Bukefalos 28 år!

Hur skulle ni göra

Sv: Hur skulle ni göra

bananabambi: vete sjutton om jag inte bett dem ta över katten helt och hållet men fortsatt betala försäkringen själv. Mot löfte att de vaccinerar katten och använder försäkringen om hon blir sjuk + betalar självrisk och ev övriga kostnader.

Katten verkar trivas bättre utan din andra katt. Det låter helt klart som att det är därför hon sökt sig till det nya stället. Och eftersom de redan börjat mata henne är du chanslös, hon kommer att fortsätta gå dit. Och hålla henne inne igen är ju inget alternativ, hon har ju redan visat att hon inte trivs där.

Jag var böjd att skriva att du helt skulle lämna över henne utan att tänka på försäkringen. Men så tänkte jag på mina egna katter och insåg att jag hellre betalat försäkringen än vetat att de gick oförsäkrade...
 
Sv: Hur skulle ni göra

Att de har försäkring på katten är ju inte en garanti att de verkligen kommer att utnyttja den om ngt skulle hända katten, el hur? Det var mest det jag tänkte på...
 
Sv: Hur skulle ni göra

Har man valt att försäkra sin katt skiter man nog inte i att behandla den om den blir sjuk, varför skulle man då ha en försäkring??

Jag skulle aldrig lämna något av mina djur till någon som inte vill kosta på dem bra foder och garanterad vård (om man försäkrar eller lägger undan 20-30.000:- avgör man väl själv). Detta oavsett hur bra djuren trivs där. Det finns alltid hem där de kan trivas vid en ev. omplacering, och ett hem där man inte är beredd att ge djuren de resurser som krävs är i mina ögon inte ett bra hem.
 
Sv: Hur skulle ni göra

Det förslaget har fladdrat förbi mina ögon också. Att jag själv står för försäkringen, fortsättningsvis. Men så poppar det upp små negativa saker där också.

Den ena är sambon. Som tycker det är onödigt att ens ha Bosse (katten som bor kvar här hemma) försäkrad, och som har tjatat på mig i snart ett år om att jag borde säga upp Semlans försäkring då hon inte finns hemma. Han skulle aldrig förstå att jag hellre betalar de där 600:- om året än ser att hon går utan försäkring.

Och det andra är det någon redan skrev. Tänk om de ändå inte anser att de vill betala självrisk + den rörliga kostnaden om något väl händer? Då står jag där och får betala allt ändå :crazy:

Förbaskade katt, varför kan hon inte bo hemma :mad:
 
Sv: Hur skulle ni göra

Nej, jag kan ju inte kräva ett endaste dugg av dom. Ger jag bort katten så är det som att jag avsäger mig allt om henne. Egentligen vill jag inte ge bort henne. Jag vill bestämma när hon ska vaccineras, och jag vill bestämma att hon ska få veterinärvård. Det här blev ett himla dilemma.

Semlan är min lilla älskling, och det känns hemskt att jag inte får ha henne hemma. Hon är underbar :love: Men väldigt, ehrm, personlig. Och jag vill hennes bästa, givetvis. Men jag vill inte låsa in henne i ett hus där hon inte trivs, och med tanke på att hon är kastrerad gör det ingenting om hon strövar runt.

Jag vill fortätta ha henne försäkrad, eftersom jag fortfarande känner ansvar för henne. Det är jag som har bestämt att hon ska bo i stan, och då borde jag se till att kunna ha råd att vårda henne om det händer någonting.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 863
Senast: Kaching
·
Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 141
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 639
Samhälle Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer? Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
9 638
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldhamster ungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp