Hur noggranna är ni...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur noggranna är ni...

Jag har också under mina 11 gravida veckor ätit det mesta förbjudna saker..... Men något som jag håller på är att inte röka, alkohol, rått kött-fisk, insjöfisk och några opas ostar mm. Men jag kan ju säga att en och annan räka har slinkit ner!
Därimot så jobbar jag på ett jobb med ganska mkt lyft. Jag är själv och har ingen som kan hjälpa mig att bära min mjölsäckar på 30-40kg tyvärr för jag måste erkänna att det kan kännas ibland. Sedan måste ju en enselagebal rullas ner från logen 1 g/vecka men då är vi ju 2 iallafall men även det känns att få rull på våra tunga balar på 400kg. Men jag kan ju inte sluta jobba för det???.....:confused:
 
Sv: Hur noggranna är ni...

Du får äta räkor :D, det är bara råa skaldjur som "no-no", räkor som säljs i affären är kokta!
 
Sv: Hur noggranna är ni...

Sen när har graviditet blivit ett handikapp...? Dina "vänner" verkar vara lite lätt "fucked up".

Så länge man känner efter vad man själv och sin kropp mår bra av så är väl allt rätt?! Det finns ingen som kan säga till dig hud DU ska göra för att må bra!

Visst, man kan lyssna på råd, men sålla STENHÅRT!!

Lycka till med barnet :bump: !
 
Sv: Hur noggranna är ni...

När jag väntade barn nr 2, så åt jag massor med räkor :d helst varje dag :)
 
Sv: Hur noggranna är ni...

Är det nån som vet varför man inte får äta rått kött/fisk? Vore kul att veta.
 
Sv: Hur noggranna är ni...

Warmia skrev:
Åh är det så det är:love:

Ja enda skaldjuret som man äter rått i Sverige (jag har fått serverat råa musslor i Frankrike) är ju ostron... och det äter ju ändå de flesta inte så ofta...!
 
Sv: Hur noggranna är ni...

corona skrev:
Det skrev jag inte...jag skrev att jag orkar inte hålla reda på...
Jag tror inte alls att det är svårt att lära sig, det är snarare ren latehet från min sida :)

Ja ja, märk ord...!!! ;) ;) ;)

Ät fisk, det är gött!!! :)

Och jag åt en himla massa stark mat under graviditeten. Det enda som det medfört är att dottern verkar tåla stark mat nu även när jag ammar. Hurra!
 
Sv: Hur noggranna är ni...

För övrigt: Nästan alla missfall beror på kromosomfel.
 
Sv: Hur noggranna är ni...

ulda skrev:
Och jag åt en himla massa stark mat under graviditeten. Det enda som det medfört är att dottern verkar tåla stark mat nu även när jag ammar. Hurra!

Jag har fått total pipppi på stark mat. Åt en pizza förra veckan och öste på extra jalopenos :o . Och tabasco....

Under min förra graviditet åt jag citroner på löpande band men nu verkar det ha slagit sig på kryddstark mat istället!
 
Sv: Hur noggranna är ni...

Mabuse skrev:
Dvs att man kan bli matförgiftad?

Jag vet inte så noga men det är nån speciell bakterie som rå mat kan innehålla som är farlig (hjälp mig någon!) som heter nåt som jag glömt.

När det gäller fisk så är det miljögifterna som är farliga.
 
Sv: Hur noggranna är ni...

Rått kött och opastöriserad mjölk kan innehålla bakterier från djurens tarmkanal. Av dessa så är det ffa Listeria sp och Brucella sp som kan orsaka abort. Gravad lax innehåller ibland Listeria varför man avråds från det också.
 
Sv: Hur noggranna är ni...

Jane_Done skrev:
Grattis! Du har nu förvandlats till gravid och är inte längre en egen person. Det betyder att alla har bestämmanderätt över ditt liv.

Något kan nämligen vara SKADLIGT för ditt barn och det är allas skydlighet att ta tag i. Med hänvisning till de senaste forskningsrönen som förmodligen i alla fall revideras om ett år.


:bow: :bow: :bow:
Så sant som det var sagt!:banana:
 
Sv: Hur noggranna är ni...

Jag använder mitt sunda förnuft, och lever nästan som jag gjorde innan jag blev gravid. Och dom första 9 veckorna visste jag inte ens om det, så då åt jag både rått kött och rökte en hel del. Drack ganska mycket just när bebis borde ha blivit till också, var julfester och nyårsfester i den vevan.

Nu äter jag vanlig fisk, dricker inte (Visserligen hände det typ 4-5 ggr om året innan graviditeten bara..) och har slutat att röka. Jag undviker rått kött, men äter mina (nötkötts)biffar rosa i mitten, som jag alltid gjort och älskar att göra! Har ätit brieost någon gång också, om vi haft det hemma. Fetaost äter jag ganska ofta det med.

Lyfter tungt gör jag av och till, när det känns okey att göra det. Dom senaste dagarna har jag börjat få ont i höfterna och runt när jag står eller bär för mycket, så jag försöker att vara sparsammare nu.
 
Sv: Hur noggranna är ni...

Ger inte mycket för slv´s rekomendationer.. tyvärr.

På samma sida kan man även läsa följande:

"Livsmedelsverkets rekommendation om mjölk skiljer sig något från den rekommendation som Livsmedelsverkets och Svenska Barnläkarföreningens expertgrupp i pediatrisk nutrition publicerade i Läkartidningen våren 1999 (LT 1999:96:18:2206-2008). Även om små mängder inte på något sätt är skadliga anser expertgruppen att det är enklast för föräldrarna med ett tydligt budskap, som inte kan misstolkas. Deras rekommendation är därför att vänta med att ge spädbarn mjölk och mjölkprodukter före 10-12 månaders ålder, annat än små mängder i matlagningen. "

Se där... svart på vitt... jag är omyndigförklarad. Det är tydligen för svårt att fatta detta med tex mjölk till små barn..

Nä.. slv... inte nödvändigt för att överleva. Det räcker med sunt förnuft. *ler*

Värsta stasifasonerna.. ju.

Vet en grupp gravida som blev alldeles till sig över att Brämhults juice var OPASTÖRISERAD.. Det var ett himla liv på dem. Ända tills någon mailade företaget och undrade VARFÖR de inte pastöriserade juicen så gravida kunde dricka!!

De glömde tydligen bort att juicen bestär av 100 % frukt *s*

Folk blir helt fixerade och vägrar tydligen tänka själva. En tjej fick panik när hon stack sig på ett blyertsstift... (skulle fostret blyförgiftas??)

Jag tror det är farligare att bo under en kraftledning än äta lite desertost.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur noggranna är ni...

jag dricker väl som vanligt, drack aldrig kaffe innan och inte särskilt mycket cola heller, den enda skillnaden är väl att jag inte dricker någon alkohol nu..

maten är jag relativt petig med, men inte överdriven, jag äter inte rått kött, inte mögelostar ( som jag annars älskar! ) och inte fisk om jag inte har stenkoll på var den kommer ifrån.
jag äter hellre inte "vanlig" korv, alltså typ denniskorv eller liknande, utan bara sån från charken, likadant med pålägg..
läste nämligen någonstans att man skulle undvika förpackade korvar och pålägg (kommer inte ihåg var riktigt, antar att det var livsmedelsverket) och det gör ju inget då "färska" är tio gånger godare!

lyfter tungt gör jag så lite som möjligt då jag redan har ganska stora problem med ryggen och även om jag bara är i vecka 13 så känner jag en hemk skillnad, jag har ont i ryggen mest hela tiden..
( tror faktiskt läkarna har räknat fel på tiden lite, min mage är ENORM! )
 
Sv: Hur noggranna är ni...

Jag är också i v 13 nu, och har gått upp 3-4 kg. Fast det är nog till 99% för att jag inte kunnat laga mat själv, så vi har till största delen levt på färdigmat :p

Men sånt där är ju så himla olika, vissa blir stora direkt och andra inte förrän i 7:e månaden typ.
Jag hoppas på att jag är av den sistnämnda varianten, för även om magen inte är helt platt som innan så får den gärna stanna där den är nu ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 509
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 699
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 049
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som sagt - min första föreställning om att jag skulle vara tillbaks på jobbet bara några dagar efter att jag hade brutit armen har jag...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp