Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vem säger att det är låsta dörrar?Men det är ju en jäkla skillnad på ett boende som är låst, inte tillgång till kök, spis redskap osv, med personal i det låsta utrymmet dygnet runt. Fattar du inte det?
Vem säger att det är låsta dörrar?
Man får inte låsa in gamlingar. Det ska formella beslut till.Men det är ju en jäkla skillnad på ett boende som är låst, inte tillgång till kök, spis redskap osv, med personal i det låsta utrymmet dygnet runt. Fattar du inte det?
Man får inte låsa in gamlingar. Det ska formella beslut till.
De äldreboende jag besökt har iaf inte haft helt olåsta ytterdörrar. Det har behövts en kod eller tag för att komma in och ut. Då menar jag byggnadens ytterdörrar. Inte de enskilda rummens/lägenheternas dörr mot korridoren.
En bekant till mig jobbar på ett sånt boende, tydligen har/ska nån lag ändras så man inte får ha låst, de dementa ska kunna gå ut oavsett. Vet inte om det var nu i årsskiftet det ändrades.Poängen är att det inte är låst. Man knackar/ringer på och blir insläppt. Eller bara går in. För att komma ut måste man vara redig att förstå hur det funkar vilket är en trygghetsgrej för dementa.
Man har aldrig fått låsa in dementa personer om inte de gett samtycke. Regeringsformen har alltid gällt.En bekant till mig jobbar på ett sånt boende, tydligen har/ska nån lag ändras så man inte får ha låst, de dementa ska kunna gå ut oavsett. Vet inte om det var nu i årsskiftet det ändrades.
Och diverse demensboenden har alltid överskridit sina befogenheter vad gäller att låsa in gamlingarna.Man har aldrig fått låsa in dementa personer om inte de gett samtycke. Regeringsformen har alltid gällt.
På min farmors demensboende fick man ringa för att bli insläppt men för att komma ut var där en knapp med text "tryck för att komma ut" så låstes dörren upp.Poängen är att det inte är låst. Man knackar/ringer på och blir insläppt. Eller bara går in. För att komma ut måste man vara redig att förstå hur det funkar vilket är en trygghetsgrej för dementa.
Liknande fanns på min mors arbetsplats och där farmor senare bodde. Utknappen var dessutom placerad högt upp i ett hörn, men som jag minns det kunde man gå rätt in utan besvär. Jag förstår helt och hållet att det är en säkerhetsaspekt, det var ingen på det boendet som hade mått väl av att vara ute i samhället på egen hand.På min farmors demensboende fick man ringa för att bli insläppt men för att komma ut var där en knapp med text "tryck för att komma ut" så låstes dörren upp.
Där räckte det för att de inte skulle virra ut sig.
Detta var flera avdelningar så jag kan förstå att man andå vill ha koll på vem som går in där och rör sig.Liknande fanns på min mors arbetsplats och där farmor senare bodde. Utknappen var dessutom placerad högt upp i ett hörn, men som jag minns det kunde man gå rätt in utan besvär. Jag förstår helt och hållet att det är en säkerhetsaspekt, det var ingen på det boendet som hade mått väl av att vara ute i samhället på egen hand.
Koderna stänger inte in alla boende. Min demente far knäckte koden och gick ut. Flera gånger. Han letade sin bil....De äldreboende jag besökt har iaf inte haft helt olåsta ytterdörrar. Det har behövts en kod eller tag för att komma in och ut. Då menar jag byggnadens ytterdörrar. Inte de enskilda rummens/lägenheternas dörr mot korridoren.
Det blir ju en damned if yo do, damned if you don´t-situation. Å ena sidan vill vi inte låsa in människor, å andra sidan är det väl sällan personer som klarar av att ta hand om sig själva som får plats på dessa boenden. Mitt intryck är att när en demenssjuk person väl kommer till ett boende så är gränsen för att kunna klara sig på egen hand passerad för länge sedan.Och diverse demensboenden har alltid överskridit sina befogenheter vad gäller att låsa in gamlingarna.
Jag menar att såna lås med koder för att gå ut är ju tillåtna. Min bekant sa att även de kommer bli otillåtna.Man har aldrig fått låsa in dementa personer om inte de gett samtycke. Regeringsformen har alltid gällt.
Javisst, det är mycket svårt.Det blir ju en damned if yo do, damned if you don´t-situation. Å ena sidan vill vi inte låsa in människor, å andra sidan är det väl sällan personer som klarar av att ta hand om sig själva som får plats på dessa boenden. Mitt intryck är att när en demenssjuk person väl kommer till ett boende så är gränsen för att kunna klara sig på egen hand passerad för länge sedan.
Eftersom man inte får låsa in så tror jag att man använder det fysiska skyddet som ”inlåsning”. Ivo har ju lite information kring det.
Man vill inte att obehöriga kommer in på ett boende och ”automatiskt stänger man in” de demenssjuka. Även om syftet inte är det. Det finns ju larm-mattor osv men vet inte hur ofta det används?