Bukefalos 28 år!

Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Det kanske är rätt läge att beställa det som kommer att behövas till resp. häst än att sen börja beklaga sig.

Men är det inte precis det som Alexandra har gjort - planerat sitt behov och beställt långt i förväg:confused:? Eller menade du något helt annat:confused:?
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

KL
Återigen så blir jag fundersam på folks råd.
Alex, jag skulle ringa till foderleverantören och kräva ett svar. Mail kan de strunta i men telefonsamtal är svårare att slingra sig ur, såvida de inte skiter i att svara.

Fetknoppens mamma höll jag i trim i vintras genom att ge 12kg ensilage med värden
TS 69, Smrp 72, Mj 7,7, + 2,5 dl betfor /dag. Inget mer el mindre och hon höll kanonhull under vintern samt reds 1 h per dag inför tävlingssäsongen som startade i april (dvs inget lullande utan dressyrträning varannan dag)

Varför är folk så rädda att ge proteinhögt ensilage till sina ponnier? Halm skulle jag aldrig fodra en ponny med, innerhåller inget nyttigt men ger stora bukar som inte är så roligt när man ska rida dem. Inte heller blir mina ponnier feta på protein, däremot så är de musklade o blanka. Vart har jag missat någon viktig information ang ponnyfodring då våra 8 ponnier, avel o tävling inte har problem med vikten? (bortsett från nu under sommaren då fetknoppens mamma går upp i vikt i sin skogshage, bara genom att se gräset på andra sidan staketet:mad:)
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Grundproblemet är att om man stoppar i mer än man får ut så blir ponnyn tjock.
Motionen är alltså viktigt.

Är ensilaget för blött kan man ge halm som komplement mot dåliga magar, sysslolöshet mm.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Men är det inte precis det som Alexandra har gjort - planerat sitt behov och beställt långt i förväg:confused:? Eller menade du något helt annat:confused:?

Frågan är väl snarare vad TS ska göra OM det som beställts inte efterföljs. Plan B mao..
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Grundproblemet är att om man stoppar i mer än man får ut så blir ponnyn tjock.
Motionen är alltså viktigt.

Är ensilaget för blött kan man ge halm som komplement mot dåliga magar, sysslolöshet mm.

Jag har dock upptäckt att om man ger foder med högt proteinvärde och hög kvot så blir de inte feta även på lite motion.

Annars kan jag hålla med om att halm är bra mot sysslolöshet, men jag skulle aldrig ha det som foder.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Han är ursvår få tag på på telefon, av legitimt skäl. Men får jag inte svar i början på nästa vecka ska jag ringa.

Jag är inte heller rädd för protein, tvärtom. Jag vill ju ha en kvot på 7, men tar hellre en på 9 än en på 6.

Inte gjort någon skillnad på grabbens vikt heller faktiskt, han har ju stått på mellan 6 och 9.5 i kvot här sen han kom. Ingen skillnad.

Däremot, så i nuläget går det dessvärre inte proppa i honom lika mkt MJ som sin rara mor. I vintras stod han ju, pga TS, på 10 kg silage, a 5.7 MJ/kg foder. (Dvs bara marginellt mer än halm vad gäller MJ) och tja, alla har väl sett honom. han behöver neråt 40. Om det beror på att han är insulinresistent eller bara sjukligt lättfödd återstår att se. Första sommaren och vintern, samt våren på tvååring var han finfin på dryga 60 MJ, men sen började kilona smyga sig på.

Men proteinet bekymrar mig inte alls, förutom om det är för lågt. Vinterns kvot var strax under 9.5.

Ang halm så finns för mig bara värdet om man har ett foder med högt MJ (och protein) och vill sänka. Finns ingen anledning blanda in halm om man har ett foder med halmvärden vad gäller energi, vilket jag ju har hela vintersäsongen. Om han ens ätit halm då, vilket han konsekvent vägrar. Både förr och nu, så halm är helt meningslöst här annat än som 'försvårare' att komma åt höet/hösilaget i hönätet, där fyller det ett syfte.

Men som sagt, silaget har ett MJ i klass med halm, och det är beställt så för att ponnyn ska kunna få äta sitt TS som han behöver. Och för att trycka ner MJ/kg foder måste ju TS ner. Du hade ju ngt klöversilage där vid utställningen, rejält blött. SÅNT hade jag dödat för att kunna ge, snorlågt MJ/kg foder, finfin proteinkvot. Dvs han skulle kunna äta ordentligt med kilon och få lång tuggtid =)

Mitt DRÖMsilage har för övrigt 3 MJ/kg, en kvot på minst 7, och 40% TS. Sen skulle jag LE hela vintern när söta ponnyn kunde äta 14 kilo silage, få i sig så mkt TS hans mage behöver OCH äta blott 42 MJ. Det skulle vara en slimmas, smal ponny som strålade som en sol humörmässigt av att kunna äta hela dygnet.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Frågan är väl snarare vad TS ska göra OM det som beställts inte efterföljs. Plan B mao..

Nja, tråden handlar om hur ni skulle reagera mot leverantören. Kräva kompensation? Chansa på andraskörd? Be honom fara?

Inte vad jag ska beställa istället, det vet jag. Det är same, same som det beställda nu.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

mina äter gärna lite halm om ensilaget är blött. Nu har jag det iof som strömedel, men har man annat strö kan man ändå lägga in en tugghög sas. Måste man dessutom (om jag fattat ts rätt) håll nere lite på fodret för hästen blir för tjock så byter man ut en del av ensilgaet mot halm. Det fyller buken så hästen inte behöver vara hungrig.
Ungefär som de som går ner i vikt får äta mer frukt och grönt för bukfylla tills man vant sig vid mindre portioner:idea:
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Klöverensilaget köpte jag av min favvobonde som tyvärr inte kan avvara något numera:cry:
Kolla runt med mjölkbönderna i din närhet så hittar du säkert ett sådant foder.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

har leverantören en bra förklaring så är det bygone i mina ögon...
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Fast TS (min) häst äter inte halm, så det hjälper inte. Dessutom så byta 1 kg silage mot 1 kg halm innebär att han får i sig 0,7 MJ mindre per kilo. Dvs han kanske går ner ett halvt gram av det.

Så om han ens ÅT halm, så hjälper det inte. 'Problemet' han har är hans behov av torrsubstans kombinerat med ett väldigt lågt MJ-behov. Och så gäller det att ha en vettig tuggtid så han inte står utan mat stora delar av drygnet.

Vilket enklast löses med ett silage med LÅG TS, vilket ger lågt MJ/kg foder.

Som jag skrev, drömsilaget är 40% TS, 3 MJ/kg och en kvot på minst sju. Då skulle han kunna äta dygnet om, dvs tuggtiden är inte ett problem. Han skulle kunna äta FJORTON kilo silage/dygn, och bara få i sig 42 MJ.

Ska man nå 42 MJ med ett genomsnittshö får han bara äta 5 kg hö. Det täcker inte TS, tuggtiden blir bedrövligt kort dessutom.

Så, ju torrare stråfoder, dessto värre blir problemet, då det inte går att ha hög TS och 3 MJ/kg, det är omöjligt tyvärr.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

har leverantören en bra förklaring så är det bygone i mina ögon...

Förklaringen är isf att det 'var varmt' och att han bara tog ett parti med mitt TS, och värdena blev visst inte som han lovat.

Det som sagts i både januari och maj är 'inga problem, bara planera in ditt parti, nema problemas att lösa'. Inte ett ljud om '...under förutsättning att'. Det är leverantören som själv helt fritt satt sista leveransdatum (15 augusti med).
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Klöverensilaget köpte jag av min favvobonde som tyvärr inte kan avvara något numera:cry:
Kolla runt med mjölkbönderna i din närhet så hittar du säkert ett sådant foder.

De rackarna bara avvecklar. Sen har de ju storbal, jag har ju tyvärr inte lika många hästar som dig.

Men annars så 'koensilage' skulle passa utmärkt, och jag är som sagt INTE rädd att ge blött, dyblött om så skulle vara. Men det tycks utrotningshotat, knasiga hästägare vill inte ha det, de vill inte ens ha 50 - 55%
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

ditt part var säkerligen planerat osv...men livet blir inte alltid riktigt som man tänkt sig med väder,vind osv
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Blev han inte dålig i magen då?

Av vad? *trött i mössan* Han blir dålig i magen om han får mindre än 1.3 kg TS/100 kg vikt. Ja och så butta då, men det är ju ett undantagstillstånd.

Men hans mage har hitills, varenda jäkla gång jag försökt banta genom att dra ner maten, kraschat när det gått under 1.3 kg TS/100 kg. Det går ett litet tag, sen börjar det rasa. Detta ÄVEN när han stått på halm/fått halm tyvärr, han äter ju inte halmen det lilla eländet.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

min blir lösa i magen om de får för blött. >Ger kossorna det blöta och tar det torrare till hästarna...


Om du nu verkar ha problem med storbalar..finns det inte hö?
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

ditt part var säkerligen planerat osv...men livet blir inte alltid riktigt som man tänkt sig med väder,vind osv

Fast då måste man ju HÖRA AV SIG till kund. Om man sitter och tycker att 'det är inga problem', och så BLIR det problem, då kan man ju inte sitta och hålla tyst tills två veckor innan leveransdatum, och då komma och tycka 'ja jo jag märkte ju redan för 2 mån sen att det här går åt skogen, så nej det blir inget foder som jag lovat, endera får du börja leta, eller vänta i 1½ månad till så kanske jag kan fixa det'.

Nu har ovanstående inte sagts, men jag fick INGEN indikation på minsta problem förrän JAG i juli jagade. Och nu får jag inget svar på OM det är ett problem eller ej, trots att det gått mer än tillräcklig tid för att få analyssvar. och det är knappa 3 v kvar till leveransdatum.

Det är det jag är grinig på, att det inte informerades när det började bli bekymmersamt - och att det nu sölas med analysen alt att ge mig svaret.

Problem kan det alltid bli, men man kan hantera dem olika, t ex vad gäller dialog.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

min blir lösa i magen om de får för blött. >Ger kossorna det blöta och tar det torrare till hästarna...


Om du nu verkar ha problem med storbalar..finns det inte hö?

Han har aldrig hos mig (vet inte hur det var hos Welsh?) ätit blötare än 50%, men det var inga som helst problem.

Jag kan inte ha hö, rent lagringsmässigt. Sen, hö går åt skogen just få ihop TS, MJ och ättid. Han skulle kunna äta 5 kg hö/dygn enbart, utan att få MJ överskott. Och det ger för lite TS (samt för kort tuggtid, men stora problemet är för lite TS, det är då magen pajar)
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

kom på en sak till....
vi har ensilerad kornhalm också.Tydligen väldigt smaklig:p
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 609
Senast: Shixle
·
Fritid Jag beställde några grejer åt hunden igår kväll, jag tog leveransalternativet "track and trace" (ja, jag valde det med vett (:cautious:)...
Svar
13
· Visningar
1 117
Senast: Septicemia
·
Foder & Strö Har köpt småbalshösilage att ha under övergångsperioderna när det är för varmt för oss att öppna storbalarna. Tänkte köpa på mig lite...
Svar
7
· Visningar
901
Senast: HannaZ
·
Foder & Strö Vår höbonde har efter lite "påtryckningar" äntligen börjat analysera sitt foder. Skönt för oss att få veta värdena i förväg istället för...
Svar
2
· Visningar
913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp