Bukefalos 28 år!

Hur ofta stämmer foderstaten på pappret mot verkligheten?

E

Emelie3

Ja alltså. När ni räknar ut foderstaten på pappret, dator eller för hand. Hur ofta kan ni använda den foderstaten till punkt och pricka? Eller måste ni ofta lägga på eller dra av foder för att få en fungerande häst? Är väldigt nyfiken då jag tidigare har gått min häst 11 kg hö, 3 kg krafft 125, 0.3 kg lusern strå hack, 0,3 kg betfor och 120 gram miner blå. Men så gjorde jag en uträkning på en foderstatssida på internet och hon är lite underviktig så jag tog henne på mager och svårfödd. och genom det då så att allt skall slå rätt skall hon äta 10 kg hö, 3 kg krafft 125, 400 gram lusern, 300 gram betfor och 30 gram foderkalk. Skall börja ge foderkalk imorgon, men till exempel i dessa situationer så hur har det stämt överrens för er? Har foderstaten fungerat? Tacksam för svar verkligen!
 
Sv: Hur ofta stämmer foderstaten på pappret mot verkligheten?

Alla hästar är ju individuella, dessa tabeller som programmen räknar efter är ingen lag sas, utan mera riktlinjer. En del kräver mer en del mindre. Mitt svårfödda sto kräver i mj ca 60% mer än vad foderstatsprogrammen föreslår. Och en högre kvot.
Jag använder foderstatsprogrammen mer som en miniräkare, hennes mj/protein behov vet jag ju som sagt.

Så - även om man analyserar och räknar efter tabeller så måste man använda ögonen också!;)
 
Sv: Hur ofta stämmer foderstaten på pappret mot verkligheten?

Var det något du visste innan, att hon behövde mer en vad programmet sa, eller märkte du efter det att du hade använt dig av foderstaten som programmet föreslog, och isf, hur länge tog det innan du märkte det?
 
Sv: Hur ofta stämmer foderstaten på pappret mot verkligheten?

Jag hade ingen aning om hennes behov när jag köpte henne, så jag provade mig fram. Visste bara att hon var svårfödd, eftersom jag var medryttare på henne innan, men förra ägaren analyserade inte grovfodret, så jag hade ju ingen aning om hur mkt mj/protein hon behövde.
Jag utgick från ett foderstatsprogram men lade väl redan från början på ca 10% (visste ju att hon var svårfödd som sagt). Det räckte inte så då fick jag öka på. Och öka på. Och öka på;) . Det tog väl ca ett år innan jag provat mig fram vilken nivå hon behövde ligga på. Trixade med kvoterna också och kom fram till att hon är absolut finast i kroppen på en kvot på 7 ungefär. Dvs lite högre.

Så- nu vet jag sen några år tillbaks att 120-125 mj och en kvot på ca 7, det är vad min tös behöver;)
 
Sv: Hur ofta stämmer foderstaten på pappret mot verkligheten?

Jag hade ingen aning om hennes behov när jag köpte henne, så jag provade mig fram. Visste bara att hon var svårfödd, eftersom jag var medryttare på henne innan, men förra ägaren analyserade inte grovfodret, så jag hade ju ingen aning om hur mkt mj/protein hon behövde.
Jag utgick från ett foderstatsprogram men lade väl redan från början på ca 10% (visste ju att hon var svårfödd som sagt). Det räckte inte så då fick jag öka på. Och öka på. Och öka på;) . Det tog väl ca ett år innan jag provat mig fram vilken nivå hon behövde ligga på. Trixade med kvoterna också och kom fram till att hon är absolut finast i kroppen på en kvot på 7 ungefär. Dvs lite högre.

Så- nu vet jag sen några år tillbaks att 120-125 mj och en kvot på ca 7, det är vad min tös behöver;)

Hur menar du med en kvot på 7? Mellan vad liksom? :o :confused:
 
Sv: Hur ofta stämmer foderstaten på pappret mot verkligheten?

En häst behöver enl. forskning 6 ggr så mkt protein som energi. Dvs en kvot på 6. Du delar smältbart råprotein med energin(mj) så får du fram kvoten.

Vissa hästar har ett högre proteinbehov, således en högre kvot. Jag har ju trixat med min hästs foder och kommit fram till att hon behöver rätt mkt protein. Ungefär 7ggr mer protein än energi.
Min står på 120 mj och ca 840 smrp. 840/120= 7.

Jag är inte så bra på att förklara detta, förstår du någorlunda?
 
Sv: Hur ofta stämmer foderstaten på pappret mot verkligheten?

Den första foderstaten som man räknar ut efter tabeller stämmer sällan till 100%, men den ger ett bra riktmärke och en balanserad foderstat.

Sedan justerar man under vintern efter den individ det gäller, använder analysvärdena till att behålla balansen och antecknar på våren vad man kommit fram till. Nästa höst så har man en bättre riktlinje att göra foderstaten efter, eftersom man då vet vad just den hästen behöver.

Man ska alltså sällan använda tabellvärdena till punkt och pricka, men man ska se till att justera hela foderstaten vid varje ändring man gör.

Visar det sig t.ex att hästen faller ur och behöver mera energi, jag då har den ju samtidigt ett högre behov av både mineraler och protein, så man kan inte bara öka på energidelen i foderstaten.
Behöver man ge mera av ett proteinfoder så blir kanske mineralinnehåller i foderstaten annorlunda, och mineralfodergivan behöver justeras. Osv, osv, osv...
 
Sv: Hur ofta stämmer foderstaten på pappret mot verkligheten?

Den första foderstaten jag räknar ser jag bara som ett "underlag". Därefter kollas effekten på hästen och sen får man förhoppningsvis koll på siffrorna som Antiqua beskrivit.

De kvoter och behov som tillskrivs vissa siffror i böcker är GENERELLA; alltså funkar bra som mall. Sen får man kolla verkligheten. Vi har t ex en häst som inte behöver mera än kvot 5-5,5 - det har ju lite med att göra när proteinbehovet är uppfyllt också.

Vist kan det låta krångligt ;) MEN! Med noggrant grundjobb så får man ju några siffror att luta sig mot, och nästa gång går det lättare. Vårt hö har t ex haft värden från 20-55 g smb rp genom de senaste åren - så en och samma högiva har ju varierat otroligt i faktiskt näringsvärde. Det vill jag gärna se direkt på pappret, även om man kan ana sig till att det är ett bättre eller sämre år.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 850
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Är det någon som har tips på hur jag på bästa sätt ska utfodra mitt föl för att hon ska få i sig tillräckligt med protein utan att hon...
2
Svar
21
· Visningar
4 473
Senast: Madick
·
T
Foder & Strö Jag har ett varmblodstp på 14 år som jag inte får upp i vikt längre. hon har hållt sig skapligt i hull under vintern men nu på...
Svar
15
· Visningar
1 255
Senast: Tuvisen
·
G
Foder & Strö För ett år sedan köpte jag en åring som verkligen var i ett bedrövligt skick, hon var väldigt mager, revbenen stack ut och även...
2
Svar
28
· Visningar
2 586
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp