Hur rider du oliksidighet?

Jag brukar först i halt kolla om det finns en ärlig eftergift för båda tyglarna, eller om de håller emot eller släpper kontakten. Jag gör ledande tygeltag i en tygel i taget och vill då att de ska böja på hela halsen, hela vägen från manke till nacke, för att följa med bettet. Vill den börja gå håller jag kvar den med skänkeln och ev. bromsar med andra tygeln. Den ska inte hålla emot, men inte heller släppa och ta tillbaka huvudet så fort jag slutar ta ut tygeln. Så lätt kontakt som möjligt i motsatt tygel, men viktigast att hästen är bekväm med den.
Det är liite det här som jag känner blir mitt problem. Jag hade en tränare som instruerade just på det här sättet, att flexa hästen med ledande tygeltag och att använda en vägg. Efter två minuter hade jag en häst som hade totalt släppt kontakten i båda tyglarna och gick med mulen mellan framknäna. Det var f*n mig lögn att få ut halsen och få kontakt. Jag tror jag gjorde 200 upplyftande tygeltag. Då kontrade den instruktören med "hon är inte stark nog". Nähä? Hon fick vara kvar därnere. Men hur länge ska hon få vara där då? Kommer hon upp av sig själv? Under tiden så rider jag och rider och rider... ah du fattar.
Sen är det ingen ovana, hon har alltid varit så här. Inriden sent, som femåring.
 
Samtidigt , utifrån diskussionen så precis som du själv varit inne på ang tränarhjälp osv, så denna beskrivning blir nog enligt mig total överkurs för en ryttare som inte riktigt kan /lärt sig känna. Då går det inte att bli för teknisk .

Ridning är svårt - men det är ju samtidigt tjusningen när man ägnar sig åt dressyr 😄
Men just balansen teknik och känsla är vitalt för alla ryttare . Det krävs att man som vanlig hobbyryttare ffa har hjälp av en duktig tränare för att komma framåt och verkligen kunna utveckla både sig själv och sin häst mellan själva träningarna för tränare !
Just den balansen mellan ”tekniskt” tänkande och känsla, är vital för alla ryttare - även på högre nivå.

En mer basic ryttare har begränsningar ang att tänka alltför tekniskt pga brist på erf och utbildning. Det är viktigt då att inte fastna i för mycket tekniskt - samtidigt som att den komponenten givetvis behöver finnas med.
Jag förstår Mackans tanke om överkurs. Men jag tycker @_Taggis_ har en viktig poäng. Om man sen inte fattar är det ju en sak. Men jag håller helt med om att ridning är känsla. Jag har inte tänkt så mycket på exakt hur jag driver, alltså mot vilket bakben, mer än i skritt.
Tant Blandrastik har ridit några MSVB, ridit in en femtontal hästar, om det nu spelar nån roll. :)
 
Jag hade sett till att få hästen runt min innerskänkel, vänster i detta fall. Med skänkelns hjälp forma och flytta bort från vänsterskänkeln. Erbjuda kontakt på höger, ta och lätta i vänster tygel.

Aldrig dra i den stumma tygeln, det man vill göra med handen får man göra med skänkeln istället. Typ.
Så är jag lärd att rida i grunden. Men jag känner bara att jag inte riktigt kommer i mål med hennes lösgjordhet.
 
Jag rider en häst som gärna är kylskåp i vänster.
Och håller man i höger hamnar huvudet på sned. Allt tygeltänk sabbar för mig. Det som funkar är att lyfta blicken och känna att jag är mitt på hästen och rätta in hästen mitt under mig.
Blicken upp gör att jag slutar titta på nacken och ställning och ratta runt. Och kommer ihåg att känna hela hästen istället för hur det är i handen.
När det fungerar att rida runt i båda varv utan att tappa den liksom grundläggande rakheten kan jag jobba mer med typ skolor etc men försiktigt för om jag kräver för mycket så hamnar vi tillbaka i "diket" eftersom det är ett rätt invänt försvar när hästen känner sig obekväm.
 
Det är liite det här som jag känner blir mitt problem. Jag hade en tränare som instruerade just på det här sättet, att flexa hästen med ledande tygeltag och att använda en vägg. Efter två minuter hade jag en häst som hade totalt släppt kontakten i båda tyglarna och gick med mulen mellan framknäna. Det var f*n mig lögn att få ut halsen och få kontakt. Jag tror jag gjorde 200 upplyftande tygeltag. Då kontrade den instruktören med "hon är inte stark nog". Nähä? Hon fick vara kvar därnere. Men hur länge ska hon få vara där då? Kommer hon upp av sig själv? Under tiden så rider jag och rider och rider... ah du fattar.
Sen är det ingen ovana, hon har alltid varit så här. Inriden sent, som femåring.
Har du kollat sadeln? Min har ju haft problem med sadlar länge men vi har trott att det varit fysiska fel sas och felsökt utan resultat. Nu när han har en sadel som han gillar så märks snedheten inte alls lika mycket.🤔 Bara en tanke för även om sadeln ser ut att ligga bra kanske inte hästen håller med. Min höll ju inte med dom flertalet sadelinpassare som vi provade..
 
@Blandrastik @_Taggis_ jag kan givetvis inte, lika lite som någon annan, bedöma TS färdigheter/kunskaper som ryttare . Så jag har bara utgått från frågeställningarna och den problematik som uttryckts 👍😄
 
Du har inte funderat på att sätt upp en skicklig ryttare som kan ta igenom problemet och hjälpa dig att stärka och utbilda hästen?
Jo. Men jag vet inte vem, jag har ingen på hemmaplan direkt. Funderar på att be nya tränaren sitta upp.
Sen är jag inte säker på att det är ett så stort problem, utan mer att det är få hästar som verkligen är lösgjorda och liksidiga. Jag tror liksidighet och lösgjordhet är ett ständigt pågående arbete.
 
Har du kollat sadeln? Min har ju haft problem med sadlar länge men vi har trott att det varit fysiska fel sas och felsökt utan resultat. Nu när han har en sadel som han gillar så märks snedheten inte alls lika mycket.🤔 Bara en tanke för även om sadeln ser ut att ligga bra kanske inte hästen håller med. Min höll ju inte med dom flertalet sadelinpassare som vi provade..
Sadeln är nästan värd en tråd i sig. För att göra en lång historia kort så är min sadeln hos sadelmakare för tredje gången (gillt?) Så visst längtar jag efter den och att få rida ordentligt, sitter just nu i min flat-back, även om den funkar så klart det påverkar. Så låt mig återkomma om det.
Sen vet jag inte om hon direkt är mer eller mindre sned än någon annan häst som är "vänsterhovad". Hon släpper höger, det tycker jag ganska många hästar gör. Sen är mitt problem att jag inte riktigt är hundra nöjd på framstegen vi gör i vår jakt på lösgjordhet.
 
Sadeln är nästan värd en tråd i sig. För att göra en lång historia kort så är min sadeln hos sadelmakare för tredje gången (gillt?) Så visst längtar jag efter den och att få rida ordentligt, sitter just nu i min flat-back, även om den funkar så klart det påverkar. Så låt mig återkomma om det.
Sen vet jag inte om hon direkt är mer eller mindre sned än någon annan häst som är "vänsterhovad". Hon släpper höger, det tycker jag ganska många hästar gör. Sen är mitt problem att jag inte riktigt är hundra nöjd på framstegen vi gör i vår jakt på lösgjordhet.

Har du haft någon bra kiropraktor på hästen?
Är munnen fixad? Kan du röra hennes underkäke liksidigt om du står framför med en hand om underkäken och en om överkäken genom att dra underkäken i sidled med stängd mun?
Det ska gå liksidigt ca 4 cm.

Är du rak i kroppen?

Det går ju att ge ryttaren en enklare uppgift i många fall genom att checka vissa saker utanför ridningen.
 
Sen vet jag inte om hon direkt är mer eller mindre sned än någon annan häst som är "vänsterhovad". Hon släpper höger, det tycker jag ganska många hästar gör. Sen är mitt problem att jag inte riktigt är hundra nöjd på framstegen vi gör i vår jakt på lösgjordhet.

Där har du en poäng. Arbetet som ryttare är att hela livet jobba på liksidighet, lösgjordhet och rakriktning. Det är ett ständigt pågående arbete. Det förutsätter dock en ryttare som känner och gör sig medveten om ojämnheterna för att kunna ta itu med dem.
Inga hästar, eller ryttare, är felfria på de punkterna. Men en kan ofta förundras över hur de hästar som ej rids med detta i fokus, kan hålla för ridning. Jag blir alltid lika förvånad när en sitter upp på en otroligt skev häst som ändå ridits länge och regelbundet på sina snedheter. Jag antar att de är hela för att de dels inte ägs av mig och dels för att de sällan kollas upp så att motsatsen kan bevisas, ffa det första (nej jag är inte bitter...eh...).
 
Har du haft någon bra kiropraktor på hästen?
Är munnen fixad? Kan du röra hennes underkäke liksidigt om du står framför med en hand om underkäken och en om överkäken genom att dra underkäken i sidled med stängd mun?
Det ska gå liksidigt ca 4 cm.

Är du rak i kroppen?

Det går ju att ge ryttaren en enklare uppgift i många fall genom att checka vissa saker utanför ridningen.
Jag har en fantastisk veterinär, som är tandläkarutbildad och även utbildad inom kiropraktik. Jag åker till henne regelbundet. Hade hästen varit onormalt sned hade hon nämnt det. Tömkör även regelbundet, sist jag gick tömköringskurs så pratade vi om oliksidighet. Tror även Anders som hade kursen hade nämnt om hon var onormalt sned. Hon är klart lättare att tömköra än att rida.
Du har skrivit tidigare om det där med käken, provade då, jag har nog inte rätta knycken, men nog går underkäken att flytta i sidled. Om det är 4 cm åt båda håll låter jag vara osagt. :)
 
ffa det första (nej jag är inte bitter...eh...).
Såja, såja! :)
Jag tror det är få förunnat att rida en helt lösgjord häst. Därför blir jag liiite förvånad när vissa här tror att jag har en "problemhäst". Sen är hon en åsiktsmaskin och en subba i vissa fall, där en valack bara hade tagit i, så kan hon mest tjura ihop. Vilket gör henne svår, därav tråden. Jag behöver mer input så jag inte fastnar i vinkelvolten. Och det har jag fått, red igår och kände vilket bakben jag drev på i galoppen, det var skitkul! Jag driver alltid på ytter bak, det har jag aldrig tänkt på. Så tack för det!
 
Såja, såja! :)
Jag tror det är få förunnat att rida en helt lösgjord häst. Därför blir jag liiite förvånad när vissa här tror att jag har en "problemhäst". Sen är hon en åsiktsmaskin och en subba i vissa fall, där en valack bara hade tagit i, så kan hon mest tjura ihop. Vilket gör henne svår, därav tråden. Jag behöver mer input så jag inte fastnar i vinkelvolten. Och det har jag fått, red igår och kände vilket bakben jag drev på i galoppen, det var skitkul! Jag driver alltid på ytter bak, det har jag aldrig tänkt på. Så tack för det!

Jag har också haft ett sådant sto. Prinsessan på ärten, helt oförlåtande och talade med STORA bokstäver när det ej föll henne i smaken. En sådan häst gör en ödmjuk ryttare, som måste vara medveten om tajmade hjälper. Vinner sällan storkovan på tävlingar med en vanlig ryttare pga kraven på perfektion, men jag har fått en mkt bättre förståelse för den tekniska ridningens vikt i kombination med känsla. Kanske kan jag bli en bra ryttare i framtiden, om jag börjar rida på riktigt igen. Vem vet.
 
Såja, såja! :)
Jag tror det är få förunnat att rida en helt lösgjord häst. Därför blir jag liiite förvånad när vissa här tror att jag har en "problemhäst". Sen är hon en åsiktsmaskin och en subba i vissa fall, där en valack bara hade tagit i, så kan hon mest tjura ihop. Vilket gör henne svår, därav tråden. Jag behöver mer input så jag inte fastnar i vinkelvolten. Och det har jag fått, red igår och kände vilket bakben jag drev på i galoppen, det var skitkul! Jag driver alltid på ytter bak, det har jag aldrig tänkt på. Så tack för det!
Du beskrev ju själv hästen som ”kylskåp” i ena sidan. Visst att hästar ofta är oliksidiga men jag tänker att det är den beskrivningen som får folk att tänka att det finns något slags problem. Jag tycker inte att det är normalt att (välridna) hästar är ”kylskåp” i ena sidan eller helt tomma i andra sidan.
 
Nu är det så mycket information i omlopp att du kanske redan skrivit detta men jag har missat det i så fall.
FÖRUTOM känslan i tygeln, hur är hästen sned?
Spårar den på rakt spår?
Spårar den på böjt spår? Till höger? Till vänster?
Böjer den sig jämnt genom kroppen åt båda håll?
Och kroppen igen, är den ”rak” upptill i kroppen när den spårar med hovarna? Lutar den sig åt något håll med kroppen även när hovarna spårar?
Finns det något ”hack” i hästens överlinje?
Går den av framför manken/bakom manken/i länden? Böjer den halsen och kroppen åt olika håll när du vill böja?
Går den ställa i nacken åt båda håll? Och om det inte går, är det i nacken eller höften som stoppet av ställning kommer tror du?

Börja rota i var den egentligen är sned, för det är knappast i munnen snedheten sitter.
Och kolla att du är rak med förstås :)
 
Såja, såja! :)
Jag tror det är få förunnat att rida en helt lösgjord häst. Därför blir jag liiite förvånad när vissa här tror att jag har en "problemhäst". Sen är hon en åsiktsmaskin och en subba i vissa fall, där en valack bara hade tagit i, så kan hon mest tjura ihop. Vilket gör henne svår, därav tråden. Jag behöver mer input så jag inte fastnar i vinkelvolten. Och det har jag fått, red igår och kände vilket bakben jag drev på i galoppen, det var skitkul! Jag driver alltid på ytter bak, det har jag aldrig tänkt på. Så tack för det!
Nu ska vi inte dra alla valacker över en kam.. 🤣
Min är nog den petigaste gnälligaste häst man kan hitta!! Jag skämtar inte, han är ökänd i stallet..!.

Många av stona är snälla och tuffar på medan min SKRIKER aldrig i livet att jag kommer samarbeta förrän du skaffar mig en sadel jag gillar... Jag tror både en och två sadelprovare/sadelmakare har konstaterat att dom tycker min valack är onormal och konstig/knäpp...

Nu verkar jag äntligen ha hittat en sadel som duger och har nu fått en ny häst. Så nu kanske han blir den där dumsnälla valacken jag trodde jag köpte..😂😂 Fast det känns som för mycket klös under tårna för det...🙉
 
Jo. Men jag vet inte vem, jag har ingen på hemmaplan direkt. Funderar på att be nya tränaren sitta upp.
Sen är jag inte säker på att det är ett så stort problem, utan mer att det är få hästar som verkligen är lösgjorda och liksidiga. Jag tror liksidighet och lösgjordhet är ett ständigt pågående arbete.


Såja, såja! :)
Jag tror det är få förunnat att rida en helt lösgjord häst. Därför blir jag liiite förvånad när vissa här tror att jag har en "problemhäst".

Självklart är lösgjordhet och rakriktning ett ständigt pågående arbete! Att hästar är oliksidiga är vanligt, men för den skull är det inte att förringa som problem skulle jag säga. Du vill ju komma vidare och utvecklas det är essensen i din tråd eller hur?
Du beskriver stor oliksidighet hos din häst som du uttryckt och illustrerat det. Utifrån det har jag och flera till responderat. Har svårt att se varför du tycker att de reflektionerna är överdrivna utifrån det du uttryckt. Det är ju givet helt fritt vad man finner relevant och kan/vill ta till sig osv 😄
 
Senast ändrad:
Du beskrev ju själv hästen som ”kylskåp” i ena sidan. Visst att hästar ofta är oliksidiga men jag tänker att det är den beskrivningen som får folk att tänka att det finns något slags problem. Jag tycker inte att det är normalt att (välridna) hästar är ”kylskåp” i ena sidan eller helt tomma i andra sidan.
My bad! Det var mest för att illustrera skillnaden. Tror det där är nåt gammalt uttryck som bara följt med, typ "jag har ett elektrohelios i vänsternäven". Jag tycker själv jag var tydlig när jag ställde frågan hur du generellt rider oliksidighet. Men det klart att man gör en tolkning. :)
 
Självklart är lösgjordhet och rakriktning ett ständigt pågående arbete! Att hästar är oliksidiga är vanligt, men för den skull är det inte att förringa som problem skulle jag säga. Du vill ju komma vidare och utvecklas det är essensen i din tråd eller hur?
Du beskriver stor oliksidighet hos din häst som du uttryckt och illustrerat det. Utifrån det har jag och flera till responderat. Har svårt att se varför du tycker att de reflektionerna är överdrivna utifrån det du uttryckt. Det är ju givet helt fritt vad man finner relevant och kan/vill ta till sig osv 😄
Som sagt, jag tog nog i när jag illustrerade problemet som ett "kylskåp i vänster". Hon är oliksidig och mitt problem är just att jag inte tycker att framstegen i det lösgjörandet arbetet går som förväntat. Men tråden i sig har gett mig väldigt bra input! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 533
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 688
Dressyr Hästen jag rider tar fint stöd på yttertygeln i vänster varv, men jag har samma stöd i vänster varv - men då på innertygeln som ni...
Svar
16
· Visningar
3 204
Senast: Ray
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 782
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp