Bukefalos 28 år!

Hur påverkar hästarnas avmaskning hundarna?

tinaiva

Trådstartare
Hur farligt är det för hunden att käka hästskit när hästarna är avmaskade? Skillnad på preparat? Bara i början eller under hela verkanstiden?
Frågan har blivit aktuell när vi nu har valp igen som ju gärna pillar i sig både det ena och det andra.
Nån som kan göra mej klokare?
 
Sv: Hur påverkar hästarnas avmaskning hundarna?

Tror det är väldigt individuellt med vilka som tål o inte. Vet i alla fall att Collie inte tål Ivomec utan dom kan dö om dom äter skit från hästar som avmaskats med det. Men det är det enda som jag hört.
 
Sv: Hur påverkar hästarnas avmaskning hundarna?

Ja det är vad jag läst mej till oxå. Valpis avmaskas med pyrantelprep så det borde ju då inte vara farligt. Fast koncentrationen blir ju klart annorlunda på en stor häst. Våra hästar är avamskade med Moxidectin i år. Hittar nu i Fass att det kan påverka hundar som får i sig av gelen direkt.
Nån mer som vet nåt?
 
Sv: Hur påverkar hästarnas avmaskning hundarna?

Tiken ifråga var en hund av collietyp anmoder ffa till collies men genen har till en del spridit sig till andra raser av den typen. Någonstans på näten finns en sida som beskriver detta mer i detalj.
Man har också sett överkänslighet hos hundar av helt annan typ utan någon släktskap med den här tiken, vet ej om man hittat samma eller motsvarande gen på dessa, annars kan det vara fråga om en förvärvad genomsläpplighet i blod hjärnbarriären tex pga en hjärhinneinflammation.
PL
 
Sv: Hur påverkar hästarnas avmaskning hundarna?

Japp, men det är ett stort steg från den tiden när man trodde att blod hjärnbarriärens genomsläpplighet enbart berodde på huvudformen o vet vägrade behandla Collies, BCs, Afghaner o Borzoier.

Det intressanta med Starcastles sammanställning är att det handlar om så många fler läkemedel.

mvh
 
Sv: Hur påverkar hästarnas avmaskning hundarna?

Jag har faktiskt aldrig från seriöst håll fått höra att det skulle bero på huvudformen, o aldrig vägrat på sådana grunder.
PL
 
Sv: Hur påverkar hästarnas avmaskning hundarna?

Gud, det har jag inte ens tänkt på! Våra hästar blev avmaskade för 2 veckor sedan, och min hund har nog ätit en del hästbajs. Hon är inte eller har varit sjuk. Är faran över eller borde jag hålla koll på henne ett tag?
 
Sv: Hur påverkar hästarnas avmaskning hundarna?

Just med avmaskningsmedlet så är det nog ganska individuellt men det är nog inte livshotande. kanske beroende på ras som många säger tex collie, men ligger det i hästskit så ska det inte vara livshotande för dessa raser heller. Det som är med hästskiten är att det nästan alltid finns en viss mängd mask som kommer ut av maskmedlet i skiten och om hunden äter det så kan det gå över på hunden och man kan då bli tvungen att avmaska hunden istället. Det är också beroende på ailken ask det är då vissa masksorter inte går på hund. vet iof inte vad för mask en häst har.
 
Sv: Hur påverkar hästarnas avmaskning hundarna?

Jo när det gäller överkänsliga hundar kan hästskit vara livsfarligt.
Nej det finns inga maskar som går från häst till hund via skiten.
PL
 
Sv: Hur påverkar hästarnas avmaskning hundarna?

Jo när det gäller överkänsliga hundar kan hästskit vara livsfarligt.
Nej det finns inga maskar som går från häst till hund via skiten.
PL


jaha okej, min kompis har en collieblandning och vi ringde och frågade veterinärer här runt om och dom sa att de kan bli jätte sjuka men inte dö, kanske i några få specifika fall men jaaa.. dom kanske har fel.
 
Sv: Hur påverkar hästarnas avmaskning hundarna?

Hej

har en hund som har MDR1, skulle aldrig chansa på hans säkerhet när det gäller att äta hästskit.

jaha okej, min kompis har en collieblandning och vi ringde och frågade veterinärer här runt om och dom sa att de kan bli jätte sjuka men inte dö, kanske i några få specifika fall men jaaa.. dom kanske har fel.

Ja, dom kan mycket riktigt ha fel, det finns många veterinärer som inte vet vad MDR1 är för något, har alltid med mig informationspapper om MDR1 om jag ska vara borta en längre tid.
 
Sv: Hur påverkar hästarnas avmaskning hundarna?

Hej

har en hund som har MDR1, skulle aldrig chansa på hans säkerhet när det gäller att äta hästskit.



Ja, dom kan mycket riktigt ha fel, det finns många veterinärer som inte vet vad MDR1 är för något, har alltid med mig informationspapper om MDR1 om jag ska vara borta en längre tid.




Förlåt läste inte artikeln, har aldrig hört talas om genen.
 
Sv: Hur påverkar hästarnas avmaskning hundarna?

*kl*
I artikeln står det om nio raser. Bara sheltie, silken och collie är namngivna, vilka är de övriga?
 
Sv: Hur påverkar hästarnas avmaskning hundarna?

Jag vet två RR som dött av att äta hästskit med Ivomec i, o de är knappast besläktade med den ursprungliga tiken som hade MRD1.
 
Sv: Hur påverkar hästarnas avmaskning hundarna?

KL
Om man får vidareutveckla frågan lite.
Vem bär ansvaret för att hunden äter hästbajs med avmaskningsmedel i?
Om man rider ut i skogen ex. och sen (1h, 1vecka) efter äter en hund upp det.
Ska man hålla hästarna i inhägnat område, eller får hunden helt enkelt "skylla sig själv" för att den äter hästbajs.
Finns det en viss gräns för hur länge avmaskningsmedlet i bajset är farligt?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 348
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 480
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 019
Senast: co-SMAD4
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 737
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp