Hur ska man tänka vid ponnyköp till barn

BernT

Trådstartare
Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny.

Dottern är född -15 dvs kommer vara 11. Hon älskar att rida, älskar hästar över allt annat men är ganska försiktig av sig. Så att köpa en pigg racerponny är helt uteslutet. Jag vill att första ponnyn ska vara genomtrygg och snäll så att det blir en bra upplevelse.

Hon är alltså runt 11 när det är dags, typ 135 lång nu så lite längre om ett år men väger inte särskilt mkt. Jag vill nog helst köpa en bponny så att hon kan hantera den själv, sadla själv osv och för att det är lättare rida en mindre ponny än en större.

Men då kommer hon ju troligtvis växa ur den efter kanske 2 år, är det bättre köpa en cponny?

Hon rider på ridskola och har idag en dponny som medryttarponny och kan inte sadla själv för ponnyn är för hög. Dock väldigt snäll men dottern blir ibland osäker främst pga storleken. Men vi tar det lugnt och i hennes takt och ponnyn och ägaren är supergoa.

Hur har ni andra föräldrar resonerat? Det allra viktigaste för mig är att ponnyn är snäll så att dottern får en bra upplevelse. Hon är inte så tuff (än iaf) så vill ju att det är en ponny som ger trygghet. Sen är det djur och de kan såklart vara pigga och busiga men det ska inte vara normaltillståndet. Kan absolut tänka oss en äldre ponny, enda nackdelen är väl att vi inte kommer klara av att sälja den sen för vi är för blödiga.

Bara för att förekomma så är det inte jag som tvingar dottern att rida eller ha ponny, hon lever för hästar och vill verkligen men blir osäker emellanåt vilket vi såklart jobbar på, att då ha en liten supersnäll ponny att utvecklas med tror jag kan vara bra.

Prismässigt tänker vi väl oss runt 100 max, det behöver absolut inte vara nån tävlingsponny heller så det känns som det borde gå hitta något för det.

Vi hade en B-ponny på foder ett par år innan vi sedan köpte en maxad C. Dottern var 10 när vi köpte C-ponnyn men van med hästar då vi alltid haft hästar hemma och hon ridit vår shettis innan samt red några år på ridskola.
Nu är hon snart 15 och kan fortfarande rida ponnyn då hon inte väger så mycket.

Jag tänker att det viktigaste är att dottern känner sig säker och tycker det är kul att ta hand om ponnyn. Det blir inte kul om man är för kort för att göra saker.
Det är bättre att växa ur än att växa i.

Alltså detta är så svårt känner jag. Hur man än tänker finns det liksom för och nackdelar med alla alternativ. Jag vill inte heller behöva sälja men mitt barn är jämgammal med din dotter och vi delar häst. Vilket innebär att hästen måste funka någorlunda att rida på för mig som är 1.75 och sonen som idag är runt 1.45ish, men rätt liten och smal.

Hade jag enbart letat häst till honom hade jag nog satsat på en rejäl, maxad B alt. mindre C. För som du säger är det ju vissa saker, som att sadla som blir knepigare om du själv är kort i rocken och din häst lite större. Fast samtidigt finns det ju rätt många tjejer på typ 1.60 som rider stora halvblod på 1.75+ så det funkar ju uppenbarligen också. Men blir ju såklart en annan grej när det är ett barn, och lynnet är väl kanske det allra mest avgörande här.

Själv gick jag från shettis till modern å hennes kompis 170 å 175 cm halvblod. Red inte shettisen på slutet iom att jag blev lång (173) tidigt.
Men vi hade pall 🤷‍♀️
En vit 20cm badrumspall som flyttades runt hästen på gången eller i boxen för att nå upp å borsta å nå upp med sadel. Och sedan en högre pall för att få sig upp.
Både modern och kompis va ju kortare oxå och använde oxå pall.

Bara hästen står still och låter bli att stöta i pallen och flippa ur så 🤷‍♀️😅

Men kanske foder i ett förbestämt antal år känns lättare att byta till större modell än att behöva sälja 'första egna hästen'?

Jag hade kollat både på stora kat B och kat C. Med mitt eget barn som också är lite försiktig ser jag hellre att vi behöver byta ponny än att det blir något för stort/svårt.
Ja jag tänker också så, dottern är supertuff i hantering osv men lite osäker emellanåt i ridningen.

Vi hade en B-ponny på foder ett par år innan vi sedan köpte en maxad C. Dottern var 10 när vi köpte C-ponnyn men van med hästar då vi alltid haft hästar hemma och hon ridit vår shettis innan samt red några år på ridskola.
Nu är hon snart 15 och kan fortfarande rida ponnyn då hon inte väger så mycket.

Jag tänker att det viktigaste är att dottern känner sig säker och tycker det är kul att ta hand om ponnyn. Det blir inte kul om man är för kort för att göra saker.
Det är bättre att växa ur än att växa i.
Håller med dig, fast här handlar det mest om ridningen att hon behöver känna att hon har kontroll och det är lättare med mindre ponny. Inte alltid då, finns såklart jobbiga, busiga och taskiga små ponnys också haha.

Alltså detta är så svårt känner jag. Hur man än tänker finns det liksom för och nackdelar med alla alternativ. Jag vill inte heller behöva sälja men mitt barn är jämgammal med din dotter och vi delar häst. Vilket innebär att hästen måste funka någorlunda att rida på för mig som är 1.75 och sonen som idag är runt 1.45ish, men rätt liten och smal.

Hade jag enbart letat häst till honom hade jag nog satsat på en rejäl, maxad B alt. mindre C. För som du säger är det ju vissa saker, som att sadla som blir knepigare om du själv är kort i rocken och din häst lite större. Fast samtidigt finns det ju rätt många tjejer på typ 1.60 som rider stora halvblod på 1.75+ så det funkar ju uppenbarligen också. Men blir ju såklart en annan grej när det är ett barn, och lynnet är väl kanske det allra mest avgörande här.
Jo när man är vuxen har man ju annat kroppskontroll och antagligen annan kunskap samt styrka. Ja lynnet känns absolut viktigast, hellre seg än pigg och vass liksom.

Själv gick jag från shettis till modern å hennes kompis 170 å 175 cm halvblod. Red inte shettisen på slutet iom att jag blev lång (173) tidigt.
Men vi hade pall 🤷‍♀️
En vit 20cm badrumspall som flyttades runt hästen på gången eller i boxen för att nå upp å borsta å nå upp med sadel. Och sedan en högre pall för att få sig upp.
Både modern och kompis va ju kortare oxå och använde oxå pall.

Bara hästen står still och låter bli att stöta i pallen och flippa ur så 🤷‍♀️😅

Men kanske foder i ett förbestämt antal år känns lättare att byta till större modell än att behöva sälja 'första egna hästen'?
Barn ska rida ponny anser jag, tyvärr är det väldigt svårt få tag på en bra ponny på foder utan kontakter vilket vi inte har. Dessa bombsäkra perfekta ponnys lånas inte ut, vilket jag förstår till 100 %, jag hade inte heller lånat ut en sån ponny. Vill hellre köpa så vi har större urval och kan hitta rätt ponny än att behöva nöja oss med något halvdant.

Tror säkert dottern tuffar till sig med åren men nu är det en övergångsperiod där hon börjar känna sig säkrare men det är väldigt fragilt, därav behov av en snäll och bussig ponny i lagom storlek.

Min lillasyster har ett barn som är några år yngre än min dotter och som också rider. Så kan säkert låna ut den till dem när min dotter blir för stor, då är den ju kvar inom familjen.

Om dottern ändå är försiktig nu så kanske det är bättre att köpa en trygg, stor B-ponny (typ russ). Om två år har hon kanske växt ur den storleksmässigt, men antagligen framförallt på andra sätt. Bättre att köpa en större ponny då, som kanske också har lite mer energi och temprament.

Om dottern ändå är försiktig nu så kanske det är bättre att köpa en trygg, stor B-ponny (typ russ). Om två år har hon kanske växt ur den storleksmässigt, men antagligen framförallt på andra sätt. Bättre att köpa en större ponny då, som kanske också har lite mer energi och temprament.
Ja hur länge kan man rida en bponny egentligen? Säg att den är 125, hyfsat normalt byggd. Kan man va 140? Hon rider bponny emellanåt på ridskolan och då tycker jag absolut inte att hon ser stor ut.

Önskemålet från dottern är en cob som är Isabell med vit man och svans, kan hoppas hur högt som helst och jättesnäll. Tänker att vi behöver jobba lite på realistiska förväntningar 😂

Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny.

Dottern är född -15 dvs kommer vara 11. Hon älskar att rida, älskar hästar över allt annat men är ganska försiktig av sig. Så att köpa en pigg racerponny är helt uteslutet. Jag vill att första ponnyn ska vara genomtrygg och snäll så att det blir en bra upplevelse.

Hon är alltså runt 11 när det är dags, typ 135 lång nu så lite längre om ett år men väger inte särskilt mkt. Jag vill nog helst köpa en bponny så att hon kan hantera den själv, sadla själv osv och för att det är lättare rida en mindre ponny än en större.

Men då kommer hon ju troligtvis växa ur den efter kanske 2 år, är det bättre köpa en cponny?

Hon rider på ridskola och har idag en dponny som medryttarponny och kan inte sadla själv för ponnyn är för hög. Dock väldigt snäll men dottern blir ibland osäker främst pga storleken. Men vi tar det lugnt och i hennes takt och ponnyn och ägaren är supergoa.

Hur har ni andra föräldrar resonerat? Det allra viktigaste för mig är att ponnyn är snäll så att dottern får en bra upplevelse. Hon är inte så tuff (än iaf) så vill ju att det är en ponny som ger trygghet. Sen är det djur och de kan såklart vara pigga och busiga men det ska inte vara normaltillståndet. Kan absolut tänka oss en äldre ponny, enda nackdelen är väl att vi inte kommer klara av att sälja den sen för vi är för blödiga.

Bara för att förekomma så är det inte jag som tvingar dottern att rida eller ha ponny, hon lever för hästar och vill verkligen men blir osäker emellanåt vilket vi såklart jobbar på, att då ha en liten supersnäll ponny att utvecklas med tror jag kan vara bra.

Prismässigt tänker vi väl oss runt 100 max, det behöver absolut inte vara nån tävlingsponny heller så det känns som det borde gå hitta något för det.
Jag har inget barn själv, men fick min första ponny när jag var 11 år. Vi kollade både på B-ponnyer och C-ponnyer i olika storlekar, och det var inte storleken som avgörde utan i slutändan landade det på den ponnyn som dels jag tyckte var trevlig och som föräldrarna också tyckte var okej (de var inga hästmänniskor, och de var nog gladare än jag i de mindre ponnyerna vi kollade på ;) - och den ponnyn jag egentligen tyckte bäst om vid provridningen körde mamma veto på eftersom hon tyckte den var liiite för pigg och ung och yvig :angel:).

I mitt fall landade det i slutändan på en ponny på 135 cm - en inte superpigg ponny, som verkade stabil och trevlig och som gillade att hoppa. Inte superglad över att bli riden själv första året/åren, men sen var han väldigt trevlig (om än inte lika pigg som jag nog föredrog). Såldes till en ridskola när jag var 15 år.

I mitt fall var det nog ganska bra att det landade på en C-ponny och inte en av B-ponnyerna vi tittade på - två år senare var jag över 170 cm lång. Jag tror jag var ca 10-11 när jag började växa och bli lång. (men i mitt fall var det väntat att jag skulle bli ganska lång, och jag var nog längre än din dotter redan då - på samma sätt har jag en bekant nu vars dotter nog också låg på +170 redan vid 11-12 års ålder.)

Ja hur länge kan man rida en bponny egentligen? Säg att den är 125, hyfsat normalt byggd. Kan man va 140? Hon rider bponny emellanåt på ridskolan och då tycker jag absolut inte att hon ser stor ut.

Önskemålet från dottern är en cob som är Isabell med vit man och svans, kan hoppas hur högt som helst och jättesnäll. Tänker att vi behöver jobba lite på realistiska förväntningar 😂
Det beror nog väldigt mycket på ponnyn, men jag är 163 och är bekväm med att rida större, normala till grövre B-ponnyer. Inte direkt hoppning dock. Runt 155 cm och hyfsat nätt byggd så kan man nog rida och hoppa de flesta större B-ponnyer :)

Det beror nog väldigt mycket på ponnyn, men jag är 163 och är bekväm med att rida större, normala till grövre B-ponnyer. Inte direkt hoppning dock. Runt 155 cm och hyfsat nätt byggd så kan man nog rida och hoppa de flesta större B-ponnyer :)
Det låter ju bra, det kommer inte va avancerad ridning utan det är mest träna, kanske tävla lite men mest av allt få en härlig familjemedlem att ha kul med.

Ah, dessa ponnydrömmar :love::D

Nu har jag inte barn, men med erfarenhet från min egen uppväxt så hade jag köpt en schysst C-ponny. Jag växte ur den stora C-ponnyn jag fick när jag var 11 på mindre än två år. (Men jag hade ju också en hyggligt absurd tillväxtspurt och gick från att rida B-ponny på 120 cm till att passa längdmässigt på normalbyggt halvblod på 163 cm på 2.5 år). Men det beror ju på, hur såg din och pappans tillväxtkurvor ut i åldern 11-13? Hur långa är ni? Om hon är lite osäker så är det ju betydligt viktigare att det är en schysst ponny som inte är alldeles för stor än att den är liten och känns som hon kan hantera den på råstryka. Shettisar och russ är liksom beviset på att man kan inte rå på små ponnyer med styrka.

Om jag skulle säga något så skulle det ju vara att satsta på en välutbildad och schysst C-ponny, då har dottern också mer tid på sig att tävla om det intresset kommer igång i och med att man inte får tävla med B-ponny efter 13 års ålder. Sedan är det ju mindre känsligt att behöva sälja kanske om man får en mer färdig ponny som man kan ha roligt med, än en projektponny med potential.

Senast ändrad:
Jag hör till team bättre att växa ur än att växa i, även om det är tufft för vissa barn att byta in en vän. (å andra sidan är det en del av livet)

Det är bättre att barnet kan hantera ponnyn i vardagen och att ni kan lägga till mer spännande moment om det behövs (köra miljöbanor, caprilli, gymkhana, åka på tävling/träning, besöka en galoppbana eller liten hinderbana eller göra en uteritt i en spännande miljö). Så väldigt mycket är vunnet på en trygg grund. Spänning och äventyr kan alltid adderas

Men i din sits skulle jag titta på både stora B- och små C-ponny och välja efter individen

Om hon är lite osäker så är det ju betydligt viktigare att det är en schysst ponny som inte är alldeles för stor än att den är liten och känns som hon kan hantera den på råstryka. Shettisar och russ är liksom beviset på att man kan inte rå på små ponnyer med styrka.
Tidigare grannens shettis visste verkligen vilken styrka hon hade i den lilla kroppen, och kunde utan problem dra omkull och komma lös från fullvuxna personer som var vana att hantera storhästar. Jag skulle också säga att det är mycket viktigare med en schysst ponny än ponnyns storlek, så länge storleken är hyfsat okej och barnet verkar kunna hantera ponnyn okej.

Jag har inget barn själv, men fick min första ponny när jag var 11 år. Vi kollade både på B-ponnyer och C-ponnyer i olika storlekar, och det var inte storleken som avgörde utan i slutändan landade det på den ponnyn som dels jag tyckte var trevlig och som föräldrarna också tyckte var okej (de var inga hästmänniskor, och de var nog gladare än jag i de mindre ponnyerna vi kollade på ;) - och den ponnyn jag egentligen tyckte bäst om vid provridningen körde mamma veto på eftersom hon tyckte den var liiite för pigg och ung och yvig :angel:).

I mitt fall landade det i slutändan på en ponny på 135 cm - en inte superpigg ponny, som verkade stabil och trevlig och som gillade att hoppa. Inte superglad över att bli riden själv första året/åren, men sen var han väldigt trevlig (om än inte lika pigg som jag nog föredrog). Såldes till en ridskola när jag var 15 år.

I mitt fall var det nog ganska bra att det landade på en C-ponny och inte en av B-ponnyerna vi tittade på - två år senare var jag över 170 cm lång. Jag tror jag var ca 10-11 när jag började växa och bli lång. (men i mitt fall var det väntat att jag skulle bli ganska lång, och jag var nog längre än din dotter redan då - på samma sätt har jag en bekant nu vars dotter nog också låg på +170 redan vid 11-12 års ålder.)
(Om jag minns rätt, så var jag på ridläger både sommaren jag var 10 år, och sommaren jag var 11 år (två olika ställen, så inte samma). Sommaren jag var 10 år var jag fortfarande en av de mindre tjejerna, och fick en av de få B-ponnyerna - en liten welshvalack. Sommaren jag var 11 år, precis innan jag fick min första ponny, så fick jag en av de större hästarna som var med på lägret - en liten/mellanstor storhäst. Jag var inte längre en av de mindre på lägret, utan en av de längsta.)

Jag hade i första hand letat efter en snäll med rätt egenskaper. Stor b eller mindre c spelar nog ingen större roll. Samt gärna en äldre dels för att möjligheten är större att hitta en trygg samt att klarar man inte att sälja så står man inte med ponny i 30 år. Ps går ju att göra mycket annat med ponnyerna än att rida dom.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en 6 årig dotter som fått låna ett sött o snällt Welsh ponny sto som vi ev ska köpa. Pigg men lydig är ponnyn. Hon har...
Svar
8
· Visningar
1 224
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 527
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 348
Senast: Edla
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 629
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna