Dressyrtävling & träning Hur rider du oliksidighet?

Blandrastik

Trådstartare
Nu ska vi inte dra alla valacker över en kam.. 🤣
Min är nog den petigaste gnälligaste häst man kan hitta!! Jag skämtar inte, han är ökänd i stallet..!.

Många av stona är snälla och tuffar på medan min SKRIKER aldrig i livet att jag kommer samarbeta förrän du skaffar mig en sadel jag gillar... Jag tror både en och två sadelprovare/sadelmakare har konstaterat att dom tycker min valack är onormal och konstig/knäpp...

Nu verkar jag äntligen ha hittat en sadel som duger och har nu fått en ny häst. Så nu kanske han blir den där dumsnälla valacken jag trodde jag köpte..😂😂 Fast det känns som för mycket klös under tårna för det...🙉
Sadel skall aldrig underskattas! Min sadel kommer hem i januari efter fjärde justeringen. Hoppas att den funkar den här gången. Så får vi hoppas på även ett dumsnällt sto.

Blandrastik

Trådstartare
Nu är det så mycket information i omlopp att du kanske redan skrivit detta men jag har missat det i så fall.
FÖRUTOM känslan i tygeln, hur är hästen sned?
Spårar den på rakt spår?
Spårar den på böjt spår? Till höger? Till vänster?
Böjer den sig jämnt genom kroppen åt båda håll?
Och kroppen igen, är den ”rak” upptill i kroppen när den spårar med hovarna? Lutar den sig åt något håll med kroppen även när hovarna spårar?
Finns det något ”hack” i hästens överlinje?
Går den av framför manken/bakom manken/i länden? Böjer den halsen och kroppen åt olika håll när du vill böja?
Går den ställa i nacken åt båda håll? Och om det inte går, är det i nacken eller höften som stoppet av ställning kommer tror du?

Börja rota i var den egentligen är sned, för det är knappast i munnen snedheten sitter.
Och kolla att du är rak med förstås :)
Som nämnt, jag har nog målat upp hästen som krockad sned kaross. Hon är oliksidig. Men gör hon något så släpper hon på höger sida. Blir det jobbigt kan hon släppa båda och gå i sjöhäst/superlåg form.
Den är fysiskt rak, den går att ställa åt båda håll, den finns inget hack. Att den inte är problem med munnen håller jag helt med om. Fysiskt är hon ganska "rotad" utan det är nog mest en pilotgrej.

Som nämnt, jag har nog målat upp hästen som krockad sned kaross. Hon är oliksidig. Men gör hon något så släpper hon på höger sida. Blir det jobbigt kan hon släppa båda och gå i sjöhäst/superlåg form.
Den är fysiskt rak, den går att ställa åt båda håll, den finns inget hack. Att den inte är problem med munnen håller jag helt med om. Fysiskt är hon ganska "rotad" utan det är nog mest en pilotgrej.
Lycka till framöver 😄

Jättesvårt med rakriktning bara över nätet men en kan väl säga som så att ojämnhet i tyglarna generellt beror på att hästen inte driver jämnt bak. (Jag förutsätter att du har koll på tänderna?) Tror det möjligtvis kan ha varit vad din första tränare menade, "Men hon menade att så fick jag bara rida på så skulle det lösa sig"... dvs att hästen kommer bli jämn bak med rätt träning och under den tiden får en hjälpa hästen så löser det sig i takt med styrka och rakriktning.

Generellt tycker jag såna här stelheter hjälps av att en först i framridningen hjälper hästen att mjuka upp bogarna, genom att göra ordentliga vändningar där hästen måste kliva över med ytterben och verkligen korsa benen. Dvs rid rakt fram, håll koll på yttersidan och vänd över ett fjärdedels varv med rak häst hela vägen. Typ bakdelsvändning med spikrak häst.

Vidare tänker jag ang dessa problem att om hästen ligger på i ena tygeln och är som ett kylskåp där, så har den inget eller dåligt stöd i motsatt sida. Du måste mao jämna ut stödet. Jag hade ställt hästen utåt i kylskåpssidan så pass mkt att du känner kontakt i tvättsvampsidan, men ändå noga med att du ej förböjer halsen. Om det så krävs att du tar ut handen en bit från halsen för att få till det - gör det.

Du måste sedan anpassa handen efter hur du rider, på böjt spår måste du alltså anpassa dig så att hästen kan forma sig efter spåret. Tex om du rider på en volt i "kylskåpsvarvet" så måste du på samma vis se till att du har kontakt i tvättsvampssidan. Och vice versa. Rider du på volt i tvättsvampsvarvet så måste du anpassa dig till det, halsen får ej bli förböjd oavsett varv och du måste anpassa din hand efter detta så att det ej uppstår förböjning. Hellre att hästen är rakställd i det varv som kräver det, än att den blir förböjd.

En annan sak som kan hjälpa en med rakriktning är att på volt och böjt spår, tänka på att leda ut den sidas bog som hästen gärna tränger in med. I ditt fall skulle jag tänka att i kylskåpsvarvet på böjt spår, leda tvättsvampssidans bog lite utåt för att hjälpa hästen att komma ut med den bogen och runda sig i kylskåpssidan (dvs inner). I motsatt varv har hästen en mer naturlig fallenhet för att hålla ut bogen, där måste du istället tänka tvärtom, att hålla hästen rakare så att du har koll på ytterbogen.

Krångligt? Japp. Framförallt över nätet.
Men bra förklarat! 👍

Det som du tar upp här, @Blandrastik , är ju ett väldigt vanligt problem men kanske också ett bekymmer som de flesta inte vill dela med sig av att man har, för då är man ju en dålig ryttare...:angel:. Jag kan lugnt säga att jag har samma bekymmer med min, dock åt andra hållet och vissa ridpass tänker jag: Men herregud! Nu har jag ridit i 45 min o hästen går SÄMRE än när jag började...:o. Men sen några månader tillbaka har jag slutat att dra täcket över huvudet i det läget, funderat mängder på hur jag sitter, när jag ger mina hjälper och HUR jag ger dom! Vilken löjlig skillnad det blev. Sitter betydligt bättre nu. Känner direkt när hon börjar släppa ett bakben eller tänker skjuta ut en bog och GÖR nåt åt det innan det händer. Aktiverar vänster bak om och om igen så hon bär jämnt på bägge bak. Ja, alla de utmärkta råden som du fått från här i tråden alltså och det funkar.

Jag tror man måste vara precis som du varit i den här tråden, @Blandrastik, ödmjuk och öppen för att man kanske inte kan allt utan behöver hjälp för att förstå det som ens tränare säger.

@_Taggis_ vilka fantastiskt bra beskrivningar av hjälpgivning du gett här! Stor eloge till dig! frågan är bara...på vilken nivå rider du när du "rider på riktigt"...:D:D

Vad gäller drivning med skänklarna så är tajming A och O. För att få igenom drivning med skänkeln måste du applicera skänkeln i det läge där hästens bakben är på väg uppåt/framåt, det är endast där du kan påverka att steget tar i mer framåt.
I skritt: Driv växelvis med skänkeln på det bakben som är på väg uppåt/framåt. Dvs du driver inte samtidigt med bägge skänklar utan du använder en i taget. Tänk att när hästens inner bog är på väg mot dig är inner bakben på väg upp, och vice versa med ytter.
I trav: Du driver på det bakben som är på väg upp när du sitter ner i lättridning (i nedsittning tänker du lättridning för att komma på rätt ben). Rent fysiskt kan du inte driva när du står upp, så det blir naturligt att göra det i sittmomentet. Om du vill komma åt inner bakben på volt kan du göra det genom att rida på fel sittben alt. ha en pisk i rätt hand som du kan dutta med när det bakbenet går upp/fram dvs har du pisken i innerhanden duttar du med den i samma ögonblick som du ställer dig upp om du sitter på rätt sittben.
I galopp: Du driver på inner bakben när hästens öron kommer mot dig, framdelen lättar och hästen lyfter inner bak. Du driver ytter bakben när du åker framåt i sadeln dvs när öronen går från dig och hästen tar upp ytter bak för att påbörja ett nytt språng.
Har jag förstått dig rätt att i lättridning trav (eftersom drivningen sker under nedsittningsfasen) så är det ytter bakben som jag kan driva eftersom det är på väg fram när jag ska ställa mig upp igen?

@Sar @Novali01 Tack för era fina kommentarer :o Har alltid tyckt att jag är kass på att förklara saker så att folk förstår...

Svar på din fråga @Novali01 - jag rider inte alls på nån vidare nivå. Jag har inget att rida på och har aldrig haft, om vi talar om tävlingsnivå, jag står kvar hemma med mina rehabhästar när andra avancerar vidare. Nu har jag inte häst alls längre av samma anledning men det hör till en annan tråd :angel:

Har jag förstått dig rätt att i lättridning trav (eftersom drivningen sker under nedsittningsfasen) så är det ytter bakben som jag kan driva eftersom det är på väg fram när jag ska ställa mig upp igen?
Precis.

Lifehack:
Vilket även betyder att i en sidvärtsrörelse måste du anpassa vilket sittben du rider på efter vilket bakben du vill påverka. Tänk följande: du kommer i trav lättridning i vänster varv och avser vända snett igenom med skänkelvikning på diagonalen. Du ska nu Inte sitta om innan du rider upp på diagonalen, du ska fortsätta rida på samma sittben tills dess att du flyttat hästen klart. Det är höger bak du vill påverka = du måste i sittmomentet vara där med din skänkel.( Hur ska hästen kunna flytta korrekt undan din ytterskänkel om du applicerar den när benet är i marken?)

Fö också en grej jag lärde mig först när jag slösat många år på att rida dåliga skänkelvikningar. Så bortkastad tid...

Nu har jag bara skumläst så jag har säkert missat någonting (och du är garanterat bättre än mig på att rida) men ändå. Om hästen är väldigt vek i en sida och stark i den andra så driver jag gärna ojämnt. Dvs driver mer på den veka sidan tills jag får mer kraft där.

Svar på din fråga @Novali01 - jag rider inte alls på nån vidare nivå. Jag har inget att rida på och har aldrig haft, om vi talar om tävlingsnivå, jag står kvar hemma med mina rehabhästar när andra avancerar vidare. Nu har jag inte häst alls längre av samma anledning men det hör till en annan tråd

Äsch det där stämmer ju inte, du har ju varit under bra tränare och då lär man sig mkt oavsett vilken nivå man råkat tävla på, eller inte tävla på!

Äsch det där stämmer ju inte, du har ju varit under bra tränare och då lär man sig mkt oavsett vilken nivå man råkat tävla på, eller inte tävla på!
Jaja, håller väl delvis med dig ;) Men det är frustrerande att det aldrig är nåt en fått praktisera offentligt sas. I vilket fall underlättar det ju om en har teorin bakom sig samt haft bra mentorer, det gör det lättare att hoppa in och stödrida andras hästar om än det aldrig kommer till att åka iväg och träna och vidareförkovra sig på det viset.

Spinner vidare lite på det här med oliksidighet (orkar inte starta ny tråd). Om man endast känner ena sittbenet, vad gör man för fel då? Testade att sätta mig på en mängd olika sätt i hoppsadeln idag och hur jag än gör känner jag inte höger sittben. Jag börjar misstänka att jag inte har nåt. :cautious:

Spinner vidare lite på det här med oliksidighet (orkar inte starta ny tråd). Om man endast känner ena sittbenet, vad gör man för fel då? Testade att sätta mig på en mängd olika sätt i hoppsadeln idag och hur jag än gör känner jag inte höger sittben. Jag börjar misstänka att jag inte har nåt. :cautious:
Gå till en kiropraktor. Känns det så brukar det finnas en låsning. Det är extremt sällan man i skelettet är så pass sned att det inte går att känna båda sittben.
Att inte åtgärda det är lite taskigt mot hästen om den ska krävas vara liksidig. :)

Gå till en kiropraktor. Känns det så brukar det finnas en låsning. Det är extremt sällan man i skelettet är så pass sned att det inte går att känna båda sittben.
Att inte åtgärda det är lite taskigt mot hästen om den ska krävas vara liksidig. :)
Nja, kruxet är att jag inte är sned. Var nyss på koll och allt var ok. Så därför tänker jag att det måste vara nåt jag gör i sadeln. Hästen är tack och lov väldigt rak och liksidig, om än inte 100 % såklart.

Nja, kruxet är att jag inte är sned. Var nyss på koll och allt var ok. Så därför tänker jag att det måste vara nåt jag gör i sadeln. Hästen är tack och lov väldigt rak och liksidig, om än inte 100 % såklart.
Var du hos just kiropraktor?

Du kan testa luta dig bakåt i sadeln rejält, ev också lyfta benen uppåt framåt ut från hästen. Då känner du dina sittben tydligare. Det brukar gå lättare att hitta dem sen.

Ligger du platt på golvet på rygg 15 min och slappnar av så kan en medhjälpare kolla om dina ben ser lika långa ut och om dina höftbenskammar ser ut att ligga likadant i höjd mot underlag och sas i höjd mot din längd.

@Sar @Novali01

Lifehack:
Vilket även betyder att i en sidvärtsrörelse måste du anpassa vilket sittben du rider på efter vilket bakben du vill påverka. Tänk följande: du kommer i trav lättridning i vänster varv och avser vända snett igenom med skänkelvikning på diagonalen. Du ska nu Inte sitta om innan du rider upp på diagonalen, du ska fortsätta rida på samma sittben tills dess att du flyttat hästen klart. Det är höger bak du vill påverka = du måste i sittmomentet vara där med din skänkel.( Hur ska hästen kunna flytta korrekt undan din ytterskänkel om du applicerar den när benet är i marken?)

Fö också en grej jag lärde mig först när jag slösat många år på att rida dåliga skänkelvikningar. Så bortkastad tid...
Ah, såklart. Jag tycker det är helt otroligt att jag, som tränat i så många år, aldrig har reflekterat över exakt när drivningen ska ske. Tack för din input, jag suger åt mig som en svamp!

@Sar @Novali01 Tack för era fina kommentarer :o Har alltid tyckt att jag är kass på att förklara saker så att folk förstår...

Svar på din fråga @Novali01 - jag rider inte alls på nån vidare nivå. Jag har inget att rida på och har aldrig haft, om vi talar om tävlingsnivå, jag står kvar hemma med mina rehabhästar när andra avancerar vidare. Nu har jag inte häst alls längre av samma anledning men det hör till en annan tråd :angel:

Precis.

Lifehack:

Precis! Fast på min häst som har jättelätt att gå åt sidan gör jag tvärt om för att få mer kraft och energi framåt, jag vill hellre påverka rakt fram liksom.

Ah, såklart. Jag tycker det är helt otroligt att jag, som tränat i så många år, aldrig har reflekterat över exakt när drivningen ska ske. Tack för din input, jag suger åt mig som en svamp!
Ja precis. En blir lite irriterad på att en inte kommit på detta tidigare, eftersom en förenklar ridningen en del. Det är liksom tillräckligt svårt ändå:p

• Gilla
Reactions: Sar
Precis! Fast på min häst som har jättelätt att gå åt sidan gör jag tvärt om för att få mer kraft och energi framåt, jag vill hellre påverka rakt fram liksom.
Min häst som jag tog bort nu senast, hade så lätt för sidvärts att det räckte med att jag tänkte åt sidan. Behövde inte alls nån hjälp med det. Där var det mer som du säger, jag fick lägga krutet på framåt istället för att inte få för mkt tvärning. Fö så lättriden häst i allt dressyrmässigt, en stor förlust 💔

Var nu igår och red en som är raka motsatsen, oerhört svårt att gå undan för skänkeln öht och ffa i trav. Där är det oerhört viktigt att hålla reda på när en applicerar skänkeln för att få ut nån effekt av den alls. Förstärker då skänkeln med en pisk enom att dutta pisken på stöveln i samma stund som skänkeln används. Det blir en bra förstärkning och motverkar ev kläm.

Blandrastik

Trådstartare
Det som du tar upp här, @Blandrastik , är ju ett väldigt vanligt problem men kanske också ett bekymmer som de flesta inte vill dela med sig av att man har, för då är man ju en dålig ryttare...:angel:. Jag kan lugnt säga att jag har samma bekymmer med min, dock åt andra hållet och vissa ridpass tänker jag: Men herregud! Nu har jag ridit i 45 min o hästen går SÄMRE än när jag började...:o. Men sen några månader tillbaka har jag slutat att dra täcket över huvudet i det läget, funderat mängder på hur jag sitter, när jag ger mina hjälper och HUR jag ger dom! Vilken löjlig skillnad det blev. Sitter betydligt bättre nu. Känner direkt när hon börjar släppa ett bakben eller tänker skjuta ut en bog och GÖR nåt åt det innan det händer. Aktiverar vänster bak om och om igen så hon bär jämnt på bägge bak. Ja, alla de utmärkta råden som du fått från här i tråden alltså och det funkar.

Jag tror man måste vara precis som du varit i den här tråden, @Blandrastik, ödmjuk och öppen för att man kanske inte kan allt utan behöver hjälp för att förstå det som ens tränare säger.

@_Taggis_ vilka fantastiskt bra beskrivningar av hjälpgivning du gett här! Stor eloge till dig! frågan är bara...på vilken nivå rider du när du "rider på riktigt"...:D:D
Tänkte bara göra en liten uppdate, också med tanke på vad @Novali01 skrev. Min sadel har kommit tillbaka efter fyra vändor till sadelmakare, jag har mer eller mindre ridit i hoppsadel av flatmodell i ett år.
Sen har jag bytt tränare som faktiskt hörde vad jag sa och inte körde sitt eget race. Hon har fokuserat på mig och i princip enbart mig. Hoppsadeln har nog hjälpt till att få min sits att liksom "lämna hästen". Plus att jag i min desperation gjort mindre och mindre, blivit lättare och lättare och lite framåtlutad i sitsen utan att tänka på det.
Så nog fokuserar jag enbart på mig själv, att min feta röv ska vara kvar i sadeln vid övergången, att inte underskänkeln ska åka bakåt. Att ha hästen framför mig och hör sen. Att bara hitta min egen balans, skita lite (eller mycket) i hästens. Det är inte hundra, men känslan är mycket bättre. Att jag kan göra övergången utan att hästen rullar ihop sig framför mig. Utan är kvar på tygeln.
Jag har också funderat mycket på det där men att man fixar med bett, styr med hästen hit och dit. Men det är lite för få tränare som fokuserar på skiten i sadeln. Tack alla för input och hjälp.

Har en av samma sort beträffande kylskåpssida :angel: (och om jag "tar" för mycket och försöker stretcha ut kylskåpssidan så försvinner mulen mot bringan och gömmer sig där under resten av passet så nej, det funkar inte)

Jag har fått leda ut med handen i "svampsidan" för att hitta kontakten nånstans där utanför hästkroppen och ganska mycket gasa för att få igång bak. Nu är det säkert ingen generallösning, men det har funkat för oss. En instruktör som står i mitten och har en långpisk i handen (har en ganska obrydd häst som då inte var så känslig för skänkeln) men den ingav någon sorts respekt och då kom hästen igång, i hela kroppen, och även höger bak.

Det finns säkert lika många anledningar till styva bogar, inaktiva bakben och vad det nu kan vara- som det finns hästar. Men för oss funkade det att få hjälp med drivningen från backen under en period.
Det är fortfarande lite kylskåpigt men det är bättre.

Just nu

Hästfolk

Hästvård

Träning

• Födda 2016

Utrustning

Hästavel

Tävlingsgrenar

Forumstatistik

Trådar
439 774
Medlemmar