Hur rider du oliksidighet?

Nu ska vi inte dra alla valacker över en kam.. đŸ€Ł
Min Àr nog den petigaste gnÀlligaste hÀst man kan hitta!! Jag skÀmtar inte, han Àr ökÀnd i stallet..!.

MÄnga av stona Àr snÀlla och tuffar pÄ medan min SKRIKER aldrig i livet att jag kommer samarbeta förrÀn du skaffar mig en sadel jag gillar... Jag tror bÄde en och tvÄ sadelprovare/sadelmakare har konstaterat att dom tycker min valack Àr onormal och konstig/knÀpp...

Nu verkar jag Ă€ntligen ha hittat en sadel som duger och har nu fĂ„tt en ny hĂ€st. SĂ„ nu kanske han blir den dĂ€r dumsnĂ€lla valacken jag trodde jag köpte..😂😂 Fast det kĂ€nns som för mycket klös under tĂ„rna för det...🙉
Sadel skall aldrig underskattas! Min sadel kommer hem i januari efter fjÀrde justeringen. Hoppas att den funkar den hÀr gÄngen. SÄ fÄr vi hoppas pÄ Àven ett dumsnÀllt sto.
 
Nu Àr det sÄ mycket information i omlopp att du kanske redan skrivit detta men jag har missat det i sÄ fall.
FÖRUTOM kĂ€nslan i tygeln, hur Ă€r hĂ€sten sned?
SpÄrar den pÄ rakt spÄr?
SpÄrar den pÄ böjt spÄr? Till höger? Till vÀnster?
Böjer den sig jÀmnt genom kroppen Ät bÄda hÄll?
Och kroppen igen, Ă€r den ”rak” upptill i kroppen nĂ€r den spĂ„rar med hovarna? Lutar den sig Ă„t nĂ„got hĂ„ll med kroppen Ă€ven nĂ€r hovarna spĂ„rar?
Finns det nĂ„got ”hack” i hĂ€stens överlinje?
GÄr den av framför manken/bakom manken/i lÀnden? Böjer den halsen och kroppen Ät olika hÄll nÀr du vill böja?
GÄr den stÀlla i nacken Ät bÄda hÄll? Och om det inte gÄr, Àr det i nacken eller höften som stoppet av stÀllning kommer tror du?

Börja rota i var den egentligen Àr sned, för det Àr knappast i munnen snedheten sitter.
Och kolla att du Àr rak med förstÄs :)
Som nÀmnt, jag har nog mÄlat upp hÀsten som krockad sned kaross. Hon Àr oliksidig. Men gör hon nÄgot sÄ slÀpper hon pÄ höger sida. Blir det jobbigt kan hon slÀppa bÄda och gÄ i sjöhÀst/superlÄg form.
Den Àr fysiskt rak, den gÄr att stÀlla Ät bÄda hÄll, den finns inget hack. Att den inte Àr problem med munnen hÄller jag helt med om. Fysiskt Àr hon ganska "rotad" utan det Àr nog mest en pilotgrej.
 
Som nÀmnt, jag har nog mÄlat upp hÀsten som krockad sned kaross. Hon Àr oliksidig. Men gör hon nÄgot sÄ slÀpper hon pÄ höger sida. Blir det jobbigt kan hon slÀppa bÄda och gÄ i sjöhÀst/superlÄg form.
Den Àr fysiskt rak, den gÄr att stÀlla Ät bÄda hÄll, den finns inget hack. Att den inte Àr problem med munnen hÄller jag helt med om. Fysiskt Àr hon ganska "rotad" utan det Àr nog mest en pilotgrej.

Lycka till framöver 😄
 
JÀttesvÄrt med rakriktning bara över nÀtet men en kan vÀl sÀga som sÄ att ojÀmnhet i tyglarna generellt beror pÄ att hÀsten inte driver jÀmnt bak. (Jag förutsÀtter att du har koll pÄ tÀnderna?) Tror det möjligtvis kan ha varit vad din första trÀnare menade, "Men hon menade att sÄ fick jag bara rida pÄ sÄ skulle det lösa sig"... dvs att hÀsten kommer bli jÀmn bak med rÀtt trÀning och under den tiden fÄr en hjÀlpa hÀsten sÄ löser det sig i takt med styrka och rakriktning.

Generellt tycker jag sÄna hÀr stelheter hjÀlps av att en först i framridningen hjÀlper hÀsten att mjuka upp bogarna, genom att göra ordentliga vÀndningar dÀr hÀsten mÄste kliva över med ytterben och verkligen korsa benen. Dvs rid rakt fram, hÄll koll pÄ yttersidan och vÀnd över ett fjÀrdedels varv med rak hÀst hela vÀgen. Typ bakdelsvÀndning med spikrak hÀst.

Vidare tÀnker jag ang dessa problem att om hÀsten ligger pÄ i ena tygeln och Àr som ett kylskÄp dÀr, sÄ har den inget eller dÄligt stöd i motsatt sida. Du mÄste mao jÀmna ut stödet. Jag hade stÀllt hÀsten utÄt i kylskÄpssidan sÄ pass mkt att du kÀnner kontakt i tvÀttsvampsidan, men ÀndÄ noga med att du ej förböjer halsen. Om det sÄ krÀvs att du tar ut handen en bit frÄn halsen för att fÄ till det - gör det.

Du mÄste sedan anpassa handen efter hur du rider, pÄ böjt spÄr mÄste du alltsÄ anpassa dig sÄ att hÀsten kan forma sig efter spÄret. Tex om du rider pÄ en volt i "kylskÄpsvarvet" sÄ mÄste du pÄ samma vis se till att du har kontakt i tvÀttsvampssidan. Och vice versa. Rider du pÄ volt i tvÀttsvampsvarvet sÄ mÄste du anpassa dig till det, halsen fÄr ej bli förböjd oavsett varv och du mÄste anpassa din hand efter detta sÄ att det ej uppstÄr förböjning. Hellre att hÀsten Àr rakstÀlld i det varv som krÀver det, Àn att den blir förböjd.

En annan sak som kan hjÀlpa en med rakriktning Àr att pÄ volt och böjt spÄr, tÀnka pÄ att leda ut den sidas bog som hÀsten gÀrna trÀnger in med. I ditt fall skulle jag tÀnka att i kylskÄpsvarvet pÄ böjt spÄr, leda tvÀttsvampssidans bog lite utÄt för att hjÀlpa hÀsten att komma ut med den bogen och runda sig i kylskÄpssidan (dvs inner). I motsatt varv har hÀsten en mer naturlig fallenhet för att hÄlla ut bogen, dÀr mÄste du istÀllet tÀnka tvÀrtom, att hÄlla hÀsten rakare sÄ att du har koll pÄ ytterbogen.

KrÄngligt? Japp. Framförallt över nÀtet.
Men bra förklarat! 👍
 
Det som du tar upp hĂ€r, @Blandrastik , Ă€r ju ett vĂ€ldigt vanligt problem men kanske ocksĂ„ ett bekymmer som de flesta inte vill dela med sig av att man har, för dĂ„ Ă€r man ju en dĂ„lig ryttare...:angel:. Jag kan lugnt sĂ€ga att jag har samma bekymmer med min, dock Ă„t andra hĂ„llet och vissa ridpass tĂ€nker jag: Men herregud! Nu har jag ridit i 45 min o hĂ€sten gĂ„r SÄMRE Ă€n nĂ€r jag började...:o. Men sen nĂ„gra mĂ„nader tillbaka har jag slutat att dra tĂ€cket över huvudet i det lĂ€get, funderat mĂ€ngder pĂ„ hur jag sitter, nĂ€r jag ger mina hjĂ€lper och HUR jag ger dom! Vilken löjlig skillnad det blev. Sitter betydligt bĂ€ttre nu. KĂ€nner direkt nĂ€r hon börjar slĂ€ppa ett bakben eller tĂ€nker skjuta ut en bog och GÖR nĂ„t Ă„t det innan det hĂ€nder. Aktiverar vĂ€nster bak om och om igen sĂ„ hon bĂ€r jĂ€mnt pĂ„ bĂ€gge bak. Ja, alla de utmĂ€rkta rĂ„den som du fĂ„tt frĂ„n hĂ€r i trĂ„den alltsĂ„ och det funkar.

Jag tror man mÄste vara precis som du varit i den hÀr trÄden, @Blandrastik, ödmjuk och öppen för att man kanske inte kan allt utan behöver hjÀlp för att förstÄ det som ens trÀnare sÀger.

@_Taggis_ vilka fantastiskt bra beskrivningar av hjÀlpgivning du gett hÀr! Stor eloge till dig! frÄgan Àr bara...pÄ vilken nivÄ rider du nÀr du "rider pÄ riktigt"...:D:D
 
Vad gÀller drivning med skÀnklarna sÄ Àr tajming A och O. För att fÄ igenom drivning med skÀnkeln mÄste du applicera skÀnkeln i det lÀge dÀr hÀstens bakben Àr pÄ vÀg uppÄt/framÄt, det Àr endast dÀr du kan pÄverka att steget tar i mer framÄt.
I skritt: Driv vÀxelvis med skÀnkeln pÄ det bakben som Àr pÄ vÀg uppÄt/framÄt. Dvs du driver inte samtidigt med bÀgge skÀnklar utan du anvÀnder en i taget. TÀnk att nÀr hÀstens inner bog Àr pÄ vÀg mot dig Àr inner bakben pÄ vÀg upp, och vice versa med ytter.
I trav: Du driver pÄ det bakben som Àr pÄ vÀg upp nÀr du sitter ner i lÀttridning (i nedsittning tÀnker du lÀttridning för att komma pÄ rÀtt ben). Rent fysiskt kan du inte driva nÀr du stÄr upp, sÄ det blir naturligt att göra det i sittmomentet. Om du vill komma Ät inner bakben pÄ volt kan du göra det genom att rida pÄ fel sittben alt. ha en pisk i rÀtt hand som du kan dutta med nÀr det bakbenet gÄr upp/fram dvs har du pisken i innerhanden duttar du med den i samma ögonblick som du stÀller dig upp om du sitter pÄ rÀtt sittben.
I galopp: Du driver pÄ inner bakben nÀr hÀstens öron kommer mot dig, framdelen lÀttar och hÀsten lyfter inner bak. Du driver ytter bakben nÀr du Äker framÄt i sadeln dvs nÀr öronen gÄr frÄn dig och hÀsten tar upp ytter bak för att pÄbörja ett nytt sprÄng.

Har jag förstÄtt dig rÀtt att i lÀttridning trav (eftersom drivningen sker under nedsittningsfasen) sÄ Àr det ytter bakben som jag kan driva eftersom det Àr pÄ vÀg fram nÀr jag ska stÀlla mig upp igen?
 
@Sar @Novali01 Tack för era fina kommentarer :o Har alltid tyckt att jag Àr kass pÄ att förklara saker sÄ att folk förstÄr...

Svar pÄ din frÄga @Novali01 - jag rider inte alls pÄ nÄn vidare nivÄ. Jag har inget att rida pÄ och har aldrig haft, om vi talar om tÀvlingsnivÄ, jag stÄr kvar hemma med mina rehabhÀstar nÀr andra avancerar vidare. Nu har jag inte hÀst alls lÀngre av samma anledning men det hör till en annan trÄd :angel:

Har jag förstÄtt dig rÀtt att i lÀttridning trav (eftersom drivningen sker under nedsittningsfasen) sÄ Àr det ytter bakben som jag kan driva eftersom det Àr pÄ vÀg fram nÀr jag ska stÀlla mig upp igen?

Precis.

Lifehack:
Vilket Àven betyder att i en sidvÀrtsrörelse mÄste du anpassa vilket sittben du rider pÄ efter vilket bakben du vill pÄverka. TÀnk följande: du kommer i trav lÀttridning i vÀnster varv och avser vÀnda snett igenom med skÀnkelvikning pÄ diagonalen. Du ska nu Inte sitta om innan du rider upp pÄ diagonalen, du ska fortsÀtta rida pÄ samma sittben tills dess att du flyttat hÀsten klart. Det Àr höger bak du vill pÄverka = du mÄste i sittmomentet vara dÀr med din skÀnkel.( Hur ska hÀsten kunna flytta korrekt undan din ytterskÀnkel om du applicerar den nÀr benet Àr i marken?)

Fö ocksÄ en grej jag lÀrde mig först nÀr jag slösat mÄnga Är pÄ att rida dÄliga skÀnkelvikningar. SÄ bortkastad tid...
 
Som nÀmnt, jag har nog mÄlat upp hÀsten som krockad sned kaross. Hon Àr oliksidig. Men gör hon nÄgot sÄ slÀpper hon pÄ höger sida. Blir det jobbigt kan hon slÀppa bÄda och gÄ i sjöhÀst/superlÄg form.
Den Àr fysiskt rak, den gÄr att stÀlla Ät bÄda hÄll, den finns inget hack. Att den inte Àr problem med munnen hÄller jag helt med om. Fysiskt Àr hon ganska "rotad" utan det Àr nog mest en pilotgrej.
Nu har jag bara skumlÀst sÄ jag har sÀkert missat nÄgonting (och du Àr garanterat bÀttre Àn mig pÄ att rida) men ÀndÄ. Om hÀsten Àr vÀldigt vek i en sida och stark i den andra sÄ driver jag gÀrna ojÀmnt. Dvs driver mer pÄ den veka sidan tills jag fÄr mer kraft dÀr.
 
Svar pÄ din frÄga @Novali01 - jag rider inte alls pÄ nÄn vidare nivÄ. Jag har inget att rida pÄ och har aldrig haft, om vi talar om tÀvlingsnivÄ, jag stÄr kvar hemma med mina rehabhÀstar nÀr andra avancerar vidare. Nu har jag inte hÀst alls lÀngre av samma anledning men det hör till en annan trÄd


Äsch det dĂ€r stĂ€mmer ju inte, du har ju varit under bra trĂ€nare och dĂ„ lĂ€r man sig mkt oavsett vilken nivĂ„ man rĂ„kat tĂ€vla pĂ„, eller inte tĂ€vla pĂ„!
 
Äsch det dĂ€r stĂ€mmer ju inte, du har ju varit under bra trĂ€nare och dĂ„ lĂ€r man sig mkt oavsett vilken nivĂ„ man rĂ„kat tĂ€vla pĂ„, eller inte tĂ€vla pĂ„!

Jaja, hÄller vÀl delvis med dig ;) Men det Àr frustrerande att det aldrig Àr nÄt en fÄtt praktisera offentligt sas. I vilket fall underlÀttar det ju om en har teorin bakom sig samt haft bra mentorer, det gör det lÀttare att hoppa in och stödrida andras hÀstar om Àn det aldrig kommer till att Äka ivÀg och trÀna och vidareförkovra sig pÄ det viset.
 
Spinner vidare lite pÄ det hÀr med oliksidighet (orkar inte starta ny trÄd). Om man endast kÀnner ena sittbenet, vad gör man för fel dÄ? Testade att sÀtta mig pÄ en mÀngd olika sÀtt i hoppsadeln idag och hur jag Àn gör kÀnner jag inte höger sittben. Jag börjar misstÀnka att jag inte har nÄt. :cautious:
 
Spinner vidare lite pÄ det hÀr med oliksidighet (orkar inte starta ny trÄd). Om man endast kÀnner ena sittbenet, vad gör man för fel dÄ? Testade att sÀtta mig pÄ en mÀngd olika sÀtt i hoppsadeln idag och hur jag Àn gör kÀnner jag inte höger sittben. Jag börjar misstÀnka att jag inte har nÄt. :cautious:

GÄ till en kiropraktor. KÀnns det sÄ brukar det finnas en lÄsning. Det Àr extremt sÀllan man i skelettet Àr sÄ pass sned att det inte gÄr att kÀnna bÄda sittben.
Att inte ÄtgÀrda det Àr lite taskigt mot hÀsten om den ska krÀvas vara liksidig. :)
 
GÄ till en kiropraktor. KÀnns det sÄ brukar det finnas en lÄsning. Det Àr extremt sÀllan man i skelettet Àr sÄ pass sned att det inte gÄr att kÀnna bÄda sittben.
Att inte ÄtgÀrda det Àr lite taskigt mot hÀsten om den ska krÀvas vara liksidig. :)

Nja, kruxet Àr att jag inte Àr sned. Var nyss pÄ koll och allt var ok. SÄ dÀrför tÀnker jag att det mÄste vara nÄt jag gör i sadeln. HÀsten Àr tack och lov vÀldigt rak och liksidig, om Àn inte 100 % sÄklart.
 
Nja, kruxet Àr att jag inte Àr sned. Var nyss pÄ koll och allt var ok. SÄ dÀrför tÀnker jag att det mÄste vara nÄt jag gör i sadeln. HÀsten Àr tack och lov vÀldigt rak och liksidig, om Àn inte 100 % sÄklart.

Var du hos just kiropraktor?

Du kan testa luta dig bakÄt i sadeln rejÀlt, ev ocksÄ lyfta benen uppÄt framÄt ut frÄn hÀsten. DÄ kÀnner du dina sittben tydligare. Det brukar gÄ lÀttare att hitta dem sen.

Ligger du platt pÄ golvet pÄ rygg 15 min och slappnar av sÄ kan en medhjÀlpare kolla om dina ben ser lika lÄnga ut och om dina höftbenskammar ser ut att ligga likadant i höjd mot underlag och sas i höjd mot din lÀngd.
 
@Sar @Novali01

Lifehack:
Vilket Àven betyder att i en sidvÀrtsrörelse mÄste du anpassa vilket sittben du rider pÄ efter vilket bakben du vill pÄverka. TÀnk följande: du kommer i trav lÀttridning i vÀnster varv och avser vÀnda snett igenom med skÀnkelvikning pÄ diagonalen. Du ska nu Inte sitta om innan du rider upp pÄ diagonalen, du ska fortsÀtta rida pÄ samma sittben tills dess att du flyttat hÀsten klart. Det Àr höger bak du vill pÄverka = du mÄste i sittmomentet vara dÀr med din skÀnkel.( Hur ska hÀsten kunna flytta korrekt undan din ytterskÀnkel om du applicerar den nÀr benet Àr i marken?)

Fö ocksÄ en grej jag lÀrde mig först nÀr jag slösat mÄnga Är pÄ att rida dÄliga skÀnkelvikningar. SÄ bortkastad tid...

Ah, sÄklart. Jag tycker det Àr helt otroligt att jag, som trÀnat i sÄ mÄnga Är, aldrig har reflekterat över exakt nÀr drivningen ska ske. Tack för din input, jag suger Ät mig som en svamp!
 
@Sar @Novali01 Tack för era fina kommentarer :o Har alltid tyckt att jag Àr kass pÄ att förklara saker sÄ att folk förstÄr...

Svar pÄ din frÄga @Novali01 - jag rider inte alls pÄ nÄn vidare nivÄ. Jag har inget att rida pÄ och har aldrig haft, om vi talar om tÀvlingsnivÄ, jag stÄr kvar hemma med mina rehabhÀstar nÀr andra avancerar vidare. Nu har jag inte hÀst alls lÀngre av samma anledning men det hör till en annan trÄd :angel:



Precis.

Lifehack:
Vilket Àven betyder att i en sidvÀrtsrörelse mÄste du anpassa vilket sittben du rider pÄ efter vilket bakben du vill pÄverka. TÀnk följande: du kommer i trav lÀttridning i vÀnster varv och avser vÀnda snett igenom med skÀnkelvikning pÄ diagonalen. Du ska nu Inte sitta om innan du rider upp pÄ diagonalen, du ska fortsÀtta rida pÄ samma sittben tills dess att du flyttat hÀsten klart. Det Àr höger bak du vill pÄverka = du mÄste i sittmomentet vara dÀr med din skÀnkel.( Hur ska hÀsten kunna flytta korrekt undan din ytterskÀnkel om du applicerar den nÀr benet Àr i marken?)

Fö ocksÄ en grej jag lÀrde mig först nÀr jag slösat mÄnga Är pÄ att rida dÄliga skÀnkelvikningar. SÄ bortkastad tid...
Precis! Fast pÄ min hÀst som har jÀttelÀtt att gÄ Ät sidan gör jag tvÀrt om för att fÄ mer kraft och energi framÄt, jag vill hellre pÄverka rakt fram liksom.
 
Ah, sÄklart. Jag tycker det Àr helt otroligt att jag, som trÀnat i sÄ mÄnga Är, aldrig har reflekterat över exakt nÀr drivningen ska ske. Tack för din input, jag suger Ät mig som en svamp!

Ja precis. En blir lite irriterad pÄ att en inte kommit pÄ detta tidigare, eftersom en förenklar ridningen en del. Det Àr liksom tillrÀckligt svÄrt ÀndÄ:p
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Precis! Fast pÄ min hÀst som har jÀttelÀtt att gÄ Ät sidan gör jag tvÀrt om för att fÄ mer kraft och energi framÄt, jag vill hellre pÄverka rakt fram liksom.

Min hĂ€st som jag tog bort nu senast, hade sĂ„ lĂ€tt för sidvĂ€rts att det rĂ€ckte med att jag tĂ€nkte Ă„t sidan. Behövde inte alls nĂ„n hjĂ€lp med det. DĂ€r var det mer som du sĂ€ger, jag fick lĂ€gga krutet pĂ„ framĂ„t istĂ€llet för att inte fĂ„ för mkt tvĂ€rning. Fö sĂ„ lĂ€ttriden hĂ€st i allt dressyrmĂ€ssigt, en stor förlust 💔

Var nu igÄr och red en som Àr raka motsatsen, oerhört svÄrt att gÄ undan för skÀnkeln öht och ffa i trav. DÀr Àr det oerhört viktigt att hÄlla reda pÄ nÀr en applicerar skÀnkeln för att fÄ ut nÄn effekt av den alls. FörstÀrker dÄ skÀnkeln med en pisk enom att dutta pisken pÄ stöveln i samma stund som skÀnkeln anvÀnds. Det blir en bra förstÀrkning och motverkar ev klÀm.
 
Det som du tar upp hĂ€r, @Blandrastik , Ă€r ju ett vĂ€ldigt vanligt problem men kanske ocksĂ„ ett bekymmer som de flesta inte vill dela med sig av att man har, för dĂ„ Ă€r man ju en dĂ„lig ryttare...:angel:. Jag kan lugnt sĂ€ga att jag har samma bekymmer med min, dock Ă„t andra hĂ„llet och vissa ridpass tĂ€nker jag: Men herregud! Nu har jag ridit i 45 min o hĂ€sten gĂ„r SÄMRE Ă€n nĂ€r jag började...:o. Men sen nĂ„gra mĂ„nader tillbaka har jag slutat att dra tĂ€cket över huvudet i det lĂ€get, funderat mĂ€ngder pĂ„ hur jag sitter, nĂ€r jag ger mina hjĂ€lper och HUR jag ger dom! Vilken löjlig skillnad det blev. Sitter betydligt bĂ€ttre nu. KĂ€nner direkt nĂ€r hon börjar slĂ€ppa ett bakben eller tĂ€nker skjuta ut en bog och GÖR nĂ„t Ă„t det innan det hĂ€nder. Aktiverar vĂ€nster bak om och om igen sĂ„ hon bĂ€r jĂ€mnt pĂ„ bĂ€gge bak. Ja, alla de utmĂ€rkta rĂ„den som du fĂ„tt frĂ„n hĂ€r i trĂ„den alltsĂ„ och det funkar.

Jag tror man mÄste vara precis som du varit i den hÀr trÄden, @Blandrastik, ödmjuk och öppen för att man kanske inte kan allt utan behöver hjÀlp för att förstÄ det som ens trÀnare sÀger.

@_Taggis_ vilka fantastiskt bra beskrivningar av hjÀlpgivning du gett hÀr! Stor eloge till dig! frÄgan Àr bara...pÄ vilken nivÄ rider du nÀr du "rider pÄ riktigt"...:D:D
TÀnkte bara göra en liten uppdate, ocksÄ med tanke pÄ vad @Novali01 skrev. Min sadel har kommit tillbaka efter fyra vÀndor till sadelmakare, jag har mer eller mindre ridit i hoppsadel av flatmodell i ett Är.
Sen har jag bytt trÀnare som faktiskt hörde vad jag sa och inte körde sitt eget race. Hon har fokuserat pÄ mig och i princip enbart mig. Hoppsadeln har nog hjÀlpt till att fÄ min sits att liksom "lÀmna hÀsten". Plus att jag i min desperation gjort mindre och mindre, blivit lÀttare och lÀttare och lite framÄtlutad i sitsen utan att tÀnka pÄ det.
SÄ nog fokuserar jag enbart pÄ mig sjÀlv, att min feta röv ska vara kvar i sadeln vid övergÄngen, att inte underskÀnkeln ska Äka bakÄt. Att ha hÀsten framför mig och hör sen. Att bara hitta min egen balans, skita lite (eller mycket) i hÀstens. Det Àr inte hundra, men kÀnslan Àr mycket bÀttre. Att jag kan göra övergÄngen utan att hÀsten rullar ihop sig framför mig. Utan Àr kvar pÄ tygeln.
Jag har ocksÄ funderat mycket pÄ det dÀr men att man fixar med bett, styr med hÀsten hit och dit. Men det Àr lite för fÄ trÀnare som fokuserar pÄ skiten i sadeln. Tack alla för input och hjÀlp.
 
Har en av samma sort betrÀffande kylskÄpssida :angel: (och om jag "tar" för mycket och försöker stretcha ut kylskÄpssidan sÄ försvinner mulen mot bringan och gömmer sig dÀr under resten av passet sÄ nej, det funkar inte)

Jag har fÄtt leda ut med handen i "svampsidan" för att hitta kontakten nÄnstans dÀr utanför hÀstkroppen och ganska mycket gasa för att fÄ igÄng bak. Nu Àr det sÀkert ingen generallösning, men det har funkat för oss. En instruktör som stÄr i mitten och har en lÄngpisk i handen (har en ganska obrydd hÀst som dÄ inte var sÄ kÀnslig för skÀnkeln) men den ingav nÄgon sorts respekt och dÄ kom hÀsten igÄng, i hela kroppen, och Àven höger bak.

Det finns sÀkert lika mÄnga anledningar till styva bogar, inaktiva bakben och vad det nu kan vara- som det finns hÀstar. Men för oss funkade det att fÄ hjÀlp med drivningen frÄn backen under en period.
Det Àr fortfarande lite kylskÄpigt men det Àr bÀttre.
 

Liknande trÄdar

HÀstmÀnniskan Hej! Jag har köpt en supersnÀll 7 Äring för 2 veckor sedan (24/8). 7 Är, valack och importerad frÄn Holland som 5 Äring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
HÀstvÄrd FörlÄt för novell. Jag brukar inte rÄdfrÄga om sÄnt hÀr över nÀtet men jag har stora problem med min ponny och vet inte lÀngre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 602
Dressyr HÀsten jag rider tar fint stöd pÄ yttertygeln i vÀnster varv, men jag har samma stöd i vÀnster varv - men dÄ pÄ innertygeln som ni...
Svar
16
· Visningar
3 180
Senast: Ray
·
AnlÀggning HEJ! AlltsÄ, typ det mest otroliga som kan hÀnda kommer ske. pÄ fredag fÄr vi tilltrÀde till vÄrat nya hus! jaha tÀnker ni sÀkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 740
Senast: shia
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

  • Artroskopi Ă€ldre hĂ€st
  • Födda 2022
  • MĂ€ngd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp