Bukefalos 28 år!

Hur otrevlig får man vara innan inläggen raderas eller det kommer en varning?

Sv: Hur otrevlig får man vara innan inläggen raderas eller det kommer en varning?

Tänk tvärtom istället.. :idea:
Finns även 'expertishjälp' som många gånger bara är elaka och ironiska och fulla med undermeningar som faktiskt gör att folk väljer att inte lyssna.

Det finns en fantastisk samling med kunskap på detta forum,men tyvärr försvinner den kunskapen många gånger när folk börjar slå sig på bröstet och talar om hur j-la duktiga de är genom att nervärdera andra och 'slå på fingrarna'
Tror att det är mkt mkt få personer som medvetet skulle göra nått som är dåligt mot våra hästar,det handlar ju för det mesta bara om brist på kunskap.
och om då ngn 'expert' kommer med ett slag i huvudet på den 'okunnige' så är det ju slaget man hakar upp sig på,inte vad 'experten' sen skriver.

Sen finns det absolut människor som inte är 'öppna' för att få hjälp men varför ödsla energin på att då hela tiden försöka påvisa att den perosnen har fel,de kommer ju ändå inte ta åt sig, och om man då istället ignorerar så kommer det ändå 'dö ut' istället för att det blir en kraftmätning från bägge håll..
 
Sv: Hur otrevlig får man vara innan inläggen raderas eller det kommer en varning?

Av en händelse så fick jag nu upp en sån typisk tråd där 'man ska dunka varandra i ryggen' och ha samma åsikt och den som startat tråden får ingen hjälp med ursprungsfrågan..

Om det inte är ok att länka till tråden så får moderator gärna radera men jag vill bara använda den som exempel medans tråden fortfarande är hyfsat städad :)
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1011896

Om ngn vänlig själ försöker hjälpa denna hästägare så gör de knappast det med att 'ingen annalys=omöjligt att veta'.
Jag har haft häst under så många år och vet att man trots ingen analys kan fodra sin/sina hästar,sen om det blir optimalt eller inte det går inte att säga och det märks kanske inte heller i första taget.
De allra flesta utav oss vet att i år är ett 'skitår' vad gäller proteinet i hö/hösilaget och man kan på så vis 'ta ett medelvärde' och göra det som en hjälp på vägen för hästägaren tills hon fått iväg en analys.

Jag menar,vart tog det sunda förnuftet vägen? För visst 17 går det att fodra en häst utan analys och nog kan man ge ett råd på vägen tills en analys är fixad och även då istället påtala att den förmodligen inte är optimal pga att man inte vet värdena på hö/hösilaget..

Och nu menar jag inte att folk i tråden jag har länkat till är otrevliga,bara det att det är en typisk början på hur det ofta ser ut innan en tråd spårar ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur otrevlig får man vara innan inläggen raderas eller det kommer en varning?

knapplån

Jag håller med er andra som har svarat.
Sedan tycker jag tyvärr att tonen har ändrats mkt de senaste veckorna - tyvärr inte till det bättre. Inte på den del av forumet som jag brukar ta del av i alla fall.

Diskussionerna har gått från att vara ganska så ordnade diskussioner där man har bemött varandras argument till att vara rena pajkastningen och alltfler agressiva påståenden. Och ingen som egentligen svarar på de argument man för fram utan snarare ett vilt slagsmål om vem som kan mest. Men jag ställer kanske för höga krav? Trist är det i alla fall.
 
Sv: Hur otrevlig får man vara innan inläggen raderas eller det kommer en varning?

Jag har haft häst under så många år och vet att man trots ingen analys kan fodra sin/sina hästar,sen om det blir optimalt eller inte det går inte att säga och det märks kanske inte heller i första taget.De allra flesta utav oss vet att i år är ett 'skitår' vad gäller proteinet i hö/hösilaget och man kan på så vis 'ta ett medelvärde' och göra det som en hjälp på vägen för hästägaren tills hon fått iväg en analys.

Jag menar,vart tog det sunda förnuftet vägen? För visst 17 går det att fodra en häst utan analys och nog kan man ge ett råd på vägen tills en analys är fixad och även då istället påtala att den förmodligen inte är optimal pga att man inte vet värdena på hö/hösilaget..

Ja den tråden har ändå inte (hunnit:o) spåra ur än, men det är en typisk tråd där jag kunde ha blivit irriterad, eftersom jag precis som du och många andra lyckats fodra hästar till att se bra ut och må bra även innan man började analysera grovfodret och vet att det faktiskt går det också :idea: Men många yngre kanske faktiskt inte tror att det går ens, eftersom det numera är standard att analysera:confused: Då blir alla svaren därefter kanske:confused:

Alla går efter sin erfarenhet och då kan det se helt olika ut.
 
Sv: Hur otrevlig får man vara innan inläggen raderas eller det kommer en varning?

Alla går efter sin erfarenhet och då kan det se helt olika ut.

Ja visst är det så,men när blev ens egna erfarenhet det som är RÄTT?
För det är ju det som är problemet,hänsyn,respekt och ödmjukheten har tappats bort på vägen och alla vill absolut ha rätt för att inte framstå som en 'idiot'
Det som är rätt för mig,behöver inte vara rätt för dig,men för den sakens skull behöver ingetdera vara fel. :)



I övrigt så undrar jag över detta med användarkonton,är det verkligen ok att ha flera? :confused:
 
Sv: Hur otrevlig får man vara innan inläggen raderas eller det kommer en varning?

Ibland kan det nog handla om att man ser att någon faktiskt verkar behandla sin häst rent av illa, fast i all välmening, :crazy: När personen då tror sig ha rätt och andra stöttar något som man själv vet är skadligt för en häst, då kan det bli hätska diskussioner.

Men ja jag vet att jag ibland kan gå ut värre än jag borde men om det sen kommer fram saker som gör att jag får en annan bild så hoppas jag att jag får fram det också och ber om ursäkt.

Och visst hänger saker nog kvar, man känner sej utsatt i en tråd av någon och blir då extra grinig mot denna/dessa användare i andra trådar, och det där kan fortsätta, trots att det kanske irl är en jättevettig person som man skulle ha stor respekt för om man verkligen pratade med varandra. Jag har i alla fall lärt mej av en del misstag (bla som amkm skrev om) och tror jag är en bättre bukemänniska idag.....tror jag:angel:
 
Sv: Hur otrevlig får man vara innan inläggen raderas eller det kommer en varning?

Tänk tvärtom istället.. :idea:
Finns även 'expertishjälp' som många gånger bara är elaka och ironiska och fulla med undermeningar som faktiskt gör att folk väljer att inte lyssna.

Det finns en fantastisk samling med kunskap på detta forum,men tyvärr försvinner den kunskapen många gånger när folk börjar slå sig på bröstet och talar om hur j-la duktiga de är genom att nervärdera andra och 'slå på fingrarna'
Tror att det är mkt mkt få personer som medvetet skulle göra nått som är dåligt mot våra hästar,det handlar ju för det mesta bara om brist på kunskap.
och om då ngn 'expert' kommer med ett slag i huvudet på den 'okunnige' så är det ju slaget man hakar upp sig på,inte vad 'experten' sen skriver.

Sen finns det absolut människor som inte är 'öppna' för att få hjälp men varför ödsla energin på att då hela tiden försöka påvisa att den perosnen har fel,de kommer ju ändå inte ta åt sig, och om man då istället ignorerar så kommer det ändå 'dö ut' istället för att det blir en kraftmätning från bägge håll..

Det här var mycket klokt och jag försöker tänka så men kanske ska göra det ännu mer. Jag tror vi alla har några områden som vi tycker det är svårare att hålla tyst om, men ibland är det bättre att släppa och inte gå in i diskussioner, eller inte gå i debatt i alla fall. Trots allt är jag bättre på det nu än i början!
 
Sv: Hur otrevlig får man vara innan inläggen raderas eller det kommer en varning?

Jag menar,vart tog det sunda förnuftet vägen? .

Allt som inte finns i sifferform, dvs inlärda kunskaper och sunt förnuft är inte värda mycket idag tyvärr.
 
Sv: Hur otrevlig får man vara innan inläggen raderas eller det kommer en varning?

knapplån

Jag tänkte starta ny tråd i ämnet men insåg att ämnet med stor säkerhet redan fanns i arkivet, så nu hänger jag på den här.

Det känns lite som att det bedöms väldigt olika bland moderatorer vad som krävs för att bli bannad eller inte. Någon på buke har utan föregående varning (gult kort/infraction) fått en månads banning för ett inlägg som jag själv inte bedömmer som grund för banning och som dessutom ligger kvar i öppen tråd?

Samtidigt får annan användare, som inte gör annat än provocerar och samlar på sig varningar (och endagsbanningar) och dessutom skryter öppet om det, vara kvar och härja runt utan att det bedöms lika hårt. Vad är skillnaden - beror det på vilken moderator/vilket forum/vilken användare det handlar om eller vad?
 
Sv: Hur otrevlig får man vara innan inläggen raderas eller det kommer en varning?

Med mycket stor sannolikhet har personen fått en dags avstängning. Det kräver flera röda kort för att komma upp i en månad, så man får definitivt en varning (i form av flera kortare avstängningar) på att det är på väg att inträffa.

I meddelandet som kommer med avstängningen så står det att den gäller i en månad. Det är alltså inte avstängningens tid, utan det är så länge som varningen ligger kvar och kan orsaka längre avstängningar.

Jag tror formuleringen måste ses över, det är mer än en som misstolkat den info.
 
Sv: Hur otrevlig får man vara innan inläggen raderas eller det kommer en varning?

Nu har jag fått till mig att den här användaren (A) kom in under kvällen, så banningen var som du säger 'bara' en dag. Och det stämmer också att det datum som angetts angav en månads tid framåt. Men det förklarar saken.

I vilket fall, så har denna användaren (A) inte fått någon föregående varning före denna banning, och inlägget ligger fortfarande kvar i öppen tråd.

Och fortfarande ifrågasätter jag annan användares (B) bedömningar, varningar och banningar som inte står i proportion till hur tex den här användaren (A) fick sin endagsbanning.

Själv har jag fått tre varningar för tre inlägg som jag själv tycker var snäppet otrevligare än det inlägg A blev straffad för genom en dags banning.

Rörigt, men ändå. :)
 
Sv: Hur otrevlig får man vara innan inläggen raderas eller det kommer en varning?

Jag delar din uppfattning det här är rörigt. Det är inte heller alltid rättvist enligt mitt sätt att se det för vissa användare är okej att hacka på om det görs på ett visst sätt. Det kan ta lika hårt att i fina ordalag skriva att någon tolkar text helt galet och att det beror på att någon saknar akademisk examen tex. Som att en annan mindre utbildad person vräker ur sig att någon är dum i huvudet. Jag har en månad nu för att jag skrev att pucko är inte bara en chokladdryck och det skrev jag till en person som påståd att jag levde på socialen vilket jag upplevde som kränkande.

Det känns märkligt att ha varningen när till och med personen som jag var dum mot har bett om ursäkt och förklarat sig mm. Hon tycker själv att inlägget jag blev förbannad på var mycket fult av henne. Stort tycker jag.

Men det här är ju tolkningar och jag tycker att moderatorerna gör ett bra jobb. Jag tar liksom domarna som utdelas för det är frivilligt att delta. Samtidigt som det kanske är bra att vi diskuterar eftersom det är en del av ens vardag. Sen grubblar jag ofta på hur det kommer sig att en användare finns kvar alls. Det stör mig samtidigt som personen är så dum och märklig att det är underhållande.

När det gäller dubbelnick så undrar jag om det förekommer att någon har två som liksom inte det ena är ett öppet anonymt? Jag tycker det vore märkligt för inte vill jag slösa bort inlägg på två, jag vill också ha 10000 så att slösa så är otänkbart för mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur otrevlig får man vara innan inläggen raderas eller det kommer en varning?

KL Glömde

Det är märkligt att moderatorerna bedömer så olika vad som är otrevligt och inte. På ett forum har en användare blivit bannad för ett harmlöst inlääg medans på ett annat får vissa skriva vad som helst. Det är klart att bedömningar är olika men om man låter ett in lägg ligga kvar så tycker man ändå själv som moderator att det är okej och då är det ju konstigt att banna för det. Eller får bannade inlägg ligga kvar ibland och ibland inte?
 
Sv: Hur otrevlig får man vara innan inläggen raderas eller det kommer en varning?

Eller får bannade inlägg ligga kvar ibland och ibland inte?
Det undrar jag också över.

*KL*
Jag förstår att det blir olika bedömningar i och med att det är olika moderatorer som fattar besluten men ibland så verkar det som att vissa användare ständigt får gå ostraffade. Angående systemet med varningar så förstår jag inte ens hälften av det känns det som. Kan man bli livstidsbannad? Eller sex månaders-bannad åtminstone? Det finns särskilt en användare jag tänker på som inte ens låtsas som att h*n försöker bättra sig så jag kan inte för mitt liv förstå varför människan är kvar här.
 
Sv: Hur otrevlig får man vara innan inläggen raderas eller det kommer en varning?

mina inlägg ryker för jämna men nån varning har jag aldrig sett till?
får man ett pm eller hur funkar de?
 
Sv: Hur otrevlig får man vara innan inläggen raderas eller det kommer en varning?

Ingen aning faktiskt. Jag har också fått inlägg borttagna men aldrig någon varning.
 
Sv: Hur otrevlig får man vara innan inläggen raderas eller det kommer en varning?

Nej man alltså bara för att ett inlägg tas bort så ger det inte en varning, ibland tvingas man radera inlägg därför att nästa användare t ex citerat det som man tvingas radera även om just det inlägget är ok men alltså inte det citerade.

Dessutom varnar man inte användare per omedelbart om någon gör ett fel, det är upprepade överträdelser som genererar till varningar.
 
Sv: Hur otrevlig får man vara innan inläggen raderas eller det kommer en varning?

Jag är med på vad du menar om att inlägg tas bort pga de ej passar in i tråden efter det att andras har plockats bort,

Men om man nu själv har skrivit ngt olämpligt och detta tas bort så får man alltså inte alltid veta det? Det har nog hänt mig ngn gång när jag tänker efter. Det är ju inte så ofta jag går tillbaka och läser vad jag har skrivit så det kan naturligtvis vara fler ggr.
Men egentligen tycker jag att det är synd för då vet man ju inte att det har uppfattats som olämpligt. Även om jag förstår att det kanske tar för mkt av er tid.
 
Sv: Hur otrevlig får man vara innan inläggen raderas eller det kommer en varning?

Jag tror att de de flesta av moderatorerna skickar ett PM om samma överträdelse sker, upprepas den då så får man en varning men alltså inte för enstaka gånger.
 
Sv: Hur otrevlig får man vara innan inläggen raderas eller det kommer en varning?

Jag tror att de de flesta av moderatorerna skickar ett PM om samma överträdelse sker, upprepas den då så får man en varning men alltså inte för enstaka gånger.

Men när som jag ger exempel på, en användare bannas för ett inlägg - utan föregående varning och inlägget dessutom får ligga kvar i en öppen tråd? Hur har man tänkt då?

Samtidigt finns annan användare, som systematiskt plockar varningar genom provokationer och dessutom vid minst ett tillfälle gett grovt tillmäle om en moderator, bara får max en tvådagarsbanning för detta? Jag fattar av detta inte var konsekvensen finns i moderatorernas bedömningar?
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 891
Senast: Madalitso
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 035
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 135
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp