Hur ska jag göra!?

Sv: Hur ska jag göra!?

Det är jättejobbigt med en ny häst som inte känns riktigt säker. Det är också jobbigt att sälja en annan häst. Frågan är ju vad du själv tycker känns bäst, att bara ha roligt eller att kunna tävla. Du ser faktiskt inte så stor ut på ponnyn, men jag förstår tänket att man känner sig stor. Jag har samma problem med min D-ponny, men trots det rider jag henne fortfarande utan problem.

VILL du verkligen satsa på den stora hästen kan du ju som någon nämnde låna ut ponnyn på foder. Då får du ju se hur det går med den stora hästen och dessutom kanske fodervärden vill köpa ponnyn om det skulle bli aktuellt. Det hade nog varit mitt val. Väg upp för och nackdelar och avgör sen.
 
Sv: Hur ska jag göra!?

Nu vet jag inte hur gammal du är men jag kan i vilket fall som helst säga att Palina är inte hästen för dej.

Du passar mycket bättre ihop med araben, det strålar av alla bilder på henne och dej,.(vilket det inte gör om dej och Palina.) och du ser absolut inte stor ut på henne, min dotter är 174 cm och hennes arab är ca 152 cm hög
Kanske ska du sälja Palina till någon som vill ha en sådan häst, jag kan lova dej att det hade känts bättre om din nya storhäst varit mer lik en arab i sättet.

Bara för att många tycker om halvblod så betyder det inte att det är rätt ras för alla, jag hade absolut inte ens övervägt att köpa ett halvblod själv, det spelar ingen roll hur många halvblod jag rider, jag har ändå inte hittat någon som har det jag vill ha.

Vi är ju alla olika och ska därför inte ha samma sorts häst.

Det låter som om Palina är mer en häst för din mamma?!

Jag och min dotter tycker inte heller om samma sorts hästar.
Vi passar helt enkelt bättre eller sämre ihop.

Så mitt råd är:
Be din mamma rida Palina några månader och sälj henne sedan, ha kvar och ha roligt med Kim och leta under tiden efter hästen som det står ditt namn på, den finns jag lovar.
 
Sv: Hur ska jag göra!?

Jag skulle lätt behålla ponnyn. Du kan ju tävla den bland stora hästar! Var med den hästen du tycker mest om och ha kul. När du känner att du verkligen inte utvecklas mer eller så så kan du byta häst då!
 
Sv: Hur ska jag göra!?

Om det är till någon tröst så köpte jag en unghäst förut som testade mig som satan och bråkade konstant. Jag blev bara fegare och fegare och satt tillslut och åkte häst istället för att rida. Hon blev skadad och under tiden så tog jag mig en funderare på om jag skulle ha kvar henne eller om jag skulle kämpa vidare. Denna underbara häst finns kvar hos mig än idag även om vi har våra bråkstunder ibland så har jag fått ett helt annat självförtroende på hästen. Jag har lärt mig hur hon fungerar och vilka knappar jag ska trycka på. Det tog lång tid med många ledsna stunder och ledande av hästen då jag inte vågade rida.

Vi tog ett steg i taget och varvade min ridning med min tränares ridning. Jag tycker faktiskt att de hästar som testar och bråkar mest är de finaste att rida när det väl fungerar och man är samspelta. Då gör de vad som helst för sin ryttare!

Jag tycker att du ska ha kvar din storhäst ett tag till och börja rida henne sakta igen utan krav på varken dig eller hästen. Sluta direkt när det går bra och gör något annat tillsammans. Promenader i skogen har fungerat bra för oss, vi har fått en helt annan kontakt efter allt gående tillsammans. Ju bättre det går desto bättre självförtroende kommer du att få på hennes rygg. Låt gärna din tränare rida henne i början av passet och du avslutar. Din mamma kanske också kan rida vissa dagar?

Du ska se att det ordnar sig!

Den stora ser föresten grymt fin ut!
 
Sv: Hur ska jag göra!?

svarar alla lite, vi har nu bestämt oss för att hyra ut en boxplats hoss oss så vi får lite mer pengar, och jag ska rida och tävla kim till nästa sommar och under tiden ska mamma rida panina och träna henne (ev. ska hon skaffa medryttare på henne också iaf hon inte orkar att rida så mkt som det krävs pga sjukdom) och sen nästa sommar börjar jag rida henne igen och känns det inte bra då heller efter ett tag så kommer vi nog sälja henne men vi ska ge det en chans till! tack för alla synpunkter och för att ni har tagit er tid att hjälpa mig en liten bit på vägen iaf!
 
Sv: Hur ska jag göra!?

tjihoooo.. ett mkt bra beslut tycker jag...:D
hoppas det blir ordning på allt i slutändan :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska jag göra!?

Jag skulle lätt behålla ponnyn. Du kan ju tävla den bland stora hästar! Var med den hästen du tycker mest om och ha kul. När du känner att du verkligen inte utvecklas mer eller så så kan du byta häst då!

Jag har inte en tanke på att sälja min häst, antar att du svarade Ts:confused:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 889
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 622
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 350
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp