Hur påverkar brodd hästen?

Jag har haft hästar som absolut blir påverkade av broddarna och tycker mig se en del hästar som visar att de är besvärade i slutet på broddsäongen. Den är här från oktober till slutet på april så det blir ju lång tid med brodd.
Jag föredrar att ha så små broddar som möjligt och om det går enbart i trakten fram, bak har jag alltid fyra.
 
Utveckla gärna!
Hur påverkar egentligen brodd? Både traktbrodd och tåbrodd.
Jag håller med om argumentet med den stenhårda grusvägen. Dessvärre är det is lite här och var på den stenhårda grusvägen vilket gör att jag inte vågar rida ut utan brodd.

Att utveckla detta kan bli en hel avhandling, det har jag varken ork eller tid med, men utifrån att man vill ha ett visst glidmoment vid hovens isättning under hästens rörelse, inkl då överrullning, så helt kortfattat så hämmar och motverkar brodd denna möjlighet rent mekaniskt utifrån broddens syfte (att ge grepp) och placering (i tån = tån är där överrullningen naturligt behöver ske).

Här finns en artikel med Lasse Roepstorf som förklarar lite ang. hästens mekanik. Den handlar om trav men principen är densamma för alla hästar. Finns MASSOR med annat på nätet också av honom och andra om du vill förkovra dig.

http://www.travsport.no/PageFiles/191808/så håller din häst längre.pdf
 
Jag har aldrig haft skador som varit broddrelatarde om man inte räknar en sparkskada och ett par tramp.
Har bara korta traktbrodd på mina hästar. Ingen har trivts med tåbrodd utan har blivit korta och stumma i steget.
Är mest barmark och is här under vintern.
 
Jag har bara traktbrodd på min. Jag är inte så brydd över att vinkeln blir så fel eftersom det handlar om ganska lite. Min fundering är trycket som jag inbillar mig uppstår där brodden sitter. Av samma anledning vågar jag inte ha fyrbrodd då jag inbillar mig att det blir hårdare tryck mot hoven på de 4 punkter som brodden sitter. Kanske det är så att själva skon tar upp trycket? :)
Någon som vet hur det ligger till?
 
Jag är väldigt mån om att min hästs rörelsemönster inte hämmas och ogillar därför tåbrodd väldigt mycket (försöker hålla traktbrodd så länge det går), men i ridhus och nu när det är djup snö överallt blir det ingen större skillnad för hästen så länge brodden "försvinner" i underlaget. Värre blir det på hårdare underlag. Samtidigt är jag också mer rädd för skador som kan ske om hästen halkar mer än att broddarnas inverkan sliter på hästen (det senare kan man förebygga så gott det går genom att vara uppmärksam på väder, underlag och anpassa broddanvändningen efter det. Första är liksom pang bom, kört, helt plötsligt).

Jag bor i södra norrland är väl värt att nämna. Är van vid snö :p
 
Jag har bara traktbrodd på min. Jag är inte så brydd över att vinkeln blir så fel eftersom det handlar om ganska lite. Min fundering är trycket som jag inbillar mig uppstår där brodden sitter. Av samma anledning vågar jag inte ha fyrbrodd då jag inbillar mig att det blir hårdare tryck mot hoven på de 4 punkter som brodden sitter. Kanske det är så att själva skon tar upp trycket? :)
Någon som vet hur det ligger till?
Hur menar du då ang tryck ? 😳
 
Jag är ju så svartvit att jag broddar (och skaffar snösulor) i oktober/november och behåller dem till mars ungefär. Skulle aldrig ställa min häst i stallet där man inte får ha brodd i hagen och slutade stå i inackorderingsstall delvis pga vägrar leda ouppfostrade obroddade dårar på isgata. Tycker det är varje hästägares plikt att se till att hästen kan ta sig fram utan att halka.
 
@Cherarriduracell och lika svartvitt blir det att brodda och snösula på rutin i väder som inte motiverar det permanent ...
hur hästarna utöver det i hagarna hålls är väl iof ett lite annat ämne men det känns främmande för mig att folk inte förstår att hästar i hagar med dåligt underlag behöver ha brodd.

Du verkar ha väldigt otraditionellt dåliga erf av folks kunskap i de stall du haft dina hästar i . Tråkigt 😞
 
Hur menar du då ang tryck ? 😳

Att det blir tryck mot hoven på den punkt där brodden sitter? De sitter ju oftast så de nuddar hoven. Skulle man ta av skon så ser man att brodden sitter kant i kant med skon. I min värld känns det som att det blir en punkt där, där trycket blir större än runt om själva brodden.
Antar att jag förklarar dåligt, men det är detta jag funderar mycket på. Det borde bli särskilt hårt tryck om man ställer hästen på ett hårt underlag så att den liksom "står på brodden".
Blev du klokare på hur jag menar och vad som är min fundering? :p
 
Att det blir tryck mot hoven på den punkt där brodden sitter? De sitter ju oftast så de nuddar hoven. Skulle man ta av skon så ser man att brodden sitter kant i kant med skon. I min värld känns det som att det blir en punkt där, där trycket blir större än runt om själva brodden.
Antar att jag förklarar dåligt, men det är detta jag funderar mycket på. Det borde bli särskilt hårt tryck om man ställer hästen på ett hårt underlag så att den liksom "står på brodden".
Blev du klokare på hur jag menar och vad som är min fundering? :p

Nej 😅
 
I mitt stall är det bara min häst som är broddad. Vi har blankis och stenhård barmark överallt.
Har flyttat till ny ort och där jag kommer ifrån är brodd en självklarhet vid sådan här underlag.
Men de är rädda för sår och broddtramp. Själv är jag livrädd för fläkskador.

Min häst har traktbrodd (minsta) Egentligen gillar jag inte att det stoppar glidmomentet och ändrar vinkeln, men ändå är en fläkskada så mycket värre.
 
Att det blir tryck mot hoven på den punkt där brodden sitter? De sitter ju oftast så de nuddar hoven. Skulle man ta av skon så ser man att brodden sitter kant i kant med skon. I min värld känns det som att det blir en punkt där, där trycket blir större än runt om själva brodden.
Antar att jag förklarar dåligt, men det är detta jag funderar mycket på. Det borde bli särskilt hårt tryck om man ställer hästen på ett hårt underlag så att den liksom "står på brodden".
Blev du klokare på hur jag menar och vad som är min fundering? :p
Järnskon fördelar trycket över hela hoven, den trycker inte mer där broddarna sitter, så länge broddarnas gängade del inte år igenom skon. Och det gör den inte, om skon inte är väldigt sliten.
 
Järnskon fördelar trycket över hela hoven, den trycker inte mer där broddarna sitter, så länge broddarnas gängade del inte år igenom skon. Och det gör den inte, om skon inte är väldigt sliten.

Tack! Du verkade förstå vad jag var ute efter. :) Har man gjort test på detta eller hur VET man att det faktiskt är så? Jag har funderat på att fixa mig något liknande till min egen fot och sätta broddar i för att faktiskt själv känna efter hur det är.
För egen del är jag inte orolig för slitna skor. Jag skor om såpass ofta (var 5e vecka ungefär) så det hinner aldrig slitas.
 
Tack! Du verkade förstå vad jag var ute efter. :) Har man gjort test på detta eller hur VET man att det faktiskt är så? Jag har funderat på att fixa mig något liknande till min egen fot och sätta broddar i för att faktiskt själv känna efter hur det är.
För egen del är jag inte orolig för slitna skor. Jag skor om såpass ofta (var 5e vecka ungefär) så det hinner aldrig slitas.

De slits väl inte när brodden sitter i heller, men man får vara uppmärksam om man broddar mitt i skoperioden då skon kan ha slitits så gängan blir lite längre än broddhålets djup.
 
Jag kör bara med traktbrodd, enligt hovslagares rekommendation. Håller med hovis om att det blir väldigt stumt och tufft för hästens leder om man rider på hårt underlag mycket. Nu under vintern blir det väldigt hårt ute här, då vi har mycket barmark med små isfläckar. Ingen snö eller is för brodden att sjunka ned i tyvärr, sitter och stressar över det på uteritten.
Har aldrig känt behovet av tåbrodd heller, utan tycker greppet är exemplariskt med enbart trakt. Har dem frambroddade i hagen, ena är oskodd bak men andra måste tyvärr vara utan brodd pga hagkompisar. Jag tar mycket hellre en broddspark (aldrig hänt) eller broddtramp (hänt en gång per häst under flera år, en i hagen o en vid longering) än att de sträcker sig, bryter ben eller annat pga halt underlag och metallsko. Tycker det är en självklarhet att skor man hästen broddar man den också, annars får man ta av skorna. Sätter i blindbrodd "olovligt" om underlaget kräver det. Har snösulor dec-mars typ.

Jag har inte märkt något negativt av broddanvändning i trakt på hårt underlag. Försöker också ha ca 6 mm brodd, minskar skaderisken och klacken gentemot en 10 mm. I ridhus är det ju så jävla mjukt att det inte kan påverka, broddar ej av men trär på boots bak.
 
Jag har bara traktbrodd på min. Jag är inte så brydd över att vinkeln blir så fel eftersom det handlar om ganska lite. Min fundering är trycket som jag inbillar mig uppstår där brodden sitter. Av samma anledning vågar jag inte ha fyrbrodd då jag inbillar mig att det blir hårdare tryck mot hoven på de 4 punkter som brodden sitter. Kanske det är så att själva skon tar upp trycket? :)
Någon som vet hur det ligger till?

Jag undviker faktiskt längre brodd "inåt" också, alltså längre gängad bit. Det jag har märkt är att när jag använder gängtapp och skruvar hela vägen in plus snäppet för mycket då börjar skon bändas av. Så problemet med en för lång brodd inåt borde inte bli enbart tryck på en punkt utan att sömmen drar i hoven när skon bänds av av brodden.
Jag tror iaf att du ser väldigt tydligt om den går förbi skon för det skapas ett mellanrum mellan hov och sko. Är den precis kant i kant, eller mm över jämnas det i mitt fall ut av snösulan brukar jag tänka.
 
Ok. :) Ameo verkade förstå och gav ett vettigt svar. Tack ändå för att du försökte. Jag har lurat på detta länge och har ofta lite ågren över att jag ska åsamka min häst problem på något sätt.

Jag svarade slarvigt och ber om ursäkt för det. Jag förstod vad du menade, men det där med punkttryck så är svaret ”nej” vilket jag avsåg.

Om du skruvar i brodd i en nedsliten sko så skulle brodden tekniskt sett kunna gå igenom men det märker du ju direkt isåfall och det ska till en VÄLDIGT sliten sko isåfall. Det blir svårt att få brodden att gänga i och du märker det att det blir gängor ”över” på brodden innan den går ner innanför skon liksom plus att skon kommer börja skeva om du mot all förmodan skulle fortsätta skruva vilket isåfall kommer gå rejält trögt 😮
 
Bor också i Västerbotten och skulle aldrig drömma att inte ha fyrbrodd och snösulor under vintern. Hellre broddspark än fläkskador och omkullridningar.
 
Tack! Du verkade förstå vad jag var ute efter. :) Har man gjort test på detta eller hur VET man att det faktiskt är så? Jag har funderat på att fixa mig något liknande till min egen fot och sätta broddar i för att faktiskt själv känna efter hur det är.
För egen del är jag inte orolig för slitna skor. Jag skor om såpass ofta (var 5e vecka ungefär) så det hinner aldrig slitas.
ställ dig på en bräda, som bär din vikt.
Ställ brädan på små klossar i hörnen.
Det blir högre tryck mot underlaget där klossarna är, men trycket mellan dig och brädan är detsamma.
Samma gäller med skor och broddar. Materialet i skorna är hållfast nog att behålla formen även om det sitter broddar på undersidan. Det punkttryck som uppstår är mellan skon och underlaget. Det är därför man får så bra fäste med broddar på is...

(jag räknade en gång ut att mitt gamla halvblodssto, som vägde bortåt 800 kg, hade 50 kg tryck mot underlaget från varje brodd - utan mig på ryggen - så när hon var broddad gick det alldeles utmärkt att rida på isgatan där bilen knappt tog sig fram...)
 

Liknande trådar

Ridning Hästen har traktbroddar på alla fyra, isbroddar. Jag funderar på om man bör brodda av eller inte för att rida i ridhus? Hör så många...
Svar
16
· Visningar
1 509
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 757
Senast: co-SMAD4
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 205
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 097
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp