Hur noggranna är ni...

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

corona

...när det gäller alla "regler" när man är gravid?


(detta inlägg är lite långt, så hoppa över stycket mellan stjärnorna om ni inte orkar läsa allt...)

Man får inte äta vissa saker (ganska många)
Man ska inte lyfta.
Man får inte dricka vissa saker.
Etc. etc...

************************************************

Var hos ett par bekanta i helgen och de frågade om jag ville ha ngt stt dricka, och eftersom jag är en person som inte vill vara till besvär och colan ändå stod framma, så sa jag att jag kunde ta ett glas cola.
Det fanns två andra kvinnor i lägenheten;
B-gravid i 6:e/7:e månaden samt har ett barn sen tidigare
A-födde sitt första barn i Augusti -05

Båda två stirrade på mig med skräck i blicken.
"Är du säker?? Du vet väl att du inte får dricka Cola, det är koffein i. Det är jättefarligt"
Ärligt talat hade jag inte en aning om det... Så jag fick sitta där och skämmas...Jag drack inte cola by the way...tog ett glas juice.
En stund senare informerade de mig om att om man bär, då stryper man syretillförseln till fostret och det räcker med att lyfta en matkasse så kan man ta livet av den lilla stackaren.

När det var dags att äta hade jag knappt tagit mig en tallrik innan de berättade för mig att jag inte fick äta den starka såsen och att jag inte skulle äta ngn jalapeño.

B träffar jag sällan annars, men A är gift med min kollega, så henne springer jag på titt som tätt.
Jag fick ett "psykbryt" på jobbet häromdagen och kastade lite grejjer omkring mig och började gråta och så...
(jag är inte sådan vanligtvis...jag skyller på extrema omständigheter på jobbet + graviditeten eller nåt :o )
Jag fick mig en uppläxande blick och ett litet tal, både av kollegan och även av hans fru A dagen efter.
"Sätt inte jobbet i första hand, du måste tänka på barnet i första hand nu"

I går var jag sjukskriven från jobbet eftersom jag tror att jag åkt på ngn form av magsjuka. Kramper i magen, sprang på dass titt som tätt...
Nu hade sambon berättat det för en gemensam kollega som hade sagt att jag skulle ringa VC, ifall det var ngt fel på fostret och inte alls ngn magsjuka.

******************************************

Jag vet inte...??
Ok, jag äter inte fisk för jag orkar inte hålla reda på vad som är ok att äta och inte utav dem.
Jag äter inte rått kött (gör jag inte annars heller, utom en bit rå bacon ibland, men det avstår jag ifrån nu...)
Jag lyfter inte de tyngsta lådorna på jobbet eller nu när vi ska flytta.
Jag skulle inte ens fantisera om att dricka alkohol eller röka en cigg.

Men!
Jag mockar i stallet.
Jag lyfter de inte-tyngsta-lådorna samt matkassar, tvättkorgar...
Jag har inte ännu under graviditeten varit sugen på varken cola eller latte som jag drack flitigt innan, men skulle jag bli det, skulle jag dricka ett glas/en kopp utan dåligt samvete. För jag tror inte att en kopp kaffe tar livet av fostret.

Och jag tänker inte åka till VC/MVC det första jag får ont i magen, för jag har haft ont i magen tidigare och förra veckan fick vi se ett fullt normalt och levande foster på ultraljudet, och vi anser att skulle vi få missfall, ja då lär vi ju märka det på ett eller annat sätt och de på VC/MVC kan nog inte göra så mycket ändå...
Dessutom har jag ganska ofta ont i magen, vilket jag hade innan grav. också...

Pratar man med folk, så verkar de ha olika åsikter.
En del är jättenoggranna med alla dessa "regler" om vad som är ok och inte, andra gör som oss.. Läser dem och tänker på dem och vet om dem, men fösöker samtidigt att leva hyfsat normala liv...


Eller är det vi som tänker fel? :confused: :confused: :confused:

Det där med matkassen har f.ö dementerats av en bekant som läser till sjuksköterska, som säger att man visst får lyfta, bara inte det tyngsta. Och när man väl lyfter är det viktigt att man lyfter med benen för att skona ryggen som ändå kommer bli belastad senare i grav.
 
Sv: Hur noggranna är ni...

Alltså, nu är inte jag med barn, eller har varit...Men jag har en kompis som fick barn i höstas och hon åt i stort sett allt hon åt innan hon blev gravid. Och hennes son mådde och mår jättebra.
Men det kanske är individuellt...Vad vet jag? :)
 
Sv: Hur noggranna är ni...

Nej du, dina kompisar verkar lite väl hysteriska! Visst finns det saker som kan vara olämpligt att äta, som opastöriserade ostar, rått kött, insjöfisk osv, men allvarligt... det lär du vara medveten om, och väljer själv!

Och be om källa för hur syretillförseln genom navelsträngen skulle kunna bli påverkad av att du använder musklerna! Det är ju skrattretande!

Kom ihåg att alltid fråga VARFÖR, och be om källor till påståenden!
 
Sv: Hur noggranna är ni...

Madick skrev:
Kom ihåg att alltid fråga VARFÖR, och be om källor till påståenden!

Hon gav faktiskt en ingående beskrivning över hur hon hade fått se en film/bildsekvenser (eller nåt) på hur magmusklerna reagerade vid olika tunga lyft...
Det lät avancerat som tusan och hon lyckade skrämma mig en liten stund i alla fall :crazy:
 
Sv: Hur noggranna är ni...

Men det är lite det jag menar...kvinnor har fött barn i alla tider.
Och för inte så många år sedan fick man inte alls alla des "förhållningsorder", mer än att man skaulle passa sig för opastöriserade ostar, rått kött, insjöfisk osv och det går jag med på! Jag undviker detta.
Jag undviker som sagt var en massa andra grejjer också, men A, hon låter så anklagande ibland, som att vår förra graviditet, som slutade i missfall (vi skulle fått ungefär samtidigt som henne) var mitt fel, som inte skötte mig.
Och att jag borde tänka på det och sköta mig bättre denna gången!
Hon säger det inte rätt ut, men det känns som att det är så hon menar (kan ju vara ett missförstånd från min sida naturligtvis...)

Jag har redan gått igenom anklaga-mig-själv-för-missfallet-fasen en massa gånger, men har kommit fram till att det förmodligen var "naturens gång" och inte alls mitt fel.
Men på henne låter det som att det visst var mitt slarviga sätt som var orsaken till missfallet :mad:
 
Sv: Hur noggranna är ni...

Men jösses...jag skall ha barn i augusti, jag lever som vanligt, dricker en kopp kaffe eller en Cola om jag nu skulle känna för det, älskar kryddad mat (verkar faktiskt ha fått litet noja på just det under graviditeten), även med jalopeno....

Precis som du undviker jag rått kött och fisk, och alkohol och tobak förstås!

Lyfter höbalar och mockar i stallet så länge som det känns bra , osv...man känner väl hur mycket man kan lyfta?

Vågar dina kompisar ens gå över gatan, de kan ju bli överkörda en en bil.....:smirk:
 
Sv: Hur noggranna är ni...

Dina vänninor låter något hysteriska... Jag har undvikit sånt som man har fått råd av BM att undvika även om jag inte har varit helt rabiat på den punkten heller... Tunga lyft och liknade har jag undvikit när jag har känt att kroppen säger ifrån, men jag lyfte och bar även dottern som då vägde runt 15 kg när jag var höggravid... Visserligen kände jag av lite sammandragningar men i v40 kändes det lite som det var lika bra... Han kom ändå inte ut förrens v42+2...:D
 
Sv: Hur noggranna är ni...

Grattis! Du har nu förvandlats till gravid och är inte längre en egen person. Det betyder att alla har bestämmanderätt över ditt liv.

Något kan nämligen vara SKADLIGT för ditt barn och det är allas skydlighet att ta tag i. Med hänvisning till de senaste forskningsrönen som förmodligen i alla fall revideras om ett år.
 
Sv: Hur noggranna är ni...

Men herrejävlar :eek: !

Cola innehåller så små mängder koffein att din bebis knappast kollavippar av ett glas. Rekommendationen ligger på högst 3 koppar kaffe per dag, men kaffe är ju betydligt mer rikt på koffein.

Stark sås har jag aldrig hört någonting om att det skulle vara farligt och i sådana fall är det väldigt synd om min 25-veckorsbebis i magen, för jag tycker om stark mat :D.

Och visst, man behöver väl inte försöka lyfta Mount Everest när man är på smällen, men hur klarar sig ensamstående gravida om de inte ens får lyfta matkassar :crazy: ?

Nej för fanken, med ganska få undantag tycker jag att man kan leva som vanligt. Den bebis som mår sämst kanske i själva verket är den vars mamma ständigt stressar och skäms för att hon råkade dricka en kopp kaffe för mycket ;).

Men du har rätt, det är en jädrans hysteri runt kostråd osv för gravida. Jag äter inte "fel" fisk, jag dricker och röker ingenting och undviker rökt mat, men till jul slank det ner lite gravad lax och enligt vissa kunde jag lika gärna ha stuckit en kniv i magen på mig själv :smirk:.
 
Sv: Hur noggranna är ni...

Freddie skrev:
Men herrejävlar :eek: !
men till jul slank det ner lite gravad lax och enligt vissa kunde jag lika gärna ha stuckit en kniv i magen på mig själv :smirk:.


:rofl: :rofl: :rofl:
Slående beskrivning!!
 
Sv: Hur noggranna är ni...

:o det är bara att inse, stämmer deras teorier hade min dotter aldrig överlevt :b

Jag slutade dricka alkohol, undvek rå fisk och mögelost, det var väl de viktigaste för mig att hålla reda på (ps röker inte). Sen har jag säkert lyckats bryta alla andra regler :o

Tur nog umgicks/umgås jag mest med folk som tycker som mig så jag fick aldig några konstiga blickar :)
 
Sv: Hur noggranna är ni...

Jadu, jag har undvikit det livsmedelsverket rekommenderar, tex vissa fisksorter, opastöriserade ostar osv. Jag har inte heller druckit alkohol eller rökt/snusat. I övrigt är jag som vanligt, förutom att jag äter vitamintillskott (jag kan äta lite onyanserad kost ibland).

När det gäller livet i övrigt så har jag utfört allt som inte gör ont eller är obehagligt på något annat vis, bl.a har jag pressat hö och då under ett par timmar lyft ca 300 balar á 11 kg. Jag bär vattenhinkar till hästen, pysslar med den som vanligt osv (däremot låter jag bli andras hästar som jag inte känner).

Det är naturligt obehagligt att lyfta det tyngsta, så så länge man känner efter vad kroppen säger så är det nog ingen fara. Om det vore farligt att lyfta en matkasse skulle väl BM tala om det tycker jag, jag har då aldrig fått höra något sånt.

Koffein? Finns väl inte många som slutar dricka kafffe under graviditeten? Man ska ju inte överkonsumera, men det är en annan sak.

Förresten, med bägge två har jag under kontrollerade former målat hus också, det är ju inte heller världens nyttigaste om det inte utförs på rätt sätt.

Jo just det, jag har tagit hand om kattlådan också under bägge graviditeterna, fast varit väldigt noga med hygienen runt i kring samt täta städningar av lådan.

Gör som du vill och känner, det är din kropp och ditt barn.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur noggranna är ni...

*lånar knapp*

är inte särskilt nojig vad det gäller mat. Det jag undviker är främst sån mat som kan vara mycket bakterier i, tex okokt kött/fisk som stått framme på en buffé. Jag äter inte heller rå fisk i sushi av samma anledning, äter i stället mammasushi med crabsticks och avokado.
Men fetaost, getost och mozzarella äter jag, brie har också slunkit ner. Likaså vissa fiskar som jag blivit serverad i sammanhang då jag inte kunnat välja (hälleflundra tex). Cola och kaffe dricker jag.

Alkohol dricker jag inte av bekvämlighetsskäl, det blir lättare att inte dricka nåt än att dricka lite.

Jag har alltid varit en frisk person med tålig mage vad det gäller mat så jag känner mig inte särskilt orolig. Dessutom kan jag inte komma på ett enda tillfälle då jag har läst att ett foster har dött eller blivit skadat av att mamman ätit något som hör till våra normala livsmedel.
 
Sv: Hur noggranna är ni...

Bar en liten reflektion..:angel:
:rofl: Undrar hur det kan komma sig att det föds barn överhuvudtaget...

Jag blir såååå trött när man hör det där halvhysteriska om att man inte får göra ditt eller datt..


Man kan leva normalt med vissa små inskränkningar som tex viss fisk då..

Det verkar som om det har blivit livsfarligt att vara gravid, jag har fött barn -90, -92, -00, alla tre välskapta och "normala" trots att jag levde som vanligt..Suckar..
Släpade på tunga matkassar, storstädade, drack faktiskt ngt glas vin tom :o glömde berätta att jag tyvärr inte lyckades sluta röka helt heller..:o

Jag hade katt också - bytte själv i kattlådan..

Undrar hur man gör i resten av världen:confused: :angel:
 
Sv: Hur noggranna är ni...

När jag var gravid åt/drack jag:

Brieost
Mozzarella (opast)
Parmaskinka
Sushi
Vin
Öl
Hälleflundra

Däremot åt jag inte alls stora mängder av det, men nån gång ibland emellanåt kunde jag inte hålla mig.

Jag tror larmen är GROVT överdrivna. Och de nya rönen är ju att det är mycket värre att skippa fisk helt än att äta insjöfisk. Och cola finns inga rekommendationer emot alls - jag tycker du kan skicka ett mail med länk till Livsmedelsverkets kostrekommendationer till dina vänner och fråga var det står något om Cola.

Man ska inte bära tungt om man har foglossningar men i övrigt kan man leva som vanligt.

Vad gäller fiskarna så köper jag inte ditt argument att det är svårt att lära sig. Det är bara att läsa listan ett par gånger och om inte annat kan man ju ta reda på ett par fiskar man kan äta (typ Torsk och Kolja) och sen äta åtminstone dem. Dessutom, det är rätt sällan man serveras Östersjölax (vilket man får äta 1 ggr/mån) och om man inte äter lax var och varannan dag kan man mao fortsätta äta lax som vanligt för det är ändå inte troligt att du råkar få i dig Östersjölax mer än en gång i månaden då.

Jag säger bara SUCK till dina bekanta.
 
Sv: Hur noggranna är ni...

ulda skrev:
Vad gäller fiskarna så köper jag inte ditt argument att det är svårt att lära sig.

Det skrev jag inte...jag skrev att jag orkar inte hålla reda på...
Jag tror inte alls att det är svårt att lära sig, det är snarare ren latehet från min sida :)


Jag säger bara SUCK till dina bekanta

Tack! :bow:
Det är så skönt att höra att många tänker som jag...
Pratar inte med så många om graviditeten, mest med A, kollegan och min familj. Familjen tänker som jag, men A:s åsikter påverkar mig eftersom hon utgör en så stor andel av dem jag talar med överhuvudtaget...
Men nu ska jag skita i det överdriva och gå på min egen magkänsla istället :idea:
 
Sv: Hur noggranna är ni...

tror du inte att det går att säga upp bekantskapen med dina vänner
tills bebben har ploppat ut

jag jobbar som sjuksköterska innom äldrevården och gör endel tunga lyft
och jag jobbade när jag var gravid tills 7 måanden

och jag åt både gravlax och torkat renkött
och drack kaffe i mängder
plus cola
ja tunga lyft det kan du ju räkna ut om jag gjorde
och ut komm en fullt normal bebis flicka
som fick namnet astrid

ps jag till och med tjuvrökte
men shyyyyyyyyyyyy:devil:
 
Sv: Hur noggranna är ni...

Jag lever ungefär som vanligt. Fast jag försöker använda sunt förnuft. Alltså, jag röker inte (har aldrig gjort), dricker inte alkohol och äter inte mögelost, rå fisk eller kött (vilket jag ändå aldrig gör). Bär med måtta, det känns ju om det blir för tungt. Och ingen predikar för mig.
 
Sv: Hur noggranna är ni...

Jag säger som ngn annan >SUCK<

Hur har människorasen egentligen överlevt ?
 
Sv: Hur noggranna är ni...

Äsch. Vilket struntprat. Iom att jag försökt bli gravid så länge och till slut gjorde ICSI så levde jag som en ÄNGEL både före och under (den korta) graviditeten. Exakt efter regelboken, och då menar jag verkligen EXAKT. Och jag fick missfall iallafall.

Fy så elakt av dem att insinuera att du orsakat missfallet. Tycker du verkar leva och tänka mycket sunt, fortsätt med det och försök ignorera de andra. Man är ju fortfarande en vanlig människa trots att man är gravid, och graviditetet är ingen sjukdom!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 481
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 515
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 885
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som sagt - min första föreställning om att jag skulle vara tillbaks på jobbet bara några dagar efter att jag hade brutit armen har jag...
Svar
0
· Visningar
307
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp