Hur stötta pappa?

Bukefalos 30 år!

Fast de låsta/ larmade ytterdörrarna är ju inte till för att hålla besökare till de boende ute.

Om det är så att han inte tillåts besöka henne är det ju ett beslut taget av läkare/ personal i samråd med barnen. Sånt brukar inte göras lättvindigt utan då finns det ju en orsak.

Jag ser dock inte i tråden att man har varit i ko takt med boendet och frågat om möjöigheten till besök? (Eller har jag missat något?)
Det är ju kanske något ts kan stötta sin pappa med i så fall, ta den kontakten och ev. följa med på första besöket? Eller ta kontakt med sambons barn och få hela deras version och grund till beslutet?

De äldreboende jag besökt har iaf inte haft helt olåsta ytterdörrar. Det har behövts en kod eller tag för att komma in och ut. Då menar jag byggnadens ytterdörrar. Inte de enskilda rummens/lägenheternas dörr mot korridoren.

Poängen är att det inte är låst. Man knackar/ringer på och blir insläppt. Eller bara går in. För att komma ut måste man vara redig att förstå hur det funkar vilket är en trygghetsgrej för dementa.

Poängen är att det inte är låst. Man knackar/ringer på och blir insläppt. Eller bara går in. För att komma ut måste man vara redig att förstå hur det funkar vilket är en trygghetsgrej för dementa.
En bekant till mig jobbar på ett sånt boende, tydligen har/ska nån lag ändras så man inte får ha låst, de dementa ska kunna gå ut oavsett. Vet inte om det var nu i årsskiftet det ändrades.

På min farmors demensboende fick man ringa för att bli insläppt men för att komma ut var där en knapp med text "tryck för att komma ut" så låstes dörren upp.
Där räckte det för att de inte skulle virra ut sig.

På min farmors demensboende fick man ringa för att bli insläppt men för att komma ut var där en knapp med text "tryck för att komma ut" så låstes dörren upp.
Där räckte det för att de inte skulle virra ut sig.
Liknande fanns på min mors arbetsplats och där farmor senare bodde. Utknappen var dessutom placerad högt upp i ett hörn, men som jag minns det kunde man gå rätt in utan besvär. Jag förstår helt och hållet att det är en säkerhetsaspekt, det var ingen på det boendet som hade mått väl av att vara ute i samhället på egen hand.

Liknande fanns på min mors arbetsplats och där farmor senare bodde. Utknappen var dessutom placerad högt upp i ett hörn, men som jag minns det kunde man gå rätt in utan besvär. Jag förstår helt och hållet att det är en säkerhetsaspekt, det var ingen på det boendet som hade mått väl av att vara ute i samhället på egen hand.
Detta var flera avdelningar så jag kan förstå att man andå vill ha koll på vem som går in där och rör sig.
Jag vet att jag var fascinerand av att så lite krävdes för att de inte skulle ta sig ut.

De äldreboende jag besökt har iaf inte haft helt olåsta ytterdörrar. Det har behövts en kod eller tag för att komma in och ut. Då menar jag byggnadens ytterdörrar. Inte de enskilda rummens/lägenheternas dörr mot korridoren.
Koderna stänger inte in alla boende. Min demente far knäckte koden och gick ut. Flera gånger. Han letade sin bil....
Eftersom han hade dåligt minne fick han knäcka den varje gång, men det gjorde han. När de sedan gjorde koden svårare klättrade han ut genom ett fönster. De ville inte ha kvar honom så då fick han flytta till ett mindre boende och vi upplyste om detta så det gjordes en svårare kod.
Det kändes inte så bra för i det första boendet var det ganska fritt att gå omkring inomhus. Han blev mer instängd i det nya boendet.

Och diverse demensboenden har alltid överskridit sina befogenheter vad gäller att låsa in gamlingarna.
Det blir ju en damned if yo do, damned if you don´t-situation. Å ena sidan vill vi inte låsa in människor, å andra sidan är det väl sällan personer som klarar av att ta hand om sig själva som får plats på dessa boenden. Mitt intryck är att när en demenssjuk person väl kommer till ett boende så är gränsen för att kunna klara sig på egen hand passerad för länge sedan.

Det blir ju en damned if yo do, damned if you don´t-situation. Å ena sidan vill vi inte låsa in människor, å andra sidan är det väl sällan personer som klarar av att ta hand om sig själva som får plats på dessa boenden. Mitt intryck är att när en demenssjuk person väl kommer till ett boende så är gränsen för att kunna klara sig på egen hand passerad för länge sedan.
Javisst, det är mycket svårt.

Eftersom man inte får låsa in så tror jag att man använder det fysiska skyddet som ”inlåsning”. Ivo har ju lite information kring det.
Man vill inte att obehöriga kommer in på ett boende och ”automatiskt stänger man in” de demenssjuka. Även om syftet inte är det. Det finns ju larm-mattor osv men vet inte hur ofta det används?

Eftersom man inte får låsa in så tror jag att man använder det fysiska skyddet som ”inlåsning”. Ivo har ju lite information kring det.
Man vill inte att obehöriga kommer in på ett boende och ”automatiskt stänger man in” de demenssjuka. Även om syftet inte är det. Det finns ju larm-mattor osv men vet inte hur ofta det används?

Ganska frekvent. Finns både sådana som läggs i säng och på golv.

Liknande trådar

• Har vi Ice här?
  • Gamla föräldrar, vad ska jag göra?
  • Aldrig haft en pojkvän
  • Separation

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat