Hur reagerar man efter hundens död?

Albatross

Trådstartare
Min gamla hund dog för drygt två år sedan och först nu börjar jag känna att det kanske vore roligt med en ny. Fram tills nu har det varit helt otänkbart. Men jag vet att alla inte resonerar som jag utan att många köper en ny kort efter att den gamla hunden dött. Gör man det för att döva sorgen, för att fylla ut en tom plats, för att man alltid har haft hund?
 
Jag kan bara tala för mig själv.

Jag har aldrig skaffat mig en ny hund för att döva sorgen, utan helt enkelt för att jag saknar hundlivet och vänskapen mellan hund och ägare.

Den nya hunden kan ALDRIG ta den äldre hundens plats utan är helt enkelt en ny fmailjemedlem som är välkommen.
 
men kände du någon gång att du värderade den gamla högre eller att du, omedvetet, jämförde den gamla och den nya hunden?

Sen undrar jag också om köpte samma ras som den gamla eller om du köpte en helt annan.
 
Ingen av mina har dött ännu, men jag vil egentligen skaffa en ny fort. Har inte tänkt göra det eftersom jag inte vet om jag kan binda mej för så många nya år. Men jag tror inte jag kan leva utan hund! Det kommer at bli väldigt hårdt. Inte bara mister man sin bäste vän, men allt annat i vardagen ändras också... :cry:
 
För mig tog det 13 år att skaffa en ny hund.
Samma ras,men en jaktlabbe istället för en utställningsvariant. :smirk:

Jag har inte vågat skaffa någon ny,kännt som om jag skulle ha svikit min gamla om jag gjort det.(skitpuckat,jag vet)
Dessutom var jag rädd att jag inte skulle älska min nya lika mkt som min gamla.
Vilket inte stämmer..... :love:

Jag letade länge efter hunden för mig,lät det ta tid och fann henne till slut. :D
 
Det är ungefär 12 år sedan Zilla dog, men vi har ännu ingen ny hund. Jag skulle gärna skaffa en ny vovve, men helst inte exakt samma ras (hon var en Malinois). Men det är bara att inse att varken jag själv eller föräldrarna har tid med en hund längre! :crazy:

Jag hoppas kunna skaffa hund i framtiden dock. Helst när mina framtida barn är i samma ålder som jag var när vi fick Zilla (dvs 6-7 år). ;) Tills vidare klappar jag glatt alla hundar jag får och är med nöje hundvakt åt en del medan deras mattar tävlar! ;)
 
Jag har en tik som fick valpar för snart 8 mån sedan. Jag behöll en som jag tyvärr fick ta bort för 2 v. sedan pga av OCD. Planen är att "köpa" en till inom snar framtid. Om det blir om en månad eller om ett år spelar ingen roll. Jag älskar och saknar min valp enormt och ingen kan ersätta henne någonsin. Men jag mår bättre och det känns mer "helt" med att ha två hundar.
 
Jag har aldrig varit utan hund, utan oftast skaffat en ny medan den gamla varit kvar. Jag skulle dock aldrig skaffa samma ras två gånger efter varann.
För exakt tio år sedan tog vi bort vår tervtik henne saknar jag fortfarande kan komma på mig med att vissla "våra" signaler.
 
Nej jag har aldrig jämfört mina hundar, eller väderat den ena högre än den andra.

Det var inte samma ras, utan en helt annan
 

Liknande trådar

Övr. Hund University of Lincoln i Storbritannien har just nu en enkät uppe där de bl a vill ta reda på vilka faktorer som spelar in när folk köper...
Svar
1
· Visningar
455
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Klockan är inte ens 22, och det är kolsvart ute. Jag insåg att det bara är två veckor kvar, sedan kommer det vara solnedgång lagom tills...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 698
Senast: Therese1988
·
Hundträning Har en omplaceringstik 7 år som vi haft i ett år och hon har successivt börjat vakta sin mat. I början förekom inte detta beteende men...
2
Svar
20
· Visningar
2 268
Senast: dobbis
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 067
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp