När jag köpte pudeln hade jag en vision om att ge den bästa maten som finns på marknaden, svensk självklart och med så hög kötthalt som möjligt.
Till en början gick det väldigt bra, hon åt färskfoder (mush) och jag kände mig som en bra hundägare som ger det bästa till min fyrfotade vän.
Sen började pudeln matvägra och då vi är ute mycket och jag var rädd att hon skulle gå ner i vikt så började jag se mig om efter andra alternativ.
Det mesta ratades av fröken pudel, tills jag hittade RC torrfoder för Pudlar + några andra torrfodermärken.
Jag ville absolut inte ge torrfoder … men nu är det så att man kan leda hunden till vatten men inte tvinga den att dricka…
Fröken vill ha variation, så jag ”byter” foder i stort sett varje dag. Hon äter fortfarande för lite, vissa dagar inget torrfoder och andra dagar upp till 1 dl.
Det enda som fungerar att ge henne är rent kött. Tillagat ska det vara, rått kött går inte att äta, säger fröken pudel.
Så jag ger mestadels kyckling. Även mycket gris. Nöt och lamm när det finns billigt att köpa på affären.
Ursprungsland tittar jag inte på. Jag köper vanligtvis kycklingklubbor, sätter de i ugnen och tar sedan bort benen och ger kött + brosk till hunden.
Väldigt ofta får hon mina rester. Jag köper antingen en hel kyckling, tjocka revbensspjäll, lamm, eller liknande. Kryddar en bit till mig själv och ger resten till hunden.
Går väldigt bra.
Det ska vara variation, annars får det vara…
Så min vision att enbart ge den bästa maten som finns till min hund gick … sådär (läs urdåligt). Hon får det hon äter, inklusive falukorv, en hel massa kyckling, torrfoder med tveksamt innehåll och en hel massa hundgodis.
Men, hon är perfekt i kroppen, mår bra, har en fantastisk päls (trots att hon är kastrerad) och verkar må allmänt bra fastän jag inte följer några som helst foderrekommendationer….
(Ska bli ytterst intressant att se hur många sura gubbar och varningens finger jag får för det jag ger till min stackars, svältande pudel … jag är helt medveten om att chark inte är bra, att köttindustrin är urusel, men vad gör man när hunden matvägrar och husse själv är allergisk mot de flesta födoämnena (utom kött). Man köper kött på affären och sen är det bra med det.)