Bukefalos 28 år!

hur ska man mäta foderet..??!!!

zazza girl

Trådstartare
ha funderat lite nu på fall man ska mäta foderet i kg eller liter???

endel mäter ju i kg och en del i liter så hur vet man att hästen få i sig så mycket den behöver....

som min lilla kille få nu om dagarna ...

morgon: ca 1 kg kross korn
eftermiddag: 5dl blött betfor och ca 1 kg kross korn.
kväll.. 2 kg kross och mineraler...

så hur ska man göra .. i kg eller liter????:confused: :confused:
 
Sv: hur ska man mäta foderet..??!!!

zazza girl skrev:
ha funderat lite nu på fall man ska mäta foderet i kg eller liter???

endel mäter ju i kg och en del i liter så hur vet man att hästen få i sig så mycket den behöver....

som min lilla kille få nu om dagarna ...

morgon: ca 1 kg kross korn
eftermiddag: 5dl blött betfor och ca 1 kg kross korn.
kväll.. 2 kg kross och mineraler...

så hur ska man göra .. i kg eller liter????:confused: :confused:


När man räknar på en foderstat så är värdena uträknade per kg.
Så om du bara vill ha en angivelse på vilken mängd din häst ska äta så har det ingen betydelse, men om du vill räkna på vad din häst får / ska ha näringsmässigt så behöver du veta vikt på fodret.
Camilla
 
Sv: hur ska man mäta foderet..??!!!

Man räknar alltid i kg, men för enkelhetens skull vid den dagliga uppmätningen så kan man mäta upp hur mycket 1 kg av det aktuella foderslaget är i liter och använda ett volymmått (en skopa/mått/burk etc) istället för en våg.
 
Sv: hur ska man mäta foderet..??!!!

Jag räknar i kg, väger sedan upp det i liter och deciliter för enkelhetens skull.. Så slipper man väga varje gång hästen ska ha mat :D
 
Sv: hur ska man mäta foderet..??!!!

oki.. då e jag med .. jag väger mitt vrje gång så han få det han ska ha .. och 5 liter är ca 2 kg ...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 757
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 266
Senast: Twirro
·
Mat Vi ska till Scandinavium på en torsdag. Funderade på att äta något innan vid 16-17 tiden. Har googlat lite men mest hittat äldre trådar...
Svar
15
· Visningar
829
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 146
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp