Hur skall jag göra i vinter?

Spirit

Trådstartare
Vi har köpt gård i vintras m ca 3,5 tunnland mark, har en överväxt 20*40 paddock som skall fixas till & ordna belysning så det blir användbar. Och ett stall m 3 boxar varav en är fölbox. Här går bussar utanför men hållplatsen ligger en bra bit bort ca 2-3 Km, för långt att cykla från Tomelilla ca 1½ mil. Lättast m bil eller moped.
Har ca 20-25 min skrittväg så är jag i Fyledalen med kilometersvisa grus och skogsvägar. Samt ca 15-20 min körning så är man i Högestads ridhus där det hålls regelbundna hopp/dressyrlektioner.
Om mig:
Jag äger själv en häst som jag oxå rider, och av en kompis lånat en jättegammalt russ som sällskap (32 år gammal)

Sitter & funderar, skall man hyra ut den ena boxen för en summa i månaden & personen själv fixar m strö och foder, men jag fodrar morgon o kväll o in & utsläpp eller skall jag ordna en inackodering och själv ordna allting för en stallhyra?
Om jag fixar med en eller två hästar kvittar mig, är i stallet ändå & ordnar för min egen.
Men jag hinner inte rida två hästar om dagen eftersom min herre måste gå istortsett varje dag, annars får han utbrott. Kan ha väldigt långa dagar på mitt arbete periodvis, därav jag inte hinner m 2 fullt ut..

Att köpa en ponny vill jag egentligen inte eftersom jag tycker synd om den att bara gå o skrota i hagen.

Jag kan köpa en till större häst o skaffa en medryttare, men det är så osäkert om personen verkligen kommer & rider när den skall eller kanske helt slutar komma. & då står jag med en häst till som jag inte hinner rida.

Det bästa för min del hade varit en inackodering, men jag är lite skeptisk eftersom det blir bara jag och personen i mitt stall som är väldigt litet, men då får jag även en ridkompis = positivt.
Men det blir synd om min häst om inackodering helt plötsligt kommer på att den inte trivs & flyttar, då står min häst plötsligt själv..

Hur hade ni gjort eller vad skall jag göra?
Och vilken summa hade ni isåfall tagit i stallhyra i dom olika exemplen?

OBS!! Detta är ingen boxplatsannons, Om/när jag annonserar så gör jag det på "stallplats finnes".

Tacksam för svar
Spirit
 
Jag har haft en inackordering där hon köpte stallplats, in- och utsläpp, täckesbyte och fodringar. Spån + mat fick hon köpa själv och mockningen sköttes av henne också, om vi inte bytte.

Efter den erfarenheten kan jag säga att det gäller att man är verkligen överrens om rutiner och ordning, och att ett ordentligt kontrakt kan vara på sin plats. Just att det är så litet gör att man - förutom att vara rörandes överens - också kan irritera sig mycket på varandras vanor och ovanor.

Nu har vi ett äldre sällskap till ridhästen, och sen kommer sambons yngling hem från flockuppväxt och inridning. Att rå sig själv gör förvisso att man är väldigt bunden om det inte finns nån som kan rycka in - men det är skönt som bara den.

Kan du inte ha russet kvar som sällskap?!
 
Det kan jag säkert, men lämnas han kvar själv i hagen så går han igenom trådarna trots strömmen, springer, bockar & blir helt besatt och skriker tills vi kommer tillbaka.
Men orkar inte följa med som handhäst pga åldersspatt i bakbenen.

Självklart så skrivs kontrakt & regler sätts upp om det blir inackodering..
 
Då skulle jag nog kolla intresset för att stalla hos dig, och se om det finns nåt. Kan vara bra att veta :)
 
Kan du inte hitta någon ponny som ska pensioneras då? Du kanske kan ta med den ibland som handhäst osv?
 
Jag tycker det låter som en inackordering passar bäst.
Kanske nån som har två hästar?
Då har du ju dessutom alltid nån backup om du vill vara ledig någon morgon eller åka bort nån gång.
 
Jag skulle satsat på inackordering. Varför inte två stycken?
Du får lite pengar och ev kan du säkert få avlastning om du skulle behöva någon dag. Ridsällskap är ju heller aldrig fel!
Jag tycker du ska stå för höet, då det är bäst då dom går i samma hage och äter! Fodringarna tycker jag du kan stå för också eftersom du ändå är i stallet morgon och kväll. Ev kan du ju få sovmorgon någon dag på helgerna!
Jag tycker själv att det kan vara skönt att få köpa eget kraftfoder som passar analysen och även strö (om h*n inte vill ströa med det du använder).
Mockningen kan ni ju komma överens om. Beror på hur inackorderingen vill ha det!

Jag skulle kunna tänka mig att betala 1300 kr för hö, fodringar och in och utsläpp. Om mockning och strö också ingår 1500 kr!
Detta gäller om det finns rinnande vatten i stallet, ett måste för mig med varmt. Även varm sadelkammare att värma sig i!
 
En hyresgäst verkar väl bäst.... Har själv prova olika former. Två egna, varav en ponny... fick bara dåligt samvete. Lånat en sällskapshäst, men vi hade för olika ideer om hästvård jag och den ägaren. Haft inakorderingar som jag servat med allt. Konvalecenter omskolningshästar från travet, you name it... Nu har jag den bästa lösningen för mig. I vinter är det bara min häst och en hyresgäst. Jag står för in/utsläpp, mockning och strö = 1500:-/mån plus tillgång till transport... Vill hyresgästen ha service utöver det så kostar det extra.
Hon sköter och rider sin häst och jag behöver inte lägga tid på någon annans häst. I stallet finns plats för fyra hästar så skulle det dyka upp någon till som vill hyra in sig så kan det hända att det blir fler. Men just nu är det bara vi två.
Jag bor bortom all ära och redbarhet så man måste ha bil för att ta sig hit... men har dock 5 km till närmsta ridhus.
 
Jag vill egentligen inte rida m handhäst eftersom det då är svårt att få kvalitet på ridningen, samt fordonstrafiken i dalen är ganska vårdslös periodsvis (turister bla.). Tycker det är svårt nog att hålla reda på min egen herre som fortfarande kör med unghästfasoner trots sina 6 år (inriden jan iår).
 
Stallet är så litet så jag måste ställa in fodret i fölboxen för att slippa ha det i stallgången, samt jag har bara 3,5 tunnland mark. Så jag kan bara ta emot en häst till.
Sovmorgon kvittar mig, är uppe vid sex varje dag, samt åker vi bort så har jag en pålitlig backup som även jag ställer upp för vid behov, vår shäfer som är folkskygg är jätteglad för henne.

Kraftfodret får dom välja själv om önskan finns, men strööt bestämmer jag, har ingen gödselstack & vi har egen brunn så jag kan inte slänga det hur som helst tyvärr. och jag överväger starkt Torv eller permanentbädd av halm. Lite frågan om jag kan fixa en container att slänga det i. Men annars blir det utevistelse för hästarna mellan 06:00-21:00 varje dag istort sett.

Skall dona klart stallet & fixa det mesta m paddocken innan jag sätter ut annons, stallet är fullt m andra saker just nu eftersom hästarna ändå går ute dygnet runt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 690
Senast: Lobelia
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 842
Senast: Lona
·
Ekonomi & Juridik Jag hyr boxplats i ett stall där jag betalar för box, grovfoder samt tjänsterna utsläpp/insläpp och alla fodringar. Jag betalar en...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 061
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Hej. Jag har en häst som jag har till försäljning. Jag har haft honom i nästan ett år. De har varit mycket för oss med flytt mm . Jag...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 355
Senast: Tibben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp