Bukefalos 28 år!

Hur stor/liten är din hund?

Dvärgschnauzer Tik 3 år
Mankhöjd ca 30cm
Vikt 6,2 kg

Dvärgschnauzer Tik 1 år
mankhöjd ca 32cm
Vikt 6,7 kg

Båda håller sig inom rasstandarden
Hanhundar och tikar: 30 - 35 cm
Hanhundar och tikar: 4 - 8 kg
 
Eftersom jag tycker det är så kul hur mycket salukin kan variera så slänger jag in alla hundar jag haft ;) Det blir inte så många ändå.

Zala, min tant. 64cm hög, ca 21-21,5kg i toppkondition som äldre, vet inte om hon kanske skulle kunnat lägga på sig lite mer muskler som ung, hon bodde inte hos mig då.
67875_1336730819.jpg


Wahidah. 62cm hög, ca 19kg i toppkondition:
75962_1364850710.jpg


Aysu. 63,3cm hög. 17,5-18kg i toppkondition (vilket hon inte är i här på bilden):
Alskade_snyggsalukin.jpg


Ebrah. Just nu 8 månader gammal. 62cm hög och väger 20,1kg. Barnbarn till tant Zala, tippar på att hon blir ganska lik henne.
8-mc3a5nader.jpg


Eftersom salukin får se ut lite hur som helst så är alla rastypiska. Rasstandarden säger: "Vanligen ca 58 - 71 cm; tikar är förhållandevis mindre än hanhundar." och det nämns ingenting om vikten. Aysu är dock ovanligt lätt och liten i kroppen för att vara saluki, även om många tikar är ungefär i samma mankhöjd. Trots detta är hon ett riktigt kraftpaket. Hon är otroligt stark, löjligt snabb, väldigt smidig och en av landets absolut bästa lure coursing-salukis.

I övrigt ska de vara ungefär lika långa som höga (även om de ofta ser något längre ut), ha måttliga vinklar, en rygg som går lite lätt uppåt mot korset, långa tassar, breda lår... Galoppörer helt enkelt.
 
Eftersom jag tycker det är så kul hur mycket salukin kan variera så slänger jag in alla hundar jag haft ;) Det blir inte så många ändå.

Zala, min tant. 64cm hög, ca 21-21,5kg i toppkondition som äldre, vet inte om hon kanske skulle kunnat lägga på sig lite mer muskler som ung, hon bodde inte hos mig då.
67875_1336730819.jpg


Wahidah. 62cm hög, ca 19kg i toppkondition:
75962_1364850710.jpg


Aysu. 63,3cm hög. 17,5-18kg i toppkondition (vilket hon inte är i här på bilden):
Alskade_snyggsalukin.jpg


Ebrah. Just nu 8 månader gammal. 62cm hög och väger 20,1kg. Barnbarn till tant Zala, tippar på att hon blir ganska lik henne.
8-mc3a5nader.jpg


Eftersom salukin får se ut lite hur som helst så är alla rastypiska. Rasstandarden säger: "Vanligen ca 58 - 71 cm; tikar är förhållandevis mindre än hanhundar." och det nämns ingenting om vikten. Aysu är dock ovanligt lätt och liten i kroppen för att vara saluki, även om många tikar är ungefär i samma mankhöjd. Trots detta är hon ett riktigt kraftpaket. Hon är otroligt stark, löjligt snabb, väldigt smidig och en av landets absolut bästa lure coursing-salukis.

I övrigt ska de vara ungefär lika långa som höga (även om de ofta ser något längre ut), ha måttliga vinklar, en rygg som går lite lätt uppåt mot korset, långa tassar, breda lår... Galoppörer helt enkelt.

@Red_Chili : Kolla bilderna på mina väldigt olika hundar! :cool:
Jag: Åh titta, fyra bilder på samma vinthund. :)
(@Red_Chili : *mord* :D)
 
@Red_Chili : Kolla bilderna på mina väldigt olika hundar! :cool:
Jag: Åh titta, fyra bilder på samma vinthund. :)
(@Red_Chili : *mord* :D)

De är ganska lika ja, meeen det finns ju gott om raser där det står "Hunden ska vara prick 32cm i mankhöjd och idealvikten är 5kg!" typ. Hade det varit så med saluki så hade jag ju som mest haft en rastypisk hund istället för fyra :D Själv tycker jag det är intressant att jämföra skillnaderna på bilderna jag la upp, för jag ser massor ;)

Å andra sidan, första gången jag skulle jobba lite mer ordentligt på "min" kennel så fick jag, första dagen, gå ut på långpromenad med 5st cremefärgade salukis som dessutom var mer eller mindre släkt med varandra. Då fick jag allt lära mig att titta efter detaljer och gå på mer än bara ras och färg :D
 
Ursäkta OT, men här @Monstermom har du en saluki som inte ser ut som mina :D Han har varit hemma hos mig någon dag, när jag skulle ta honom från Sthlm upp till kenneln, så liite kanske han kan få vara med här i tråden.
Han var nog ca 65cm hög, ingen jättestor hane, men vägde väl närmare 30kg.
45759_1345042474.jpg

10 år gammal på bilden. Den här hunden är Wahidahs och Aysus pappa samt Ebrahs morfar :D
 
Min shetland sheepdog-kille:
Mankhöjd 47 cm
Vikt ca 16 kg
Ålder snart 9 år

En sheltiehanne ska vara 37 cm. En collietik får vara från 51 cm. Dvs min Sheltie ligger närmare en collietik än en sheltiehanne i storlek. Jag brukar säga att när han var liten ville han nog bli en collie när han blev stor... ;) Men egentligen tycker jag att shelties är lite för små, så i mina ögon har han en perfekt storlek för att vara hund! :love:
 
Ursäkta OT, men här @Monstermom har du en saluki som inte ser ut som mina :D Han har varit hemma hos mig någon dag, när jag skulle ta honom från Sthlm upp till kenneln, så liite kanske han kan få vara med här i tråden.
Han var nog ca 65cm hög, ingen jättestor hane, men vägde väl närmare 30kg.
45759_1345042474.jpg

10 år gammal på bilden. Den här hunden är Wahidahs och Aysus pappa samt Ebrahs morfar :D

Jamen titta, där var en annan vinthund! :D
(Snygg färg!)
 
Ras: Dalmatiner
Kön: Hane
Ålder: 3 år 4 månader
Vikt: 35 kg
Mankhöjd: ca 63 cm
Håller din hund sig inom rasstandarden: Nej, aningen för hög. Men enligt rasstandarden ''Hundar av perfekt typ och balans vars mankhöjd överskrider ovan nämnda gränser ska inte bestraffas.''
 
Ras: Griffon Bruxellois
Ålder: 7år
Höjd: ~24cm
Vikt: 4,5-5kg

Ras: Griffon Bruxellois
Ålder: 4år
Höjd: ~25cm
Vikt: 5-5,5kg

Ras: Griffon Bruxellois
Ålder: 18mån
Höjd: ~24cm
Vikt: ~3,5kg

Rasstandarden säger kompakt, robust men elegant hund, 3,5-6kg. Så mina är inom spannet, och åt det mindre hållet i populationen, många ligger på 7-8kg.
 
Lagotto romagnolo, kastrerad tik
11 år
43 cm
ca 14 kg

Helt inom rasstandard, idealet för tikar är 43 cm, ändå tycker många att hon är liten, inklusive domaren för två år sen ("tik på den mindre sidan").
Fin i hullet enligt mig själv.
 
Ras: Finsk lapphund
Kön: Tik
Ålder: 4 månader
Vikt: 10,9 kg
Mankhöjd: 41 cm
Håller din hund sig inom rasstandarden: Ja, det kommer hon nog göra. Men för mig får hon gärna bli nån cm för stor. :angel:
 
12744579_1005822239498133_5690948365078277695_n.jpg


Ras: Borzoi
Kön: Hane
Ålder: 22 månader
Vikt: 40,5 kg
Mankhöjd: 80-85 cm, har inte mätt honom exakt på ett bra tag.
Håller din hund sig inom rasstandarden: Ja, tillhör dock den gruppen som är uppe och nosar på maxhöjden för hanar, men över maxhöjden lär han nog inte verken vara eller bli.
 
Igår vägde och mätte jag Minn och tänkte att det kunde vara kul att veta hur stora eller små era hundar är.

Ras: Kelpie
Kön: Tik
Ålder: 20 månader
Vikt: 11,2 kg
Mankhöjd: 41 cm
Håller din hund sig inom rasstandarden: Minn är för liten enligt rasstandarden men jag tycker att hon är precis lagom.

Helt perfekt storlek ju, en sån vill jag ha! :)
 
Ras: Shetland sheepdog
Kön: Hane
Ålder: 11 år
Vikt: 8,5 kg
Mankhöjd: 39,5 cm
Han håller sig inom rasstandarden, men är i taket, och högre än idealet (37). Jag tycker han är i perfekt storlek och vill ha nästa i exakt samma. ;)
 
Jaktlabrador
Tik
10 år
27 kg (2 kg vinterfläsk just nu)
52 cm mkh enligt pappren, har inte mätt själv

Håller sig inom standard.
 
Jag har två australian shepherds.
Nu har jag inte jättebra koll på deras exakta höjd.. Men på ett ungefär..

Elvis är 21 månader gammal och väger uppskattningsvis 18-19 kg (inte vägt på ganska många månader). Tror han är ungefär 50 cm hög. Tycker iaf att han är ungefär lika hög som min tik, men svårt att säga med cm hit eller dit.
11825929_10153227357134737_6561263901038046529_n.jpg


Ila är 6 år gammal och väger ca 19-20 kg och om jag minns rätt är hon 51 cm hög. Borde veta, hon är ju både exteriörbeskriven och inmätt i agilityn men jag har inte sånt i huvudet. Orkar inte leta papper heller ;)
dsc_0433.jpg


Elvis är kanske något i minsta laget just i förhållande till rasstandardens önskvärda mankhöjd, men å andra sidan står det också tydligt att exakta siffror inte ska värderas överdrivet. Så jag tycker han är helt lagom!
Ila är lagom hon också, även utifrån standarden.
 
Har två Australian kelpiehanar.

Kiro 4 år
48 cm hög
ca 16 kg

Helix 21 månader
51 cm hög
17,5 kg

Enligt rasstandarden ska en hane vara mellan 46 och 51 cm så de är normalstora även om Helix ligger på gränsen till stor. Kiro är ovanligt lätt för att vara hane och även Helix då många hanar verkar ligga på 20 kg och över. Enligt mig är det vanligt att kelpiesar hålls kraftigt överviktiga så svårt att säga om Helix är "lätt" eller bara inte överviktig. Båda är i bra hull, Helix åt det mer slimmade hållet och Kiro fullt normal hull men något omusklad.
 
Igår vägde och mätte jag Minn och tänkte att det kunde vara kul att veta hur stora eller små era hundar är.

Ras: Kelpie
Kön: Tik
Ålder: 20 månader
Vikt: 11,2 kg
Mankhöjd: 41 cm
Håller din hund sig inom rasstandarden: Minn är för liten enligt rasstandarden men jag tycker att hon är precis lagom.

Schäfer, hane: 61 cm, 37 kg
Schäfer, tik: 56 cm, 30 kg
Corgi, tik: höjd har jag ingen aning om men hon väger 13 kg.

Båda Schäfrarna håller sig inom rasstandarden, men de är små. Corgins rasstandard har jag noll koll på.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 023
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
686
Senast: Nordthor
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 148
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 773
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp