Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Tussilago

Trådstartare
Som sagt hur gör ni när ni rider en häst som jobbar bra i skritten, men blir väldigt springig i trav? Hästen i fråga är inte välutbildad direkt. Tränar ni först i skritt så form mm sitter där, sen lägger in små korta travpass, eller sätter ni hästen i trav, låter den springa runt o jobbar den så gott det går i det tempot? Gissar att det finns mängder med sätt att lösa detta "problem" på. Så berätta!
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Gör mycket rörelser och övningar där hästen måste tänka.
Har du skaffat häst?
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Inte än, men snart! Provridit en jag starkt överväger..
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Springighet (:D) beror minst 9 gånger av 10 på svaghet hos hästen. Att rida runt och låta den springa löser ingenting. Stärkande arbete är det som gäller!

Lycka till med hästköpet! :)
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

tränar ni först i skritt så form mm sitter där, sen lägger in små korta travpass,
ja

sätter ni hästen i trav, låter den springa runt o jobbar den så gott det går i det tempot
nej

Alternativt, kör med "chockterapi". Skrittar på lång tygel till paddocken, ridhuset, ängen eller vad det nu är. Kortar upp tygeln och kommer fram i galopp. Jobbar i galopp en stund, men ser till att bestämma tempot. Vill hästen bryta av, fatta lugnt galopp igen och rid vidare tills DU vill bryta av.

Skrittjobba då en stund, så hästen får pusta.

Gå över till trav och bestäm tempot, vill hästen öka. Ja, då går du ner till skritt och jobbar igen. Vill hästen bryta av, ja då ökar du traven eller fattar galopp.

Min dam, hade länge bestämda åsikter om takt och tempo. Men jag såg till att bestämma tvärtom, konsekvent. Visst det kunde gå undan och vara läskigt emellanåt. Men då finns universallösningen.

Jobba på serpentiner, med olika gångarter i olika bågar. Första bågen trav, andra skritt, tredje galopp... första bågen galopp, andra trav och tredje galopp... första bågen skritt, andra galopp och tredje skritt... och så vidare bara variera och traggla, så att hästen fokuserar på den gångart och det tempot DU vill och inte vad hästen vill.

Och jag säger som ovan, springighet beror på bristande ork och då är det lättare att springa ifrån jobbet. Det är bara att vara konsekvent i sitt arbete med att stärka hästen till god muskulatur och kondition, tillsammans med en väl uträknad foderstat, baserad på ett bra grovfoder.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Den här hästen är definitivt svag, och har nog tillåtits springa lite som den vill. Ser fram emot att jobba den, för den kommer bli såå läcker. Jobbade den lösgöranade i skritt, och då o då kom ett par steg då man verkligen KÄNDE att nåt hände i hela kroppen på den! Bar sig själv lite och blev föjsam på ett annat sätt. Får jag till DET i alla gångarter så blir det så BRA!
Fler tips?
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Jag löser i 9 fall av 10 problemen där de uppstår, men jag fastnar inte i det arbetet för den sakens skull.

Jag rider dessutom bara skritten om hästen har tendenser att sätta nosen i vädret och ta tag i bettet, har den inte det jobbar jag med traven.

Har den sådana tendenser så flyttar jag och böjer så fort den sätter upp nosen och drar emot min hand eftersom den eg bara släpper bakdelen och värker sig fram på bettet - böja och flytta löser det utan att tjafsa i munnen. Samtidigt lär jag den ta förhållningar på yttertygeln med mkt mjuk innerhand. Lyssnar den inte på ytterhanden tar jag tag rejält i den tygeln (inte rycka eller dyl utan lägger bara mer tryck i mitt först lätta tygeltag som sker i två steg: lätt och sedan ordentligt) om den bara klampar på, sätter den nosen i vädret flyttar jag. De flesta hästar fattar vääääldigt snabbt och blir väldigt lättmanövrerade, bromsas på lätt ytterhjälp och får ner nosen för lite innerskänkel som bjuder hästen utåt mot yttertygeln.

Sen travar jag. Som jag skrev, stretade inte hästen mkt emot bettet så travar jag typ direkt.

De flesta hästar börjar om från början med samma nosen i vädret grej men eftersom de fattat grejen i skritt så fattar de kvickt grejen i trav och - man kan alltså bromsa på yttertygeln.

Svårare än så är det inte :) Tar typ 10-15 min. Värre sortens häst (dvs martingal-pessoariden i x antal år) fattar till nästa ridtur även om det inte verkar så när man slutar första dagen.

Sedan är det såklart viktigast att man själv sätter lämpligt tempo. Jag fokuserar enbart på vila i steget - hur korta steg det än innebär. Så fort hästen vilar på steget kommer den länga steget och hitta takt o tempo. Vilket är en förutsättning för sökning till handen och en avslappnad häst - inte springig längre.

Så fort hästen hittat vila i steget och börjar söka min hand och är lite reglerbar (dvs jag kan bromsa lätt på ytter om den börjar trilla på nosen igen och öka) så börjar jag rida övergångar. Stretar hästen i övergångarna flyttar/böjer jag lite, mest för att hitta samsidiga hjälper som får bort fokus från att streta mot bettet och därmed bli spänd som en stålfjäder i hela kroppen. Sedan är det bara att rida övergångar - de är så nyttiga!!!

Detta görs med fördel på stooort fält (så man kan rida bra mycket större bågar än på en bana) men kan även göras i skogen och man unyttjar vägens krokar och lägger till lite serpentiner.
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

min häst är exakt så som du beskriver...
hon kan gå lugnt o avslappnad i skritten men så fort jag bara ens tänker trav (o att tänka galopp ska vin inte ens prata om:grin:) så het är hon...

lösningen är INTE att låta henne springa av sig... hon springer bara ifrån sin balans då.

utan blir det en sådan dag som hon inte alls vill trava lugnt/lugnare så blir det trav 2-3 steg, sen skritt, sen trav 2-3 steg och sen skritt osv osv ända tills dess att hon lugnar ner sig.

aldrig gå över till någon ny övning innan hon är lugn i den första övningen...

många övergånar.
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Beror väl lite på, är hästen omsuklad skulle jag börja att jobba den iform i skritten så den orkar där först och sen kräva mer i traven. En häst som blir springig rider jag mkt med sätet (gör jag vanligtvis oxå) och sen tar lite kortare travstunder om den bara springer på. Hästen behöver inte gå iform i början, om den inte har muskler för det, men den ska ändå vara avslappnad och lyssna på dej! Försök att hålla hästen aktiverad oxå, så den får lite att tänka på och inte bara kan springa på.
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Vad bra tips jag fått! Kul att få tips lite övningar! Inte tänkt på tex att man kan blanda faretn i serpentinerna, det måste vara en riktigt bra övning känns det som! KUL! Nu bara längtar jag efter att få hem hästen, eller först o främst att köpet skall bli genomfört! har aldrig ägt en sån här häst, så det var därför jag undrade lite hur ni som är "vana" går till väga. Men ni hade tänkt ungefär som jag.
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Har en jätte bra övning som är mycket tänkande och lösgörande. Nu ska vi se om jag lyckas beskriva:
Rid först på stora mittvolten så hästen spårar, va noga med att hålla bogarna på plats. Vid bokstaven E och B lägger du små volter in i mittvolten, här måste du va noga med att passa bogarna. Du ligger alltså fortfarande kvar på mittvolten men vid E och B lägger du volterna inåt i mitt volten. När de funkar så lägger du till små volter utåt från volten vid bokstaven A och C. Tänk på att byta varv ibland också. Då övningen funkar i skritt så rid övningen i trav, hästen måste nu balansera upp sig. Den kan inte sladda iväg i de små volterna. Rama in hästen och hål koll på bogarna. Alla hästar kan rida den här övningen, iallfall i skritt.
Då hästen är riktigt bra musklad och utbildad i galoppen så kan man rida även i galopp. Men de är svårt!! Då är de viktigt att man inte ligger på övningen för länge. De är mycke bättre att rida den i den gångart man känner sig säker i tills hästen är helt avslappnad och lyssnar på hjälperna. Annars sliter de mer än stärker, samma sak om man ligger på övningen för länge så ta gärna små puster i mellan.

Hoppas du förstod vad jag menade, annars finns övningen på hippson.

Annars de bästa som finns! Övergångar, övergångar mellan gångarterna och i gångarterna. De är de som stärker. Jag rider små övergångar nästan hela passet. Min häst kunde tidigare inte bara lulla runt fyrkanten, då försökte han hitta på små bus istället för att arbeta, men med hjälp av övergångarna så måste han tänka.

Och som de flesta andra skrivit, låt aldrig hästen bestämma tempo/takt. De är de du som gör, främst med din lättridning i traven kan du reglera mycket.
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

På en sådan häst v(har en själv) så travar jag bara sålänge som hästen håller angivet tempo och gör det den ska. Slutar hon lyssna och börjar springa så bryter vi av och börjar om. Att sysselsätta dem gört det lättare att hålla dem lugna, byt varv ofta, nya ridvägar osv. Att ligga runt, runt på volt eller runt fyrkanten är ofta det sämsta man kan göra...
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

En sak som är jätte viktig är att inte sluta driva bara för att hästen är het, det är det väldigt många som gör har jag sett, slutar driva och bara sitter och tar i hästen.
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Håller med, då får man lätt en häst som arbetar i en oärlig form som inte tar i från bakbenen. Våra skänklar är till för att aktivera bakdelen.
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

låter som en fantastisk övning:D ska ja genast börja me^^
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

En sak som är jätte viktig är att inte sluta driva bara för att hästen är het, det är det väldigt många som gör har jag sett, slutar driva och bara sitter och tar i hästen.


Ja, jag märkte det! Nuvarande ryttare driver nog inget alls i princip.. Den här hästen sprang omedalbart iväg då jag började driva, tills han insåg att det inte var framåt jag menade utan oxå "forma dig runt skänkeln". Som sagt, mkt lätt att glömma, bra att du påpekade det!
Fick idag klarteckan att jag får köpa hästen, men det dröjer ett tag till, ägaren skall krya på sig så att han kan närvara!
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Jag kräver ett lugnt och sansat tempo där man kan jobba med att hitta en bra takt.
Om hästen springer ifrån - gör halvhalt alt sakta av. Kom sedan fram i trav igen och upprepa halvhalter/avsaktingar när hästen inte väntar.
Hästen kommer snart förstå om ryttaren är lugn, mjuk och konsekvent.
Vidare är det viktigt att man som ryttare håller en lugn takt i sitsen.

Den springiga hästen jobbar man i ett lågt tempo för att så småningom kunna börja rida framåt i ett mer normalt arbetstempo.

Formen bör vara lång och låg. Det är så man vill ha hela hästen - lång i överlinjen och lång i steget.
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

En sak som är jätte viktig är att inte sluta driva bara för att hästen är het, det är det väldigt många som gör har jag sett, slutar driva och bara sitter och tar i hästen.

Jag tycker du har fel.
Det finns ett mellanting som är så mycket bättre.

Jag tycker inte att man ska driva en häst som redan tänker framåt - det vinner man inget på.
Men man får heller inte fastna med handen.
Lugna hästen genom avsaktningar och driv sedan bara när det behövs.

Men det beror lite på vilken nivå man ligger på - är man inte så rutinerad kan detta vara alldeles för svårt.
Det krävs ju att man KÄNNER hur hästen arbetar och när det är lämpligt att ge framåtdrivande respektive förhållande hjälper.
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Vad grundar du ditt utalande om att jag inte är så rutinerad?:crazy:
På ditt inlägg låter det som att jag sakt att man ska sitta och nöta med skänklarna konstant, men det trode jag var en självklarhet att man inte gör, så jag tyckte inte att jag behövde nämna det.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 501
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 644
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 934
Senast: Solstig
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
817
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp