom kött). Man köper kött på affären och sen är det bra med det.)
Tycker inte alls det är tokigt. Min sambos styvmamma matade sin something-oodle med grillad kyckling de sista åren.

De festa jag känner ger typ pedigree torrfoder och burkmat från supermarket.

Vi ger matrester varje dag med så länge vi inte äter not super spicy.

Vår hund älskar supermarket-food men han fiser så illa och hans bajs luktar riktigt pruttigt om han äter för mycket.
Men ibland måste han då leverans till ön kan vara försenad pga oväder/flooding vissa delar av året

När vi fick hem Wilson så fodrade han med Royal Canin valpfoder så vi fortsatte med det.
Sedan började jag läsa på om foder och insåg vilken dyr skit han åt, så började kolla upp foder mer noggrant.
Vi landade på Taste of the Wild först men ville ha nåt Australienskt helst. Bytte till Meals for Mutts men efter nåt halvår blev det svårt att få tag på pga nån smitta i deras fabrik och i sålt foder (inte samma som jag hade givit men kändes inte bra att fortsätta).
Letade vidare och hittade Vetalogica som är Aussie ägt och tillverkat. Spannmålsfritt och utan kyckling (chicken fat iofs men verkar svårt att hitta något foder utan det).
38% protein och 11% fett.
Kunde haft lite mer fett men hunden äter det och ser fin ut.
Han äter även ett par morötter i veckan, ett färskfruset ben i veckan samt får lite supermarket- blötfoder som topping ibland om jag tycker han ätit dåligt. Han är inte så matglad i det stora hela.
Visa bifogad fil 169780
Så intressant att se innehållsförteckningen på foder från andra sidan jordklotet! Känguru är ju verkligen inget man hittar i fodren här, av förståeliga skäl och inte heller get. Är det vanligt med getter i Australien?

Så intressant att se innehållsförteckningen på foder från andra sidan jordklotet! Känguru är ju verkligen inget man hittar i fodren här, av förståeliga skäl och inte heller get. Är det vanligt med getter i Australien?
Get är inte jättevanligt här i Aus. Gissar att kanske tillverkaren ligger i närheten av någon getfarm kanske?
Det tillverkas i en annan stat än jag bor i.

Å andra sidan har vi en lokal butik på fastlandet där jag köper färskfrusna brisket bones från som även har getprodukter för hund.
Annars i hundfoder har jag nog bara sett det i Taste of the Wild. Det är väl amerikanskt-ägt men kanske har fabrik här I Aus med, vet inte.

Känguru däremot, alla Aussie-ägda hundfoder har en känguru-variant.

Innan jag träffade min sambo gillade jag att grilla kängurukött själv och äa, det är jättegott. Sambon tycker inte det är ok moraliskt att äta känguru. Jag gillar inte lamm, som han älskar.
Så nu äter vi varken känguru eller lamm hemma :rofl:

Get är inte jättevanligt här i Aus. Gissar att kanske tillverkaren ligger i närheten av någon getfarm kanske?
Det tillverkas i en annan stat än jag bor i.

Å andra sidan har vi en lokal butik på fastlandet där jag köper färskfrusna brisket bones från som även har getprodukter för hund.
Annars i hundfoder har jag nog bara sett det i Taste of the Wild. Det är väl amerikanskt-ägt men kanske har fabrik här I Aus med, vet inte.

Känguru däremot, alla Aussie-ägda hundfoder har en känguru-variant.

Innan jag träffade min sambo gillade jag att grilla kängurukött själv och äa, det är jättegott. Sambon tycker inte det är ok moraliskt att äta känguru. Jag gillar inte lamm, som han älskar.
Så nu äter vi varken känguru eller lamm hemma :rofl:
Här har jag bara sett kängurukött i frysdisken, sålt som "exotisk delikatess" :D Men nu blir jag nyfiken på om det tex finns frystorkad känguru som hundgodis? Det är ju i så fall något jag verkligen skulle vilja prova till hundarna, bara för att se om de gillar det eller inte.
(Kanske finns något sådant här i Sverige också, men det har jag i så fall missat)

Här har jag bara sett kängurukött i frysdisken, sålt som "exotisk delikatess" :D Men nu blir jag nyfiken på om det tex finns frystorkad känguru som hundgodis? Det är ju i så fall något jag verkligen skulle vilja prova till hundarna, bara för att se om de gillar det eller inte.
(Kanske finns något sådant här i Sverige också, men det har jag i så fall missat)
Det finns det definitivt, air dried, freeze dried or just dried roo jerkey eller köttbitar, lever, tail bones mm.

Vi kan byta? Om du köper och skickar en påse dillchips till mig så köper jag och skickar din valda roo-produkt till dig :D

För mig har prio 1 varit att hundarna gillar fodret, mår bra på det, och att det går smidigt att köpa. Sedan exakt vad det är för foder har växlat mycket under åren - både för att hundarna inte velat fortsätta äta det, men också för att det varit smidigare med något annat (beroende på var jag brukar handla just då, och vilka foder de har). Äldsta hunden äter allt och mår bra av allt, men pudeln var lite kinkig med maten i några perioder, så då byttes fodret några gånger. Inte nödvändigtvis svenskt, ett relativt långt tag åt hundarna t.ex. Acana. Och sedan yngsta hunden nu har också varit lite kinkig i perioder, och ville då inte ha samma mat i mer än ett tag. Och om magen blir dålig på någon av dem vill de inte heller fortsätta äta just det fodret (även om det inte var fodret som gjorde att de blev dåliga). Just nu äter de Carrier Lamm och Ris, innan det en kort period med Monster Original (pudelns mage verkade dock inte så glad för det, så de yngsta har bytt medan äldsta äter upp resten av säcken) och innan det ca ett år med färskfoder. Färskfodret började jag med för bara äldsta då hon skulle ha mat utan kolhydrater, och sen när de andra två krånglade med mat någon gång fick de också hoppa på det - men nu är vi tillbaka på torrfoder igen. Så, jag har testat många märken och modeller genom åren. Carrier, Granngårdens, Acana, Bozita Robur, Monster, Magnussons, Standardt, Halla, etc. Och olika typer - originalmodell, extra energi, spannmålsfritt, lamm och ris (som nu), med massa fisk, etc. Och kanske ett nytt foder till snart - när äldsta ätit upp säcken med Monster Original, så kanske jag köper ett light foder till henne (kastrerad 11-årig tik).

Min får Magnussons vuxenfoder vilket hon fungerar utmärkt på.
Blank och fin och i bra hull.

Valde det för att det är svenskt.

Svensktillverkat och prisvärt. Väljer inte bort något särskilt då min hund kan äta allt. Ger grönsaker och matrester som strössel på löken.

Ger nordiskt foder (om jag inte hittar något ok foder på rea) och undviker rå kyckling. Valpen får Klass och Standardt som bas. De vuxna äter just nu Alggutten som jag köpte för halva priset + Klass. Varierar färskfodret så de får Nordic och Fodax eller vad jag nu råkar få tag på. Tror att det är bra att mixa foder rätt friskt. Ena hunden gillar verkligen inte renkött men i övrigt har samtliga en glupande aptit.

Godis har jag inga krav på till de vuxna, skippar än så länge salt korv och sånt till valpen. @Wingates tipsade om korv från Monster och det är en favorit för både mig och hundarna.

Som jag fattat det så är det inte större risk för kycklingallergi, det är bara att många foder innehåller det så det märks mer.

Jo, det stämmer. Allergi utvecklas mot protein en känslig hund utsatts för, oavsett om det är kyckling, nötkött, lamm, veteprotein(gluten) eller något annat. Det är därför elimineringsdieter ofta innehåller ovanliga proteinslag som häst. Förut ansågs lamm vara säkert, men nu när det blivit vanligt med foder med lamm som ingrediens är det också allt vanligare med hundar som utvecklat allergi mot det. Kyckling har, som du skriver, inte större tendens att göra hundar allergiska. Det är bara en vanlig proteinkälla i foder.

Men har man en hund som inte lider av allergier eller har känslig mage finns inga skäl att undvika sånt som känsliga hundar inte tål bara av den anledningen.
Däremot kan man som ägare förstås ha andra skäl till att inte vilja utfodra med vissa saker.

Gripa får fodax neutral som bas men ger även lite torrfoder ibland och använder det som godis. Är inte jättenoga med torrfodret. Gripa tål och gillar allt 😅 ibland blir det någon påse doggy (gillar professional aktiv), lidls eller om något säljs rabatterat med kort datum på granngården.

Valpen kommer precis i början få äta vom valp för att den ätit det hos uppfödaren och sen fasas över på fodax :) tänkte även köpa Purizons torrfoder som godis och enstaka mål. Har något minne att det är smakrikt samt att jag gillar att det är så hög kötthalt och näringstätt. Då får Gripa av det med.

I övrigt så får Gripa smaka lite allt möjligt av rester, grönsaker, råhudsben och köttben. Tror variation är bra.

Jag hade också nån högtflygande vision om barf och grejs men eh… han äter Granngårdens gula och våra matrester. Det funkar eftersom han tydligen är helt okänslig och ett obotligt matvrak. Utmärkt päls och hud, inga besvär. Så han får fortsätta med sin diet. 😆

Jag hade också nån högtflygande vision om barf och grejs men eh… han äter Granngårdens gula och våra matrester. Det funkar eftersom han tydligen är helt okänslig och ett obotligt matvrak. Utmärkt päls och hud, inga besvär. Så han får fortsätta med sin diet. 😆
Just det här att äta matrester är ju jättebra för dem (så länge det är lämpliga matrester såklart. Bäst att förtydliga eftersom man inte vet vem som läser :p ). Det finns ju också studier som visar att dräktiga tikar som får matrester får tåligare valpar med färre allergier. Jag tycker det är tråkigt att det inte är mer allmänt känt. Nu blir det ju ofta att folk knappt vågar nämna att hunden får sådant, eller att de litegrann skäms för det. Så länge man håller koll på mängden så att man inte får en fet hund är det ju i regel bara bra med varierad kost.

Kan ju skriva lite om hur jag själv gör också :)

Jag ger i huvudsak färskfoder. Framförallt till salukipojken ger jag även torrfoder då han så otroligt lätt tappar hull, och det blir bra både för honom och för min plånbok att då ge ett torrfoder. Damerna kan också få lite torrfoder, men det är mest för att de blir glada av att få något "extra gott" att knapra på. De är så vana vid färskfoder att de ser torrfoder som lyxmat, typ som att äta godis.

Med färskfoder så väljer jag så stora förpackningar som möjligt och så ekonomiskt som möjligt. Självklart behöver det också vara lättillgängligt. Det har resulterat i att jag nu ger Pondus, eftersom det säljs i 5kg-korvar på mitt jobb. Har gett NGL en period, men nu köpte jag en korv Original istället. Får se om jag byter tillbaka till NGL. Egentligen vill jag inte ge lax, men det är åtminstone bara 5% sådant i Pondus. De laxfria sorterna tillverkas inte i storkorv, tyvärr, så då blir kilopriset för högt. Original är annars bara nötkött (och lite korn, vilket jag inte har något problem med) men NGL har även gris. Jag hade gärna gett Mush wild, men det är dyrt! Fodax har också någon variant som är ok, men krånglig att få tag på och betydligt dyrare. Vom og hundemat har ju sin "taste nöt" som jag kört med någon gång, den är ok, men väldigt vattnig...

Jag undviker gärna gris då jag verkligen inte gillar djurhållningen för slaktgrisar. Av samma anledning undviker jag kyckling. Helst ger jag bara nöt, lamm och vilt. Det ideala för mig är att barfa, men det har tyvärr blivit svårt för mig att få tag på kött till det (att köpa i mataffär är inte ett alternativ, då jag vill ha "fulköttet" som inte blir människomat, sedan var det den ekonomiska biten också). Med lite tur kan det ändras när vi snart flyttar från Stockholm, till ett ställe där det finns fler gårdar närliggande och även skog där det borde kunna finnas jägare. Jag ska undersöka saken.

När det gäller torrfoder så är jag petig med innehåll. Jag vill ha högt köttinnehåll (undviker om möjligt samma djurslag där som i färskfodret), extremt lite potatis, ärtor och dylikt. Står det inte i procent hur mycket kött som är i, då ger jag det inte till hundarna. Alla spannmålsfria varianter väljs bort. Jag upplever framförallt att de ofta har lägre andel kött och att hundarna pga all potatis osv bajsar mycket mer jämfört med när det är spannmål som utfyllnad. Med det sagt ger jag inte heller något som innehåller vete.

Om möjligt ger jag svensktillverkat, men absolut att jag låter mig styras av priset också. Tex har jag genom bonuscard kommit över någon liten gratispåse med Monster och då tagit det, och Profine med trevlig prislapp (vars innehåll jag gillar, men det är ju inte svensktillverkat). Standardt känns trevligt, men det säljs inte på nuvarande jobbet och då blir det bökigare och dyrare att få tag på det.

I dagsläget äter hundarna 500g färskfoder var per dag, och salukipojken äter 2-3dl torrfoder utöver det. Han får då högenergifoder. Ett litet tag var det Monster dynamite, nu är det Profines högenergifoder (som tyvärr inte innehåller så jättemycket fett). Vi testar runt lite. Jag tycker egentligen inte om torrfoder så jag har svårt att hitta något som känns riktigt bra.

Just det här att äta matrester är ju jättebra för dem (så länge det är lämpliga matrester såklart. Bäst att förtydliga eftersom man inte vet vem som läser :p ). Det finns ju också studier som visar att dräktiga tikar som får matrester får tåligare valpar med färre allergier. Jag tycker det är tråkigt att det inte är mer allmänt känt. Nu blir det ju ofta att folk knappt vågar nämna att hunden får sådant, eller att de litegrann skäms för det. Så länge man håller koll på mängden så att man inte får en fet hund är det ju i regel bara bra med varierad kost.
Ja jag plockar bort sånt som är olämpligt och även om det är för stor mängd av sånt som är väldigt fett eller så, sen toppar jag med torrfodret baserat på mängden rester, det blir lycklig hund varje gång! 😂

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka