Hur ska ni göra med julen?

Vilka är "man"?
Nej, folkhälsomyndigheten som myndighet har inte sagt det. Däremot har de flera gånger nämnt 14 dagar som en karantänsgräns.

Precis som du nämnde i någon annan tråd så finns det läkare etc som sagt hur man bör tänka om man då ändå ska besöka några man vanligtvis inte träffar, de har nämnt två veckor.
I diskussionen jag haft i den här tråden har det handlat om ensamhushåll, det kopplar jag till detta. Att kunna fira jul med någon, samtidigt som jag försöker minska risken för spridning.
 
Blir jag, sonen och mamma som firar ihop definitivt iallafall, så länge ingen får några symtom då. Mamma träffar jag i princip nästan dagligen då hon har min hund när jag jobbar. Hon är själv pensionär och träffar ingen annan. Jag jobbar (ensam) som personlig assistent så jag träffar ingen annan på jobbet heller. Vi är båda på affären väldigt sällan och när vi väl är det så är det tidigt på morgonen när affären är i princip tom. Sonen går i skolan och han är väll då den största risken egentligen, men även han träffar mamma ofta.

Planen var att brorsan skulle komma till jul, men nu vet vi inte alls...:( Förra året hade han nyss flyttat och fått nytt jobb så han jobbade hela julen då, och vi hade alla sett fram emot att få fira denna julen tillsammans men så kom pandemin istället... Han bor ca 70 mil bort. Vi får se vad restriktionerna blir längre fram, men än så har vi inte gett upp hoppet helt.
 
I min familj hade vi planerat att fira jul tillsammans på lucia, eftersom alla brukar fira på olika håll på juldagarna. Nu är ju läget som det är med restriktionerna och jag tänkte att det var självklart att firandet blev inställt, men flera i familjen verkar inställda på att det ska gå att träffas ändå så länge man är utomhus.

Vi är ändå en 10-12 personer och jag tycker att det går emot restriktionerna att ses även om det är utomhus. Fick frågan igår vilka som är intresserade av ses på fika utomhus och jag svarade att det inte känns lämpligt att samlas så många (utomhus eller ej) med nuvarande restriktioner och svaret blev ungefär att ”var och en gör det som känns bäst, jag tolkar det som att ni inte kommer?”

Visst tänker jag väl rätt, eller? Jag vill så otroligt gärna träffa min familj för jag saknar dem hela tiden men det handlar ju inte om det...
 
I min familj hade vi planerat att fira jul tillsammans på lucia, eftersom alla brukar fira på olika håll på juldagarna. Nu är ju läget som det är med restriktionerna och jag tänkte att det var självklart att firandet blev inställt, men flera i familjen verkar inställda på att det ska gå att träffas ändå så länge man är utomhus.

Vi är ändå en 10-12 personer och jag tycker att det går emot restriktionerna att ses även om det är utomhus. Fick frågan igår vilka som är intresserade av ses på fika utomhus och jag svarade att det inte känns lämpligt att samlas så många (utomhus eller ej) med nuvarande restriktioner och svaret blev ungefär att ”var och en gör det som känns bäst, jag tolkar det som att ni inte kommer?”

Visst tänker jag väl rätt, eller? Jag vill så otroligt gärna träffa min familj för jag saknar dem hela tiden men det handlar ju inte om det...

Det beror på vart och hur ni ses tänker jag, men tycker det är väldigt bra att du tvekar också. Men, asså ses man 12 pers på en fotbollsplan liksom... och alla har med sitt eget fika självklart så bör det ju vara säkert?

Sen tycker jag själv att det är en sak att hålla avstånd till vuxna, det är svårare med barn som man tycker om och vill leka med....
 
I min familj hade vi planerat att fira jul tillsammans på lucia, eftersom alla brukar fira på olika håll på juldagarna. Nu är ju läget som det är med restriktionerna och jag tänkte att det var självklart att firandet blev inställt, men flera i familjen verkar inställda på att det ska gå att träffas ändå så länge man är utomhus.

Vi är ändå en 10-12 personer och jag tycker att det går emot restriktionerna att ses även om det är utomhus. Fick frågan igår vilka som är intresserade av ses på fika utomhus och jag svarade att det inte känns lämpligt att samlas så många (utomhus eller ej) med nuvarande restriktioner och svaret blev ungefär att ”var och en gör det som känns bäst, jag tolkar det som att ni inte kommer?”

Visst tänker jag väl rätt, eller? Jag vill så otroligt gärna träffa min familj för jag saknar dem hela tiden men det handlar ju inte om det...

Utomhus på stor yta, där man kan avståndsreglera själv, då hade jag inte haft problem att möta upp familj/släkt om man vill träffa dem och fika/grilla eller liknande. Jag har föreslagit något liknande till min närmsta familj inför årets julfirande.

Men man måste ju lyssna på sig själv, det jag anser kännas säkert är ju kanske helt oacceptabelt för någon annan.
 
Jag hoppas kunna fira med min mosters familj, då blir vi 6 personer. Hoppas alla håller sig friska och att restriktionerna över helgerna medger att vi ses.
 
Det beror på vart och hur ni ses tänker jag, men tycker det är väldigt bra att du tvekar också. Men, asså ses man 12 pers på en fotbollsplan liksom... och alla har med sitt eget fika självklart så bör det ju vara säkert?

Sen tycker jag själv att det är en sak att hålla avstånd till vuxna, det är svårare med barn som man tycker om och vill leka med....
Utomhus på stor yta, där man kan avståndsreglera själv, då hade jag inte haft problem att möta upp familj/släkt om man vill träffa dem och fika/grilla eller liknande. Jag har föreslagit något liknande till min närmsta familj inför årets julfirande.

Men man måste ju lyssna på sig själv, det jag anser kännas säkert är ju kanske helt oacceptabelt för någon annan.
Ytan i fråga var en radhusträdgård. Nu har det i alla fall blivit inställt men mina föräldrar och ena syster kommer ses ändå. Jag fick lite ont i magen av detta, det är väl den inre konflikträdslan som spökar... men jag kommer stå för mitt beslut. Vill inte vara självisk just nu.
 
Rent praktiskt alltså? Hur ordnar man ett säkert firande?

Jag bor många mil från mina päron men ska som av en händelse till hembygden på jobb nästa vecka.
Tänkte passa på att träffa dem då (två föräldrapar så vid två olika tillfällen) så jag undviker att åka fram och tillbaka över jul.

Men hur fasen ska det gå till? På ett säkert sätt? Kan man fika ute? Sitta på varsin sida glasdörr? Överlämning av julklappar - där kan väl smitta åka med? Hur hade ni tänkt göra?

Vi pratar inte om julbord eller långvarig samvaro men hade ju varit roligt att säga hej och ge julklappar om det kan ske på ett säkert sätt. Det blir antagligen pappas sista jul så känns väldigt sorgligt om jag inte får se honom alls. Å andra sidan väldigt mycket sorgligare om jag ger honom Corona!

Hur gör ni i jul?

Jag gör som jag brukar, fixar mitt egna lilla julbord och firar med mig själv, så slipper jag alla överraskningar med okända traditioner och dylikt i bekantas familjer. Lämnar och mottar eventuella julklappar i god tid så allt är klart till 4 advent.
 
Funderar.... jag har en vän som jag inte träffat på många år. Han kommer också att sitta ensam hela julen, och han har mest troligt haft covid-19 men ska iväg och ta antikroppstest till veckan. Nu fundrr jag på om vi skulle ta och hitta på nåt, för det borde väl vara okej att vi umgås på tuman, om han har antikroppar?
 
I min familj hade vi planerat att fira jul tillsammans på lucia, eftersom alla brukar fira på olika håll på juldagarna. Nu är ju läget som det är med restriktionerna och jag tänkte att det var självklart att firandet blev inställt, men flera i familjen verkar inställda på att det ska gå att träffas ändå så länge man är utomhus.

Vi är ändå en 10-12 personer och jag tycker att det går emot restriktionerna att ses även om det är utomhus. Fick frågan igår vilka som är intresserade av ses på fika utomhus och jag svarade att det inte känns lämpligt att samlas så många (utomhus eller ej) med nuvarande restriktioner och svaret blev ungefär att ”var och en gör det som känns bäst, jag tolkar det som att ni inte kommer?”

Visst tänker jag väl rätt, eller? Jag vill så otroligt gärna träffa min familj för jag saknar dem hela tiden men det handlar ju inte om det...
Vi är tre syskon med familjer. Vi ska träffas utomhus och dricka glögg tillsammans den 4e advent. Det är vi äldre generationen, vuxna och halvvuxna barn. Vi går med paket och mat till svärmor 91 år på julafton. Ställer en påse utanför dörren och går sen ut på gatan så kan hon vinka från balkongen 5 trappor upp.
Sen firar alla med sina familjer inget gemensamt firande för oss i år
 
Funderar.... jag har en vän som jag inte träffat på många år. Han kommer också att sitta ensam hela julen, och han har mest troligt haft covid-19 men ska iväg och ta antikroppstest till veckan. Nu fundrr jag på om vi skulle ta och hitta på nåt, för det borde väl vara okej att vi umgås på tuman, om han har antikroppar?

Antikroppar betyder inte att man inte kan vara smittbärare. Jag har haft samtliga "barn sjukdomar" och är imun mot dem själv. Men skulle jag råka på någon som har sjukdomarna tar det ju ett tag innan mina antikroppar kickar in och utrotar virus/baciller vilket gör även mig till smittspridare under x-antal timmar/dygn. Så NEJ, du skal inte umgås med honom utanför säkerhetsramarna om du inte själv får ett positivt svar på antikroppar.
 
Vi kommer fira likadant som vi alltid gjort, dvs en lugn dag inom familjen. Min mamma firade med oss medan hon levde, men sen hon gick bort 2012 har vi varit helt själva. Makens familj bor 50 mil bort och vi har aldrig firat jul ihop eftersom det oftast är knöligt att hitta hästvakter just över julhelgen.
Vi lever så isolerat det går just nu. Jag är i riskgrupp och håller mig hemma. Maken handlar på kvällstid. Julklappar är inköpta, i princip allt via webben. De två äldsta barnen läser gymnasiet på distans och de två yngsta är i skolan som vanligt.
 
Antikroppar betyder inte att man inte kan vara smittbärare. Jag har haft samtliga "barn sjukdomar" och är imun mot dem själv. Men skulle jag råka på någon som har sjukdomarna tar det ju ett tag innan mina antikroppar kickar in och utrotar virus/baciller vilket gör även mig till smittspridare under x-antal timmar/dygn. Så NEJ, du skal inte umgås med honom utanför säkerhetsramarna om du inte själv får ett positivt svar på antikroppar.

Typiskt. Jag kunde väl iofs lika gärna få skiten och dö. Livet är ju ändå piss. Men synd att utsätta andra för risk.
 
Funderar.... jag har en vän som jag inte träffat på många år. Han kommer också att sitta ensam hela julen, och han har mest troligt haft covid-19 men ska iväg och ta antikroppstest till veckan. Nu fundrr jag på om vi skulle ta och hitta på nåt, för det borde väl vara okej att vi umgås på tuman, om han har antikroppar?

Om ni är två stycken ensamhushåll som inte träffar andra så är det inte emot några restriktioner att ni ses och firar jul ihop.

Sen ska det ju såklart kännas bra för en själv också.
 
Om ni är två stycken ensamhushåll som inte träffar andra så är det inte emot några restriktioner att ni ses och firar jul ihop.

Sen ska det ju såklart kännas bra för en själv också.

Ja vi är två ensamma. Men han jobbar ju med barn (stödlärare/fritids) så han träffar jäkligt mkt folk i sitt jobb.

Just nu är allt ändå piss så jag kunde inte bry mig mindre för egen del egentligen. Ju snabbare en dör ju bättre. Trist att kvävas dock kanske.
 
Funderar.... jag har en vän som jag inte träffat på många år. Han kommer också att sitta ensam hela julen, och han har mest troligt haft covid-19 men ska iväg och ta antikroppstest till veckan. Nu fundrr jag på om vi skulle ta och hitta på nåt, för det borde väl vara okej att vi umgås på tuman, om han har antikroppar?

Tja, jag tycker ju det är 100% okej, antikroppar eller inte. Men jag hade inte tyckt det varit smart om nån av er hade symptom.

Du får välja vad som känns bäst för dig, såklart.
 
Ja vi är två ensamma. Men han jobbar ju med barn (stödlärare/fritids) så han träffar jäkligt mkt folk i sitt jobb.

Just nu är allt ändå piss så jag kunde inte bry mig mindre för egen del egentligen. Ju snabbare en dör ju bättre. Trist att kvävas dock kanske.

Rekommendationerna är ju att man som ensamhushåll får välja ut några "nära" att umgås med så att man ska slippa bli helt själv. Hur nära man faktiskt är spelar ju mindre roll så länge man håller sig till antalet ett fåtal.

Jag menade mest att du behöver inte känna att du bryter mot några rekommendationer om ni firar jul ihop. Men sen ska det ju kännas bra för er båda också. Av det andra du skriver så låter det ju som att att lite sällskap skulle vara bra (?) ur ett hälsoperspektiv totalt sett i just ditt fall? Livet är ju inte bara covid.
 
Ja vi är två ensamma. Men han jobbar ju med barn (stödlärare/fritids) så han träffar jäkligt mkt folk i sitt jobb.

Just nu är allt ändå piss så jag kunde inte bry mig mindre för egen del egentligen. Ju snabbare en dör ju bättre. Trist att kvävas dock kanske.
Ni kan ju kanske fira ihop utan att nödvändigtvis sitta på varandra. Man kan ju umgås och ha trevligt tillsammans samtidigt som man håller en viss distans till varandra.
 
Ni kan ju kanske fira ihop utan att nödvändigtvis sitta på varandra. Man kan ju umgås och ha trevligt tillsammans samtidigt som man håller en viss distans till varandra.

Svårt att hålla distans i en 2a. Vi bor 80 mil ifrån varan, så vi lär ju vistas på samma ställe dygnet runt över jul. Mötas halvvägs och bo på hotell känns ännu sämre ur smittsynpunkt.
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 122
Senast: Acto
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 452
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
33 065
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 019
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp