Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Bromsa och lugna med volter. Såfort det börjar gå överstyr - in på en volt och minska volten tills hästen lugnar sig. Det viktigaste är att du själv är lugn. Att börja bromsa och vifta uppe på ryggen gör hästen ännu mer stressad.

Försök göra träningen lite trist, mycket samma samma samma. Det ger en slags trygghet och även något för ryttaren att stödja sig på. Ska det galopperas tex, sitt inte och träna fattningar; det är jättespännande och ger en häst som går och blir mer och mer explosiv. På en såpass stressad häst är det bättre att låta den rulla på och bromsa genom att ställa utåt och gå in på volten tills hästen lugnar sig.

Det brukar inte ta speciellt lång tid att korrigera en häst med dessa problem, oftast bottnar det i antingen osäkerhet eller att hästen försöker springa ifrån arbetet. Om det bara blir ännu jobbigare (den minskande volten) när man springer ifrån arbete så slutar man ju snart med det. Samma gäller om hästen är osäker. Ge den en uppgift som är lätt för den att överblicka (gå på en volt) där kraven är tydliga och det är lätt att veta om man gör rätt så kommer man snart tillrätta med det problemet.

Mycket viktigt är också att du inte låter hästen bryta av när den går på volten, då lär den sig knappast något. Den får gärna dämpa farten (hela poängen med övningen på en häst som springer) men bryter hästen av ska den korrigeras, PÅ VOLTEN. Korrigera snabbt och bestämt, var det galopp ni arbetade i så tillåt ingen slängtrav i tre varv utan lägg till skänkeln/pisken rätt rappt med en gång den försöker sig på att bryta av... det blir ju jobbigt för lilla hästen :devil: antagligen får den rejäl sprutt i arschlet av korrigeringen men bara håll den på volten tills den dämpar sig så kan det liksom inte hända något.
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Bromsa och lugna med volter. Såfort det börjar gå överstyr - in på en volt och minska volten tills hästen lugnar sig.

Försök göra träningen lite trist, mycket samma samma samma. Det ger en slags trygghet och även något för ryttaren att stödja sig på. .

... antagligen får den rejäl sprutt i arschlet av korrigeringen men bara håll den på volten tills den dämpar sig så kan det liksom inte hända något.

Jag håller inte alls med. Jag skulle själv inte ligga och nöta på samma volt med en stressad eller mycket springig häst. Om jag ligger på volten så skulle jag isf rida övergångar inte bara låta hästen lulla på, helldre rider jag övningen som jag nämde tidigare eller rida serpentiner ev. med volter i bågarna.

Volter är inte till för att lugna vad jag har fått lära mig? Ev. lägger man en volt för att rida hästen och komma åt den om den gärna springer på raksträcka, men inte bara lägga volt för att få hästen att bromsa. (Jag ser lite framför mig en häst som springer, en ryttare som drar in hästen på volt och en häst som sladdar med bakdelen och inte alls spårar och bogarna flänger åt olika håll). Kanske lite överdrivet och inte så du menar?

De sliter lätt otroligt mycket att slänga in en springig häst på volt utan en enda halvhalt innan volten.

De kanske funkar på vissa hästar men jag skulle personligen aldrig rida så, min häst skulle de då aldrig funka på och inte någon av de andra "heta" hästarna jag ridit.
Hästen måste lära sig att omvandla den springiga och stressiga energin till att jobba med bak och rygg, inte med framben och hals.

Mot argumentera mig gärna, de är nyttigt att höra andras tankesätt.
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Vad grundar du ditt utalande om att jag inte är så rutinerad?:crazy:
På ditt inlägg låter det som att jag sakt att man ska sitta och nöta med skänklarna konstant, men det trode jag var en självklarhet att man inte gör, så jag tyckte inte att jag behövde nämna det.

Jag har inte sagt att du skulle vara orutinerad, du misstolkar.

Det jag skrev om rutin var rent allmänt. Inte riktad till ngn speciell person.
Kanske var otydlig.

Jag tolkade ditt (och även responsen från andra ska jag säga) som om du ansåg att man skulle driva en redan framåtgående häst.
Jag tycker inte att man driver innan hästen väntar på signal - är lugn.
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Jag kan inte riktigt förstå vad för gott som kommer ur att dra in hästen på liten volt när den springer ifrån?
Det känns som om det bara skulle vara mer stressande.?
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Jag har inte sagt att du skulle vara orutinerad, du misstolkar.

Det jag skrev om rutin var rent allmänt. Inte riktad till ngn speciell person.
Kanske var otydlig.

Jag tolkade ditt (och även responsen från andra ska jag säga) som om du ansåg att man skulle driva en redan framåtgående häst.
Jag tycker inte att man driver innan hästen väntar på signal - är lugn.

Eftersom att det var mig du skrev till mig så antog jag att du menade mig;)
Jag anser inte att man får en het häst lugn genom att bara sitta och ta i den, tvärtimot!
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Ja jag hade nog kunnat vara mer tydlig, sorry :)

Nej jag tycker inte heller att man bara ska ta i den, det skrev jag.
Man inverkar med sits i första hand, därefter med tygel.
Nu menar jag att man reglerar tempo med små mjuka signaler och givetvis låter hästen arbeta ifred när den är lugn och väntar på signal.
Man driver om hästen saktar av, men annars låter man den gå för egen maskin.
När sedan hästen vilar på steget och väntar på signal kan man med hjälp av skänkel be om mer kraft i steget.
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Jag kan inte riktigt förstå vad för gott som kommer ur att dra in hästen på liten volt när den springer ifrån?
Det känns som om det bara skulle vara mer stressande.?

Mja.. alltså. Den ryttare som lyckas slita in en häst som springer i 180 på en tiometerare är ju både dum och dödsföraktande ;) jag förstår inte riktigt vart ni läser in att volten ska vara liten? Du börjar på en så stor volt som ridhuset/banan tillåter och minskar den succesivt när hästen dämpar farten. Absolut inte mindre än 20 meter.
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Jag håller inte alls med. Jag skulle själv inte ligga och nöta på samma volt med en stressad eller mycket springig häst. Om jag ligger på volten så skulle jag isf rida övergångar inte bara låta hästen lulla på, helldre rider jag övningen som jag nämde tidigare eller rida serpentiner ev. med volter i bågarna.

Volter är inte till för att lugna vad jag har fått lära mig? Ev. lägger man en volt för att rida hästen och komma åt den om den gärna springer på raksträcka, men inte bara lägga volt för att få hästen att bromsa. (Jag ser lite framför mig en häst som springer, en ryttare som drar in hästen på volt och en häst som sladdar med bakdelen och inte alls spårar och bogarna flänger åt olika håll). Kanske lite överdrivet och inte så du menar?

De sliter lätt otroligt mycket att slänga in en springig häst på volt utan en enda halvhalt innan volten.

De kanske funkar på vissa hästar men jag skulle personligen aldrig rida så, min häst skulle de då aldrig funka på och inte någon av de andra "heta" hästarna jag ridit.
Hästen måste lära sig att omvandla den springiga och stressiga energin till att jobba med bak och rygg, inte med framben och hals.

Mot argumentera mig gärna, de är nyttigt att höra andras tankesätt.

Alltså, okej. Kanske vi har lite olika syn på en hetsig häst. För när jag tänker mig en hetsig häst så har du inte en SUCK att lägga in övergångar för hästen ångar bara på helt frenetiskt. Det går helt enkelt inte att kommunicera med den som vanligt, för den är så låst i att fara framåt. Och termen "lulla" är väl knappast nått jag skulle använda när hästen far fram helt hysterisk som ett svettigt jehu med huvudet i taket :angel:

Och mja.. antagligen kommer du ha rätt halvtaskig koll på bogarna och bakdelen i första skedet. Men min tanke med volten är inte att arbeta hästen utan att helt enkelt få den kontak- och kontrollerbar. Det är oftast mycket svårt att arbeta en häst som springer så bakbenen liksom bara försvinner under dig. Den måste lugnas först. Och det är där min "övning" kommer in i bilden.

Men kanske jag missuppfattade problematiken och det "bara" handlade om en vanligt pigg häst :angel: det alternativet finns ju förstås också.

Hela poängen med volten är iaf att liksom "söva" hästen och slippa slita den i munnen helt utan nytta eftersom den antagligen inte lyssnar på det ändå när den är blockerad med att springa. Angående att det sliter så håller jag med. Men det är stoora volter det handlar om till en början som man minskar ner så hästen släpper tempot. Och som sagt så brukar det inte ta speciellt många ridpass med denna metoden innan hästen inser att det är bättre att lugna sig direkt istället. Så jag ser inte slitaget som ett större problem än att hästen springer okontaktbar :)
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Då skulle jag arbeta i skritt istället, tills hästen är lugn där. Om de inte ens funkar i skritt, ja då skulle jag börja om på marken. Starta upp från noll.
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

*knapplån*

Jag har en stundtals "springig" och överpigg liten fröken. Mindre nu än för ett år sedan. Jag har fått till mig en handfull tips som jag använder växelvis - ibland funkar det ena bättre än det andra.

Jag ser att det råder delade meningar om att driva en springig häst: jag har fått rådet till mig av mycket duktig tränare och på min fungerar det bra att driva när springet handlar om att springa ifrån arbete. Hon blir längre, lägre och lugnar ner sig, och det är inga stora åthävor vi pratar om. Att springa ifrån arbete handlar ofta om att inte orka riktigt, så med stärkande uppgifter efter utb.ståndpunkt så kommer denna sortens spring att avta med tiden.

Stora volter, stora serpentiner eller bara vända över ridbanan är sådant som också tar spring ur huvudet på min, ofta i kombination med ovanstående. Nu är detta en häst som är lyhörd, känslig och har ganska lätt för att gå i en bra unghästform och balans även om hon är grön (ex-galoppör under omskolning). Jag menar inte att man ska sladda hit och dit över ridbanan med en stel eller jättegrön häst med tanke på tidigare diskussion. Det tror jag vi alla är överens om.

Handlar det om fullständig övertändning så tar vi det från skritt igen, lättar direkt i handen och många små upgifter att ockupera huvudet med (flytta henne några steg, framdelsvändning). Och så trav på nytt.

Min häst var inte skolriden när jag köpte henne, men lyssnade utmärkt på vikthjälper. Att förskjuta vikten lite bakåt i både galopp och trav saktade ner takten lite. Även att rida lätt i långsammare takt än springandet, så att jag bromsar genom att ange en aningens långsammare takt. Jag har också fått öva mig på att rida lätt "inuti byxorna" (jag har lätt för att resa mig för högt ur sadeln om det går undan och då skjutsar jag på istället). Och så lätt i handen.
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Då skulle jag arbeta i skritt istället, tills hästen är lugn där. Om de inte ens funkar i skritt, ja då skulle jag börja om på marken. Starta upp från noll.

Det är också en taktik. Men ibland fungerar det bättre att arbeta i trav har jag märkt :idea: på nått vis verkar det mindre stressande på vissa hästar.
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

De beror väl på vilket sätt hästen är het på.

Jag lever lite efter den teorin, "de som inte funkar i skritt, funkar inte heller i trav eller i galopp". Men de beror väl på hur hästen är arbetat tidigare, om hästen har arbetats till största del i trav så kanske de funkar bättre i traven?

Problemet i skritter brukar väl vara att en ritkgit het och stressad häst taktar i skritten medan i traven så travar den iallfall.
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Jag håller med som någon skrivit tidigare, jobba med övergångar för att hästen ska bli uppmärksam. Min ponny var också väldigt springig i början när hon inte orkade men då har vi tragglat övergångar och dessutom fick jag henne uppmärksam genom att rida olika vägar och därav mycket svängar så att hon inte springer ifrån utan hela tiden är med mig och ska vara med på vad som händer.
Lycka till! :)
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Ja det blir nog att jag gör så! Stärker honom ordentligt i skritt läggar nåt travsteg då och då när jag känner mig redo, och rider mkt vägar. Volter, snett igenom mm. Sen ut i skogen mkt, o klättra, det ska han visst älska! verkar vara en sån som älskar att riktigt jobba!
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Låter mycket klokt. Då de diskuterats en del i tråden vad just en "het" häst är. Hur är din häst? Springer den med huvudet i luften och blr nästan okontrolerbar? Eller arbetar han ordentligt med kroppen men blire lite väl stark och "dragig"?
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Jag har ridit ett fullblod ett tag nu i somras och han ville bli väldigt snabb i takten i traven. Han gick i en och samma takt så han var inte springig på det sättet att han ökade och ökade farten om man lättade på tygeln i trav, däremot var han lite sån i galoppen. Så länge jag först hade fått koll på traven så var han lugn i galoppen. Det som funkade för att få honom att ha lugnare takt i traven vara att "söva" honom med att rida lugnt och långsamt och mycket böjda spår. Stora 20 meters volter och stora serpentiner över medellinjen.
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Ja, jag skulle nog säga att han har mer tendens att sätta upp huvudet o skyffla iväg som 17. Även lite svår att få o sakta ner, lyssna på vad jag ville, men han är riden lite enligt barocktänk, och lite western,så jag tror att mkt beror på att han inte fattade mig riktigt. Inte van vid nya ryttare.
I skritten började han däremot jobba fint efter en stund, när han insåg att ALLA skänklar mot magen inte beyder SPRING utan även kunde betyda "flytta dig undan". När jag väl får hem pållen kommer jag försöka dokumetera lite med filmer och så, så att jag kan se våra framsteg tydligt! Kul att kunna göra det!
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Haha, är det inte just barock/western som säger sig inte använda skänkeln som framåtdrivande öht?

Kul iaf med pållen :)
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Nejnej, det var verkligen inte så jag menade! Men han tycktes uppfatta det så, och det beror väl inte enbart på hur han är riden tidigare. Pigga hästar tolkar det nog gärna så, fast de egentligen vet bättre..
 
Sv: Hur rider ni pigg/"springig" häst?

Tanken bara slog mig, jag har nämligen försökt få fram lite substans i vad som eg skiljer "AR" från "tävlingsdressyr" i hjälpgivningen. Och det enda konkreta vad jag förstod det som då vad just att skänkeln aldrig drev framåt utan endast bad om mer samling.

Visst gör de det. Därför blir det mycket lättare om de kvickt lär sig sidförande mot yttertygeln. Samtliga unghästar som vart lite hiade/trippiga blir tusen gånger bättre när de väl lär sig sidförande hjälper. Även om man kan tycka att det blir förvirrande för dem så verkar de snarare lättade över att tidigt få en annan mening med skänkeln än bara framåt.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 416
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 264
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 861
Senast: Solstig
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
810
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp