Hur sälja saker på internetsajter Tradera mfl?

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag är helt novis på området. Tycker överlag att det verkar krångligt att sätta sig in i vad som gäller. Jag köper mkt på Tradera tex men har aldrig sålt, just för att jag tycker att det verkar krångligt att hålla reda på auktioner, betalningar , frakt osv :o
Men nu har jag en hel garderob med kläder jag måste bli av med inför flytt. Vissa saker ska jag göra det enkelt för mig och skänka till Myrorna, men endel kläder är ju fina och skulle säkert kunna säljas.

Jag har tagit kort, måttat och skapade en annons med info om storlek osv. Sedan när jag skulle publicera den skulle man fylla i en lista med olika val, sen visar det sig att Tradera ska ha provision och man ska betala faktura osv... så jag loggade ut :o

Hur får folk tex reda på mitt kontonummer? Ska man skriva i det nånstans och var, där det liksom bara syns hos berörda parter och inte publikt?

Jag ska poängtera att jag avskyr sånt här. Helst önskade jag att jag bara kunde göra en annons och sedan får folk höra av sig, men jag förstår ju att folk köper mk på Tradera jämfört med vad som blir sålt på tex Blocket. Så jag måste väl se till att hålla reda på när auktionen går ut, folks inbetalningar och frakt *morr
Finns det enklare sajter än just Tradera, där folk köper kläder?

Jag tycker detta verkar så jäkla besvärligt att jag tom överväger att strunta i det och ge någon annan provision för att sköta det åt mig :o
 
Sv: Hur sälja saker på internetsajter Tradera mfl?

Hur får folk tex reda på mitt kontonummer? Ska man skriva i det nånstans och var, där det liksom bara syns hos berörda parter och inte publikt?
I vinnarmailet. Och så kan det vara bra med ett konto som används enbart till detta.
 
Sv: Hur sälja saker på internetsajter Tradera mfl?

Tradera tar självklart provision (blocket tar annonskostnad). Den betalar du i efterhand via faktura.

Jag använder Traderas automatiska vinnarmejl, så slipper jag bry mig innan pengarna kommer in. Då har jag en färdig signatur som säger att jag fått betalt och skickar varan, mailar via vanliga mailkontot och skickar varan.

Har ett separat konto för offentliga kontodetaljer, det kontot töms varje dag.
 
Sv: Hur sälja saker på internetsajter Tradera mfl?

Skickar de ut fakturan eller är det nåt man ska hålla reda på själv?

Jag kom aldrig så långt att jag fattade att man kunde välja automatiska vinnarmejl och hur man fyller i sina uppgifter i dom :o

Kanske skulle man skaffa ett extra konto på Swedbank för sådana transaktioner. Hoppas man kan ha flera privatkonton, ska kolla med banken...
 
Sv: Hur sälja saker på internetsajter Tradera mfl?

Tom jag som är totalt blåst fixade det där,fakturan dimper ner i din mail och den finns även på din tradera sida,där kan man bara trycka på betala så gör man det med paypal (tror jag det är)
Ang vinnarmail så har jag efter 14 mån äntligen kommit på vilken det var :o som sgat inte den smartaste,så jag har skrivit i ett mail till köparen att sätt in pengarna här eller swisha över dom till tele......
 
Sv: Hur sälja saker på internetsajter Tradera mfl?

KL

Varför har ni ett separat kontonummer? Man kan göra absolut ingenting med hjälp av ett kontonummer förutom att sätta in pengar på det.
 
Sv: Hur sälja saker på internetsajter Tradera mfl?

Om du har Swedbank på internet kan du öppna ett konto på en gång med datorns hjälp, Jag tycker inte om att lämna ut mitt lönekonto på internet, vet ej varför men nej
 
Sv: Hur sälja saker på internetsajter Tradera mfl?

Jag skulle aldrig få för mig att lämna ut kontonummer till vem som helst, om det stod pengar på. Den informationen behandlar jag som värdehandling. Dessutom är det mycket lättare att särskilja inbetalningar när man slipper leta bland övriga transaktioner.
 
Sv: Hur sälja saker på internetsajter Tradera mfl?

Jag har SEB, Skandia, SBAB, Resurs och Sparbanken Öresund och kan öppna privatkonton via nätbanken. Tar två-tre minuter.
 
Sv: Hur sälja saker på internetsajter Tradera mfl?

Om man inte har paypal då? :o

*kl

En kompis till mig har erbjudit sig att sälja sakerna på nån säljsida på FB. Det kanske kan fungera? Jag har inte ens FB så jag vet inte (fyfan vad stenålders jag är alltså... :o)
 
Sv: Hur sälja saker på internetsajter Tradera mfl?

Lite förenklat :
1. Du lägger ut plagget på tradera, den delen verkar du ju kunna - hur du skriver i objektsbeskrivningen och lägger in en bild :)
I objektsbeskrivningen kan det även vara bra att skriva hur snabbt du vill ha betalt och om du använder automatiska vinnarmail (vissa blir skitsura av någon anledning om man glömmer av att berätta att de måste kolla vinnarmailet...).

2. Du kan antingen skriva ett separat vinnarmail för varje auktion som gått ut, eller så skriver du in den informationen på tradera så får köparen den informationen i det automatiska vinnarmailet från tradera.
Lämpligt att ha med är kontonummer och övrig information :) . Skriv gärna att köparen ska maila dig efter betalning så vet du när du ska kolla om du fått pengarna.

3. Koll så betalningen kommit in på kontot.

4. Skicka iväg paketet med lämplig frakt, information om köparens adress finns både på tradera eller i det mail du får från tradera när auktionen är avslutad.

Blev det lättförstått eller snurrade jag till det? :)
 
Sv: Hur sälja saker på internetsajter Tradera mfl?

Om man inte har paypal då? :o

*kl

En kompis till mig har erbjudit sig att sälja sakerna på nån säljsida på FB. Det kanske kan fungera? Jag har inte ens FB så jag vet inte (fyfan vad stenålders jag är alltså... :o)

Det blir oftast bättre betalt på Tradera än på FB-loppisar.
 
Sv: Hur sälja saker på internetsajter Tradera mfl?

Lånar tråden lite om det är okej. Jag har liknande funderingar eftersom jag ska sälja av mina hästtäcken och lite annat. Har en känsla av att det kan vara lättare att få mycket sålt på Tradera än blocket eller facebook.

Min fundering är på det här med fraktkostnader? Hur vet jag vad jag ska räkna med att frakten går på? Jag tycker själv att något av det mest irriterande som finns på tradera är när säljaren skriver "kollar frakten sen", för det är något jag väger in ganska mycket när jag budar. Finns det bra tabeller på postens/fraktbolagens hemsidor? Och baserar de det enbart på vikt eller beror det på t.ex. hur skrymmande ett paket är?
 
Sv: Hur sälja saker på internetsajter Tradera mfl?

Jag använde postens skicka lätt och schenker, de hade rutor där man angav längd, bredd, höjd och vikt så räknades fraktkostnaden ut. Måttade och vägde innan jag la ut annonsen.
 
Sv: Hur sälja saker på internetsajter Tradera mfl?

Det låter smidigt! Tack för tips! :bow:
Då kanske även jag kan våga mig på traderaförsäljningsdjungeln (tog lång tid innan jag ens vågade buda hem något därifrån..) och rensa ur bland hästsakerna...
 
Sv: Hur sälja saker på internetsajter Tradera mfl?

Ahaa... men när ska man skriva i infot i vinnarmejlet? Kommer det en egen ruta för det eller vad, jag såg inget sådant när jag kom till förhandsgranskningen och insåg att jag inte förstod mkt och istället avbröt...
 
Sv: Hur sälja saker på internetsajter Tradera mfl?

Jag hade tänkt skicka med postens gröna paket. Tycker att det blir meckigt att hitta på egna paketeringar, mäta och räkna ut. Men det blir väl dyrare och avskräcker folk... jag vet inte.
 
Sv: Hur sälja saker på internetsajter Tradera mfl?

Det blir oftast bättre betalt på Tradera än på FB-loppisar.

Kan tro det. Men jag känner mest att jag vill bli av med grejjerna som prio ett. Jag har dragit ut på denna internetförsäljning så många månader nu, för att jag tyckt det varit krångligt, så jag ibland känner för att ge bort skiten bara jag slipper besväret :o
 
Sv: Hur sälja saker på internetsajter Tradera mfl?

FBloppisar verkar mera vara omvänd auktion. Att alla försöker lämna så lågt bud som möjligt .
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 657
Senast: Lhas
·
Gnägg Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare...
2
Svar
31
· Visningar
3 053
Senast: AW
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 957
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Hejsan! En lång historia kort har jag nu fått möjligheten att köpa min drömhäst. :o Jag har världens trevligaste och personliga maxade...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 587
Senast: Wonderwoman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp