Hur ska jag göra!?

A

AnnaMalm_

Känns som jag måste göra ett livavgörande beslut nu..
Tar det hela från början, för fyra år sedan köpte jag min första ponny, ett arabiskt fullblod. Finns ingen underbarare och vi har gått igenom mycket tillsammans. Hon skulle fylla 3 då jag köpte henne och nu är hon sju. Man kan ju säga att genomed att jag red in henne så är hon formad efter min ridning exakt..

men nu förra året kändes det som det va dags att ta steget över till storhäst då jag inte är så liten med mina 170cm och hon än väldigt ädel och picklig ponny.

Så vi köpte ett halvblod från tyskland osedd för 55tusen (vi hade öppet köp eller vad man ska säga i 3mån) hon var väldigt ohanterad och knappt inriden men en j*vligt fin häst med mycket kapacitet! så vi bestämde oss för att behålla henne även om hon inte var som dom sa. Men det visade sig att hon hade mycket humör och var väldigt tungriden för mig som suttit på en hyperkänslig arab i fyra år. och med sina +170 cm var hon inte direkt liten och smidig och tog över i ridningen. började stegra och sparka bakut, och jag vart mer och mer försiktig i ridningen och krävde mindre och mindre av henne för då sparkade hon inte eller dummade sig.
vilket jag själv vet är helt fel men jag vart helt enkelt rädd när hon gjorde det.

tiden gick och vissa dagar var hon underbar och jag älskade att rida henne medan andra (dom flesta på slutet) slutade i tårar. förutom att jag vart lite rädd när jag red henne saknade jag dessutom min ponnys smidighet och det snabba tänket. Under tiden jag red henne vart min sits mycket sämre så jag började luta mig framåt och bara vänta på att hon skulle hitta på något, så tillslut så bestämde jag mig för att börja rida min ponny igen, och mamma skulle ta över och rida Panina ett tag, för att sedan se om jag ville rida henne sedan när hon var lite mer utbildad.

Min tränare tyckte det va synd att vi bestämt oss för det då hon tyckte att jag hade precis kommit ur den värsta fasen på henne och att det bara skulle bli bättre och bättre sedan. Men jag tyckte inte det var kul att rida längre och försökte inte ens rida utan åkte mest med. och det blir ju inte bra för varken mig eller hästen, så jag började rida min ponny igen, och det var en sådan befrielse! det vart kul att rida igen! MEN hon är verkligen i minsta laget för mig ( märks inget på henne, som att hon skulle störa sig på min storlek) men det ser kanske inte så bra ut... och nu säger mamma att vi ska sälja panina för hon har inte råd att ha två hästar i full träning plus att hon själv inte orkar att rida så mycket som krävs pga sjukdom. och vi har en köpare på henne, en jätte gullig tjej som vi känner sedan tidigare med jätte bra hästsyn.

men nu blir jag helt sliten åt olika håll. jag ville ju börja rida storhäst, en bättre häst än panina kommer jag aldrig kunna få, då vi inte är dom rikaste. och då mamma red henne och satte henne på plats så vart hon ju jätte snäll och med träning kommer hon ju bygga muskler och kunna bära sig själv i ridningen, och vi kommer kanske kunna passa ihop bara det får gå ett tag och jag verkligen försöker tuffa till mig!

medans jag älskar mig ponny och har så kul när jag rider henne och känner mig hundra % säker på henne även om hon är svårare att sitta kvar på och älskar att busa, men på henne blir jag aldrig rädd. är ju såklart för att jag känner henne innan och utan, men så kanske det skulle kunna bli på panina med om det bara får gå mer tid?

att sälja ponnyn min och panina för att sedan köpa en annan storhäst vill jag inte då ponnyn min har permanenta tandproblem som man måste regelbundet till vet med. plus att hon är överkänslig mot knott på sommaren och det känns inte som någon seriös skulle vilja köpa på sig så mycket problem, trots att hon är en jätte fin ponny som skulle verkligen kunna hävda sig i dressyr klasserna ( jag tävlar dock mest hoppning). och förra året var hon 148cm och ska slut mätas efter nyår och då är det inte ens att säkert att hon är ponny längre..och mitt hjärta skulle gå sönder om jag skulle måsta skiljas från min bästa vän.

Alternativen är då att jag ger panina en andra chans, och överlåter ponnyn till min medryttare, som jag skaffade på henne under tiden jag red panina.

eller att vi säljer panina och jag har kvar ponnyn resten av livet.

båda känns som skitiga alternativ då jag helst skulle vilja rida båda själv, men det skulle jag aldrig kunna hinna med för skolan.
och jag kan ju inte hålla på vela fram och tillbaka mellan dom då medryttaren måste få veta hur det blir i fortsättningen. och genomed att jag bytt tillbaka till ponnyn nu och vi har en köpare känns det hemskt mot alla att säga nej nu vill jag rida panina igen, som en annan jäkla bortskämd unge..

men jag vet inte om jag vill ha panina för att jag tror att vi kanske kommer passa jätte bra ihop sedan och kunna ha en framtid med henne, eller om jag bara vill ha henne för att hon är en sån jäkla fin häst med jätte mycket kapacitet!?
vet inte hur jag ska göra.. ser jag mig själv på ponnyn tänker jag bara på hur stor jag ser ut på henne och vad folk ska tycka..sedan vill jag ju tävla och har ju mer framtid i tävling på panina i både hoppning och dressyr. får panik! hjälp mig

sätter in lite bilder på mig på båda hästarna..
IMG_0385.jpg

IMG_0173.jpg

IMG_0171.jpg

IMG_0153.jpg

IMG_7972.jpg

IMG_5442.jpg

IMG_5354.jpg

ridtur24mars07001.jpg
 
Sv: Hur ska jag göra!?

några bilder från sista lektionen jag red på panina innan jag började rida ponnyn igen.
hopptrning15maj2008001.jpg

hopptrning15maj2008014.jpg

hopptrning15maj2008020.jpg

(högt tempo och framtung ryttare:grin:)

men känns som om jag bara ger mig fan på att jag ska klara det och går in för det helhjärtat så kan jag klara det! både mamma och tränaren tror det, men det hänger ju på att jag gör det och inte blir rädd igen!och sluta ge upp bara för att det inte känns perfekt..

vet inte ut eller in längre..
 
Sv: Hur ska jag göra!?

Puh!
Det var en del att läsa..:D

Jag tror...

Att har du kvar ponnyn kommer du sakna tävlandet och du kommer känna dig stor. Men ni skulle också kunna få många fina år tillsammans i alla fall.

Men behåller du Panina och ni tillsammans kämpar er igenom era problem kommer ni bli ett starkt team som kan komma långt på tävlingsbanorna.


Kan säga att jag tappade lusten för ridning x antal ggr första året med min häst (han var iof sjuk men..). Sen blev han frisk och började bocka ganska ofta och ganska kraftigt, jag blev rädd, riktigt rädd.
Men vi fortsatte, den ena envisare än den andra tills vi en dag var envisa tillsammans mera än var och en för sig.

Panina kommer säkert att växa till sig, sluta bete sig och bli en fin häst. Det gäller bara att våga satsa. Och ingen sa att den vägen är lätt att vandra, men belöningen på slutet smakar bättre ju hårdare man får kämpa.:p

Och ett litet tips på vägen.:bump:
Pröva rida henne i grimma, öva förtroende och ledarskap genom sammarbete. Så ska du se att hon snart ger sig!
 
Sv: Hur ska jag göra!?

tack för svar! vill ju så gärna försöka forstätta kämpa med henne men kommer sakna kim (ponnyn) så himla mycket..gud jag vet verkligen inte ut eller in:( men känns som jag borde sattsa på panina, och även om jag gör det kommer vi ju inte sälja kim pga hennes alla problem, så om det nu inte blir bättre kan jag ju gå tillbaka till henne, men det känns ju lite oschyst mot medryttaren att inte kunna bestämma mig om jag ska rida henne eller inte:/ fast samtidigt är det ju mina hästar..men jag får så dåligt samvete.. känns som jag är skyldig att fortsätta på kim nu när jag gav upp på panina..:/
 
Sv: Hur ska jag göra!?

Hur länge har ni haft Panina? det tar ju rätt lång tid att rida in sig på en ny häst.

Om ni nu inte ska sälja araben tycker jag att du ska ge Panina ett 1 år till. Känns det lika dant då så är det kanske dax att sälja.
 
Sv: Hur ska jag göra!?

kan du inte låna ut ponnyn på foder ett år eller så och ser hur det funkar med panina? märker du då att det verkligen inte funkar så kan du ju sälja henne då och ta hem ponnyn.

kan du jobba extra? göra nått för att ta ner kostnaderna?
 
Sv: Hur ska jag göra!?

Jag orkade läsa. Om jag var i din situation hade jag lånat ut ponnyn på foder. Och då nära så du lätt kan åka dit och hälsa på henne. Tänk dig själv en yngre tjej, sin förta ponny och det är din ponny som lär henne massor och de blir rosettplockare? Då skulle du väl bli väldigt stolt över din ponny?

Sen ge storhästen tid, kan inte din mamma och du rida henne lika mycket? Om det inte fungerar, kanske sälja henne och köpa ett fullblod?


Det är stor skillnad på fullblod och halvblod. De är smidigare, smartare och kvick tänkta. Tror tyvärr inte det går att lära en häst att bli det.
 
Sv: Hur ska jag göra!?

Såå vansinnigt stor tycker jag inte du ser ut på Ponnyn! Svårt det här, förstår att du inte vet ut eller in.. Det är lite farligt det här, det känns som om du jämför hästarna? Panina kommer aldrig bli som Kim, inte lika snabb och kvicktänkt.. Hade det bara vart krux med Panina utan att du blivit rätt hade det vart lite annorlunda, som så många andra så tycker jag inte att man ska behöva vara rädd. Det ska ju vara kul!
Och gällande medryttaren, nog måste du väl få rida din ponny några ggr i veckan, även om hon har den?
Om Panina säljs, då bör du ju rimligtvis ha pengar till att köpa en annan stor häst? Som du inte behöver vara rädd för?
Och bestämmer du dig att behålla Panina, så lägg träningen på en lägre nivå, så du känner dig trygg och hästen inte behöver bråka o tjafsa emot.. En häst i lagom arbetsbelastning (svårighetsgrad på uppgifter m) Tycker inte jag ska behöva jäklas.. Då får man i vissa fall backa lite..
Hur länge har du haft panina? hur länge har du ridit henne? Det tar ju oxå tid att komma iordning på och med en häst, särkilt o den knappt var gjord nåt med innan? Men jag tycker inte det är bra att du e rädd..
 
Sv: Hur ska jag göra!?

Jag tycker du ska följa ditt hjärta helt enkelt. Jag har en kompis som råkade ut för en liknande situation. Hon hade en bråkig häst och blev rädd när hon skulle rida. Hennes tränare trodde att hon skulle kunna bli duktig, hon hade kapacitet, min kompis ville också kämpa, men hon var rädd. Det blev tråkigt att rida. Hon bestämde sig därför för att sälja hästen och köpa en ny. (En ädel arabliknande häst som endast är 149, hon är ungefär 172). Det är ett val hon aldrig ångrat, de passar perfekt ihop och hon är aldrig rädd. Visst hon är medveten om att hon inte når de större klasserna med honom, men hon har kul. Grymt kul, och hon lär sig massor. När hon har gått klart skolan och så vidare ska hon köpa stor häst. Just nu vill hon bara ha kul och rida utan att vara rädd.
Jag har sett hur allting hände... jag stödde henne i att sälja hästen för hon var verkligen rädd och jag visste att hon alltid skulle vara lite rädd, hur pass mycket de än utvecklades. Hon skulle alltid komma ihåg det som hade hänt.
Jag tycker som sagt du ska göra det som är bäst för dig nu. Ha kvar din lilla häst som du trivs med, du har hela livet på dej att utvecklas vidare på stor häst :)
Samtidigt förstår jag att du vill utvecklas vidare och klättra i klasserna, men det viktigaste är att man har kul och trivs. Hoppas jag inte rört till det mer för dej :P Lycka till!
 
Sv: Hur ska jag göra!?

Jag har läst igenom det du skrev, mkt text var det.

Jag känner att det enda jag säga är från mitt eget perspektiv och jag skulle aldrig vilja vara rädd när jag rider, oavsett hur många rosetter hästen plockar åt mig!

Dock så håller jag med andra här i tråden, det verkar som om Panina är ganska grön, hon är stor och stark och du är van med en nättare och lättare typ av bus och dumheter.
Men du måste känna själv att det är roligt att satsa för annars kommer du att lägga av med tävlandet i vilket fall och sen sitta framför TVn och se ryttarna där och sucka och undra varför...
(Precis det har jag gjort med fotbollen, jag skulle vilja spela igen, men när jag väl står med bollen så kan jag inte känna den där andan av samhörighet med laget som jag gjorde när jag spelade i flicklaget)

Om du känner att det är värt att göra ett nytt försök med Panina så ska du göra det, kanske din tränare kan sitta upp på henne och plocka fram "knapparna" på henne åt dig en eller två gånger?

Och din ponny borde du väl få ha tillgång till iaf någon dag i veckan om du bara har medryttare? Annars tycker jag att du ska försöka tala till dig det. Det är alltid bra att ha en trygg läromästare att gå tillbaka till för att hitta sin egen ridning.

Om du säljer Panina borde ni väl få pengar som ni kan köpa en annan häst för? Det är inte alls att vara "en bortskämd unge" när man säger att man vill ha en ny häst för att man inte klarar den man har. Det tycker i alla fall jag är ett bevis på mognad!!!:bow:

För hur många trådar har vi inte sett här på Buke om folk som rider omkring på sina hästar uppbetslade till tusen, med nosgrimmor åt alla möjliga håll och hjälptyglar som man knappt vet fram och bak på?

Jag knyter ihop tråden lite med det jag sa i början;
Jag kan bara se det ur min synvinkel och jag vill ha en häst att utvecklas med (trots att jag inte har tävlingsambitioner) och är jag rädd så hämmas utvecklingen.

Jag önskar dig lycka till med ditt beslut och hoppas att det blir till det bästa oavsett hur du gör.
 
Sv: Hur ska jag göra!?

svarar lite till alla, jag hann rida henne lite mindre än ett år och innan det hade hon gått som avelsto i tyskland ( mamma misstänker att hon vart avelssto pga att hon va bråkig, för hon har inte haft några skador så vitt vi vet.

och när hon kom till oss var hon väldigt stressad kunde inte vara själv utan annan häst som sällskap väldigt ohanterad, man kunde knappt lyfta hovarna på henne och hon vart galen om man satte på transsport eller senskydd och sprkade tills dom flög av, hon var heller inte mkt riden alls(vad vi vet red dom henne 1månad innan vi köpte henne i försäljningsstallet annars vet vi inte om hon ens blivit sutten på) och ärligt talat så tror jag inte hon sett en skog förut..bla gick man längst en stig så snubblade hon överallt som om hon aldrig gått på något annat än en äng förut.

och att sko henne var näst intill omöligt, när hon kom till oss hade hon endast två sömmar per sko (vilket säger en hel del) i början red mamma henne då hon har mycket erfarenhet, så att det inte var någon tokhäst vi köpt och om man bortser från att hon var stressad och väldigt outbildad så skötte hon sig. och sedan började jag rida och träna henne och vi har tagit det väldigt lugnt med henne (hon är 9år, så ingen unghäst direkt.)

men efter ett tag började hon testa mig och jag var mesig och sa inte ifrån tillräkligt och det vart värre och värre. från början var det mest någon spark rätt ut i luften men utvecklades snabbt värre och värre, och hon började sparka oftare och oftare även fast jag tyckte jag sa ifrån (inte tillräkligt såklart, som vanligt) och sedan började hon stegra och på en tävling stegrade hon nästan över med mig och då började mamma rida henne och hon vart bättre, men fortsatte testa mig. men med mamma försökte hon aldrig något mer, utan gav sig så jag försökte vara lika tuff som mamma men mår dåligt själv av det och tycker inte ridningen blir nå kul när man måste vara så hård. och att jag började bli rädd gjorde ju inte saken bättre så jag slutade rida henne helt och mamma sa att hon kunde träna och utbilda henne något år till mig så fick jag rida kim och ha kul med henne mina sista ponnyår.

men nu vart det dåligt med pengar då vi fick reda på att kims tänder kommer aldrig bli bra och träningarna kostar mycket och kim måste ha specialfoder pga tänderna och en massa andra bakslag, och vi har inte råd helt enkelt. men har pratat med mamma och vi kanske kommer kunna lösa det, att vi hyr ut en boxplats och andvänder dom pengarna till träning, och så fort jag får egna pengar andvänder jag dom för mina träningar, för det är just det att vi inte har råd att låta båda hästarna träna 1 gång hopp och 1 gång dressyr i veckan men får vi hyra ut en boxplats så kanske det går ihop för oss, bara att man får räkna med att alla pengarna går till hästarna! men det är jag berädd att offra.

men vi får se hur det blir. jag har iaf bestämt mig för att jag kommer rida kim det här året ut och tävla upp henne i klasserna och njuta av min tid med henne och sedan får vi se hur det blir. men inget är bestämt än om vi ska sälja eller ha kvar panina pga just pengarna. vi kommer måsta räkna lite. skulle ju så gärna vilja att det funkar mellan oss, och det känns som ger jag det inte en chans till så kommer jag gräma mig hela livet sedan ; tänk om jag bara försökt en gång till då hade det kanske blivit jätte bra.

ojj nu vart det sådär långt igen, förlåt:o
 
Sv: Hur ska jag göra!?

Har inte läst svaren bara ditt inlägg och vet inte vad jag ska säga.

För det första jag tycker inte du ser stor ut på Kim (hette araben så? ). Jag rider Pappas fjording som är ca 142 cm och jag är ca 173 cm. Visserligen är hon grövre men endå.

Vill du verkligen, verkligen sattsa på tävling så visst kör på Panina. För det är nog där du går längst om ni lyckas kämpa er förbi allt.

Är du som mig så behåller du Kim och låter hjärtat bestämma. Tror visst ni kan tävla ihop, fast kanske inte på samma nivå som Panina skulle komma upp till.
Men detta kommer från en tjej som har haft kvar sin shettlandsponny i 13 år;) :love:

Dock hade väl Kim problem med "eksem" och tänderna. Vilket kan bli jobbigt vid försäljning. (även om ni säljer hur vet man att det blir bra.)
Men överlåter ni till medryttaren finns det inte möjlighet att du får rida henne endå ibland?

Det är ett svårt val som är helt dit! Men jag hade behållt Kim om jag var du, det låter som om hjärtat vill att h*n stanar....:crazy:
 
Sv: Hur ska jag göra!?

jo men vi kommer ladrig sälja kim och det är ju som du säger att jag kommer ju ha möjlighet att rida henne om jag vill genomed att jag bara ha medryttare på henne , så det är vell träning och tävling jag mest ger upp på henne då, för sälja kommer inte bli av med alla hennes problem , ingen seriös enligt mig skulle köpa en häst med alla dom problem hon har, om dom inte är oseriösa och tänker strunta i behandla henne. och det vill jag aldrig riskera så hon blir kvar vad jag än väljer!
 
Sv: Hur ska jag göra!?

Jag tycker inte alls att du ser så stor ut på din ponny. Och tävling behöver du faktiskt inte ge upp, dels har du ju de rena arabtävlingarna och dels kan du ju alltid skaffa dig en hästlicens och starta ponnyn bland storhästarna. Följ ditt hjärta men lägg också handen därpå och var ärlig mot dig själv så du inte väljer ponnyn av orealistiska skäl. Lycka till med fortsatta hästlivet !:bow:
 
Sv: Hur ska jag göra!?

Jag tänker såhär:
Jag får intrycket av att du köpt fel häst. Du känner dig inte samspelt och trygg med din nya stora häst.

Visst kan man ge det lite tid och behålla den nya. Å andra sidan riskerar du att tappa sugen och mista hästintresset helt. Det ska vara KUL att hålla på med sin häst!

Jag tror inte alls att just den här hästen är din enda chans att komma över en bra häst till ett bra pris. Du har ju MINST en halv livstid kvar som ryttare, och förr eller senare kommer du hitta en häst som passar dig perfekt. Men det förutsätter ju att ditt hästintresse inte har slocknat!

Visst kanske du kommer att gräma dig över att du inte försökte en sista gång om du nu bestämmer dig för att sälja. Men det kan ju lika gärna komma en dag då du grämer dig över att du lade ned så mycket tid på hästen du kände dig osäker på, istället för att hitta RÄTT häst.

Det är bara du själv som kan avgöra hur mycket du vill kämpa innan det lossnar. Det kan mycket väl vara värt att ge sig fasen på att det ska gå! Men det är inte heller fel att inse att man inte passar så bra ihop med sin häst som man skulle vilja.
 
Sv: Hur ska jag göra!?

Jag har varit i nästan exakt samma situation. En enögd, ilsken ponny med eksem eller det förträffliga men vilda halvblodet. I mitt fall var halvblodet min mammas men var ute på foder och ponnyn var min bästis. Plötsligt ville inte fodervärden ha henne längre.

Jag fick helt enkelt höra av mor att om jag inte tog halvblodet så skulle hon gå till slakt (skrämselpropaganda, inget allvar tror jag). Den här hästen hade tidigare kastat av mig så det small i backen och skrämt mig. Jag tog henne men var livrädd för att rida henne. Men jag ville så gärna ha henne så jag gav mig fan på att det skulle gå. Det gick över förväntan. Hon har inte kastat av mig sen dess.

Hade inte råd att ha båda så jag valde halvblodet och lånade ut ponnyn men jag säljer honom aldrig. Hade sagt att jag aldrig kommer lämna bort honom, men nu var det det enda rätta för både honom och mig. Funkar jättebra.

Jag tror att du på förhand kan ha dömt ut förhållandet till den stora för att du jämför henne med araben. Låna ut araben på prov, tillbringa lite tid med den stora och känn efter. Jag tror ni kommer hitta varann.
 
Sv: Hur ska jag göra!?

Om jag hade varit du hade jag behållit ponnyn. Det ska vara roligt att rida, och man måste ha en stor kärlek till de djur man håller på med. Mina hästar kanske inte är de som förbättrar min ridning mest, men vi har grymt roligt på vägen och hjälper varandra, och det är viktigast. Dessutom ser du inte ett dugg stor ut på ponnyn.
 
Sv: Hur ska jag göra!?

Jag orkade läsa hela ditt inlägg, men inte resten av tråden. :D

Efter vad jag läst tycker jag såhär:
Följ ditt hjärta, tillåt dig själv att vara lycklig. Låt mamma rida hästen någon månad (om det går). Då borde ni kunna sälja hästen för hyfsade pengar. Spara dessa pengar till senare tillfälle. Lägg dem på ett hästkonto där ni kan stoppa in pengar lite då och då när ni har över.
Behåll araben, rid och var lycklig. Om du skulle sakna tävlandet så pass mycket så köper du en ny storhäst om ett par år. Den måste inte ha superkapacitet, men den måste passa dig, eller hur?

Tillsvidare kan du rida din älskling med gott samvete, jag tycker då inte att du är för stor!

Hästar skall vara roligt, lycka till! :banana:
 
Sv: Hur ska jag göra!?

Du kan inte tänka dig att byta inriktning? Så att du kan tävla ponny,tex i distans western m.m.?

Om det är absolut hoppning du vill hålla på med,så bör du nog skaffa en större häst,antingen sälja storhästen,lägga undan pengarna,jobba ihop lite till,och köpa en bra storhäst om nått år.

Eller ha kvar henne,och satsa fullt ut,och ta hjälp av någon duktig tränare.

Alt. att ni skickar iväg henne på tillridning i nån månad kanske?

jag själv valde en mindre häst (153 cm (dock ej slutmätt då han bara är 3) till mina 172 cm) MEN,jag har inget sug alls att tävla,utan vill ha en kompis att lunka i skogen med!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 449
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 894
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 623
Senast: Johannna1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 180
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp