Hur noga väljer ni hundmat?

Bukefalos 30 år!

Ja jag plockar bort sånt som är olämpligt och även om det är för stor mängd av sånt som är väldigt fett eller så, sen toppar jag med torrfodret baserat på mängden rester, det blir lycklig hund varje gång! 😂
Jag hade lätt kunnat göra något liknande om jag fått matrester. Nu blir det aldrig matrester för mig verkar det som, så mina får sucka åt en tråkig matte :p

När jag köpte pudeln hade jag en vision om att ge den bästa maten som finns på marknaden, svensk självklart och med så hög kötthalt som möjligt.

Till en början gick det väldigt bra, hon åt färskfoder (mush) och jag kände mig som en bra hundägare som ger det bästa till min fyrfotade vän.

Sen började pudeln matvägra och då vi är ute mycket och jag var rädd att hon skulle gå ner i vikt så började jag se mig om efter andra alternativ.

Det mesta ratades av fröken pudel, tills jag hittade RC torrfoder för Pudlar + några andra torrfodermärken.

Jag ville absolut inte ge torrfoder … men nu är det så att man kan leda hunden till vatten men inte tvinga den att dricka…

Fröken vill ha variation, så jag ”byter” foder i stort sett varje dag. Hon äter fortfarande för lite, vissa dagar inget torrfoder och andra dagar upp till 1 dl.

Det enda som fungerar att ge henne är rent kött. Tillagat ska det vara, rått kött går inte att äta, säger fröken pudel.

Så jag ger mestadels kyckling. Även mycket gris. Nöt och lamm när det finns billigt att köpa på affären.

Ursprungsland tittar jag inte på. Jag köper vanligtvis kycklingklubbor, sätter de i ugnen och tar sedan bort benen och ger kött + brosk till hunden.

Väldigt ofta får hon mina rester. Jag köper antingen en hel kyckling, tjocka revbensspjäll, lamm, eller liknande. Kryddar en bit till mig själv och ger resten till hunden.

Går väldigt bra.

Det ska vara variation, annars får det vara…

Så min vision att enbart ge den bästa maten som finns till min hund gick … sådär (läs urdåligt). Hon får det hon äter, inklusive falukorv, en hel massa kyckling, torrfoder med tveksamt innehåll och en hel massa hundgodis.

Men, hon är perfekt i kroppen, mår bra, har en fantastisk päls (trots att hon är kastrerad) och verkar må allmänt bra fastän jag inte följer några som helst foderrekommendationer….

(Ska bli ytterst intressant att se hur många sura gubbar och varningens finger jag får för det jag ger till min stackars, svältande pudel … jag är helt medveten om att chark inte är bra, att köttindustrin är urusel, men vad gör man när hunden matvägrar och husse själv är allergisk mot de flesta födoämnena (utom kött). Man köper kött på affären och sen är det bra med det.)
Rent tekniskt så är det så är det så hundarna har ätit i större delen av deras existens. Våra rester. Jag önskar att jag kunde göra det med mina, men med en hund som går upp i vikt av att titta på mat, och en annan som är överallt och ingenstans konstant så skulle det innebära att ena hunden troligen skulle bli både tjock och avundsjuk på att hennes syster räcker dubbelt så länge. Eller ja, tjockare får man nog lov att skriva. Tjock är hon redan tyvärr. Jag borde byta foder igen, men jag orkar inte :banghead:

Våra får blandat fryst färskfoder (i köttbulleform, typ Mush, fast olika tyska märken - bor där) och torrfoder. Brukar välja olika varianter av frysfodret, så de har ätit allt från insektsbaserat till häst. Torrisarna är just nu Bozita Roburs standardsort (tror jag, den heter nog maintenance eller något) för whippeten och Royal Canin Urinary till terriern (på inrådan av vet). De får också lite matrester/smakbitar av det vi äter.

Själva äter vi väldigt lite kött och det vi äter kommer från en gårdsbutik som har egna ”ute-djur”. Men med hundmaten slarvar jag faktiskt, pga tillgänglighet + att jag gissar att det ändå bara är slaktrester som hamnar där i. Borde bry mig mera om djurslag där antibiotika överanvänds dock… :bag:

Jag hade lätt kunnat göra något liknande om jag fått matrester. Nu blir det aldrig matrester för mig verkar det som, så mina får sucka åt en tråkig matte :p
Här blir det sällan matrester på det viset heller, men de får alltid slafset innan tillagning när jag rensar kött och även när jag tagit ur hela fåglar. :) Slicka pannor och tallrikar också om det är lämpligt förstås.

Rent tekniskt så är det så är det så hundarna har ätit i större delen av deras existens. Våra rester. Jag önskar att jag kunde göra det med mina, men med en hund som går upp i vikt av att titta på mat, och en annan som är överallt och ingenstans konstant så skulle det innebära att ena hunden troligen skulle bli både tjock och avundsjuk på att hennes syster räcker dubbelt så länge. Eller ja, tjockare får man nog lov att skriva. Tjock är hon redan tyvärr. Jag borde byta foder igen, men jag orkar inte :banghead:
Mina får sådant som jag skär bort på fisk och kött, och ibland lite frukt eller grönt som blivit över. Men saltad och kryddad mat ger jag inte (så mycket av). Är lite väl glad i chili ;). Tofu, linser och bönor känns inte heller helt rätt att ge.

Svenskt och bra råvaror i första hand. Min ena förra hund var spannmålskänslig så har fortsatt med spannmålsfritt och utöver det light, då dessa är kastrerade hanar. Har torrfoder från ett företag och så får dom lite blötfoder från ett annat.
Kom på, mina får fri tillgång till morötter, den ena har fått ökad aptit iom kastreringen och den andra tar någon då och då. Går åt ett drygt kg per dag! Den glupska ligger på 22 kg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka