Hur ska vi tänka? Häst/hundmöte -tillbud

• Gnägg
  • Trådstartare Trådstartare miumiu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 86
  • Visningar Visningar 6 196

Bukefalos 30 år!

Jag tror det är du som missar att hundar har olika temperament och inte kan förväntas bete sig så förutsägbart som du verkar tro.
Har inget med temperament att göra , faktum är att få hundar biter.
Tack och lov.
Hade hundar varit så tuffa som ni påstår hade vi inte behövt träna dom att klara arga människor.

Du som inte verkar förstå.
En rädd hund går inte till attack om den har plats att gå undan.
Skiter i vad du tycker jag har inget emot att skrämma iväg en främmande hund från häst eller från mina hundar.
Jag litar inte ett dugg på främmande hundar.
Det som man bör göra är att försöka lugna ner situationen och inte hetsa på den, för det löser ingenting. Dessutom så är det större chans att alla går därifrån oskadade.

Jag litar heller inte på alla hundar och just därför så vill jag inte hetsa någon hund när jag inte vet hur den reagerar, däremot så är det en större chans att saker och ting lugnar sig snabbt om man inte ger någon respons på hundens energi. Att behålla lugnet är det bästa i dom flesta situationer.

Sen också det lilla faktum att jag inte vill någon hund illa heller, vill inte skapa ett trauma för dom även om dom stör mig. Det bästa är att lugna ner situationen och sen efteråt försöka kontakta ägare osv och försöka se till att det inte händer igen.

Senast ändrad:
Tack och lov.
Hade hundar varit så tuffa som ni påstår hade vi inte behövt träna dom att klara arga människor.
Hundar som jobbar med försvar och skydd är inte rädda och osäkra hundar, det är trygga individer som lärt sig att agera och gör det inte i rädsla eller av osäkerhet.

En rädd och osäker och skrämd hund är en opålitlig hund som man inte vet hur den kommer agera, den kan reagera genom att sticka därifrån men kan också agera med aggression istället. Det är trots allt inte en helt onaturlig reaktion ens för oss människor att agera genom försvar istället för att fly om vi blir överraskade eller skrämda.

För allas skull, även hästarnas, så är det bättre att behålla lugnet och försöka att inte hetsa på någonting som kan leda till att både hund och häst skadas. Och som du själva skriver, få hundar biter och därför är det bättre att inte göra situationen värre än vad den är för majoriteten av hundar kommer backa av när inget hetsar på den.

Hundar som jobbar med försvar och skydd är inte rädda och osäkra hundar, det är trygga individer som lärt sig att agera och gör det inte i rädsla eller av osäkerhet.

En rädd och osäker och skrämd hund är en opålitlig hund som man inte vet hur den kommer agera, den kan reagera genom att sticka därifrån men kan också agera med aggression istället. Det är trots allt inte en helt onaturlig reaktion ens för oss människor att agera genom försvar istället för att fly om vi blir överraskade eller skrämda.

För allas skull, även hästarnas, så är det bättre att behålla lugnet och försöka att inte hetsa på någonting som kan leda till att både hund och häst skadas. Och som du själva skriver, få hundar biter och därför är det bättre att inte göra situationen värre än vad den är för majoriteten av hundar kommer backa av när inget hetsar på den.
Jag tänker också att försöka lugna ner situationen är bäst, men det är ju svårt om man själv är rädd. Jag var själv med om en situation för några månader sedan. Jag var ute och gick med mina två hästar när jag möter grannen med deras hund. På något vis snirklar den ur sig selen och börjar hoppa och skälla på mina hästar. Grannen ursäktar sig och försöker att få fatt på hunden. Jag tänker att min enda uppgift är att lugna situationen för att mina hästar ska känna sig trygga så jag pratar med dem och berömmer hela tiden. Hunden är ganska upphetsad och skallet är uppfodrade och ibland åt det lite mer aggressiva hållet. Ägaren får tag i hunden och allt går bra.

Att jag kunde hålla mig lugn berodde mycket på att ägaren var på plats och försökte fånga hunden annars vet jag inte. Jag tycker att det är jätteviktig att vi gemensamt anmäler problemet lösa hundar även om man kanske inte känner att det är så lönt i det enskilda fallet. Hundar ska inte släppas vind för våg, punkt.

Jag har hört några som löste problemet med samma hundar som alltid var lösa genom att fånga in hundarna, köra några mil och sedan lämna i dem till polisen där. Polisen lämnade in hundarna till hundpensionat och ägaren fick sedan betala dyrt för att lösa ut sina hundar.

Det ligger mycket i det, både när det gäller människor och djur. Men i det här fallet och liknande är det nog inte rädsla utan jakt hos hunden och det är skillnad, en hel del hundar biter också då om de vågar och får chansen.

Tack och lov.
Dom flesta hundar gör skillnad på människor och andra djur. Är ju få hundar som triggas av att barn springer men inget ovanligt att hundar triggas av springade djur.

• Gilla
Reactions: Sel
Tack och lov.
Men har det inte det? Jag spånar lite. Om en hund har dåliga nerver och ligger högt i temperament, typ impulsiv är inte risken större för att den biter än en hund som har dåliga nerver men är lite långsammare i temperamentet. Om vi bortser ifrån andra delar som kan påverka och det enda som skiljer är temperamentet.

Liknande trådar

• Hur uppfostra och minska stress
  • R
    Småsyskon – hur ska jag göra?
  • Tips för nästa steg i ensamhetsträning?
  • vilken hund ska vi välja bort?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Årets bantningstråd
  • Dressyrsnackis 21