Bukefalos 28 år!

Hur rättvis ska man vara?

C

cancan

Hejsan!
Jag har ett problem som jag skulle vilja ha lite åsikter om.
Jag är en ensamstående tjej med två barn. En flicka på 15 år och en pojke på 12 år.
Flickan har en häst som kostar allt som allt 1400kr i månaden. Pojken spelar fotboll och spelar WOW, kostnad ca 300kr i månaden.
Nu börjar pappan knorra och tycker det är orättvist. Han och jag delar på alla kostnader. Jag betalar allt till hästen och han lite andra saker upp till samma summa. Jag hjälper bonden som har hö,halm och havre och tar då det som betalning, likadant med hovslagaren. Så hästen kostar inte så mycket för mig i rena pengar. Jag är halvt sjukpensionär så ekonomin är allt annat än god.Nu vill pappan att vi ska sätta in samma belopp som flickans häst kostar på ett konto till pojken för att det ska bli rättvist. Pappan har ca dubbelt så stor inkomst som jag, så för honom är det inga större problem. Jag lägger ner ungefär lika mycket tid på båda barnen, följer alltid med pojken på matcher och träningar och jag visar intresse för hans dataspel, likaså är jag med flickan i stallet, så tidsmässigt är det rättvist (om man nu kan räkna ut sådant)
Hur ska jag göra?? Måste jag sälja hästen för att det ska bli rättvist, flickan skulle bli förkrossad! Det är en "billig" häst (ett varmblod, som vi köpte för 2000kr)så det ligger inga pengar i hästen.
Jättetacksam för svar!:bow:
 
Sv: Hur rättvis ska man vara?

.

Det skulle aldrig falla mig in att göra det ekonomiskt rättvist på det viset som du beskriver. Rättvisan ligger inte i hur mycket pengar man lägger utan i att barnen får utöva sina intressen. Och det får ju din son.
 
Sv: Hur rättvis ska man vara?

Om pojken får avstå från saker för att flickans intresse kostar så tycker jag att man måste omprioritera.

Jag har alltid fått stå åt sidan med mina intressen eftersom syrran alltid fått häst o tävlat mm, det fanns liksom inget kvar till mig.

Jag hade önskat att mina föräldrar sparade till mig istället samma summa för jaghar nästan alltid kännt att "hon alltid fick" men inte jag.

Inget bra alls...
 
Sv: Hur rättvis ska man vara?

Om pappan tycker det är orättvist kan väl han sätta in en summa pengar på kontot till pojken varje månad istället. Du betalar "extrapengarna" till flickans hobby (genom jobb eller cash) och han till pojkens "extrapengar" (som sparas på bank eller nåt). Då blir det väl rättvist för alla?
 
Sv: Hur rättvis ska man vara?

Jag håller helt med cirkus.

Men biter i de argumenten så tänker jag så här: Jag finansierar via skattesedeln betydligt mer fotboll och hockey i min kommun än ridsport. Så det jämnar nog ut sig.
 
Sv: Hur rättvis ska man vara?

Hur du ska göra? Du kan ju börja med att be pappan fara och flyga.. ;)

Vi var fyra syskon i min familj. Jag red och dansade, mina systrar spelade fotboll och min bror gjorde ingenting. Kan inte minnas att det någonsin var diskussioner om vad det kostade?? Alla fick syssla med vad dom ville, och så var det bra med det.
 
Sv: Hur rättvis ska man vara?

Tack för alla snabba och bra svar
Skogstrollet: pappan är mycket noga med allt så han betalar samma summa som jag fast andra saker tex: telefonkort, mopedbensin mm. men han ser till att det inte överstiger det jag betalar.
Och jag önskar jag vågade be pappan flyga och fara till ett mkt varmare ställe:devil:
 
Sv: Hur rättvis ska man vara?

Räknar han då med den arbetstid du lägger ner för att sponsra dottern (hö, halm, havre m.m.)? Tid är pengar vet du.... Vad är din timlön?

Eller räknar ni då på vad det hade kostat om du köpt detta rakt av istället?

Jag gillar verkligen inte såna där petimeternissar...

Du har inte råd att lägga undan mer pengar, menar han då på allvar att du ska sälja hästen? Trots att båda ungarna är nöjda?
 
Sv: Hur rättvis ska man vara?

Mina föräldrar hade ett liknande problem, jag fick en häst när jag gick i sjuan och det kostar ju som bekant en hel del även om själva hästen var billig. Syrran var aldrig intresserad av hästar på samma sätt utan spelade handboll och tränade truppgymnastik istället. Och nej det kostar inte lika mycket men istället ställde mina föräldrar nästan alltid upp och skjutsade vart de nu skulle och såg till att göra roliga saker för laget. Så ja rent ekonomiskt kanske det var orättvisst men det var bara när syrran var arg som hon drog upp det... :angel: I dagsläget har det nog jämnat ut sig rätt rejält, syrran har fått stöd betydligt längre än mig med det ekonomiska men det är inget som stör mig överhuvudtaget.
 
Sv: Hur rättvis ska man vara?

Det skulle vara som att säga att din kärlek till barnen värderas bara i pengar.

Det viktiga är att de båda känner att de har en meningsfull fritid och att de får lika mycket uppmärksamhet. Det är det som är hela grejen att de känner sig lika viktiga i dina ögon.

Jag har hört det resonemanget förr. "Min dotter kan inte rida för det är så dyrt och vi har inte råd att lägga så mycket pengar på pojken". Jag tycker det är så fel det kan bli. Är det så att man har sån tur att den ena fastnar för något billigt så är det ju bara att tacka sin lyckliga stjärna för det.

Förstår inte varför det skulle bli mer rättvist bara för att man lägger lika mycket pengar på båda sina barns fritidsintresse? Är det mer rättvist att den ena får göra vad den vill men inte den andra?

Det viktiga är ju att man åker och tittar på fotbollsmatcherna lika ofta som på ridningen. Att man skjutsar lika ofta en lördag morgon till matchen som till hopptävlingen. Att man delar intresset för sina barns fritid lika mycket, rent pengamässigt behöver det ju inte vara samma. Det är inte där rättvisan finns.

Mvh

Tora
 
Sv: Hur rättvis ska man vara?

Båda mina barn red från början men pojken slutade efter några år medans dottern fortsatte och har nu egen häst.

Jag kan ärligt säga att jag inte hade haft råd med tre hästar:o

Men sonen har andra intressen, datorer är det största och givetvis har jag bidragit till det, det var för hans skull vi skaffade bredband tex. han har spelat badminton och lite annat med men skulle jag räkna kronor och ören så har givetvis den största kostnaden varit hästen till dottern.

Men jag tycker inte att man ska räkna så, jag ger inte mitt ena barn 3000 kr bara för att den andre behöver det just då utan det andra barnet får den summan hen behöver vid ett senare tillfälle.

Om pappan tycker att det är rättvist att ni sätter in pengar till pojken på ett konto så får han väl göra det, inte vill han väl knäcka sin dotter för att det ska vara penga rättvist?
För det är verkligen inte rättvist någonstans.
 
Sv: Hur rättvis ska man vara?

Jag har haft egen häst sen jag va tio år, sen köpte mamma och pappa häst nummer 2 till mig när jag va 17. I och med detta så fick jag en saab 900 när jag fått körkort och min bror en extremt mycket dyrare bil. Rättvist? Absolut.

Har försökt köpa bilen av honom men han vill inte sälja :p orättvist? Självklart :devil:

Skämt och sido.

Sätt in pengar till sonen då? som han kan få när han flyttar hemifrån?
 
Sv: Hur rättvis ska man vara?

Men det blir ju också lite "orättvist"? Pojken kommer då att ha ett startkapital när han blir vuxen och tjejen har ingenting eftersom hästen förmodligen gått ur tiden när hon blir vuxen.
Huvudsaken är väl att man får göra det man vill och att man får uppbackning?
Ser till mina egna barn, dottern har haft egen häst sen 6:an, vi har betalat och arbetat med hö och spån.
Äldste sonen sysslar nu med folkrace, billigare än häst men tar tid till tusen men pappa skruvar så glatt;)
Yngste sonen är nöjd med en gammal moppe och en studsmatta, tar minimalt med tid och kostar inte många spänn.
Men, jag tror inte att någon av dem känner/har kännt sig åsidosatta. Livet är nu en gång inte rättvist.
 
Sv: Hur rättvis ska man vara?

Nu är våra barn inte så stora, men ändå...
Vi har begränsat så att de får välja varsin aktivitet som de vill hålla på med. Just nu är det en gång i veckan/barn.
Den äldsta av döttrarna har gått på småbarnssim, dansat och nu rider hon. Den yngre dottern har också gått på småbarnssim och valt ridning nu. Sonen hänger kvar i simhallen och älskar det.
I dagsläget handlar det om ungefär lika stora summor/termin och barn - fast ridningen är fler gånger för samma pengar (tro't eller ej :eek: ) Men det skulle nog aldrig falla mig in att börja jämföra kostnader tror jag.

till ts
Om det nu måste vara millimeterrättvisa så får du väl be sonen börja med en dyrare hobby... ;)
 
Sv: Hur rättvis ska man vara?

Kommer från just det du beskriver. Min mamma var ensamstående med 3 barn mindre inkomst än pappa. Mitt intresse var dyrare än mina bröders :grin:

Jag fick bidra själv till mitt hästande genom att avstå från månadspeng, mina bröder fick väl mellan 200-600 kr var under uppväxttiden. Sedan fick de oftare nyare och dyrare kläder än jag, eftersom min hobby kostade.

Jag var nöjd, bröderna var nöjda, den enda som inte var nöjd var väl pappa som tyckte att även mamma hade glädje av hästarna och därför inte ville bekosta dem. Jag minns att det var ett evigt gnäll om vart pengarna till hästarna kom ifrån och hur kunde vi ha råd osv. Att vi på den tiden hade skitbilliga djur som var både oförsäkrade och ovaccinerade, svart hovslagare osv samt att vi kunde ha dem hemma gjorde väl att den årliga kostnaden låg runt 4000 för 2-3 hästar, jag skämtar inte.

Så jag ska jag vara ärlig med min erfarenhet så är inte problemet att din dotter har en häst som kostar några hundralappar mer i månaden än din sons hobbys. Utan att det sticker i ögonen på ditt ex att du också har "roligt" med hästen (alla vet väl hur kul det är att mocka och fodra...)

För övrigt älskar jag min pappa och han är en go människa, men skilsmässor kan göra konstiga saker med folks huvuden.

Vad gäller sparande osv så tycker jag det låter mer orättvist att sonens skulle få ett startkapital som inte dottern får, ge honom pengarna i handen istället i så fall. Då kan han spara till ett tuffare grafikkort för det brukar WOWare vilja ha ett nytt då och då. Datorer och el är ju som inte heller gratis om jag missminner mig rätt.
 
Sv: Hur rättvis ska man vara?

KL

Det behöver ju inte bara vara i reda pengar vad det kostar månadsvis. Kan ju vara så att killen tex inte kan göra något annat än det han gör idag, för det finns inga pengar kvar pga hästen (nu säger jag inte att det är så) - men om han tex skulle vilja åka iväg och åka skidor en helg, så kanske hästen "ätit" upp de pengar som annars skulle finnas till det.

Blev kanske lite rörigt.
 
Sv: Hur rättvis ska man vara?

Jag anser de inte orättvist då jag vet hur mycket pengar de kostar att ha häst(ar i mitt fall, två egna och som mest 7 till). Hade min mamma och pappa gjort så istället för att ge min bror en mycket dyrare bil så hade jag förstått och absolut inte bråkat om de :crazy:

Hade jag valt att inte hålla på med hästar eller haft de intresset hade ju även jag fått pengar på banken istället, eller fått en dyrare bil. Sen är jag äldre också, så om han får ett startkapital gör ju inte mig något, för då har jag ju redan tjänat två årslöner.
 
Sv: Hur rättvis ska man vara?

Det är en annan sak, då blir det orättvist självklart, men det lät inte på ts som om det var fallet.

Sen är han ju bara 12, om 3 år kanske han har nån hobby som kostar både mer pengar och tid med skjuts osv. Då får man ju försöka tillgodose det behovet då tycker jag och tänka att det jämnar nog ut sig slutänden. För det gör det oftast.
 
Sv: Hur rättvis ska man vara?

Svår fråga! Det låter lite som om din son inte har så mycket att välja på, du har inte råd med en lika dyr hobby till. Om ni har så ont om pengar är kanske det mest rättvisa att din dotter bidrar själv till hästen, en 15-åring kan ju tjäna lite egna pengar och det borde rimligtvis vara hon som hjälper bonden. Jag tycker inte att det behöver vara millimeterrättvisa men att det ena barnets fritidssysselsättning tar så stor del av din tid och ekonomi låter inte rättvist.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 062
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 778
Senast: sjoberga
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 388
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 855
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundbeteende
  • Kattsnack 10
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp