Hur rider du oliksidighet?

Men hur gör du?

Jag hade nog böjt i kylskåpssidan. En tränare sa en gång till mig att man ska börja med den sida som hästen har jobbigt med. Det för att man tenderar att hänga kvar i det varv man började med längre än man gör i det varv man sedan byter till. Jag har kommit fram till att det stämmer för mig och försöker numer alltså börja med det jobbiga.

Jag hade ridit mycket cirklar, slalom och kontraställning tror jag för att komma till rätta med det som upplevs stelt.
 
Jag hade nog böjt i kylskåpssidan. En tränare sa en gång till mig att man ska börja med den sida som hästen har jobbigt med. Det för att man tenderar att hänga kvar i det varv man började med längre än man gör i det varv man sedan byter till. Jag har kommit fram till att det stämmer för mig och försöker numer alltså börja med det jobbiga.

Jag hade ridit mycket cirklar, slalom och kontraställning tror jag för att komma till rätta med det som upplevs stelt.

Ett tillägg efter att ha ridit ett pass, om hästen har huvudet åt säg vänster och höger bog då drar iväg åt höger så böjer jag åt höger och petar samtidigt tillbaka bogen med min skänkel. Lite samma princip som när man rider slalom böjd åt samma håll hela tiden så att varannan rids kontraställd.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 602
Dressyr Hästen jag rider tar fint stöd på yttertygeln i vänster varv, men jag har samma stöd i vänster varv - men då på innertygeln som ni...
Svar
16
· Visningar
3 180
Senast: Ray
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 740
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp